scootmobiel gel-Pb accu's


bprosman

Golden Member

Voorbeeld hier gaat over Lood accu's, maar er zitten toch Gel accu's in ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

maakt weinig uit, bij gel accu's zit het electrolyt in gel, waarbij je de accu ook in andere richting kan monteren (bv op hun zij)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als gel accu's worden mishandeld/overlijden, dan kan er wel degelijk electrolyt vrijkomen uit de gel (en dus ook uit de cellen)
Cellen zitten meestal dicht met een rubber dopje onder het plastic afdekplaatje aan de bovenzijde. Bij overdruk ontsnapt de boel.

Heb genoeg gelaccu's gezien waarbij je een klotsend geluid hoorde als je ze heen en weer schudde... ;)
Mede om die reden: liever altijd horizontaal plaatsen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het gel zorgt ervoor dat het het water vasthoud en dat ze dan onderhoudsvrij genoemd worden, ergo men hoeft er nooit water bij te vullen. Echter geld dat alleen als de accu normaal gebruikt word. Als een gel accu stevig mishandelt word kan het het water ook niet meer vasthouden.

.

als je de capaciteit dan meet op 20A, zal ze maar 18Ah ofzo meer leveren.
als je diezelfde accu zijn capaciteit meet op 10A zal ze nog 30Ah meten.
meet je die met 1A ontlading zal je gewoon nog 36Ah eruit halen.

Dat geld ook voor een nieuwe accu de nuttige capaciteit daalt bij een hogere afgenomen stroom.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 26 mei 2022 15:48:42 (37%)]

heb al zat agm accu's door m'n handen gehad, dat rubber dopje is zo gemaakt dat er wel druk uit de cel kan, maar geen lucht erin kan zuigen. als de agm accu dus op zn kop hangt dan kan er hete damp uitkomen, anders is het zeldzaam dat er electrolyt uitlekt. wat ik wel vaker heb gezien is een opengescheurde cel die gaat lekken. dat word een zooitje. wat je ook vaker ziet bij stby accu's is dat ze als een ballon opgeblazen zijn door de hitte, doorgaans omdat er 1 cel in sluiting is gevallen en de andere cellen oververhit raken. dit komt doorgaans vanwege de combo te warme omgeving icm hoge laadspanning. een goede oplader regelt zelf terug als de omgeving warmer word. dit is iets wat je bij upsjes wel vaker ziet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is altijd heel vermakelijk om opgeblazen accu's uit een UPS te krijgen... ;)
Die zitten daar bijna altijd in een nauwsluitend compartiment... (waar je ze dan met veel moeite en geweld uit moet pulken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En dan nu een echte oplossing . Om de dieper gelegen zwavelkristallen uit het lood te halen heb je stroom nodig, héél véél stroom . Om te voorkomen dat de accu opwarmt, gepulseerd, met een heel kleine duty-cycle . Met een labo-voeding van 400mA gaat dat niet lukken, eerder 400 A . Aanhouden tot dat een spanning van 17V wordt bereikt . Dan is het vol .
Kans dat het lukt, vrij groot . ( @sine ik ervaar toch een slaagpercentage van 75% ) .
Door vooraf te testen met een lamp en de accu leeg te trekken tot 9V, kans dat er een reverse cel ontstaan is is vrij groot . Reverse cel = einde verhaal . De 10,5V bij open klemspanning laat dit al vermoeden .

En als het al lukt om die accu te repareren, reken dan maar op een enorm capaciteitsverlies... Het is het meestal niet waard, die accu blijft beschadigd intern.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

het regenereren van een loodaccu lijkt leuk en te doen, maar de Ri blijft te hoog waardoor de accu niet meer geschikt is om voor de originele toepassing nog ingezet te worden.

bij een geladen accu kun je vaak al enigsinds zien wat de gesteldheid is als de last erop gezet word en de klemspanning inzakt. een nog goede accu blijft boven de 12,3V en stijgt dan een 200-400mV door de opwarming van de cellen. een slechte accu is al heel snel 12,1V wat ofwel een slechte cel betekent ofwel niet veel meer over van de originele capaciteit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 mei 2022 17:46:59 schreef CrossFireX:
En als het al lukt om die accu te repareren, ...

Het is niet repareren maar chargeren .

Op 26 mei 2022 17:52:36 schreef testman:
het regenereren van een loodaccu lijkt leuk en te doen, maar de Ri blijft te hoog waardoor de accu niet meer geschikt is om voor de originele toepassing nog ingezet te worden.

Hoge Ri ontstaat vooral in of op de plus-klem . Het lood wordt zwart en bikkelhard, harder dan schuurpapier en de geleidbaarheid wordt er niet beter van .

dat geld voor elke plus zijde van de cellen in de accu. heb er al zat gezien zo, de pluszijde word het lood helemaal rot van en valt uit elkaar. dat was de eerste test al met kleine agm accu's, een keer schudden levert al rammelen op, dan is het al niet best.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 mei 2022 15:43:25 schreef benleentje:
Dat geld ook voor een nieuwe accu de nuttige capaciteit daalt bij een hogere afgenomen stroom.

ja, dat wel, maar die nieuwe accu haalt zijn opgegeven capaciteit nog bij die gegeven stroom (pakweg 20A) en zal iets meer capaciteit leveren bij lagere stroom.
een versleten accu met hoge Ri haalt zijn capaciteit nog wel bij lage stroom, maar kan amper hoge stroom leveren waardoor je ze gewoon niet leeg krijgt. je verbruiker zal steeds afschakelen door te lage accuspanning.
je zou wel de capaciteit er nog uitkrijgen met een domme weerstand eraan.
helaas dan wel nog wat 'verloren' warmte door de opwarming van de accu zelf door hoge Ri.
als je 2V spanningsval bij 20A hebt, is dat 40W. dat ga je merken.
bij een nieuwe accu waarbij je 0,5V ofzo hebt bij 20A, is dat maar 10W

Op 26 mei 2022 17:52:36 schreef testman:
het regenereren van een loodaccu lijkt leuk en te doen, maar de Ri blijft te hoog waardoor de accu niet meer geschikt is om voor de originele toepassing nog ingezet te worden.

precies,

ik heb al hopen accu's geregeneerd voor UPS'en, maar bij het opstarten van de UPS, geeft die toch een fout.
meestal heb ik meerdere sets van die accus, en dan koppel ik er gewoon 3-4-... parallel.
ze moeten dan elk maar een fractie van de stroom leveren waardoor de ups toch door de self test gaat. EN door de lagere stroom kan ik toch nog quasi de volledige capaciteit benutten.

bv: 24V 17Ah accus met slechte Ri werkt niet.
4 zulke in parallel, leveren ze elk 1/4de van de gevraagde stroom, en heb ik dan wel ongeveer 68Ah ter beschikking. anders zijn ze toch maar voor de vuilbak

ik heb al een paar van die schakelingen gekocht die beweren dat je de Ri kan verbeteren door dat printje (met eigen voeding, of voeding uit de accu) er een paar weken aan te hangen.
helaas GEEN aantoonbaar bewijs wat ze in die youtube filmpjes wel allemaal bekomen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Er wordt wel gezegd dat 'burp charge' de zaak kan verbeteren. (1s laadpulsen gevolgd door een hele korte ontlaadpuls van 2.5x zo sterk als de laadpuls)
Dit zou ongerechtigheden en gasbellen 'lostrekken' van de platen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

nu zijn ups accu's wel de slechtste om nog tijd in te steken om goed te krijgen. altijd aan de lader gehangen, doorgaans tegen de 13,8-14V in een warme omgeving en dan ook nog een flinke stroom te leveren als het net wegvalt. ik heb meer bruikbare accu's gehaald uit stby accu's van brandalarm inbraak en noodverlichting systemen. daar is de last niet zo hoog, warmte valt ook mee doorgaans en worden met vast interval vervangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 mei 2022 20:21:27 schreef testman:
nu zijn ups accu's wel de slechtste om nog tijd in te steken om goed te krijgen. altijd aan de lader gehangen, doorgaans tegen de 13,8-14V in een warme omgeving en dan ook nog een flinke stroom te leveren als het net wegvalt. ik heb meer bruikbare accu's gehaald uit stby accu's van brandalarm inbraak en noodverlichting systemen. daar is de last niet zo hoog, warmte valt ook mee doorgaans en worden met vast interval vervangen.

ik heb een aantal UPS van het werk gekregen, en in het magazijn hadden zo een aantal dozen nieuwe accu's liggen die leeg waren door het staan, nooit gebruikt, nooit aan de lader geweest. de helft is nog teruggekomen

topic destijds https://www.circuitsonline.net/forum/view/151215

manier van testen: eerst op een desulfator lader, want ze namen echt geen stroom op, mocht er zelf 30V op zetten.
na een 2dagen begonnen ze te laden. liet ze dan nog even aan de desulfator. daarna kwamen ze parallel op de UPS voor een paar weken.

afkoppelen en na 30min werd de openklem spanning gemeten
datum en spanning werd erop geschreven.
daarna mochten ze vrij rusten.
week/maand later werd de spanning weer gemeten. een aantal stond weer op 1-9V, die werden afgevoerd.

de overigen die niet in spanning waren gezakt, kregen een groen merkteken.
op de 4jaar dat ze nu in de UPS zitten, zijn er 2 zwaar beginnen lekken, waren loeiheet en dik geworden waardoor ik ze amper uit de ups kreeg

de rest doet het goed, UPS heeft hier al eens 8uur staan draaien toen ik de zekeringkast vervangen heb. spanningen nog altijd prima

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

eerder 400 A . Aanhouden tot dat een spanning van 17V wordt bereikt . Dan is het vol .

En hoe wou je 400A in een 36Ah accu krijgen? De accu had al moet met 1mA dus laat staan dat je er 400A in kan krijgen. En Bij welke spanning denk je dat te gaan doen?

Een 36A accu heeft een cca van 330A hij wil het dus al niet leveren met starten dus laat staan dat je dat erin kan krijgen.

cca is cold cramping amps, die cold komt hier niet zo vaak meer voor .

Is niet het antwoord op mijn vraag hoe wou je 400A in een 36A accu krijgen en bij welke spanning gaat dat lukken?

Spoeltje opladen, en dan loslaten op de accu . Dikke draden, weinig windingen .

Ooit al een pulserend inverter lastoestel gezien ? Zelfde wijze .

En bij welke spanningen ? Mosfetjes met een max Uds van 200V sneuvelen ook nog wel eens . Dus vaak nog wat hoger .

Op 26 mei 2022 20:58:13 schreef fcapri:
[...]

ik heb een aantal UPS van het werk gekregen, en in het magazijn hadden zo een aantal dozen nieuwe accu's liggen die leeg waren door het staan, nooit gebruikt, nooit aan de lader geweest. de helft is nog teruggekomen
[bijlage]
topic destijds https://www.circuitsonline.net/forum/view/151215

de overigen die niet in spanning waren gezakt, kregen een groen merkteken.
op de 4jaar dat ze nu in de UPS zitten, zijn er 2 zwaar beginnen lekken, waren loeiheet en dik geworden waardoor ik ze amper uit de ups kreeg
[bijlage][bijlage]

de rest doet het goed, UPS heeft hier al eens 8uur staan draaien toen ik de zekeringkast vervangen heb. spanningen nog altijd prima

tijd terug tegen een stuk of 24x 65Ah agm accu's aangelopen, op een paar na allen nog 0,6V. een deel was overduidelijk al oververhit in het midden van de accu dus die konden zo door naar het oud lood. gezien de leeftijd eens 1 accu getest, laadstroom was amper iets, maar binnen enkele minuten ging er stroom lopen en zakte de klemspanning op de lader. dus eerst laden met max 0,9A, tot de lader rond een 10V zat en zo steeds de laadstroom wat verhoogd. opvallend was dat de accu klemspanning in het begin na een 20sec van de lader los te zijn al 1V zakte onder de laadspanning, maar tegen het einde van het laden was dat nog geen 150mV meer. accu bleek met een 5 uurse ontlading nog bijna de volle capaciteit te bevatten. 63Ah van de 65Ah. de rest van de accu's ook meegenomen, de helft had wel volle capaciteit maar bleef een erg hoge stby laadstroom houden, ofwel de reden wat de rest van de batch zo had vervormd. niet gek ook met hun leeftijd constant op 14V geladen geweest. wel in een koele kelder en dat scheelt wel. ik had er alles bij, afkomstig van alarm/toegangscontrole. elke kast had een temperatuur geregelde 12V en 24V lader met 3 onderspanning alarm contacten. mn verdeelkast voor de centrale DC heb ik kunnen vernieuwen met de bak railzekeringhouders die erbij zaten. ook zaten er 1400VA APC smart ups bij van pas 5 jaar oud, dus kon zn 18 jaar oude voorganger met pensioen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wel bedankt voor de hulp.

Als de zaak tijdens rijden stilvalt, omdat de Ri aan de hoge kant is, lijkt mij dat ik altijd nog naar huis kan rijden met een lagere snelheid. Wellicht door contactsleutel even uit en weer aan te zetten.

Het laden gaat erg langzaam met 400 mA. de spanning is daarbij nu 12,2 volt.

Ik heb hier nog een PB137 in TO-220 behuizing liggen, wellicht kan ik er een 1A a 1,5A lader mee maken voor 12 volt loodaccu's die is ervoor gemaakt.

Op 28 mei 2022 02:10:20 schreef Dr Blan:

Als de zaak tijdens rijden stilvalt, omdat de Ri aan de hoge kant is, lijkt mij dat ik altijd nog naar huis kan rijden met een lagere snelheid. Wellicht door contactsleutel even uit en weer aan te zetten.

dat zou kunnen. de eerste 'proefrit' zou ik wel doen in je eigen straat. 100meter die kant, 100meter terug en doorrijden naar de andere kant....
zodoende, als je na 10keer rijden stilvalt, zit je geen 2km van je huis.

ik heb al een paar ebike accu's binnen gehad die na een paar km uitvallen volgens de eigenaar. ik dacht ook eerst aan een onbalans in de cellen maar alles bleek ok. ook een stel halogeenlampen opgezet en uren lang leeg getrokken. geen problemen mee.
Dus de accu in mijn fiets aangesloten, en ik kon er probleemloos mee rijden (ik duw waarschijnlijk wat harder op mijn pedalen dan de oudere eigenaar). enkel in bergop viel ze ineens uit (kon de stroom dus niet leveren door hoge Ri). mijn ondersteuning op half gezet en heb er nog 20km mee naar het werk gereden.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken