Goedendag,
Laatst heb ik meerdere keren een stroomstoot gehad van de caravan. Ik had de caravan gekoppeld aan het 230volt lichtnet, ik wilde de caravan instappen, pakte het frame van de deur vast en ik kreeg een optetter.
Vervolgens alle apparaten eruit gehaald. Tot 10 geteld en weer het frame aangeraakt en zowaar geen schok. "Yes! Probleem gevonden dacht ik", maar ik had in de tussentijd mn schoenen aangetrokken en toen ik vervolgens weer op mn blote voetjes kwam aanlopen om weer de caravan in te stappen kreeg ik wederom een optetter.
Ik naar de HUBO gereden voor een spanningsmeter, want ik was inmiddels wel klaar met mijn eigen aanraak testmethode. Even in het stopcontact gedrukt om te testen. Lampjes branden.. check!
Ik de koelkast losgekoppeld (misschien zat het probleem daarin). Spanningsmeter met de min en plus pin tegen het frame gehouden: GEEN LAMPJE. Dus ik denk mooizo, terug naar de aanraaktest. EN JA HOOR! Weer een schok!
Uiteindelijk bleek er een draad los te zitten in een verdeeldoosje die tegen het frame aankwam.
Maar wie kan mij vertellen hoe dit mogelijk is? Horen de stoppen niet door te slaan als zoiets gebeurd? Dit kan toch levensgevaarlijk zijn? Zit er geen beveiligingsmechanisme in die de stroom afvoert als er stroom lekt? Waarom werkte de spanningsmeter niet? Ik hield de plus en de min pin tegen het frame waar stroom op stond, moeten de lampjes dan niet gaan branden?
Ik heb geen verstand van elektra maar ben wel erg benieuwd hoe dit werkt.
TLDR:
Ik kreeg een schok van mijn caravan aangesloten op de 230V terwijl ik met mijn blote voeten op de grond stond en de caravan vast hield. Hoe kan het dat de stoppen niet door sloegen? Hoe kan het dat stroom niet wordt afgevoerd? Is het normaal dat dit kan gebeuren?
Gelukkig wel weer lekker opgeladen tijdens de vakantie 
Groetjes!
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Waarschijnlijk zit de source waar je de sleurhut op aankoppel geen aardlek tussen.
Dan gaat ie niet nee.
Verder horen aansluitingen in een geïsoleerde doos te zitten en moet het dus onmogelijk zijn dat er een fase het metaal aanraakt.
Ergo, waarschijnlijk twee fouten achter elkaar.
Op 28 juni 2022 11:24:41 schreef Faulty Systems:
Ik heb geen verstand van elektra maar ben wel erg benieuwd hoe dit werkt.
Dat blijkt
je hebt geluk gehad. Zeker op blote voeten kan 230v toch best wel dodelijk uitpakken. Ik juich zelf leren werken met elektra toe, maar wees alsjeblieft voorzichtig en leer voordat je gaat meten, omgaan met meters en zorg dat je weet waartussen je moet meten.
Spanningsmeter met de min en plus pin tegen het frame gehouden: GEEN LAMPJE. Dus ik denk mooizo, terug naar de aanraak test. EN JA HOOR! Weer een schok!
Als je de min en plus beide tegen dezelfde spanning houdt, meet je niks omdat er dus geen spanning *tussen* die twee meetpennen staat.
Uiteindelijk bleek er een draad los te zitten in een verdeeldoosje die tegen het frame aankwam.
Maar wie kan mij vertellen hoe dit mogelijk is? Horen de stoppen niet door te slaan als zoiets gebeurd?
Dit kan toch levensgevaarlijk zijn? Zit er geen beveiligingsmechanisme in die de stroom afvoert als er stroom lekt?
Ja, dat kan levensgevaarlijk zijn.
Ik ben niet bekend met caravan installaties. Het lijkt mij logisch om alle metalen delen te aarden (voor zover ze niet al vanuit de constructie met schroeven aan elaar zitten), waardoor er geen hoge spanning tussen het frame en de grond onder de camping kan staan.
Als die aardverbinding met het frame er is, en je hebt toch een spanning er op staan, dan is er wat mis met de aarde die je vanaf de spanningszuil krijgt.
Maar nogmaals, ik ken caravanspecifieke installaties niet.
In huis zijn er twee beveiligingen mogelijk:
- Een aardlekschakelaar die uitslaat als er stroom weglekt.
- Een zekering die door kan slaan als er zoveel stroom weglekt, dat de zekering doorbrandt. Hier is een behoorlijk goede aardverbinding voor nodig.
Als jij in je caravan een aardlekschakelaar hebt, en die reageert niet, dan kan het zijn dat de fout dus vóór de aardlekschakelaar zat.
Als de aardlekschakelaar in de zuil zit, kan die kapot zijn. Maar bij mijn weten krijg je lang niet altijd een aardlekschakelaar in de zuil, alleen maar een automaat. De automaat slaat niet af als je als mens een schok krijgt, daarvoor is de stroom te klein. Apparaten verbruiken meer stroom dan een mens.
Zelfs zonder aardlekschakelaar moet de boel overigens veilig aan te raken zijn, als de fase contact maakt met het chassis. De aarde dient er voor om te verzekeren dat de caravan hetzelfde potentiaal heeft als de letterlijke aarde. Maar dan moet er dus wel een verbinding tussen chassis en aarde bewust zijn aangelegd.
Duurt deze fout overigens te lang als er geen beveiliging tript, dan heb je wel brandgevaar.
Doordat ogenschijnlijk die aardverbinding er niet was, kan die caravan dus qua spanning 'opgetild' worden tegenover aarde. Doordat de aardverbinding er niet is, is er ook onvoldoende lekstroom om de aardlekschakelaar (bij een klein lek) of de automaat (bij een 'harde' aardsluiting) aan te laten spreken.
En de schok die je krijgt, is blijkbaar minder dan de aanspreekstroom van de aardlekschakelaar (indien aanwezig), of je fout zat dus op een onbeschermd deel van de installatie.
Waarom werkte de spanningsmeter niet? Ik hield de plus en de min pin tegen het frame waar stroom op stond, moeten de lampjes dan niet gaan branden?
Doordat je twee polen tegen hetzelfde potentiaal houdt. De correcte meting zou zijn tussen de nul uit het stopcontact en de metalen delen waarvan je vermoedt dat ze onder spanning staan. Je zult dan wel moeten kunnen vaststellen wat fase en nul is. Als de aarde van de zuil kapot is, dan wordt dat lastig.
Wat ik wel eens doe en wat echt geen officieel veilige werkwijze is is met een hoogimpedante multimeter tussen mezelf en de fase/nul meten. Ik heb grofweg aardpotentiaal, dus dan geeft de meting wel enige indicatie. Er zitten bij deze meting heel veel risico's die je door en door moet kennen voordat je er ook maar aan denkt om het zelf zo te doen. Bijvoorbeeld de meetpen in het ampere gaatje laten zitten terwijl je denkt volts te meten. Dan krijg je dus een rotklap.
Met je laagimpedante testertje zéker niet doen, dan krijg je ook een rotklap.
Beter is een eigen aardpen slaan (prima te doen in de hollandse klei, andere zaak in droge zuid-franse grond) en tussen die en de caravan meten.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Stoppen slaan door bij 16A. Boven de 20mA (haast 1000x minder!) is dodelijk voor mensen.... Die stop gaat niet zomaar uit.
WEL zou je kunnen zeggen dat het metalen frame van de caravan geaard had moeten zijn. DAN had idd de stop uit kunnen slaan op het moment dat de kortsluiting ontstond.
Maar goed, mogelijk zijn er in het verleden ongelukken gebeurd waaruit de conclusie toch is: caravan frames kan je maar beter NIET aarden. Ik weet het niet.
Maar goed, mogelijk zijn er in het verleden ongelukken gebeurd waaruit de conclusie toch is: caravan frames kan je maar beter NIET aarden. Ik weet het niet.
Misschien omdat Caravan frame en auto frame op een gegeven moment het zelfde zijn, maar nu speculeer ik.
https://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?t=16289
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Hoe oud is de caravan, laat ons daarmee beginnen. In de heel oude caravans zijn veel zaken aanwezig die vandaag niet meer kunnen. Er is bijvoorbeeld geen aardlek. Vaak ligt de - van het 12V circuit gewoon aan chassis. Vaak is er maar een 7polige stekker aanwezig en dan ligt daar de massa al aan elkaar (met misbruik van contact 54g voor 12V).
In een nieuwere caravan is een aardlek aanwezig en hangt er niks van het 12V systeem aan het chassis. Bij de 13-polige stekker (verplicht sinds juli 2011 wegens verplichting achteruitrijverlichting) zijn massa van verlichting (pen 3) en de massa's van permanente 12V (pen 9=+ pen 13=-) en geschakelde 12V (pen 10=+ pen 11=-) aan caravan zijde niet met elkaar verbonden. Hiermee wordt vermeden dat er bij een fout in de 12V voeding of bij de 230V van de koelkast spanning op het chassis komt te staan.
In een goede camping zit er ook nog eens een aardlek in de aansluitkast.
Edit: of er een verbinding is tussen chassis en aarding moet ik eens nameten.
Op 28 juni 2022 12:24:44 schreef KlaasZ:
Een caravaninstallatie heeft toch wel een aardlekschakelaar? Of is dat nog niet standaard?
Dat zal een beetje van de camping en het land afhangen denk ik.
Zelf zou ik altijd ook nog een aardlekautomaat in m'n eigen caravan willen voor m'n eigen veiligheid en om mijn eigen bedrading te beschermen. Blind vertrouwen op een campingbaas lijkt me niet zo handig.
Op 28 juni 2022 12:07:05 schreef rew:
Stoppen slaan door bij 16A.
En zelfs dan nog niet eens. Als je er in slaagt om 32A door je lijf te jagen lig je zomaar twee minuten of meer dood te gaan.
zijn massa van verlichting (pen 3) en de massa's van permanente 12V (pen 9=+ pen 13=-) en geschakelde 12V (pen 10=+ pen 11=-) aan caravan zijde niet met elkaar verbonden.
En via de trekhaak dan ?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Spanningszoekers zijn ondingen, niet gebruiken,
Je sleurhuisje moet aangesloten worden via een aardlek van max 30 mA.
Je kunt dan nog wel een schok voelen, maar het is niet dodelijk.
En via de trekhaak dan ?
De trekhaak is een zeer onbetrouwbare verbinding
[...]
De trekhaak is een zeer onbetrouwbare verbinding
Een onbetrouwbare verbinding is soms ook een verbinding.
Overigens lijkt de titel van het topic niet geheel juist, of spreken we met de reïncarnatie van TS ?
Op 28 juni 2022 12:35:28 schreef Toeternietoe:
Je sleurhuisje moet aangesloten worden via een aardlek van max 30 mA.
Je kunt dan nog wel een schok voelen, maar het is niet dodelijk.
Hoop je ...
Op 28 juni 2022 12:40:44 schreef bprosman:
[...]
Een onbetrouwbare verbinding is soms ook een verbinding.Overigens lijkt de titel van het topic niet geheel juist
Fixed.
Op 28 juni 2022 12:30:02 schreef GJ_:
Dat zal een beetje van de camping en het land afhangen denk ik.
Zelf zou ik altijd ook nog een aardlekautomaat in m'n eigen caravan willen voor m'n eigen veiligheid en om mijn eigen bedrading te beschermen. Blind vertrouwen op een campingbaas lijkt me niet zo handig.
Met caravaninstallatie bedoelde ik de installatie in de caravan, niet de installatie van de camping.
De titel was een contradictie in terminis. Immers zou een geëlectrokuteerde hier nooit een topic openen.
Toevallig heb ik laatst aan een caravan gewerkt. Ik meen dat daar inderdaad twee aardlekautomaten in zaten; een voor verwarming en warm water en een voor de verlichting en de rest.
Korte uitleg aan TS: in een aardlekautomaat zit onder andere een verschilschakelaar. Die meet hoeveel stroom door de nul en de fase gaan. Die stroom moet gelijk zijn. Zit er verschil tussen - bijvoorbeeld omdat die naar aarde vloeit via jou - dan slaat die af.
Campings, jachthavens,...
Daar moet alles na een 30mA. Het is net in die situaties dat mensen wel eens blootvoets rondhuppelen, al dan niet met natte huid door zwembadje in de buurt.
Je bent nu op vakantie op een camping? Ik zou er iets van gaan zeggen aan de receptie.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ondanks dat ik denk dat de camping waar TS STOND (ik begrijp dat ie ondertussen terug is) wel geen aardlek van 30mA zal hebben....
Wat de TS als schok ervaart, kan best een 10mA stroom zijn geweest, zodat de aardlek niet hoort aan te spreken. Een droge huid geeft regelmatig een weerstand van > 1M. Loop je te zweten omdat het erg warm is, dan kan het makkelijk dalen tot 100k. Dat is 2.3mA: dat voel je wel, maar is meestal niet dodelijk. En ook nog eens ongeveer een factor 10 onder wat wel dodelijk zou zijn.
buckfast_beekeeper
Op 28 juni 2022 12:30:55 schreef bprosman:
[...]
En via de trekhaak dan ?
Als die aan de trekhaak hangt, dan uiteraard wel. Er is tenslotte maar 1 massa in de wagen. Maar dan hoort de 230V niet aangesloten te zijn. En een goede 12V power unit gaat op dat moment een relais trekken die de 12V van de auto naar de verlichting stuurt en niet langer de 230V-12V switcher. Het fysieke tussen de 230V kant en de auto is dan onderbroken.
Alle verlichting is ook via een 2 aderige draad aangesloten zodat die nergens aan het chassis hangt.
Op 28 juni 2022 13:09:38 schreef NordRack2:
De titel was een contradictie in terminis. Immers zou een geëlectrokuteerde hier nooit een topic openen.
Dat weet je niet toch? Half Europa heeft een kruis boven de deur hangen, misschien heeft half Europa over tweeduizend jaar wel een caravan boven de deur 
Op 28 juni 2022 13:17:54 schreef evelo:
Campings, jachthavens,...Daar moet alles na een 30mA.
Waar overal? En ook als het "moet", we weten zeker dat het niet overal zo is. Vandaar dat ik in m'n eigen caravan ook altijd een aardlekautomaat zou willen.
Als die aan de trekhaak hangt, dan uiteraard wel. Er is tenslotte maar 1 massa in de wagen. Maar dan hoort de 230V niet aangesloten te zijn.
Ik wil ze de kost niet geven die de caravan voor vertrek alvast "aanpikken" en dan toch tot het laatst de koelkast op 230V houden via een verlengsnoer.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik naar de HUBO gereden voor een spanningsmeter, want ik was inmiddels wel klaar met mijn eigen aanraak testmethode. Even in het stopcontact gedrukt om te testen. Lampjes branden.. check!
Ik de koelkast losgekoppeld (misschien zat het probleem daarin). Spanningsmeter met de min en plus pin tegen het frame gehouden: GEEN LAMPJE. Dus ik denk mooizo, terug naar de aanraaktest. EN JA HOOR! Weer een schok!
Als je niets meet maar toch een schok krijgt dan denk ik aan statische lading. Ligt er aan wat jij een schok noemt. Statische lading is een soort heel korte naald prik, 230 is meer alsof ze een botte spijker in je hand slaan.
buckfast_beekeeper
Op 28 juni 2022 15:54:50 schreef bprosman:
[...]
Ik wil ze de kost niet geven die de caravan voor vertrek alvast "aanpikken" en dan toch tot het laatst de koelkast op 230V houden via een verlengsnoer.
Ik wil ze ook niet de kost geven die de boel gewijzigd hebben naar een 7polige stekker. Licht links en rechts samen, mistlamp op links of rechts licht en 12V op 54G/2.
Caravan buiten zetten en aanpikken duurt maximaal 5 minuten. De elektriciteitskabel oprollen duurt langer. In vele gevallen is dat dan ook nog een draak van een oplossing. Verloop van CEE naar chukko, pvc kabel van 3*1,5mm2, verloop van chukko naar CEE. Met wat geluk wordt er een plastiek zakje rond gedraaid met wat tape. In een plas water heb ik ze ook al meermaals zien liggen. Een deftige neopreen kabel volledig CEE is toch zo duur mijnheer en die kan ik niet gebruiken voor de grasmaaier. Maar wel een sleurhut met dubbele as van ruim 20 000€.
Op 28 juni 2022 16:07:15 schreef fred101:
Als je niets meet maar toch een schok krijgt dan denk ik aan statische lading.
Even terug naar de startpost. TS heeft wel gemeten, maar op een verkeerde manier. En hij heeft ook de oorzaak gevonden: een losse draad die tegen het frame bungelde.
Tijd dus om de hele installatie van die caravan eens kritisch te bekijken. En misschien wel helemaal nieuw aanleggen.
buckfast_beekeeper
Update: zonet even de weerstand gemeten tussen de aarding van de aansluitdraad in de garage en het caravan chassis. 1,2Ω ik meet 0,6Ω tussen de meetpennen. 0,6Ω tussen draad, stekker caravan en aarding naar chassis lijkt me niet onmogelijk. Te meer ik gewoon op de zink heb gemeten en niet vastgeschroefd. Bij mijn caravan van 11 jaar oud is er dus alleszins een verbinding tussen chassis en elektrische aarding.
@evelo hier onder: Ook in België wordt er op geen enkele manier naar het elektrische deel of gas deel gekeken. In Duitsland is dat wel een ander verhaal. Daar wordt 2 jaarlijks het gas op dichtheid gecontroleerd + leeftijd ontspanner en darmen (max 10 jaar en 50mBar is niet meer toegestaan). Elektrisch kan ik dat niet met zekerheid zeggen. Wat ze bij TüV wel controleren of de aansluiting van je trekkend voortuig en aanhanger aangesloten zijn volgens ISO 11446. In het trekkende voertuig dient ook een extra controlelampje geplaatst voor de richtingaanwijzers. Indien die met aanhangwagen correct werken, moet het extra lampje werken. De controle op ISO 11446 gebeurd in B ook niet. De combinatie werkt? Dan is het OK.
Op 28 juni 2022 14:37:20 schreef GJ_:
[...]Dat weet je niet toch? Half Europa heeft een kruis boven de deur hangen, misschien heeft half Europa over tweeduizend jaar wel een caravan boven de deur[...]Waar overal? En ook als het "moet", we weten zeker dat het niet overal zo is. Vandaar dat ik in m'n eigen caravan ook altijd een aardlekautomaat zou willen.
Eeuwige discussie.
De Kampinguitbater heeft ook (financieel) belang bij wat selectiviteit en hij kan moeilijk verwachten van zijn bezoekers dat die allemaal een werkende 30mA diff bij hebben.
Moeten in NL ook de caravans naar de APK en is dat een controlepuntje in de inspectieprocedure? 
Op 28 juni 2022 18:38:42 schreef evelo: Moeten in NL ook de caravans naar de APK en is dat een controlepuntje in de inspectieprocedure?
Er bestaat geen APK voor aanhangers, dus ook niet voor caravans.