Wounded in Action part 5.

Pakistaanse waterpompenfabriek, de testbank voor motoren die gereed zijn.

Let op de manier waarop de arbeider de motor test voor lekstroom: https://youtu.be/omyCdkMcmHY?t=672

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Een klein splintertje in mijn vinger gehad en dit had grote gevolgen. Met spoed geopereerd om mijn vinger te redden. Deze was volledig ontstoken.
De link met elektronica, de splinter was zo groot als een 0805 smd weerstand.
Degene die tegen bloed kunnen mogen ook nog naar dit filmpje zien.
https://youtu.be/mN0YeBvYeAI

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

Dat was wel een gemeen smd-weerstandje.
Wat voor materiaal was dat weerstandje oftewel de splinter?
Daar groeide kennelijk wel een stevige bacteriekolonie op.

Jinny

Golden Member

Netjes, heeft wat weg qua ellende van mijn kapot geslagen vinger 12, 13 jaar terug.
Ben ik 3 maanden mee zoet geweest.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Was van een OSB plaat. Welke houtsoort daar allemaal inzit weet ik niet.
Alles zins geen goede soort.

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift
Arco

Special Member

Kleine wond kan grote gevolgen hebben.

Ik heb ooit een klinker uit een zebra (zo'n zwart/wit blok van 2.5kg) op mijn vinger gehad, die lag over de hele breedte open...
Eerst een gewoon verbandje erom, maar raakte ontstoken (werd ruim 3x zo dik). Daarna een verbandje met azijn erom gedaan.

Na een paar weken was alles weer normaal (op een litteken na dan), maar achteraf gezien had dat heel anders af kunnen lopen...
(straatklinkers zijn nu eenmaal niet echt steriel...)

Gebeurde 's winters toen het erg koud was. Mijn vingers waren gevoelloos en bij het op een hoop gooien van de zebrablokken merkte ik niet dat mijn vinger er nog tussen zat... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Vroeger had je nog sigaretteautomaten.Ik had een pakje sigaretten getrokken en bij het dichtdoen van de la, zat mn vinger ertussen... |:(
ik moest er weer geld ingooien om de la weer open te krijgen...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

Op 5 juli 2022 06:26:48 schreef mel:
Vroeger had je nog sigaretteautomaten.Ik had een pakje sigaretten getrokken en bij het dichtdoen van de la, zat mn vinger ertussen... |:(
ik moest er weer geld ingooien om de la weer open te krijgen...

geluk bij een ongeluk dat toen een pakje sigaretten nog niet zo duur was als nu!

Maar de moraal van dit verhaal is wel dat roken/sigaretten slecht zijn voor je gezondheid en portemonee :) :+

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
bprosman

Golden Member

Op 5 juli 2022 12:57:48 schreef High met Henk:
[...]

geluk bij een ongeluk dat toen een pakje sigaretten nog niet zo duur was als nu!

Maar de moraal van dit verhaal is wel dat roken/sigaretten slecht zijn voor je gezondheid en portemonee :) :+

En voor je vingers.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Ik rook niet en heb toch ook al twee keer een jaap tot in de zenuwen gehad in m'n vingers. Nauwelijks meer littekens aan overgehouden maar wel een paar kleine stukjes ongevoelige huid, waar je of aan went of die met de jaren wel een klein beetje gevoeliger worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 juli 2022 16:33:02 schreef maartenbakker:
Ik rook niet en heb toch ook al twee keer een jaap tot in de zenuwen gehad in m'n vingers. Nauwelijks meer littekens aan overgehouden maar wel een paar kleine stukjes ongevoelige huid, waar je of aan went of die met de jaren wel een klein beetje gevoeliger worden.

Niet roken is dus ook gevaarlijk. 8)7

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
fatbeard

Honourable Member

LEVEN is gevaarlijk: je gaat er onherroepelijk aan dood... >:)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik heb me ooit heel diep in een vinger gesneden met een nieuw afbreekmesje (lees: echt scherp). De paar millimeter voorbij de snee zijn jaren ongevoelig geweest. Uiteindelijk is het gevoel wel terug gekomen, maar dat heeft meer dan 10 jaar geduurd.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
evelo

Golden Member

Als ik even nadenk over mijn 20+ jaar werkcarrièrre dan kom ik op een drietal arbeidsongevallen (het moeten er niet meer worden, hout vasthouden).

- Een zwaar putdeksel van een weegbrug dichtschuiven; wijsvinger er tussen. Veel bloed, nagel weg, tetanus spuit bij de dokter.
- Bij het over een machine klauteren blijven hangen met mijn hiel. Barst in een bot, 3 weken gips.
- Vlamboog op bovenkant rechterhand door kortsluiting in verdeelbord. 3 weken thuis, thuisverpleging op dagelijks verband te vervangen,....

Ben toch blij met onze goede gezondheidszorg en sociale zekerheid.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

Ben toch blij met onze goede gezondheidszorg en sociale zekerheid.

Jij woont vast niet in Nederland. Of dit speelde 30 jaar geleden. Dat kan ook.

Jinny

Golden Member

Ik ben ooit een vingertopje kwijtgeraakt, en meest schrikken was een wegspringende pijp die met kracht en snelheid richting mijn kaak schoot, maar op een van mijn boobs bleef hangen..
Die was blauw en bijzonder gevoelig maar mijn kaak was heel....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
pa3gws

Golden Member

Toch wel handig die stootkussens. :+

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 5 juli 2022 21:03:29 schreef evelo:
...
- Vlamboog op bovenkant rechterhand door kortsluiting in verdeelbord. 3 weken thuis, thuisverpleging op dagelijks verband te vervangen,....

AUWA... Wat voor aansluitwaarde had dat verdeelbord dan? Ik heb eens een fase-fase vlamboog veroorzaakt bij een baren stelsel van een 'klein' 3x50A bord en had toen een zwarte hand met wat koper/ metaal opgedampt, dat was grotendeels 1e graad en wat spetters hebben 2e graads brandwonden veroorzaakt.

Veroorzaker was naar alle waarschijnlijkheid een circlips veertje van het kijkglaasje van een zekeringhouder wat afgevallen was toen ik de kap los aan maken was.
Wijze les... Echt NOOIT onder spanning aan verdelers werken.

Gistermiddag heeft een collega (attractie bediende) een bijna wounded in action gehad (of ja als je mentale schade mee telt is het een wounded in action).

Ik liep net voorbij en zag wat commotie + een collega met trillende benen helemaal in paniek BRAND! BRAND!

Paar meter verder zie ik een deur open staan en een halyester kast nog na dampen

NH00 zekeringhouder geploft en dat is een zodanig flinke vlamboog/ plof geweest dat zelfs de achterplaat en onderliggende hoofdschakelaar aanzienlijk beschadigd waren, doorzichtige halyester deksel was op zijn zachtst gezegd smoked.

Mespatronen alle 3 nog heel... Wel zwart geblakerd en het porselein gebarsten.

Veroorzaker is waarschijnlijk een gebroken veer van zekeringhouder geweest welke de inkomende voeding kort heeft gesloten.

mel

Golden Member

Zo zie je het nut van deksels =afscherming.Dat dempt de klap aanzienlijk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 7 juli 2022 10:18:51 schreef mel:
Zo zie je het nut van deksels =afscherming.Dat dempt de klap aanzienlijk.

Jazeker, tevens ook altijd controleren alvorens te schakelen en de juiste PBM is ook aan te raden. Het bewijs hangt bij ons in de schakelruimte... Ietwat zwart geblakerde halyester kast met nieuwe inhoud.
Dat is voor mijn tijd gebeurd.

Iemand had daar een klapscheider met 250A patronen op een volle sluiting dicht geklapt en daarmee ook in 1x de hele LS verdeler plat gekregen. Desbetreffende collega is daardoor arbeidsongeschikt geraakt.

Jinny

Golden Member

Aiii, altijd net dat waar ik bang voor ben met schakelen.....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evelo

Golden Member

Bij mij was het dan nog een gewone openbare teller met ’maar’ +/-3000A kortsluitstroom.

Had ik zoiets meegemaakt in een verdeelbord vlakbij een stevige HS/LS transformator dan was het een heel ander verhaal geweest.

Ik was onlangs nog in een redelijk oude cabine (traliewerk, artisanaal geplooid koper,...) En op het plan stond het te verwachten kortsluitvermogen vermeld : 350MW (aan de HS kant dus).
Dat wil je niet meemaken.

Jinny

Golden Member

Zwaarste wat ik gedaan heb is 630A aan de LS kant van een 10kV trafo.
Ik heb wel drie keer gecontroleerd dat de kabel naar de HKL (80 meter) vrij was....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 7 juli 2022 09:21:01 schreef EL83:
[...]

Paar meter verder zie ik een deur open staan en een halyester kast nog na dampen

NH00 zekeringhouder geploft en dat is een zodanig flinke vlamboog/ plof geweest dat zelfs de achterplaat en onderliggende hoofdschakelaar aanzienlijk beschadigd waren, doorzichtige halyester deksel was op zijn zachtst gezegd smoked.

Mespatronen alle 3 nog heel... Wel zwart geblakerd en het porselein gebarsten.

Veroorzaker is waarschijnlijk een gebroken veer van zekeringhouder geweest welke de inkomende voeding kort heeft gesloten.

halyester, dat is een fijn kastje ja. die heb ik 1 terug in leven gebracht nadat er kortsluiting in was geweest. iemand was bezig geweest onder spanning, kast was direct uit de hoofdrails gevoed. op 5 meter van de 630kVA trafo af. draad en coupes waren gewoon verdampt, vermogensautomaat 1000A stuk en trafozekeringen primair lagen eruit. de veroorzaker heeft wel een lange revalidatie gehad na dat incident.

waar rook was, werkt nu iets niet meer