Op 7 juli 2022 20:53:27 schreef testman:
[...]halyester, dat is een fijn kastje ja. die heb ik 1 terug in leven gebracht nadat er kortsluiting in was geweest. iemand was bezig geweest onder spanning, kast was direct uit de hoofdrails gevoed. op 5 meter van de 630kVA trafo af. draad en coupes waren gewoon verdampt, vermogensautomaat 1000A stuk en trafozekeringen primair lagen eruit. de veroorzaker heeft wel een lange revalidatie gehad na dat incident.
Halyester kasten zijn bijzonder taai om stuk te krijgen, je krijgt ze eerder mechanisch stuk dan dat ze door een dergelijke vlamboog overlijden. Het deksel wil wel wat meer beschadigd raken maar dat is een makkelijk te vervangen onderdeel.
In mijn geval het deksel toch moeten vervangen maar dat was omdat het gat niet overeen kwam met de nieuwe inhoud.
Er zit nu een instelbare 125A vermogens aardlekautomaat in ipv hoofdschakelaar en zekeringhouder.
Alles wat op dat kastje zit is een 60KVA trafo en 3x 16A groep tbv stuurstroom, verlichting en een werkstopcontact.
Wij zijn sinds dit jaar bezig om alle publiekelijk toegankelijke installaties/ stopcontacten en verplaatsbaar materieel van aardlekschakelaars te voorzien, ook op plekken waar dit geen verplichting is.
Je wilt absoluut niet met een (bijna)electrocutie in de krant staan want dan ben je verkeerd bezig en is het spreekwoordelijke kalf al verdronken.
Onlangs bij een event nog wat leuks geweest. Men brengt paddestoelen mee en de 300mA van de evenementen aansluiting blijft er uit gaan en natuurlijk bij ons klagen.
Alle stekkers uit de paddestoelen en boeltje valt niet meer uit, ga ik aardlekschakelaars in de paddestoelen zelf testen en de meesten doen het helemaal niet...
Goh waarom zou ik toch zo door gedramd hebben om op zijn minst een 300mA op iedere evenementen aansluiting te zetten...
En dan heb je alsnog een mede TD'er wat in eerste instantie roept jij met je k*t aardlekschakelaars nu valt alles steeds uit.
Die heb ik eens waar de baas bij stond de huid vol gescholden dat hij met levens speelt.
Je moet eerst de oorzaak aan pakken dan pas het gevolg en niet andersom.
Het liefste zie ik nog gebeuren dat wij de meegebrachte paddestoelen testen met een installatie tester en indien afkeur mogen ze eentje van ons huren.
Nu heb ik onlangs begrepen dat wij vanaf heden standaard paddestoelen van ons voorzien om te voorkomen dat men ondeugdelijke materieel mee sleept.