Op mijn Suzuki DL1000 uit 2003 heb ik 4 LED lampjes geplaatst tezamen met een weerstandsonafhankelijk relais.
Echter zit er een behoorlijke (2 seconden) vertraging in na het inschakelen van het knipperlicht.
Dit maakt van baan wisselen veel te lastig, ik moet nu eerst de knipper inschakelen, dan kijken of ik kan en dan gaan. Verkeerde volgorde dus.
Omdat dit een speciaal relais is voor Suzuki zijn er weinig alternatieven beschikbaar, het betreft een 7 pins relais met meerdere functies.
Ik heb een beetje het vermoeden dat de elco's opladen voordat het lampje aan gaat. Zodra je van links naar rechts knippert in 1 beweging gaan de lampen wel meteen aan.
Kan ik hier nog iets aan wijzigen?
Ik zou - alleen om even te controleren dat t niet samenhangt met een te lage belasting - even een gloeilamp parallel zetten en kijken of het dan nog hetzelfde gedrag vertoont.
Normale knipperlicht relais zijn inderdaad wel degelijk belastingafhankelijk.
Het is al een LED relais en hij knippert ook niet te snel
Een gloeilamp toevoegen maakt geen verschil. Het gaat puur om de reactiesnelheid na inschakelen.
Hij begint in rust zeg maar en gaat daarna knipperen maar dat duurt dus echt te lang.
Op 29 juli 2022 19:44:17 schreef sanscorp:
Zodra je van links naar rechts knippert in 1 beweging gaan de lampen wel meteen aan.Kan ik hier nog iets aan wijzigen?
Je hebt nu een schakelaar 'links''uit''rechts'. Je hebt eigenlijk nodig een schakelaar 'links''rechtuit''rechts'. De knipperledjes 'rechtuit' monteer je in een donker hoekje, of je zorgt dat het knipperrelais altijd spanning voert.
Er constant spanning op zetten is niet echt een oplossing denk ik.
De wachttijd is inderdaad gelijk aan de interval.
Dat denk ik niet, de spanning zal wel bij de schakelaar onderbroken worden dus dan krijgt het relais niets.
Meten is wat lastig, ik zal morgen kijken of ik het relais kan demonteren en vanaf onder kan meten.
Er zal geen enkele ontwerper van een knipperlicht relais het zo bedenken dat ie in de UIT toestand begint....
Hoe bedoel je dat?
Het is verder geheel origineel, het enige wat ik heb gedaan is gloeilampje (PY21W) er uit en LED PY21W er in en relais gewisseld.
Als ik het originele relais pak dan gaan ze wel meteen aan maar knippert de boel uiteraard veel te snel.
Het moet dus eigenlijk wel in het ontwerp van het relais zitten.
[Bericht gewijzigd door sanscorp op (12%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 29 juli 2022 20:23:16 schreef sanscorp:
Het is al een LED relais en hij knippert ook niet te snel
Leg eens uit wat is dat voor een ding, een relais met ingebouwd ledje? 
(ps "led relais" bestaan niet)
Zoals ik in de OP schreef: weerstandonafhankelijk relais.
Het originele relais werkt wel, ook zonder extra weerstand alleen knippert deze dan te snel.
Als ik er twee of vier weerstanden tussen zet schiet ik het doel voorbij en dat is 84W uit het systeem halen.
De reden voor vervanging is dat tijdens het filerijden de overige lampen mee knipperen op de maat van de alarmlichten en dat wil ik niet.
Als t allemaal zo was zoals je had verwacht dan had je deze posting niet hoeven doen he? 
Dus om te controleren of t nou inderdaad wel zo'n 100% werkend weerstandonafhankelijk relais is zou ik 2 minuten gebruiken om dat relais wat zwaarder te belasten.
Daarna weet je namelijk ineens veel meer
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 29 juli 2022 22:57:48 schreef sanscorp:
De reden voor vervanging is dat tijdens het filerijden de overige lampen mee knipperen op de maat van de alarmlichten en dat wil ik niet.
Dat klinkt alsof je ergens een massa-probleem hebt en er stromen retour lopen op een manier die niet hoort. Dat een vervangend relais dan rare dingen kan gaan doen vind ik niet zo heel raar.
Eigenlijk het enige vervelende is het feit dat de boel uitblijft bij inschakelen: menig lijnbus van VDL heeft het omgekeerd en schakelt de richtingaanwijzer eerst lang aan voordat deze daadwerkelijk begint te knipperen, iets dat zelfs bij het dashboard te horen is.
Ik ben helemaal niet bekend met auto techniek, dus wellicht slaat dit nergens op. Kan het zo zijn dat dit relais gemaakt is om te sinken? Dat de led dus vast aan de plus hangt en met zijn min aan het relais? (En dat hij zich dus meer als digitale uitgang gedraagt) Er lijkt wel gewoon een echt relais op de print te zitten, maar dan kan het met een wisselcontact nog steeds.
Zou je ook nog een foto kunnen sturen van de onderkant van de print? Wellicht is eea dan grofweg te reverse engineeren en wordt daaruit duidelijk hoe het nu werkt, en hoe dat aangepast kan worden naar de juiste werking.
Ik zal hem straks demonteren en een foto maken.
Massa probleem is onwaarschijnlijk, alle punten zijn onlangs nog los geweest, geschuurd en ingevet.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Wat voor chippie zit daar op?
Misschien aan de hand van de datasheet kijken of hij inderdaad in de uitstand begint.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Enigste flasher ic wat ik in 14pins ken is een ld2044 of u2044.
Misschien is dat iets.
Edit @bprosman dat zou ook nog een simpele verklaring zijn.
[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (27%)]