Op 28 juni 2022 11:24:41 schreef Faulty Systems:
Ik heb geen verstand van elektra maar ben wel erg benieuwd hoe dit werkt.
Dat blijkt je hebt geluk gehad. Zeker op blote voeten kan 230v toch best wel dodelijk uitpakken. Ik juich zelf leren werken met elektra toe, maar wees alsjeblieft voorzichtig en leer voordat je gaat meten, omgaan met meters en zorg dat je weet waartussen je moet meten.
Spanningsmeter met de min en plus pin tegen het frame gehouden: GEEN LAMPJE. Dus ik denk mooizo, terug naar de aanraak test. EN JA HOOR! Weer een schok!
Als je de min en plus beide tegen dezelfde spanning houdt, meet je niks omdat er dus geen spanning *tussen* die twee meetpennen staat.
Uiteindelijk bleek er een draad los te zitten in een verdeeldoosje die tegen het frame aankwam.
Maar wie kan mij vertellen hoe dit mogelijk is? Horen de stoppen niet door te slaan als zoiets gebeurd?
Dit kan toch levensgevaarlijk zijn? Zit er geen beveiligingsmechanisme in die de stroom afvoert als er stroom lekt?
Ja, dat kan levensgevaarlijk zijn.
Ik ben niet bekend met caravan installaties. Het lijkt mij logisch om alle metalen delen te aarden (voor zover ze niet al vanuit de constructie met schroeven aan elaar zitten), waardoor er geen hoge spanning tussen het frame en de grond onder de camping kan staan.
Als die aardverbinding met het frame er is, en je hebt toch een spanning er op staan, dan is er wat mis met de aarde die je vanaf de spanningszuil krijgt.
Maar nogmaals, ik ken caravanspecifieke installaties niet.
In huis zijn er twee beveiligingen mogelijk:
- Een aardlekschakelaar die uitslaat als er stroom weglekt.
- Een zekering die door kan slaan als er zoveel stroom weglekt, dat de zekering doorbrandt. Hier is een behoorlijk goede aardverbinding voor nodig.
Als jij in je caravan een aardlekschakelaar hebt, en die reageert niet, dan kan het zijn dat de fout dus vóór de aardlekschakelaar zat.
Als de aardlekschakelaar in de zuil zit, kan die kapot zijn. Maar bij mijn weten krijg je lang niet altijd een aardlekschakelaar in de zuil, alleen maar een automaat. De automaat slaat niet af als je als mens een schok krijgt, daarvoor is de stroom te klein. Apparaten verbruiken meer stroom dan een mens.
Zelfs zonder aardlekschakelaar moet de boel overigens veilig aan te raken zijn, als de fase contact maakt met het chassis. De aarde dient er voor om te verzekeren dat de caravan hetzelfde potentiaal heeft als de letterlijke aarde. Maar dan moet er dus wel een verbinding tussen chassis en aarde bewust zijn aangelegd.
Duurt deze fout overigens te lang als er geen beveiliging tript, dan heb je wel brandgevaar.
Doordat ogenschijnlijk die aardverbinding er niet was, kan die caravan dus qua spanning 'opgetild' worden tegenover aarde. Doordat de aardverbinding er niet is, is er ook onvoldoende lekstroom om de aardlekschakelaar (bij een klein lek) of de automaat (bij een 'harde' aardsluiting) aan te laten spreken.
En de schok die je krijgt, is blijkbaar minder dan de aanspreekstroom van de aardlekschakelaar (indien aanwezig), of je fout zat dus op een onbeschermd deel van de installatie.
Waarom werkte de spanningsmeter niet? Ik hield de plus en de min pin tegen het frame waar stroom op stond, moeten de lampjes dan niet gaan branden?
Doordat je twee polen tegen hetzelfde potentiaal houdt. De correcte meting zou zijn tussen de nul uit het stopcontact en de metalen delen waarvan je vermoedt dat ze onder spanning staan. Je zult dan wel moeten kunnen vaststellen wat fase en nul is. Als de aarde van de zuil kapot is, dan wordt dat lastig.
Wat ik wel eens doe en wat echt geen officieel veilige werkwijze is is met een hoogimpedante multimeter tussen mezelf en de fase/nul meten. Ik heb grofweg aardpotentiaal, dus dan geeft de meting wel enige indicatie. Er zitten bij deze meting heel veel risico's die je door en door moet kennen voordat je er ook maar aan denkt om het zelf zo te doen. Bijvoorbeeld de meetpen in het ampere gaatje laten zitten terwijl je denkt volts te meten. Dan krijg je dus een rotklap.
Met je laagimpedante testertje zéker niet doen, dan krijg je ook een rotklap.
Beter is een eigen aardpen slaan (prima te doen in de hollandse klei, andere zaak in droge zuid-franse grond) en tussen die en de caravan meten.