Opus 40 uitlaatgastester

Weet of je al verder bent gekomen met de Co tester, maar mijn opus40 kreeg gisteren soortgelijke klachten. Display’s in de war niet opstarten etc. Bij mij bleek dat toch de voeding te zijn.
Elco’s in de voeding waren oké. Maar toch met testen ging de voeding bij 2A onderuit terwijl hij voor 3A bedoeld is.
Ik had nog een voeding liggen van 5A en doet het weer prima.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Interessant Paul. Ik was de afgelopen dagen tot dezelfde conclusie gekomen. Na het lostrekken van de voedingsdraden voor de sensorprinten bleek het toestel gewoon op te starten. OPUS op de 6 displays en daarna start opwarmen. Gelukkig! Na inprikken van meer stroomgebruikers blijft de voedingsspanning netjes 5V (met rimpeltje), maar het lijkt er inderdaad op dat er onvoldoende amps voor alle gebruikers zijn.
Ik zoek binnenkort verder naar een probleem met de voeding.

Ik had dezelfde voeding erin zitten. Na controle en vervanging van de elco’s etc heb ik er maar een andere ingezet. Paar nieuwe gaten in die aluminium steun gemaakt.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

voeding gewoon vervangen idd, herstellen van dat ding is niet rendabel. een meanwell werkt hier prima. wrs een elco gaar, maar dat gaan uitzoeken als je er niet veel ervaring mee hebt zou ik afraden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De originele is een meanwell, ik vermoed dat de optocopler een beetje gaar is in dit geval een 4n37. Maar dat uitzoeken kost inderdaad veel tijd.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

bij meanwell is de kleine elco primair die de hulpspanning afvlakt voor de switcher doorgaans de reden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Jep. Dat wat testman zegt. Gaan daardoor hikken bij opstarten, maar doen het vaak prima als je ze warm stookt, met als enige dat ze dan vaak niet geheel meer de specificaties halen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Uiteraard had ik die ook vervangen maar hij stort in naar 4v rond de 2,5A. Dus is er iets in het regelcircuit mis. Misschien de tl431 dood of die opto.
Had destijds in Rosmalen een paar gescoord van 7A kwam nu goed van pas.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ik heb de voeding vernieuwd (5V/5A van Amazon voor 13 euries).
De machine lijkt nu goed op te starten gelukkig. Maar voorheen ging altijd de vacuum pomp draaien om te checken of wel onderdruk in de aanvoerslang zit. Die pomp stopt nu na 1 seconde, maar het apparaat lijkt wel gewoon in opwarm mode te gaan. Maar komt daar natuurlijk nooit doorheen. Vreemd.
PS dank voor alle hulp op dit forum.

Bij mij loopt de pomp een paar seconde en gaat dan de opwarm fase in. Alle displays geven dan een streep die als het ware verschuift. De middelste digit van de displays. Dat duurt vrij lang. Daarna zie ‘Cal’ verschijnen. Weer daarna P1 nu moet je op program drukken en tegelijk de aanvoerslang dichthouden de display gaat dan van P1.1. naar P1.2 als de lektest goed is komt ‘good’ op de displays
Dan volgt weer Cal en daarna moet hij het normaal gaan doen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Klopt: na 12 minuten opwarmen startte hij idd op (stond ook in manual..). Enige problemen zijn nog dat niet alle displays even fel branden, O2-sensor fout E-03 (nieuwe besteld) en fan stuk (nieuwe besteld). Dank voor alle hulp.

Bij de mijne zit er ook verschil in de licht sterkte. Kan ouderdom zijn of de manier of de frequentie van het multiplexen van de displays. Maar hij wekt dus begrijp ik nu.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

lichtsterkte minder bij delen van displays kan zijn dat die digits aan stonden als het ding stby stond.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Goed gezien: de streepjes die niet in het woord OPUS voorkomen zijn idd veel feller!

Ik zie dat jullie beiden zo'n zelfde apparaat hebben. Heb je de kans gezien (of nog in de toekomst) om de eprom te copieren? Dat lijkt me zeer verstandig.

Die gaan geheid in de toekomst bitrot vertonen als de boel rond de 30+ jaar oud wordt (zo te zien is het spul ongeveer uit 1997 aan de datumcodes te zien?)

Al-turbo, jij hebt dus een firmware versie 2.14.
Paul, wat is de firmware revisie van jouw tester? Misschien is die wel een tandje nieuwer?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Die van mij is ook 2.14. Kan wel een kopie van de eprom maken.
Heb eigenlijk niet opgelet of het nu een eprom is of een NVRAM.
Maar ik heb die omgevallen bitjes nog maar een enkele keer meegemaakt in de jaren. Wel kapotte RAM’s.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl