Dus zou ik graag nu al met de proefopstelling met de 1 cilinder de 2 pulsen per omwenteling uit de accu halen.
Sorry hoor maar je gaat weer veel te hard van stapel. IK zou eerst een magneten in de plunjer gaan zetten dat geeft je echt veel meer kracht dan naar belachelijk hoger stromen te gaan.
Dat schema kan je enkel gebruiken tot max 15V, met een 40V accu moet de sturing van de gate apart uit een 12V voeding. Die 12V voeding kan je dan wel maken uit de 40V.
Hij loopt nou op 11 volt en de wijzer van de ampèremeter slingert erg. Spoel is 0,7 ohm.
Uitgaande van de aanname dat je knoppen voor de stroom maximaal staan dan loopt daar 10A. Theoretisch is dat 11V / 0.7 ohm = 15.7A. Maar je voeding kan maar max 10A leveren en past dan automatisch de spanning aan. 10A * 0.7 ohm = 7V. 7V * 10A = 70W
De temperatuur wordt bepaald door het verdampen van het koelwater.
Dat geld alleen voor de buitenste paar wikkelingen van de spoel. De binnenkant word veel warmer. Het is een leuke oplossing voor een proto type maar voor het vermogen dat je nodig hebt is dat niet genoeg.
40V op 0,7 ohm geeft 57.1A en 2282W. Dat gaat zelf met je huidige water koeling niet goed, de binnenste wikkeling verbranden dan al na enkele seconden.
Daarvoor heb je inderdaad pwm nodig om de stroom te kunnen regelen.
Ik zat net even te denken hoe je de waterkoeling beter kan maken. Je spoel moet sowieso groter gaan worden en je draad moet fors dikker gaan worden als je naar 57A wil gaan. JE nieuwe spoel wikkel je dan eerst een koperbuis 4mm met zeg steeds 1,5 cm tussen ruimte. Je wikkelt met de buis eerst maar 1 laag. Dan wikkel je met wikkeldraad 2 of 3 lagen. NU wikkel je de buis weer verder en dan precies tussen de voorgaande buis wikkelingen. en zo ga je steeds verder.
Dit is een voorbeeld even uit mijn hoofd dus het zal nog niet perfect zijn maar ik denk dat je daarmee wel verder kan om dat beter te doen.
Het gaat erom dat er grote krachten vrijkomen, en dan heb je stevige fundatie nodig.
De enige krachten die er nu zijn is dat hij wat gaat springen daarvoor heb je echt geen fundatie nodig gewoon met je arm naar beneden drukken, het is maar een prototype dus niet te moeilijk oden.
Je kan er ook gewoon een stevig blok hout onder schroeven. Als je zegt 10kg dan neem je een stuk hout van 10kg.
Persoonlijk zout ik er een kleine plaat metaal ondermaken en dat met een lijmklem klemmen op een tafel. Zo doe ik het soms ook met het testen van motoren die klem ik gewoon vast met een lijmklem.
De echte krachten op de motor gaan echter pas komen als je er iets mee aandrijft.
Nu 2 arbeidsslagen per omwenteling. De slag is 4 cm. Het koppel is nu niet zo groot.
Het koppel van de motor kan je eenvoudig meten. koppel een as of een buis aan je motor. Wikkel wat touw om de buis en hang daar een gewicht aan. Stel je buis die is 50mm of 5cm. en je gewicht is 100 gram.
Koppel = krachtarm x kracht
5cm dia geeft een kracht arm of straal van 2,5cm.
kracht is ook massa of gewicht. 100 gram is dan een kracht van 1N (gewicht x 10)
Koppel is dan 2,5cm x 1N = 2,5Ncm
Door je gewichten steed te verhogen tot het punt dat de motor het niet meer omhoog krijgt kan je het koppel bepalen.
Eerder had je het over ca 300W van een motor. Die 300W is niet heel belangrijk het koppel is dat wel.
OP je tractor kan je zo ook het koppel bepale nwat je nodig hebt om het ding in beweging te krijgen
dat koppel kan je dan bepalen door gewichten aan de noppen van het achterwiel te gaan hangen. Die gewichten moet dan op 90 graden hangen. Beter zou zijn als er nog een tandwiel kast in de tractor zit om dat op de as van de tandwielkast te doen. Want een tandwiel kast het je zeker nodig.
Ik ben benieuwt naar de resultaten voor het bepalen van het koppel.