Solenoid motor voor tuintractortje

Op 11 juni 2022 12:48:53 schreef Thevel:
[...]Ik vraag me af of de microswitch wel 30A kan verwerken...

Dat geeft niet.

1) Voor een snelle test, als de microswitch in 5 minuten kapot is, dan heb je je test-resultaat: Het werkt aardig.

2) DAN loont het de moeite om elektromechanisch (schakelcontact, mosfet) of elektronisch (hall sensor, mosfet) een sturing te maken.

@M.bouwer: Hoeveel stroom loopt ie nu op?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Op 11 juni 2022 13:51:57 schreef SparkyGSX:
Onzin, om een stuk ijzer aan te trekken boeit de polariteit niet.

Ah,

De plunjer is dus nog van gewoon ijzer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, hij wil er nog niet aan, maar die magnetische plunjer komt er nog wel, dat lijkt me onvermijdelijk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 11 juni 2022 15:05:56 schreef SparkyGSX:
Ja, hij wil er nog niet aan, maar die magnetische plunjer komt er nog wel, dat lijkt me onvermijdelijk.

Ja dat zou beter zijn, dan kun je gaan ompolen. Dan krijg je twee cyclussen per omwenteling.

Ik ben wel benieuwd wat het koppel nu is bij bijvoorbeeld 30A. Denk alleen dat de microswitch het niet lang uithoud.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Denk alleen dat de microswitch het niet lang uithoud.

En die krokedillen bekjes ook niet.
Maar de eerste resultaten zijn er.

[Bericht gewijzigd door BenI2C op zaterdag 11 juni 2022 18:00:22 (15%)

benleentje

Golden Member

Op 11 juni 2022 08:54:57 schreef m.bouwer:
Maar kan ik die labvoeding wel op deze manier gebruiken? Het lijkt mij dat het een akelige belasting is.

Daar zijn dit type voedingen voor gemaakt om te mishandelen ;).

Ja hoor, zeker als je hem niet steeds in de stroombegrenzing laat gaan, die is bij jouw labvoeding een beetje onsubtiel

Wellicht onsubtiel voor gevoelige elektronica voor een spoel maakt dat niet uit. HEt is een HP voeding die kunnen daar wel tegen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ook belangrijk hierbij is dat ik straks voor kleine klussen met het tractortje accuvoeding heb.
(Maaien e.d. gaat met de sleepkabel met voeding uit het stopcontact)

Dus zou ik graag nu al met de proefopstelling met de 1 cilinder de 2 pulsen per omwenteling uit de accu halen.

Lambiek

Special Member

Twee pulsen gaat nu niet, dat heeft geen zin. Als je dat wil moet de zuiger gemaakt worden met magneten, zoals al een paar maal verteld is door een paar co'ers.

Je kunt de accu nu wel gebruiken voor een test met deze opstelling natuurlijk en kijken wat er gebeurt.

Ik had al gevraagd wat het koppel nu ongeveer was met deze opstelling, enig idee?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek: de plunjer komt op het bovenste en onderste dode punt uit de spoel, dat is hier pas een "paar" keer gezegd. Je kunt nu dus wel 2 "arbeidsslagen" per omwenteling maken, met een magnetische plunjer worden dat er 4.

@TS: nu al met een accu aan de slag lijkt me een heel slecht idee, die kan gigantische stromen leveren als er iets mis gaat, en de kans dat het nu mis gaat lijkt me erg groot. Ik zie ook niet in waarom je dat nu al zou willen doen.

Die accu is 4Ah, als ik het goed zie; als je daar 30A uit gaat trekken, gaat hij waarschijnlijk niet lang leven, en dat is nog maar voor één spoel, je wilt er straks 4 gebruiken.

Je hebt ingezet op 300W mechanisch vermogen, maar de efficiëntie van het geheel bepaald hoeveel stroom je accu daarvoor moet kunnen leveren.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 11 juni 2022 20:29:42 (26%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 11 juni 2022 20:25:37 schreef SparkyGSX:
de plunjer komt op het bovenste en onderste dode punt uit de spoel, dat is hier pas een "paar" keer gezegd. Je kunt nu dus wel 2 "arbeidsslagen" per omwenteling maken, met een magnetische plunjer worden dat er 4.

Ja natuulijk, stom van me.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@ Rew,
Hij loopt nou op 11 volt en de wijzer van de ampèremeter slingert erg. Spoel is 0,7 ohm.

@ SparkyGXS,
Magneten in de plunjer: wellicht komt dat later.

@ Lambiek,
Nu 2 arbeidsslagen per omwenteling. De slag is 4 cm. Het koppel is nu niet zo groot. Eerder had ik bij 30 ampere 10 kg druk op de plunjer. Om daarmee te draaien moet ik de fundatie verzwaren lijkt me.

@ Arco,
De plunjer is nu een stukje stalen buis. De cilinder is rvs en de bak voor het koelwater is ook rvs.

Lambiek

Special Member

Op 12 juni 2022 10:02:50 schreef m.bouwer:
[bijlage]
Nu 2 arbeidsslagen per omwenteling. De slag is 4 cm. Het koppel is nu niet zo groot. Eerder had ik bij 30 ampere 10 kg druk op de plunjer. Om daarmee te draaien moet ik de fundatie verzwaren lijkt me.

Ik zou het gewoon zo proberen, de fundatie zakt zomaar niet in elkaar. Gewoon langzaam opvoeren, hou wel de temperatuur in de gaten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het gaat erom dat er grote krachten vrijkomen, en dan heb je stevige fundatie nodig.
De temperatuur wordt bepaald door het verdampen van het koelwater.

Het gaat nu om de besturing.

Lambiek

Special Member

Voor een test kun je gewoon deze opstelling gebruiken.

Voor de besturing zal je toch de soldeerbout aan moeten zetten, voor de test zou je het schema kunnen gebruiken wat ik geplaatst heb. Je zou het wisselcontakt van de microswitch kunnen gebruiken om de fet naar de gnd te dwingen. Dus in plaats van alleen het maakcontakt gebruik je ook het verbreekcontakt.

Dan kun je later besluiten om bijvoorbeeld een hallsensor te gebruiken of dat je het bijvoorbeeld met een lichtsluis gaat doen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Op 12 juni 2022 13:23:23 schreef m.bouwer:
Bedoel je dit schema?
[bijlage]

Ja.

Maar dan de com van het contact aan de 100E weerstand leggen, het no contact aan de 12VDC en het nc contact aan de gnd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Maar kun je dan niet veel beter mij een PM sturen wat het kost om het te maken, en dat ik dat dan p.o. op je rekening stort?

benleentje

Golden Member

Dus zou ik graag nu al met de proefopstelling met de 1 cilinder de 2 pulsen per omwenteling uit de accu halen.

Sorry hoor maar je gaat weer veel te hard van stapel. IK zou eerst een magneten in de plunjer gaan zetten dat geeft je echt veel meer kracht dan naar belachelijk hoger stromen te gaan.

Dat schema kan je enkel gebruiken tot max 15V, met een 40V accu moet de sturing van de gate apart uit een 12V voeding. Die 12V voeding kan je dan wel maken uit de 40V.

Hij loopt nou op 11 volt en de wijzer van de ampèremeter slingert erg. Spoel is 0,7 ohm.

Uitgaande van de aanname dat je knoppen voor de stroom maximaal staan dan loopt daar 10A. Theoretisch is dat 11V / 0.7 ohm = 15.7A. Maar je voeding kan maar max 10A leveren en past dan automatisch de spanning aan. 10A * 0.7 ohm = 7V. 7V * 10A = 70W

De temperatuur wordt bepaald door het verdampen van het koelwater.

Dat geld alleen voor de buitenste paar wikkelingen van de spoel. De binnenkant word veel warmer. Het is een leuke oplossing voor een proto type maar voor het vermogen dat je nodig hebt is dat niet genoeg.

40V op 0,7 ohm geeft 57.1A en 2282W. Dat gaat zelf met je huidige water koeling niet goed, de binnenste wikkeling verbranden dan al na enkele seconden.
Daarvoor heb je inderdaad pwm nodig om de stroom te kunnen regelen.

Ik zat net even te denken hoe je de waterkoeling beter kan maken. Je spoel moet sowieso groter gaan worden en je draad moet fors dikker gaan worden als je naar 57A wil gaan. JE nieuwe spoel wikkel je dan eerst een koperbuis 4mm met zeg steeds 1,5 cm tussen ruimte. Je wikkelt met de buis eerst maar 1 laag. Dan wikkel je met wikkeldraad 2 of 3 lagen. NU wikkel je de buis weer verder en dan precies tussen de voorgaande buis wikkelingen. en zo ga je steeds verder.
Dit is een voorbeeld even uit mijn hoofd dus het zal nog niet perfect zijn maar ik denk dat je daarmee wel verder kan om dat beter te doen.

Het gaat erom dat er grote krachten vrijkomen, en dan heb je stevige fundatie nodig.

De enige krachten die er nu zijn is dat hij wat gaat springen daarvoor heb je echt geen fundatie nodig gewoon met je arm naar beneden drukken, het is maar een prototype dus niet te moeilijk oden.
Je kan er ook gewoon een stevig blok hout onder schroeven. Als je zegt 10kg dan neem je een stuk hout van 10kg.

Persoonlijk zout ik er een kleine plaat metaal ondermaken en dat met een lijmklem klemmen op een tafel. Zo doe ik het soms ook met het testen van motoren die klem ik gewoon vast met een lijmklem.

De echte krachten op de motor gaan echter pas komen als je er iets mee aandrijft.

Nu 2 arbeidsslagen per omwenteling. De slag is 4 cm. Het koppel is nu niet zo groot.

Het koppel van de motor kan je eenvoudig meten. koppel een as of een buis aan je motor. Wikkel wat touw om de buis en hang daar een gewicht aan. Stel je buis die is 50mm of 5cm. en je gewicht is 100 gram.

Koppel = krachtarm x kracht

5cm dia geeft een kracht arm of straal van 2,5cm.
kracht is ook massa of gewicht. 100 gram is dan een kracht van 1N (gewicht x 10)

Koppel is dan 2,5cm x 1N = 2,5Ncm

Door je gewichten steed te verhogen tot het punt dat de motor het niet meer omhoog krijgt kan je het koppel bepalen.

Eerder had je het over ca 300W van een motor. Die 300W is niet heel belangrijk het koppel is dat wel.

OP je tractor kan je zo ook het koppel bepale nwat je nodig hebt om het ding in beweging te krijgen

dat koppel kan je dan bepalen door gewichten aan de noppen van het achterwiel te gaan hangen. Die gewichten moet dan op 90 graden hangen. Beter zou zijn als er nog een tandwiel kast in de tractor zit om dat op de as van de tandwielkast te doen. Want een tandwiel kast het je zeker nodig.

Ik ben benieuwt naar de resultaten voor het bepalen van het koppel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 12 juni 2022 15:49:42 schreef benleentje:
Het koppel van de motor kan je eenvoudig meten. koppel een as of een buis aan je motor. Wikkel wat touw om de buis en hang daar een gewicht aan. Stel je buis die is 50mm of 5cm. en je gewicht is 100 gram.

Een truuk die ik laatst zag is: meet niet het koppel op de uitgaande as, maar aan de stilstaande kant van de motor. Hang de boel op in lagers, en meet het koppel wat de motor als reactiekracht uitoefent! Lol is dat je bijvoorbeeld een stang van een halve meter op een keukenweegschaal kan laten uitkomen. Vervolgens kan je aan de bewegende kant een remkracht uitoefenen om te kijken wat ie aankan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Bedoel dan in mijn eigen woorden. Dat als je de motor met een rem gaat afremmen dan je dan met arm aan de machine zelf via de weegschaal de kracht gaat meten die het remmen veroorzaakt?.

Er zullen ook wel een hoop manieren voor zijn. Koppel is ook een ruim begrip als ook omdat je hebt startkoppel, kleefkoppel, remkoppel, houdkoppel, aantrekkoppel enz. En bij bv benzine motor het koppel dan ook nog eens varieert met het toerental. Denk bij een solenoid motor het koppel wel redelijk constant is met het toerental.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 12 juni 2022 15:49:42 schreef benleentje:
40V op 0,7 ohm geeft 57.1A en 2282W. Dat gaat zelf met je huidige water koeling niet goed, de binnenste wikkeling verbranden dan al na enkele seconden.

Dat geldt alleen als de motor continu stroom voert. Hier is dat niet zo. De meeste tijd is de motor stroomloos. Bovendien vergeet je ook de zelfinductie van de spoel. Dat werkt ook remmend op de opgenomen stroom.
Voor een ideale (solenoid)motor geldt dat de zelfinductie oneindig Henry en de weerstand nul Ohm is.

@ohm pi: dat is zeker waar, maar niet als het ding stilstaat met de schakelaar gesloten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Motor dus niet te lang stil laten staan met spanning erop. ;)

High met Henk

Special Member

Rolcontacten heb ik wel voor je.

Als je weet welke Der je wilt kan ik wel ff wat bouwen voor je.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
benleentje

Golden Member

Dat geldt alleen als de motor continu stroom voert.

Ja daar heb je gelijk in, neemt niet weg dat er veel stroom gaat lopen en dat een beetje water om de spoel dat niet lang koel gaat houden.

Voor een ideale (solenoid)motor geldt dat de zelfinductie oneindig Henry en de weerstand nul Ohm is

Bij een oneindige zelfinductie gaat er toch nooit stroom lopen!!?
Geen weerstand geld voor elke ideale motor

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.