Wounded in Action part 5.

Op 7 juli 2022 20:53:27 schreef testman:
[...]

halyester, dat is een fijn kastje ja. die heb ik 1 terug in leven gebracht nadat er kortsluiting in was geweest. iemand was bezig geweest onder spanning, kast was direct uit de hoofdrails gevoed. op 5 meter van de 630kVA trafo af. draad en coupes waren gewoon verdampt, vermogensautomaat 1000A stuk en trafozekeringen primair lagen eruit. de veroorzaker heeft wel een lange revalidatie gehad na dat incident.

Halyester kasten zijn bijzonder taai om stuk te krijgen, je krijgt ze eerder mechanisch stuk dan dat ze door een dergelijke vlamboog overlijden. Het deksel wil wel wat meer beschadigd raken maar dat is een makkelijk te vervangen onderdeel.

In mijn geval het deksel toch moeten vervangen maar dat was omdat het gat niet overeen kwam met de nieuwe inhoud.
Er zit nu een instelbare 125A vermogens aardlekautomaat in ipv hoofdschakelaar en zekeringhouder.

Alles wat op dat kastje zit is een 60KVA trafo en 3x 16A groep tbv stuurstroom, verlichting en een werkstopcontact.

Wij zijn sinds dit jaar bezig om alle publiekelijk toegankelijke installaties/ stopcontacten en verplaatsbaar materieel van aardlekschakelaars te voorzien, ook op plekken waar dit geen verplichting is.
Je wilt absoluut niet met een (bijna)electrocutie in de krant staan want dan ben je verkeerd bezig en is het spreekwoordelijke kalf al verdronken.

Onlangs bij een event nog wat leuks geweest. Men brengt paddestoelen mee en de 300mA van de evenementen aansluiting blijft er uit gaan en natuurlijk bij ons klagen.
Alle stekkers uit de paddestoelen en boeltje valt niet meer uit, ga ik aardlekschakelaars in de paddestoelen zelf testen en de meesten doen het helemaal niet...

Goh waarom zou ik toch zo door gedramd hebben om op zijn minst een 300mA op iedere evenementen aansluiting te zetten... |:(

En dan heb je alsnog een mede TD'er wat in eerste instantie roept jij met je k*t aardlekschakelaars nu valt alles steeds uit.
Die heb ik eens waar de baas bij stond de huid vol gescholden dat hij met levens speelt.
Je moet eerst de oorzaak aan pakken dan pas het gevolg en niet andersom.

Het liefste zie ik nog gebeuren dat wij de meegebrachte paddestoelen testen met een installatie tester en indien afkeur mogen ze eentje van ons huren.
Nu heb ik onlangs begrepen dat wij vanaf heden standaard paddestoelen van ons voorzien om te voorkomen dat men ondeugdelijke materieel mee sleept.

Dat kost natuurlijk wat centen.

Ik zou het netter vinden om te zeggen: Deugdelijk materiaal zelf voorzien mag. Maar huren kan ook. Kosten: X.

Mocht bij controle voor aanvang van het evenenemt geconstateerd worden dat jullie materiaal niet deugdelijk is (afgekeurd wordt), dan kan je ons spul alsnog huren voor 2X.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 8 juli 2022 09:52:39 schreef EL83:
[...]

Halyester kasten zijn bijzonder taai om stuk te krijgen, je krijgt ze eerder mechanisch stuk dan dat ze door een dergelijke vlamboog overlijden. Het deksel wil wel wat meer beschadigd raken maar dat is een makkelijk te vervangen onderdeel.

dat kan ik wel beamen ja, ondanks de verdampte draad en zekeringhouders, steekvlam van een meter of 8 waren de kappen nog heel, goed zwart maar geen gaten erin. de steekvlam had de hoofdrails bij de doorvoeren naar de naastliggende kasten zelfs deels gesmolten, maar de kasten erlangs waren nog helemaal schoon van binnen. halyster werd voorheen vaak als hoofdverdeler/capitool gebruikt, echter zijn het daar eigenlijk geen geschikte kasten voor. daar heb je andere kasten voor, kun je onder spanning een veld bijzetten en kabels aansluiten. het zijn wel goede kasten, mechanisch sterk en ook waterdicht als je ze goed monteert. zijn ook al lang op de markt, sinds 1975 al.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Tegenwoordig zijn het toch vooral modulaire systemen die de dienst uit maken. Van fabrikanten zoals Siemens, ABB,... die hebben alles al uitgedacht. Dan moet je je zelf niet meer bezighouden met het uitrekenen van de interne geleiders en zo.

En als het dan toch knalt dan wordt de vlamboog gericht naar de kabelkelder of naar buiten toe. Dan krijg je het niet in uw gezicht.

Ik heb nog een bizarre, edoch leerzame voor jullie. Ooit bouwde ik een kast onder de trap en vond dat een sluiting met magneet handig zou zijn, en dat is het ook. Voor de sluiting had ik een stuk ijzer aan de ene kant en twee magneten aan de andere kant. De magneten lijmde ik vast met de bekende Bison epoxy-lijm, in de bekende dubbele spuit. Natuurlijk klapten de twee magneten tegen elkaar aan terwijl ik lekker met de lijm aan het kliederen was. Omdat deze lijm tamelijk snel uithard vond ik het wel oke om met blote handen de magneten weer op hun plaats te zetten. Natuurlijk kreeg ik de epoxy aan mijn vingers. Omdat ik wist dat epoxy best wel vervelende reacties op je huid kan geven, mijn vingers stevig gewassen met veel zeep. Waarschijnlijk heb ik daarbij de lijm alleen maar dieper in mijn vingers gedrukt (naast de nagel van mijn wijsvinger). Na een aantal dagen voelde het plotseling alsof er een flinke splinter in mijn vinger zat. Ik kon echter niets vinden. De vinger raakte per dag meer ontstoken en na een aantal dagen was het zo pijnlijk dat ik er letterlijk ziek van was. Na ongeveer 10 dagen besloot de nagel van mijn wijsvinger afscheid van me te nemen, de vinger zag er niet uit en was verschrikkelijk ontstoken. Dat was ook ergens het moment dat ik aan de lijm begon te denken. Enfin na nog ruim 2 maanden een zeer, zeer pijnlijk ontstoken vinger te hebben, begon het zaakje weer naar normaal te gaan. Nagel is terug, eind goed al goed, maar een zeer pijnlijke en nare ervaring.
Moraal van dit verhaal, gebruik handschoenen bij epoxylijm !

Ja... en toen ?

Op 8 juli 2022 19:25:07 schreef gradtje:
Ik heb nog een bizarre ...
Natuurlijk kreeg ik de epoxy aan mijn vingers.

Dat is niet zo bizar. De ellende met epoxy is legio.
Gelukkig is je hand weer in orde. Nooit spelen met epoxy; draag altijd bescherming zoals handschoenen. Hou een doosje handschoenen er bij zodat je makkelijk nieuwe kunt pakken als er een scheurt. Zorg voor goede beluchting zodat je niet in de dampen zit.
Hou ook een fles azijn er bij; azijn is een goede schoonmaker voor epoxy, ook voor je handen.

Jinny

Golden Member

Op 8 juli 2022 18:46:00 schreef testman:
[...]
halyster werd voorheen vaak als hoofdverdeler/capitool gebruikt,

Ik doe dat eigenlijk nog steeds, en een poosje terug had iemand die halyester te duur vond een alternatief aangeleverd, maar dat was heel duidelijk van stukken mindere kwaliteit...
Slap en dun, en stukken goedkoper..
Ik voor mijzelf heb beslist, halyester, anders niet....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Vertellen ze me nu!!! Ik heb gisteren met wat epoxy een beton-siertegel proberen te lijmen. Een beetje op m'n handen gekregen en daarna met zeep gewassen. Ik hoop dat ik niet zo'n ontstoken hand krijg....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Zo'n vaart loopt het nou ook weer niet.
Ik heb vaak zat met die lijm gewerkt. En ook met andere epoxies, alsmede epoxy verf. En ja, vaak zat wat op m'n handen gehad. DE oplosmiddelen zijn vast kankerverwekkend enzo. Maar aan m'n vingers heb ik nog nooit wat gemerkt.
Het zou zomaar anders kunnen zijn als het bijvoorbeeld in een wondje komt, daar uithardt en vervolgens een 'naald' ofzo vorm...

Ik denk dat er inderdaad onbewust een wondje geweest moet zijn. Normaal krijg je niet 'instant' een ontsteking van epoxy.

Uiteraard moet je huidcontact ook echt vermijden als je huid in orde is. Ik vermoed dat het een van de meest giftige goedjes op de consumentenmarkt is. Bisfenol A is een van de ingrediënten van epoxyhars: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bisfenol_A#Toxicologie_en_veiligheid
In het kort: kanker, verlaging van het testosteronniveau al bij zéér lage concentraties, giftig voor de voortplanting en al bij éénmalige blootstelling giftig voor de lever.

Eenmaal volledig uitgereageerd is het veilig, maar zolang het nog vloeibaar is (of als het niet volledig gereageerd is door een foute mengverhouding) is het dus erg giftig.

Epoxy werkt ook sensibiliserend, juist herhaalde blootstelling kan er voor zorgen dat je extra gevoelig wordt, en vervelende klachten krijgt.
Het kan dus helemaal zijn dat de ene persoon er totaal geen last van heeft, maar de andere er jeuk of opgezwollen vingers van krijgt.

Ik heb het een tijdje zonder handschoenen gedaan, maar op de een of andere manier weet het spul toch altijd weer aan m'n handen te komen, hoe voorzichtig ik ook ben.
Daarom maar gewoon bij iedere werkbank een doosje nitriel handschoentjes neergelegd.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ervaring hier, onze componenten bevatten veel epoxy, volg deze maatregelen:

  • Raak NOOIT niet-uitgeharde epoxy aan met je handen. Je leest wel eens "als het nog plakkerig aanvoelt", doet dat alleen met handschoenen. Ik gebruik alleen nitril handschoenen.
  • En al helemaal niet de grondstoffen.
  • Wees uitermate voorzichtig met schuren en plamuren met epoxy.
  • En weeg de hoeveelheden uitermate nauwkeurig af. Met polyester gaat de reactie bij verkeerde verhoudingen alleen maar wat langzamer, maar bij epoxy hardt een deel dan niet uit en hou je mogelijk een giftige stof over.
  • Draag beschermende kleding, handschoenen, schort, antispat bril, stofmasker.
  • Zorg ervoor dat als er iets misgaat, je je kunt reinigen.

Waarom:

  • Omdat bepaalde grondstoffen gevaarlijk zijn. Er zijn wel meerdere epoxy-systemen, de giftigste raken langzaam van de markt af. Maak je ook niet teveel zorgen en lees alleen wat nieuwere publicaties.
  • Je kunt er ook allergisch voor worden, dan kun je er niet meer mee werken.

Epoxy is een zeer goed bruikbare stof om mee te werken, het lijmt niet maar maakt zelfs chemische verbindingen met metaal. Maar het hoort alleen maar thuis in de handen van mensen die weten wat ze doen. Als je ermee gaat werken, geen probleem, maar lees je goed in.

Werk altijd in dunne lagen als je iets groots doet, grotere hoeveelheden warmen teveel op tijdens het hardingsproces. En zet de volgende laag erop als de epoxy nog half plakt, dan reageert de volgende laag nog ermee. Epoxy is na uitharding chemisch erg inert, je krijgt er anders niet goed hechtend een 2e laag op. Vooral bij plamuren ermee dus goed timen.

High met Henk

Special Member

Op 9 juli 2022 11:09:41 schreef Hoeben:
...

Werk altijd in dunne lagen als je iets groots doet, grotere hoeveelheden warmen teveel op tijdens het hardingsproces. En zet de volgende laag erop als de epoxy nog half plakt, dan reageert de volgende laag nog ermee....

Ik zie vaak van die filmpjes waar ze complete epoxy tafels maken.... Gieten ze ook in 1 keer.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 9 juli 2022 12:50:50 schreef High met Henk:
[...]

Ik zie vaak van die filmpjes waar ze complete epoxy tafels maken.... Gieten ze ook in 1 keer.

Om vervolgens de schuurmachine er op te zetten, stofhappen!

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
EricP

mét CE

Toch heeft hoeben wel ene punt. Alleen de uitleg, daar kan ik niet zo in mee.
Het probleem zit vaak in het mengen / voorharden (sommige expoxy soorten vinden dat lekker). Dat moet je dus of in een brede, lage bak doen (koeloppervlak). Maar 'industrieel' heb ik het ook wel in een water gekoelde mixemmer zien gebeuren. Feit is dat de reactie exotherm is. Ofwel: het wordt warm. Hoe warmer het is, hoe sneller het reageert. Hoe sneller het reageert, hoe meer er dus per tijdseenheid reageert en dus hoe meer warmte erbij vrij komt. Mooie demo van een 'thermal runaway' :)

benleentje

Golden Member

Vandaag bezig geweest met een schakeling voor mijn 2 compressoren. Na het verbeteren van 2 verkeerde geplaatste draden leek de schakeling normaal te werken behalve uitzetten met de stopknop werkt niet. Gek want dat had ik eerder al getest met het ene relais wat daarvoor nodig was.
Fout bleek in relais 3 te zitten. Ne een tijdje puzzelen en meten begon ik het vermoeden te krijgen dat er in het relais is niet klopte. Een andere nieuw relais gepakt en alles werkte normaal. Het niet goed werkende relais is ook nieuw.

Het gaat om een Omron My4N-J gekocht op Ali.
Hier te zien een doorverbinding tussen de naast elkaar gelegen contacten. Linker circel. En in de rechter circel een slecht afgewerkte draad.

Hier ook slechte afwerkingvan de draden

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Was het geen fake Omron?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
benleentje

Golden Member

Het komt van Ali ;). Maar ik dacht dat Omron wel Omron is maar blijkbaar is net zoals veel andere merken en hebben ze ook budget spul ertussen zitten. Maar het zou ook fake kunnen zijn. Maar zo heel veel valt er niet te faken in zo doorzichtige behuizing :).

Ik denk dat de stripmachine niet goed stond afgesteld of aan onderhoud toe was. De rest van de draadjes is wel in orde.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 10 juli 2022 00:58:34 (19%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ok, imitatie dan, c.q. goedkope namaak met (illegaal) Omron erop gedrukt. Heb je het kapje nog? Vergelijk eens met een "echte"?

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 10 juli 2022 00:59:14 (27%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
benleentje

Golden Member

Aan de zijkant van het relais staat

Designed in japan
en dan wat technische informatie over de contacten en dan onderaan
Made in China.

Het schijnen wel originele Omron te zijn maar dan wel de budget serie.

Kapje vergelijken met een echte? Hoe weet ik nu wat een echte is ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op de Omron site kijken hoe het ding eruit hoort te zien? Vooral het lettertype en font grootte verraden wel het nodige.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
EricP

mét CE

Het zou zomaar kunnen dat Omron zelf ook wel interesse heeft.
Als het 'echt' is en niet goed, dan zeker.

Sine

Moderator

Dat is 100% geen omron via ome ali, Dat is een van de merken die men graag imiteert.

https://i.ytimg.com/vi/sKkI25npeWc/maxresdefault.jpg

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 10 juli 2022 09:51:38 (42%)

installatie materiaal kopen bij ome ali, dat is ook vragen erom..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@sine: Op basis van "weerstand wordt te heet" en "hij is kapot" besluit die gast dat het een fake relais is. Ik vind dat "onvoldoende bewijs".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Hey Rew, ga je ook al GD-tjes doen?

Als hij de enige was ... wellicht. Maar er zijn er veel meer met problemen.

Maar mocht je bigclive eerder geloven:
https://www.youtube.com/watch?v=E8EH2GqzWNU

En ik kan eens kijken of ik nog een echt omron relais in die bouwvorm heb om ze te vergelijken.
Maar dat klinkt als extra werk om jou te overtuigen van iets waarvan me het eigenlijk niet heel erg boeit of je het nou gelooft of niet.

Ik zou zeggen, probeer ze eens uit, het liefst veel tegelijk in een project voor een klant ofzo ;)