Krokodillensnoertjesleed

Men heeft zo'n setje ergens liggen en zo nu en dan komt het te pas, als ze tenminste doen waarvoor ze gekocht zijn. Inmiddels een paar setjes verder ga ik toch maar eens vragen naar ervaringen met dit soort snoertjes, want tot nu toe heb ik nog geen goede gevonden: draden geklemd, PVC hoesje hard geworden, PVC-hoesjes draaien om de klem, klem zwak en verbuigt te gemakkelijk en erg dunne draad.
Het mag best wat kosten als het maar goed is.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Ik koop tegenwoordig de krokodilleklemmen iets duurder dan het minimum bij aliexpress of Banggood of zoiets. Dan maak ik er zelf kabeltjes van met een siliconen kabel ook van aliexpress.

Die kabels worden verkocht voor de RC vliegtuigjes vliegers. Die pikken het niet als het dunner is dan beloofd. Dus ik krijg tot nu toe prima kabeltjes. (dat siliconen kabel idee dat is voor "eerstvolgende keer dat ik ze weer maak"... )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb laatst in de elektronica winkel in de buurt een set gevonden met allerlei kleuren. 16 stuks in totaal met een goede dikke draad! Je moet soms wat geluk hebben, het waren de laatste en kon ze niet meer verkrijgen.

De nieuwe zijn veel dunnere draden en klemmen die makkelijk loskomen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
fatbeard

Honourable Member

Ik heb al meerdere sets gemaakt volgens het recept van rew, moet alleen nog afwachten of de hoesjes niet uitharden.
Totnogtoe geen klagen...

't Is ff werk, maar dan heb je ook wat...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik heb van al mijn snoertjes de kabeltjes vervangen en gesoldeerd. In ongeveer de helft van de gevallen was het kabeltje van staaldraad met koperlaagje. Waardeloos.

Ook kabeltjes die ik bij een elektroboer kocht, hadden dat probleem soms.

Bij alle snoertjes gold dat de geklemde geleider regelmatig onbetrouwbaar contact maakte.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Zelfde voor dit soort testklemmen/snoertjes:

https://1.bp.blogspot.com/-9i1hhzflRpI/YS_66lJg_mI/AAAAAAAAcDo/UPkSCbAXy_cU40Fu96pE-69nAivA53N4ACLcBGAsYHQ/s600/OSC482x-uitbreidingen-03.jpg

Ik heb er al heel wat versleten. Iedere keer als je ze gebruikt breekt er weer een andere draad af... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Die setjes is inderdaad grote troep.

Wat ik al gezien heb.
Draden niet eens gestrip voordat ze geklemd werden
enkel de isolatie geklemd en de koperdraad die er tegenaan zweeft.
Te dun draad.
En dan ook nog vaak eens compleet de verkeerde draadsoorten zoals gmetlaen geleiders met een koperlaag of geleider gemaakt van weerstand draad. De weerstand wa ca 4 ohm op een stuk van 20cm
En soms als het draad er aan de buitenkant dik genoeg eruit ziet gaat het oom dubbel geïsoleerd draad.

Gek genoeg zijn de krokodillenbekken van goede kwalitiet. Ook eens losse krokodillenbekken gekocht en dat was beduidenden slechter van kwaliteit.

Tegenwoordig koop de krokodillenbekken van hirschmann Type MA1 https://www.allekabels.nl/krokodil-bekjes/141/1104/hirschmann-krokodil…
Ik heb ze toen gekocht via ebay in duidsland voor ca 1,90 per stuk. Dat lijkt erg duur maar voor een goede banaanplug kabel betaal je ook ca 3,50. Je hebt meer aan een klein aantal goede kabels dan heel veel die onbetrouwbaar zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Krokodillenbekjes zijn helaas meestal wat te lomp bij de huidige electronica... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Komt omdat jij de verkeerde koopt ;). Deze zijn speciaal voor smd pootjes 500miil. Chinezen schrijven dan weer 500A geen idee wat ze daarmee bedoelen.
https://stahlwerknederland.nl/product/aardklem-tot-500a-massiefmessing…

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 23 juni 2022 20:36:27 (15%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi,

De link die benleentje laat zien is vrij duur, kijk hier eens er zijn meerdere typen van Hirschmann.

https://www.reichelt.de/index.html?ACTION=446&LA=446&nbc=1&q=hirschman…

https://www.reichelt.de/nl/en/index.html?ACTION=446&LA=446&nbc=1&q=hir…

Groet,
Bram

[Bericht gewijzigd door blackdog op donderdag 23 juni 2022 21:02:27 (19%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fatbeard

Honourable Member

Dank voor de link!
Nooit geweten dat die dingen ook als crimp en in andere kleuren bestonden...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Anoniem

De setjes die ze nu bij BACO verkopen (€ 2,95) zijn een stuk dikker als voorheen.

Ze hadden daar twee kwaliteitsniveaus geloof ik. Gesoldeerde en gewone.
Maar altijd effe een magneetje er bij houden. Ik heb daar ook gewoon de versie met staaldraad er in gevonden.

Overigens wel gewoon gekocht, en zelf de draden vervangen. Dat was goedkoper dan 20 krokodillenklemmetjes kopen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Ah, daarom zijn ze dikker. Magneetje blijft plakken!

Op de zaak hadden we E-Z-Hook meetsnoertjes. Best degelijk, maar na jarenlang intensief gebruik zijn ze ook aan vervanging toe.
Ze kunnen niet erg tegen hitte van de aansluitdraadjes bijvoorbeeld van vermogensweerstanden....

benleentje

Golden Member

Op 23 juni 2022 21:01:28 schreef blackdog:
Hi,

De link die benleentje laat zien is vrij duur, kijk hier eens er zijn meerdere typen van Hirschmann.

Groet,
Bram

Ik dacht dat ik ze voor 1,95 per stuk had besteld maar nu ik jouw link weer ziet heb ik ze besteld via ebay in Duitsland en had ze uiteindelijk voor 0.95 per stuk in bulk verpakking. En dan verwacht je 50 stuks in een zak en krijg je alles los verpakt binnen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fripster

Golden Member

ik vertrouw die dingen niet... Ik heb eens een twee doosjes Hirschmann Kleps 2 gekocht op een beurs, en daar zelf aders aangezet. Heel betrouwbaar en klemt goed.

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
mel

Golden Member

Als ik ze al gebruik, heb ik klemmen die op een meetsnoer passen. werkt prima. ondanks dat het een beetje lomp is, maar daar hebben we weer wat anders voor ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Met al deze informatie kan ik wel weer even verder. Hirschmann was even niet bij me opgekomen, maar ligt wel voor de hand als het goed spul moet zijn.
Reichelt maakt er momenteel een potje van, als ik bij de kleurkeuze b.v. rood selecteer, komt er een andere kleur in het winkelmandje terecht. Ga d'r komende week wel ff aan de bel trekken.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Thevel

Golden Member

Reichelt maakt er momenteel een potje van, als ik bij de kleurkeuze b.v. rood selecteer, komt er een andere kleur in het winkelmandje terecht.

Even geprobeerd, bij mij kloppen de kleuren wel.

benleentje

Golden Member

Hirschmann was even niet bij me opgekomen,

Er zijn wel meer merken waarvan de meeste Duits, in China zitten ook een paar goede merken qua prijs niet eens zoveel goedkoper.

Dus als je op ali iets anders tegen komt is het niet altijd slecht. Hieronder een voorbeeld van een goed Chinees merk.
https://nl.aliexpress.com/item/1005002238814501.html?spm=a2g0o.order_l…

Ik gebruik de laatste tijd vaak die magnetische snoertjes makkelijk met bv een batterij. Ik knip ze in 2 stukken 1 lange en een kortere en doe er een banaanplug aan.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 24 juni 2022 17:30:13 (17%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.