als lood accu's ontladen staan, beginnen de platen te sulfateren. dat deel plaat is niet meer geleidend dan.
in een lood accu zitten een aantal platen. stel dat elke plaat 1A kan leveren en je hebt er 20 zitten, dan kan je 20A uit die platen halen.
als die 50% sulfateren, kan elke plaat maar 0,5A meer leveren en haal je maar 10A. de inwendige weerstand Ri is dan gestegen. dit is een waarde waarmee je theoretisch kan rekenen.
als je scootmobiel 500W is op 24V, heb je 20A nodig, dat gaan die oude accus niet meer halen, dus na 1km rijden ofzo sta je stil met schijnbaar lege accu.
als je daar een set autolampen aanhangt die 8A trekken, dan zijn de accus blijkbaar wel goed (omdat je onder die 10A max blijft).
capaciteitsverlies heb je niet, maar de hoge stromen kunnen ze niet meer aan doordat ze intern een te hoge Ri hebben.
we blijven bij ons voorbeeld, 24V (2x12V) accu 36Ah 20A max stroom.
bij een Ri van 0,05ohm zou je bij 20A een verlies hebben van 1V. de volgeladen accu van 25,4V (12,7V per accu uit bovenstaande tabel) zakt dan naar 24,4V in tijdens het rijden in de scootmobiel.
als de scootmobiel dan uitschakelt bij 22V lege accu, (zonder Ri dan 23V) dan heb je 11,5V per accu of met bovenstaande tabel zit je dan net onder 20%. dat is prima, je hebt 80% van de accu kunnen gebruiken.
nu met je oude accu is de Ri bv gestegen naar pakweg 0,1ohm.
bij 20A is je verlies dan 2V.
je volle accu zal bij belasting dan nog 23.4V hebben, wat op zich nog werkt, maar als de scootmobiel uitschakelt op 22V, dan heb je door de Ri nog 24V accuspanning. 12V/accu dan zit je op schema hierboven nog op 50%. je kan de accu maar gebruiken van 100 naar 50%, werkt nog steeds maar je merkt dat je zover niet meer rijd. dit is een 'versleten' accu.
als je de capaciteit dan meet op 20A, zal ze maar 18Ah ofzo meer leveren.
als je diezelfde accu zijn capaciteit meet op 10A zal ze nog 30Ah meten.
meet je die met 1A ontlading zal je gewoon nog 36Ah eruit halen.
en dat verergert
nu met je oude accu is de Ri bv gestegen naar 0,15ohm.
bij 20A is je verlies dan 3V.
als de scootmobiel uitschakelt op 22V, dan heb je door de Ri nog 25V accuspanning. 12,5V/accu dan zit je op schema hierboven nog op 90% maar stopt de scootmobiel er al mee. je hebt die gebruikte van 100 naar 90%.
als je deze accu dan op de lader steekt, is die na 5min weer vol.
HET typische kenmerk van een accu met hoge inwendige weerstand (door misbruik). hang een auto lamp aan die accu die 1A trekt, dan zal die accu nog altijd even goed werken als een nieuwe, omdat ze geen capaciteitsverlies heeft, maar een hoge verbruiker zoals de scootmobiel, daar werkt ze niet meer op.
net hetzelfde zie ik overal gebeuren met ebikes hoor, de goeie li-ion accus die ook genekt worden door de hoge Ri omdat ze de fiets in de winter niet gebruikt hebben.
gewoon een stel lood accu's erin, en voorzie ergens een druppellager om ze door de winter te helpen. goedkoopste oplossing.
ombouw naar Li-ion en bijhorende lader zal minstens 500€ kosten