Solenoid motor voor tuintractortje

Arco

Special Member

Ik zou wel een microswitch zonder dat wieltje eraan nemen: de massa daarvan zorgt anders ervoor dat het uitschakelpunt verschuift met het toerental.
(een Hall switch is veel beter en wordt meestal toegepast)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Voor een test is dat prima, die kwart gram die dat wieltje nog toevoegt gaat het grote verschil niet maken.

En voor een cam volger is een wieltje niet slecht.

@m. bouwer: ik begrijp echt niet waarom je zoveel moeite steekt in de ene na de andere opstelling, fancy van ijzer (neem ik aan), geverfd en al, zonder ooit echt iets te testen; het doel van een prototype is om uit te vinden hoe je het wel had moeten doen, en in mijn beleving is een prototype quick-and-dirty, hangt aan elkaar met tywraps, draadstangen, en vuile sokken, om een concept mee te testen. Nu begint het meer op industriële kunst te lijken, maar je hebt geen idee of het concept wel haalbaar is.

Dit is een perfecte herhaling van je langlopende windmolen project; het ene na het andere stuk ijzer wordt gemaakt, maar er wordt nooit iets getest, ondanks de vele suggesties om eenvoudige testen te doen.

Ik denk dat dit een deel van de reden is dat niemand opstaat om iets voor je te bouwen, en daarbij is het jouw project, en heeft niemand hier daar een belang bij, anders dan "is wel grappig".

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 9 juni 2022 12:05:33 (28%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Als je alleen op de foto af moet gaan zou ik zeggen dat het een soort steampunk gehaktmolen zou zijn... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ SparkyGSX,

Een ontwikkeling waarbij ik het plezierig vind om contact te zoeken met anderen.
Dat is hoe ik het zie.

Lambiek

Special Member

Op 9 juni 2022 14:10:52 schreef m.bouwer:
Een ontwikkeling waarbij ik het plezierig vind om contact te zoeken met anderen.

Dat kan hier in het stadje op een bankje onder de luifel van de heksenwaag. :)

Is gekheid natuurlijk, maar SparkyGSX heeft wel een punt natuurlijk. En ik bewonder wel je doorzettingsvermogen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Het ziet er inderdaad heel mooi uit. Maar voor een prototype zijn zaken als netjes aflakken niet erg zinvol:
Het kost een hoop extra tijd en moeite, en bij eventuele aanpassingen moet je die verf er eerst weer af zien te krijgen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Volgens mij maakt hij dan net zo makkelijk een nieuwe. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Onderdelen voor nastelbare ophanging van nokken en microswitch.

pa3gws

Golden Member

Een ding staat als een paal boven water de TS draait zijn hand niet om voor een beetje metaal bewerking. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lambiek

Special Member

Inderdaad. Hij had beter b de bouwer kunnen heten. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

M. Bouwer staat natuurlijk voor Mechanische Bouwer; hij is alleen nog op zoek naar een E. Bouwer voor de elektronica.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De nokken zijn gemonteerd op het vliegwiel en het motortje draait op de labvoeding.
Maar kan ik die labvoeding wel op deze manier gebruiken? Het lijkt mij dat het een akelige belasting is.

Ja hoor, zeker als je hem niet steeds in de stroombegrenzing laat gaan, die is bij jouw labvoeding een beetje onsubtiel.

We wachten in spanning op een filmpje!

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 11 juni 2022 09:42:10 (15%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Die tweede nok heb je nu nog niet nodig, of heb je die niet gemonteerd tijdens het proefdraaien?

En een filmpje zou inderdaad wel leuk zijn.

Heb je enig idee wat het vermogen nu is?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Die tweede nok heb je nu nog niet nodig, of heb je die niet gemonteerd tijdens het proefdraaien?

Zo te zien staat 1 nok te ver naar binnen en raakt de microswitch niet.
Waarschijnlijk zit hij er op als contra gewicht.

Lambiek

Special Member

Kan ook, is een beetje slecht tezien op de foto.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 11 juni 2022 10:22:26 schreef Lambiek:
Die tweede nok heb je nu nog niet nodig, of heb je die niet gemonteerd tijdens het proefdraaien?

Hoezo niet? Hij heeft de "zuiger" die in het bovenste dode punt BOVEN uit de spoel steekt en in het onderste dode punt ONDER de spoel uit steekt. Zo kan je twee keer per omwenteling je spoel gebruiken. Er zijn bepaalde voor-/na-delen aan deze opstelling, waarvan ik niet op theoretische gronden kan zeggen of het uiteindelijk voordelig uitpakt. De solenoid heeft de maximale kracht rond de dode punten waar er juist een groot mechanisch nadeel is. Hierdoor verspreid je een voortstuwingskracht over een groter deel van de omwenteling.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nu zou ik weer graag 30 Ampère voeding willen geven met mijn lasapparaat.
Maar hoe kan ik dat 2 x per omwenteling in- en uitschakelen?

Lambiek

Special Member

Op 11 juni 2022 11:29:41 schreef rew:
Hoezo niet? Hij heeft de "zuiger" die in het bovenste dode punt BOVEN uit de spoel steekt en in het onderste dode punt ONDER de spoel uit steekt.

Het lijkt mij als de zuiger eenmaal in de spoel zit (bijna bovenin) dat het dan niet veel meer doet. Het wordt anders als de zuiger uit magneten bestaat, dan kun je om gaan Polen. Dan krijg je wel een dubbel werkend systeem.

Misschien kan het ook als de zuiger uit drie delen bestaat, twee delen metaal met daar tussenin een non-ferro metaal. bijvoorbeeld een stuk aluminium.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 11 juni 2022 11:40:14 schreef m.bouwer:
Nu zou ik weer graag 30 Ampère voeding willen geven met mijn lasapparaat.

Ik vraag me af of de microswitch wel 30A kan verwerken...

Arco

Special Member

Zo'n microswitch kan bijna zeker geen 30A schakelen...
Lijkt me trouwens dat je 2 switches nodig hebt met separate nokken: je moet de polariteit immers omdraaien bij iedere puls...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Onzin, om een stuk ijzer aan te trekken boeit de polariteit niet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Dok

Golden Member

Prachtige machine, heb het filmpje tig keer aangeklikt/bekeken.
Toch mooi gemaakt.

Wie niet horen wil moet TV kijken.