scootmobiel gel-Pb accu's

Inmiddels ben ik hoogbejaard.

Ik heb hier twee scootmobiel staan een van mijn overleden echtgenote en een van mijzelf.
De laatste keer dat ze opgeladen zijn is november 2021.
Ik bedacht dat, gelet op zelfontlading, het nuttig zou zijn ze weer te laden. Dat mislukte met bijbehorende laders, ze bleken en bleven volledig leeg.

Van een scoot beide12V gel accu's eruit gehaald en op mijn labvoeding gezet, die max iets van 20 volt is bij max 400 mA. digitaal afleesbaar. Bij 20V blijkt de eerste 36 Ah accu 1 mA laadstroom te accepteren. Na enkele dagen blijkt dat toe te nemen tot de max leverbare stroom van 400 mA, en de laadspanning daalt daarbij langzaam tot 14,8 volt. de laadspanning heb ik ingesteld daarna op 13,7 volt, en na nog een dag of wat zakt de laadstroom naar 40 mA. Een korte testbelasting met een paar autokoplampen van 40W geeft voluit branden van die lampen.

Ik vermoed dat de scoots, ondanks contactsleutel uit, onverwacht toch stroom verbruiken.

Is er iemand op dit forum die het gedrag van gel-Pb bekend voorkomt?
Volgende proef is de capaciteit meten in Ah. met belasting van twee autolampen (8 A)

Sine

Moderator

Zonder extra belasting kan het al zijn dat ze in een jaartje leeg zijn, als die scootmobiel daar nog een paar mA bovenop doet dan haal je dat jaar niet eens.
Als ze langdurig onder 10V gestaan hebben dan is kans op herstel van deze accu's ERG klein.

Wil je die zelfontlading voorkomen zul je ze tussentijds moeten laden en/of aan een onderhoudslader moeten hangen op het moment dat ze niet gebruikt worden.

Mocht je ze gaan vervangen dan loont het zich wellicht om eens te kijken naar Li-ion vervangers voor deze accu's, die zijn in veel gevallen leverbaar in dezelfde bouwvorm.

Sine,

Dank voor de reactie

Het feit dat (beide stuksgewijs behandeld) weer 13,7 volt zijn en blijkbaar (kort getest) 8A leveren in twee autolampen, is dat toch hoopgevend?

Ik laat weten hoe lang ze die stroom leveren. Li-Ion zijn die laders niet voor gemaakt.

Dat ze nu 13.7V geven is op zich positief, accu's die echt heel ver heen zijn zakken vaak na een dag of wat een paar volt in, als één van de cellen door de toegenomen zelfontlading en de lage capaciteit weer leeg is.

Als ik je verhaal zo lees denk ik dat de kans vrij groot is dat de capaciteit is gedaald tot een onbruikbaar kleine waarde.

Een dag op 400mA is ~10Ah; ik neem aan dat de accu's nieuw in de buurt van 40Ah of zo zijn geweest?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Er staat 36Ah in de openingspost als nominale waarde.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

accu's kunnen leegstand overleven, maar leeftijd is ook een belangrijke factor in deze. heb er gehad die 1 jaar oud waren, maar na 3 maand 3/4 jaar leeg hebben gestaan, nooit meer goedgekomen. heb er een tijd terug van 65Ah verkregen die waren nog 0,6V en 9 jaar oud. met verwondering kwam daar na voorzichtig opladen de volledige capaciteit nog uit bij meer als 1/10C ontladen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb de eerste van de twee accu's gisteren ontladen met een 12V 45 watt lamp. Start ontlading 16:50 stop 01:10, de spanning was toen gedaald tot 9,6 volt en schoot bij afschakelen lamp onmiddellijk naar 10,5 volt. Direct daarop weer onder lading gezet met 400 mA, het max dat de voeding levert.

De eerste keer dat ik een accu en vermoedelijk de tweede ook heb gered. Het zijn tractie accu's gel lood type, die kunnen in principe tegen diepe ontlading, waarom geen idee, waarom ze bij herstelpoging beginnen met 1 mA bij ruim 20 V laadspanning, dus Ri=20000 ohm, ook geen idee.

Nu kijken of ik de tweede set, die ik vorig jaar nieuw kocht, ook kan redden, eerst nog de capaciteit meten van de tweede van het eerste stel, die nu nog volgeladen is.

benleentje

Golden Member

waarom ze bij herstelpoging beginnen met 1 mA bij ruim 20 V laadspanning, dus Ri=20000 ohm, ook geen idee.

Dat kan een aantal dingen zijn

  1. te weinig water
  2. te weinig elektrolyt in het water
  3. gesulfateerde platen

Nr 2 kan eigenlijk niet behalve als die accu lek is en alles eruit is gelopen.
Nr 3 gebeurt altijd als de accu lang leeg staat. De sulfaatlaag is elektrisch isolerend en vandaar de hoge Ri. Door het aanleggen van een hoge spanning kan je die sulfaatlaag probeer af te breken wat altijd maar gedeeltelijk lukt omdat als er eenmaal een stuk vrij is de spanning daalt en voor de rest de laag gewoon blijft zitten.
Accu's die zo weer tot leven zijn gewekt zijn vaak wel enigszins bruikbaar maar zodra ze echt grote stromen moeten kunnen leveren lukt dat niet meer door de te hoge Ri.
Als de scootmobiel erop werkt kan je zo gewoon gebruiken maar hou rekening met sterk verminderde capaciteit bij hoge stromen en de nog zeer beperkte overgebleven levens duur.

Start ontlading 16:50 stop 01:10, de spanning was toen gedaald tot 9,6 volt

Dat is voor het mooie 1 volt te laag maar qua tijd is dat ruim 8 uur met 3,75A. Als ik de stroom door het dalen van de spanning even hou op gemiddeld 3,2A is dat 8 x 3,2 = 25,6Ah

De accu capaciteit van ca 36Ah word opgegeven bij een ontlading van 20 uur. Aangezien je ontlading sneller was is de capaciteit vergeleken met 20 uur ontladen een stuk beter dan 25,6Ah.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Wat verwacht je als je accus's een jaar niet verzorgd? Dat ze na 1x laden weer vrolijk verder gaan?
Deze accu's hebben een flinke ontlading gehad en waarschijnlijk daardoor wat schade opgelopen.
Je zou het kunnen proberen om ze wat te recyclen, maar het zou me verbazen als ze weer voor 100% (of zelfs 75%) weer bruikbaar zijn.
Je kunt gewoon niet accu's jaren ongebruikt wegzetten en dan denken dat ze na enkele keren laden gewoon weer verder gaan.

agm accu's dienen aan de lader te blijven hangen. die zijn na een jaar stilstand leeg en raken capaciteit kwijt. heb hier altijd alle agm accu's die geen functie hebben aan de druppellader hangen, anders zijn het snel zat alleen nog bruikbare deurstoppen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, ze stonden geen jaren zonder lading.

Ze waren volgens mijn dagboek 1 november 2021 voor het laatst geladen, dat waren (scoot#2) nieuwe nauwelijks gebruikte accu's. Die heb ik zojuist parallel geschakeld onder lading gezet, 20 V erop, stroom liep binnen enkele minuten op tot 280 mA, inmiddels (33 minuten na start)is die 400 mA, het max dat de voeding kan leveren en de laadspanning is nadat de 400 mA bereikt werd gaan dalen en nu , 33 minuten na start, gedaald tot 14,4 volt. Als de spanning beneden 13,5 volt is gedaald, draai ik de onbelaste spanning terug naar 13,7 V en zet vervolgens de accu;s er weer op, dat blijft dan een week continu zo staan, tot de stroom hopelijk dan pas daalt tot pakweg 100 mA

Mijn idee was, dat er pakweg 3% zelfontlading per maand is, en dus na 7 maanden ruwweg 20% kon worden bijgeladen. Ik vermoed dus, dat er sluipverbruik is, ook als de contactsleutel uit staat en de verlichting uiteraard gedoofd is.

Als de boel weer aan de praat is, zal ik die sluipverbruikstroom meten.

Het feit dat je het zo'n kleine stroom al 20V over een 12V accu kunt zetten voorspelt niet veel goeds.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

In mijn studententijd werkte ik in de zomermaanden voor een bedrijf dat in scootmobielen deed. Zodra het in het voorjaar mooi weer werd en de scootmobiel uit de schuur werd gehaald, kwamen veel gebruikers erachter dat de accu's stuk waren.

Oorzaak was het niet onder lading houden van de accu's in de wintermaanden. Daar kunnen de gelaccu's niet tegen. Enige echte oplossing is vervangen van de accu's. Je kunt het ook zien aan de behuizing van de accu's, de zijkanten deuken in als de accu's te lang niet zijn geladen.

als lood accu's ontladen staan, beginnen de platen te sulfateren. dat deel plaat is niet meer geleidend dan.
in een lood accu zitten een aantal platen. stel dat elke plaat 1A kan leveren en je hebt er 20 zitten, dan kan je 20A uit die platen halen.
als die 50% sulfateren, kan elke plaat maar 0,5A meer leveren en haal je maar 10A. de inwendige weerstand Ri is dan gestegen. dit is een waarde waarmee je theoretisch kan rekenen.

als je scootmobiel 500W is op 24V, heb je 20A nodig, dat gaan die oude accus niet meer halen, dus na 1km rijden ofzo sta je stil met schijnbaar lege accu.
als je daar een set autolampen aanhangt die 8A trekken, dan zijn de accus blijkbaar wel goed (omdat je onder die 10A max blijft).
capaciteitsverlies heb je niet, maar de hoge stromen kunnen ze niet meer aan doordat ze intern een te hoge Ri hebben.

http://www.fordcapri.be/off/pics/acculading.jpg
we blijven bij ons voorbeeld, 24V (2x12V) accu 36Ah 20A max stroom.
bij een Ri van 0,05ohm zou je bij 20A een verlies hebben van 1V. de volgeladen accu van 25,4V (12,7V per accu uit bovenstaande tabel) zakt dan naar 24,4V in tijdens het rijden in de scootmobiel.
als de scootmobiel dan uitschakelt bij 22V lege accu, (zonder Ri dan 23V) dan heb je 11,5V per accu of met bovenstaande tabel zit je dan net onder 20%. dat is prima, je hebt 80% van de accu kunnen gebruiken.

nu met je oude accu is de Ri bv gestegen naar pakweg 0,1ohm.
bij 20A is je verlies dan 2V.
je volle accu zal bij belasting dan nog 23.4V hebben, wat op zich nog werkt, maar als de scootmobiel uitschakelt op 22V, dan heb je door de Ri nog 24V accuspanning. 12V/accu dan zit je op schema hierboven nog op 50%. je kan de accu maar gebruiken van 100 naar 50%, werkt nog steeds maar je merkt dat je zover niet meer rijd. dit is een 'versleten' accu.
als je de capaciteit dan meet op 20A, zal ze maar 18Ah ofzo meer leveren.
als je diezelfde accu zijn capaciteit meet op 10A zal ze nog 30Ah meten.
meet je die met 1A ontlading zal je gewoon nog 36Ah eruit halen.

en dat verergert
nu met je oude accu is de Ri bv gestegen naar 0,15ohm.
bij 20A is je verlies dan 3V.
als de scootmobiel uitschakelt op 22V, dan heb je door de Ri nog 25V accuspanning. 12,5V/accu dan zit je op schema hierboven nog op 90% maar stopt de scootmobiel er al mee. je hebt die gebruikte van 100 naar 90%.
als je deze accu dan op de lader steekt, is die na 5min weer vol.
HET typische kenmerk van een accu met hoge inwendige weerstand (door misbruik). hang een auto lamp aan die accu die 1A trekt, dan zal die accu nog altijd even goed werken als een nieuwe, omdat ze geen capaciteitsverlies heeft, maar een hoge verbruiker zoals de scootmobiel, daar werkt ze niet meer op.
net hetzelfde zie ik overal gebeuren met ebikes hoor, de goeie li-ion accus die ook genekt worden door de hoge Ri omdat ze de fiets in de winter niet gebruikt hebben.

gewoon een stel lood accu's erin, en voorzie ergens een druppellager om ze door de winter te helpen. goedkoopste oplossing.
ombouw naar Li-ion en bijhorende lader zal minstens 500€ kosten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

Voorbeeld hier gaat over Lood accu's, maar er zitten toch Gel accu's in ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

maakt weinig uit, bij gel accu's zit het electrolyt in gel, waarbij je de accu ook in andere richting kan monteren (bv op hun zij)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Als gel accu's worden mishandeld/overlijden, dan kan er wel degelijk electrolyt vrijkomen uit de gel (en dus ook uit de cellen)
Cellen zitten meestal dicht met een rubber dopje onder het plastic afdekplaatje aan de bovenzijde. Bij overdruk ontsnapt de boel.

Heb genoeg gelaccu's gezien waarbij je een klotsend geluid hoorde als je ze heen en weer schudde... ;)
Mede om die reden: liever altijd horizontaal plaatsen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Het gel zorgt ervoor dat het het water vasthoud en dat ze dan onderhoudsvrij genoemd worden, ergo men hoeft er nooit water bij te vullen. Echter geld dat alleen als de accu normaal gebruikt word. Als een gel accu stevig mishandelt word kan het het water ook niet meer vasthouden.

.

als je de capaciteit dan meet op 20A, zal ze maar 18Ah ofzo meer leveren.
als je diezelfde accu zijn capaciteit meet op 10A zal ze nog 30Ah meten.
meet je die met 1A ontlading zal je gewoon nog 36Ah eruit halen.

Dat geld ook voor een nieuwe accu de nuttige capaciteit daalt bij een hogere afgenomen stroom.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 26 mei 2022 15:48:42 (37%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

heb al zat agm accu's door m'n handen gehad, dat rubber dopje is zo gemaakt dat er wel druk uit de cel kan, maar geen lucht erin kan zuigen. als de agm accu dus op zn kop hangt dan kan er hete damp uitkomen, anders is het zeldzaam dat er electrolyt uitlekt. wat ik wel vaker heb gezien is een opengescheurde cel die gaat lekken. dat word een zooitje. wat je ook vaker ziet bij stby accu's is dat ze als een ballon opgeblazen zijn door de hitte, doorgaans omdat er 1 cel in sluiting is gevallen en de andere cellen oververhit raken. dit komt doorgaans vanwege de combo te warme omgeving icm hoge laadspanning. een goede oplader regelt zelf terug als de omgeving warmer word. dit is iets wat je bij upsjes wel vaker ziet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Is altijd heel vermakelijk om opgeblazen accu's uit een UPS te krijgen... ;)
Die zitten daar bijna altijd in een nauwsluitend compartiment... (waar je ze dan met veel moeite en geweld uit moet pulken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En dan nu een echte oplossing . Om de dieper gelegen zwavelkristallen uit het lood te halen heb je stroom nodig, héél véél stroom . Om te voorkomen dat de accu opwarmt, gepulseerd, met een heel kleine duty-cycle . Met een labo-voeding van 400mA gaat dat niet lukken, eerder 400 A . Aanhouden tot dat een spanning van 17V wordt bereikt . Dan is het vol .
Kans dat het lukt, vrij groot . ( @sine ik ervaar toch een slaagpercentage van 75% ) .
Door vooraf te testen met een lamp en de accu leeg te trekken tot 9V, kans dat er een reverse cel ontstaan is is vrij groot . Reverse cel = einde verhaal . De 10,5V bij open klemspanning laat dit al vermoeden .

En als het al lukt om die accu te repareren, reken dan maar op een enorm capaciteitsverlies... Het is het meestal niet waard, die accu blijft beschadigd intern.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

het regenereren van een loodaccu lijkt leuk en te doen, maar de Ri blijft te hoog waardoor de accu niet meer geschikt is om voor de originele toepassing nog ingezet te worden.

bij een geladen accu kun je vaak al enigsinds zien wat de gesteldheid is als de last erop gezet word en de klemspanning inzakt. een nog goede accu blijft boven de 12,3V en stijgt dan een 200-400mV door de opwarming van de cellen. een slechte accu is al heel snel 12,1V wat ofwel een slechte cel betekent ofwel niet veel meer over van de originele capaciteit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 mei 2022 17:46:59 schreef CrossFireX:
En als het al lukt om die accu te repareren, ...

Het is niet repareren maar chargeren .