Electronica en andere Youtube filmpjes.

Dit topic is gesloten

https://youtu.be/LM8kLaJ2NDU

Ik denk dat de meesten deze wel al gezien hebben: een cyberaanval-test op een via internet benaderbare genset in 2007.

Conclusie: 'Ja, het is inderdaad mogelijk om een generator die onvoldoende beveiligd is, om zeep te helpen door hem een paar keer ongesynchroniseerd op het net te pleuren'.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 21 juli 2022 11:12:47 schreef Ledlover:
cyberaanval-test op een via internet benaderbare genset

Via internet? Dat lees ik nergens. Ze hebben het over digitaal benaderen, met als voorbeeld een PLC, maar nergens staat dat dit internet (of zelfs off-site) was. Maar wellicht weet je meer dan ik.
Ik heb inmiddels een bron gevonden waar dat wel staat.

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Dat filmpje zegt niet veel, Hooguit dat je door uit sync schakelen een genset kunt slopen.
Maar dat is niets bepaald nieuws .. ook in 2007 niet.

Ofwel: Een waardeloze test.

https://en.wikipedia.org/wiki/Aurora_Generator_Test

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 21 juli 2022 18:55:10 (13%)

Nee. Maar het is wel leuk om eens toe te kijken hoe een apparaat van 10 of 20 ton (ofzo) staat te dansen op z'n fundering :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Jullie weten dat ik niet zo'n fan ben van BigClive.

https://www.youtube.com/watch?v=FBeSKL9zVro&t=913s

Maar deze is best goed. even voor 03:00 : "Full stop.". Rond 15:00 "... LOL".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi,

Laat deze twee video's eens een beetje indalen....

Louis Rossmann
https://www.youtube.com/watch?v=87poTGAasbE

Rob Braxman
https://www.youtube.com/watch?v=tIclPS1zwak

Als je dan nog geen pukkels van de Corparates krijgt, dan weet ik het ook niet meer. :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 31 juli 2022 12:11:08 schreef blackdog:
Louis Rossmann
https://www.youtube.com/watch?v=87poTGAasbE

Bekijk het eens vanaf de kant van Tesla. Je bedenkt: "80% van de mensen zal met 300km range genoeg hebben, maar een enkeling (20%) zal 400km range willen hebben. Dus we bieden twee ranges aan, 300 en 400km waarbij voor 400km de toch al dure auto nog eens 4500 dollar duurder wordt. Nu is de verwachting dat zeg 30% van alle kopers met de 300km toe zullen kunnen, maar toch de grotere accu zullen kopen zodat je uiteindelijk op een 50/50 mix uit zal komen. Laten we de "voorverkoop" starten en uitvinden wat de werkelijke mix wordt.

En dan: 90% koopt de grotere batterij! Vervolgens een economisch rekensommetje: Doordat je op de productielijn "kleine accupacks" maar 10x minder omzet haalt, is het prijsverschil (na winst-opslag) voor jou niet 4500 maar slechts 500 dollar.

Dus dan valt het besluit: We maken alleen grote accupacks, maar we beperken de range in de software. Dan hoeven we niet de "kleinere range" variant van de markt terug te trekken waar we al tienduizenden voor-verkoop toezeggingen van hebben... En we hopen dat minstens 12% van de "kleine accu" kopers later alsnog besluiten om te upgraden zodat we uit de kosten komen.

Goed. Dat is de voorgeschiedenis. En nu komt er een auto die geregistreerd staat als "kleine accu" langs met een "hack" zodat ie toch "grote accu" doet. Dat is toch gewoon diefstal? Het lijkt me logisch dat je dan de auto "corrigeert" naar de accu-capaciteit waar voor betaald is.

Nu weet ik niet of 1 van de eerdere eigenaren inderdaad een "hack" heeft gedaan, of dat er ooit echt voor betaald is. Indien dat laatste dan is het natuurlijk slordig dat tesla dat intern niet goed geadministreerd heeft. Indien dat eerste dan heeft de laatste eigenaar zich laten oplichten door de verkoper: Er is een 400km range auto verkocht terwijl de auto in werkelijkheid maar 300km was.

Als Tesla inderdaad die constatering doet. Wat moeten ze dan? "Jij bent opgelicht, je had hem voor 400km versie gekocht, laten wij je upgrade dan maar betalen" ? Ben je nou helemaal gek geworden?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi rew,

Ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt, voor al niet waarom ik die twee video's hier bij elkaar heb gezet...

Om wat voor reden dan ook, hebben de Corpora t’s steeds meer macht over ons, dus hier als voorbeeld Tesla die naar het schijnt hun handeling al heeft terug gedraaid.
Ik kan ook nog wel wat items bedenken hoe het allemaal gelopen is, het gaat om de macht die aanwezig is bij de grote bedrijven en regeringen en daar moet paal en perk aan gesteld worden.

Waarschijnlijk vind jij het normaal dat je 400$ moet betalen om b.v. je stoelverwarming in je auto te kunnen aanzetten, ik vind dit niet normaal.
Bijna alles is in die auto aangebracht wat functionaliteit betreft, als jij dus geen flappen trekt om het in te laten schakelen, vervuil je de aarde alleen maar extra, helemaal nergens voor.
Dit is hyper kapitalisme en de meeste mensen vreten het en vinden het normaal en natuurlijk "status verhogend" als je het hebt laten aanzetten.
Geweldige status vergroting, omdat je jezelf geld uit je zak hebt laten kloppen...

Maar het ging mij in hoofdzaak om de macht die er voortvloeit uit al die gekoppelde elektronica,
de mens moet daar echt goed over na gaan denken en dat stipt Rob Braxman in het tweede filmpje aan.

Denk ook eens aan de macht van Amazon met hun camera deurbel, je buren die misschien zo'n ding hebben kunnen prezies zien wanneer jij en je familie het huis in en uit gaat.
Wil jij die macht/kennis graag bij Amazon of een ander bedrijf hebben liggen?

Stap voor stap stelen ze steeds meer van je, heel rustig aan, zodat het volk niet te snel stijgert, het is al een hele oude truc die nog steeds werkt.

Ik ben het met Rob Braxman eens dat we heel goed moeten gaan nadenken in wat voor maatschappij we willen gaan leven...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Bram, je leeft toch niet in de illusie dat dat iets nieuws is?

'vroeger' (in de tijden dat van de full height 5 1/4 HDD's) was er bij een drive fabrikant (voor een niet gering aantal guldens) een tape te koop met een stukje software die van een betreffende 10MB drive opeens een 20MB drive maakte.

Het zelfde met een aantal bekende scope boeren, een bandbreedte upgrade is een licentie, de hardware is identiek.

Op 1 augustus 2022 10:25:35 schreef blackdog:
Waarschijnlijk vind jij het normaal dat je 400$ moet betalen om b.v. je stoelverwarming in je auto te kunnen aanzetten, ik vind dit niet normaal.

Een autofabrikant verkoopt bepaalde "extras". Als je in de jaren 80 of 90 een auto kocht kreeg je van de verkoper een vragenlijst welke opties je allemaal wilde. Dat de autofabrikant nu beslist dat het goedkoper is om alle autos MET stoelverwarming te maken en dan alleen aan te zetten als je er voor betaalt. Tja dat is een gevolg van industrializatie: het is goedkoper om 1 miljoen dezelfde te bouwen dan om een half miljoen zus en een halfmiljoen zo te bouwen.

De autofabrikanten gaan wel te ver met deze dingen. Dat ben ik zeker met je eens. Zo zijn er een hele zwik "features" die je bij een auto krijgt waar je niet zo'n mening over hebt dat je hem zou selecteren van de "lijst-met-opties". Maar als je een nieuwe auto hebt en het zit er standaard in... waarom niet?

Als dan na een jaar de auto ineens gaat zeggen: "1e jaar was gratis vanaf nu kost het EUR 50 per jaar..." dan vind ik dat misleiding. Je hebt in de showroom de auto met dat feature er in geselecteerd en het is onmogelijk om dat soort dingen in de kleine lettertjes te spotten.

Ook vind ik het verwerpelijk om bijvoorbeeld het stoelverwarmings-knopje duidelijk in beeld te zetten en als je die bedient pas te gaan zeggen: "nana na nana jij hebt niet betaald die krijg je niet". Tuurlijk je moet het vanuit de auto wel kunnen aanschaffen, maar als je vroeger niet betaalde dan kreeg je ook gewoon het knopje niet.

Dat eerste filmpje, daar ken ik het verhaal van. Hoef ik niet nogmaals een filmpje voor te gaan kijken. En ik heb er een mening over.
Dat tweede filmpje heb ik het begin van gekeken en toen ie twee keer had uitgelegd dat ie iets gezegd had en dat iedereen boos was geworden, zonder te zeggen wat ie gezegd had, heb ik het maar opgegeven om verder te kijken. Sorry.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 1 augustus 2022 12:16:22 (10%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi Sine,

Je leeft toch niet in de illusie dat ik dat niet weet?
Hoe uitgebreid wil je dat ik het hier ga typen omdat ik het ene niet noem, betekend niet dat ik mij van het andere niet van bewust van ben.

Wat betreft je harddrive, daar heb ik toen zelfs een andere controler voor gekocht, jamer genoeg werkte die bij mijn harddisk niet, was een dikke 30 jaar geleden.
Was rond de tijd dat ik met Spinrite begon van Steve Gibson. :-)

Ik geef aan dat het steeds verder gaat met wat die schorry morry van Marketers bedenken om de winstmargers te vergroten en de mensen blijven het vreten.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

De wasmachines met display hebben hetzelfde euvel. De startuitstel is er standaard op, de resttijd is een bijbetalende optie. Zelfde print.

Ik zie er niet direct een probleem in als dat bij aankoop zo zit (concurentie bepaald de markt) maar in het filmpje gaat het over gans wat anders. Dat ze achteraf zomaar wat kunnen ongevraagd terug draaien is iets wat niet kan. Fout gemaakt is fout gemaakt. Suck it up. Dat de batterij vervangen wordt door een grotere en softwarematig aangepast wordt is wat we met de wasmachines ook doen. De vervangprint vh model zonder resttijd zou dan theoretisch ook moeten aangepast worden gezien de vervanger beide kan. Maar als je dat vergeet ga je na paar maand toch niet ongevraagd dat gaan uitzetten. Enfin en grote batterij met beperking gaat dan weer langer meegaan gezien de ontlading minder diep is.

Bedankt voor de link Bram. Interessante discussie. Niet inhouden. Posten die boel.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
rob040

Golden Member

Op 1 augustus 2022 12:18:54 schreef blackdog:
...en de mensen blijven het vreten.

Precies, daarom bestaat het nog. Maar is het erg? Het is de keuze van de mensen zelf om daar geld voor neer te tellen en ben je het er niet meer eens, dan koop je het niet.
Maar omdat wij techneuten zijn is marketing ineens een vies woord en voelen we ons bedonderd.
De 'gewone' koper heeft daar geen last van, want die weet van niks.

blackdog

Golden Member

Hi rew,

Ik begrijp niet goed waarom je wat Rob Braxman onder de aandacht probeert te brengen niet begrijpt?
Je haalt iets uit die video wat niet echt niet ter zaken doet en gebruikt dat om maar niet verder te kijken of het te laten indalen...
Maar zoals altijd, eenieder mag van mij kijken luisteren waar hij of zij zin in heeft, maar een half of geen filmpje bekijken en dan zeggen wat je er van vind...

Algemeen
Voor iedereen, zet je "denkraam" eens open en ja als je het een en ander laat indalen, vergaar je kennis, maar deze kennis is niet altijd wat je wilt zien/weten, yep "Live "sucks"
Doordat "indalen" inzet verlangt en het voor de meeste allemaal te veel moeite is, behoren veel mensen tot de "Tech Normie"

Wat is een Tech Normie!
https://www.youtube.com/watch?v=Mlyh-Af8dCw

.
Mijn mening/advies (gooit het naast je neer als het je niet bevalt :-) )
Zet je denkraam open en probeer zo veel mogelijk geen minkukel te zijn.

.
Uileg denkraam, dank Marten Toonder! voor de prachtige taal en uitdrukkingen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Denkraam

.
Uitleg minkukel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Minkukel

.
Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

Op 1 augustus 2022 09:41:32 schreef rew:
[...]
Nu weet ik niet of 1 van de eerdere eigenaren inderdaad een "hack" heeft gedaan, of dat er ooit echt voor betaald is. Indien dat laatste dan is het natuurlijk slordig dat tesla dat intern niet goed geadministreerd heeft.

Geen van beide, als ik het goed begrepen heb. Tesla heeft onder garantie een accupack vervangen. Mogelijk zat er voorheen een fysiek beperkt accupack in en is dat vervangen door een grotere, of is een softwarebeperking niet overgezet.

Ik begrijp dat Tesla zijn verantwoordelijkheid inmiddels genomen heeft.

Verder wel een interessante discussie of een fabrikant zomaar het een en ander mag resetten als de auto voor een ongerelateerd probleem binnenkomt. Er zit een raakvlak met het right to repair.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het gaat in de toekomst nog gekker worden. De hardware moet allemaal foutvrij zijn, maar de software mag bugs bevatten. Je gaat ook bij auto's de software moeten updaten. Waarschijnlijk doet de garage dat voor je, maar toch. Wat het voor die update dan wel goed? Toch een wat vreemd gevoel.

Waardevolle tip. https://www.youtube.com/watch?v=4UYIkfzRz54

(Ik denk dat ik het wel al doe (lesje uit zomer 1987), maar... ik zal er vast nog wel een keer intrappen :-) ).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Nu heb ik toch wat probes in m'n vingers gehad, maar een half werkende heb ik nog niet gevonden.

Lambiek

Special Member

Voor de gene die in free energie geloven, voor eens en altijd....

https://youtu.be/sbdU7AkH6QM

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik geloof in free energie, maar je moet zoveel moeite doen om het te winnen. Dan ben ik goedkoper uit bij mijn energieboer.
Toch zijn het leuke filmpjes.Ik vraag me dan altijd af waar de verborgen draadjes en batterijtjes zitten.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 24 augustus 2022 19:57:22 (30%)

Op 1 augustus 2022 11:42:33 schreef Sine:
Bram, je leeft toch niet in de illusie dat dat iets nieuws is?

'vroeger' (in de tijden dat van de full height 5 1/4 HDD's) was er bij een drive fabrikant (voor een niet gering aantal guldens) een tape te koop met een stukje software die van een betreffende 10MB drive opeens een 20MB drive maakte.

Het zelfde met een aantal bekende scope boeren, een bandbreedte upgrade is een licentie, de hardware is identiek.

Volgens mij zit het in dit geval iets anders. Ik had destijds ook een HD van 20MB en daar zat een sticker op met foute sectoren, dus netto was het nog wat minder. Ik denk dat de fabrikanten 20MB schijven maakten met een tolerantie op de fouten.
Ongetwijfeld vielen bij de produktie grote aantallen schijven buiten de tolerantie, maar nog wel bruikbaar. Dat werden dan 10MB schijven. De limiet werd bepaald door software. Slimmeriken hackten de software en de schijf gaf mooi 20MB aan. Kan best wezen, maar dan werk je in dat geval ook met de sectoren die afgekeurd zijn, maar mogelijk wel werken. Of je dat wil is de vraag,

Heeft iemand deze al geplaatst?
Zeer interessant filmpje over de HP 5061A Cesium Clock.

https://www.youtube.com/watch?v=eOti3kKWX-c

PE2BAS

Op 2 september 2022 17:35:51 schreef buzzy:
... daar zat een sticker op met foute sectoren, dus netto was het nog wat minder. Ik denk dat de fabrikanten 20MB schijven maakten met een tolerantie op de fouten.

In die tijd waren 20Mb schijven 603 cylinders van 4 koppen met 17 sectoren. Dat is 20502 kB. Dus als de kapotte sectoren op een sticker passen, dan zit je gegarandeerd nog boven de 20 miljoen bytes. Met minder dan 44 kapotte sectoren zit je nog steeds boven de 20 nerd-megabytes. (en omdat alleen nerds computers en 20Mb schijven hadden was dat eigenlijk de gebruikelijke eenheid).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 2 september 2022 17:35:51 schreef buzzy:
[...]Volgens mij zit het in dit geval iets anders. Ik had destijds ook een HD van 20MB en daar zat een sticker op met foute sectoren, dus netto was het nog wat minder. Ik denk dat de fabrikanten 20MB schijven maakten met een tolerantie op de fouten.
Ongetwijfeld vielen bij de produktie grote aantallen schijven buiten de tolerantie, maar nog wel bruikbaar. Dat werden dan 10MB schijven. De limiet werd bepaald door software. Slimmeriken hackten de software en de schijf gaf mooi 20MB aan. Kan best wezen, maar dan werk je in dat geval ook met de sectoren die afgekeurd zijn, maar mogelijk wel werken. Of je dat wil is de vraag,

In dit geval kocht je de schijf als 10MB met een optie hem later (tegen meerprijs) te upgraden naar 20MB

Dus dat is echt wat anders, de schijf had gewoon een bruikbare 20MB

Dit topic is gesloten