Welke labvoeding moet ik kopen?

Anoniem

Laatst had ik mijn Basetech BT-305 opgeblazen omdat ik perongeluk de meetsnoeren verwisseld had aangesloten op een accu. Het was een lineaire voeding en beviel mij goed, al had ik liever een 10A versie gehad.

Ik ben een andere gaan zoeken op google, heb geen verstand van merken dus ben op de reviews afgegaan en heb toen via Amazon een Eventek 30V 10A voeding gekocht. Dit is een schakelende voeding. (€80)

Hij is lekker licht en klein, maar ik vind de stroom teveel afwijken. Onder de 30mA meet hij niks en als ik een stroomkring heb van 30mA dan geeft mijn (betrouwbare) multimeter 100mA aan. Nu wordt naarmate de stroom meer wordt de afwijking ietwat kleiner maar vind dit erg storend.
Mijn Basetech had deze afwijking niet.

Ik zit er aan te denken om weer een andere te kopen.
Mijn eisen zijn:
minimaal 30V 10A
Meetnauwkeurigheid 0,1V en 0,01A
Maximale afwijking 5mA over het hele gebied.
Max ongeveer 150 euro.

Of zoek ik nu iets wat niet bestaat?

Arco

Special Member

Ik heb de Korad KD3005D: https://www.eleshop.nl/korad-kd3005d-labvoeding.html
Is max 5A, is bijna altijd genoeg. (hoe vaak heb je nu meer nodig? Ik nooit eigenlijk)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Ik heb een Tektronic dubbele voeding, dat ding is heel stabiel, maar is zeker 40 jaar oud.Er zit wel een stroombegrenzing op, maar geen indicator, dus ik zet gewoon een ampmeter in serie.Het ding is heel stabiel. Het doet wat het doen moet.Dan vind ik het al snel goed..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
vergeten

Golden Member

Op 3 augustus 2022 10:54:22 schreef Lucas91:
Laatst had ik mijn Basetech BT-305 opgeblazen omdat ik perongeluk de meetsnoeren verwisseld had aangesloten op een accu. Het was een lineaire voeding en beviel mij goed, al had ik liever een 10A versie gehad.

Daar kunnen niet veel voedingen tegen, een accu kan immers enorme stromen leveren.

Waarom ga je geen reparatie doen, dit forum kan je verder helpen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
bprosman

Golden Member

Op 3 augustus 2022 11:32:13 schreef vergeten:
[...]
Daar kunnen niet veel voedingen tegen, een accu kan immers enorme stromen leveren.

Waarom ga je geen reparatie doen, dit forum kan je verder helpen.

https://usermanual.wiki/Document/513812sp01enBASETECHBT305LABORNETZTEI…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Henk H.

Golden Member

Ik vermoed dat je een verzameling specificaties zoekt die je niet voor jouw budget in één apparaat gaat vinden. Maw: Je zult concessies moeten doen, of aan je budget, of aan de gewenste specificaties.

Als je 10 A nodig hebt, zal de toepassing wat grofstoffelijker zijn en je kunt je afvragen of je dan nog wel een resolutie op de stroommeting nodig hebt van 10 mA. En of lineair voor die toepassing nog wel de meest geschikte techniek is.

Ik zou het splitsen in twee voedingen, een lineaire van zeg 30 V en 3 (of 5) A en een SMPS (switching) voor 30 V en 10 A. Die SMPS liefst wel met iets van stroombegrenzing, zoals een RD-tech RD-6012 (of kleiner model) oid.

Voordeel van een lineaire voeding is minder stoorsignalen vanuit de voeding, maar voor iets dat lomp is en 10 A nodig heeft, is dat doorgaans geen noodzaak.

Laatst had ik mijn Basetech BT-305 opgeblazen omdat ik perongeluk de meetsnoeren verwisseld had aangesloten op een accu.

Gewoon repareren dat ding. Die schakelingen zijn niet heel spannend. En je hebt nu de documentatie ook.

Voor de grote stromen gewoon een dikke voeding erbij kopen. En echt voedingen heb je nooit genoeg. Ik heb zelf laatst een voeding in elkaar gezet die eigenlijk bestaat uit vier voedingen Elk is een +/- voeding regelbaar van +/- nul naar 15 volt.

Ik heb daarvoor gewoon vier schakelende delta blokken gebruikt en die regelbaar gemaakt. Goedkope digitale volt/ampere metertjes erbij van ali en dan heb je best iets bruikbaars. Allemaal voor experimenteerwerk waar je veel spanningen een kleine stroompjes nodig hebt.

Grote stromen heb ik bijna nooit nodig. En als ik dat wel nodig heb om bijvoorbeeld een autoradio of zender eindtrap te testen dan heb ik een paar dikke deltablokken staan.

Een voeding die alles kan is een heel duur en niet zo praktisch omdat je maar een spanning hebt.

Net zo iets als een auto die zowel kan rijden als varen heel duur is en beide dingen minder goed kan dan een boot of auto alleen.

Anoniem

Bedankt voor de antwoorden. Zoals ik eigenlijk al dacht ga ik dat dus niet vinden voor die prijs.

bprosman

Golden Member

Op 3 augustus 2022 12:31:33 schreef Lucas91:
Bedankt voor de antwoorden. Zoals ik eigenlijk al dacht ga ik dat dus niet vinden voor die prijs.

Op Marktplaats heb ik wel regelmatig een (lineaire) Delta van 0-30V - 0-10A of een Philips voorbij zien komen. Zijn wel boot ankers qua gewicht.
https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-component…

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 3 augustus 2022 12:37:38 (17%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

De Korad haalt alles, behalve de 10A. En voor een mooie prijs...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 augustus 2022 11:19:42 schreef Arco:
Ik heb de Korad KD3005D: https://www.eleshop.nl/korad-kd3005d-labvoeding.html
Is max 5A, is bijna altijd genoeg. (hoe vaak heb je nu meer nodig? Ik nooit eigenlijk)

Helemaal mee eens. Ik heb er twee voor die enkele keer. :-)

De resolutie van de stroommeting moet je zien als +/- 2mA o.i.d.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi,

Kijk eens naar deze:
https://www.eleshop.nl/korad-kd3305d-5195.html

Je kan de 30V 5-Ampere kanalen in serie of parallel schakelen.

Als je een voeding an een Accu koppelt, ALTIJD een serie diode gebruiken die de stroom aankan!!!

Een aantal op dit forum zullen gaan stijgeren van mijn opmerking omdat zij het altijd zonder doen...
Dat kan in sommige gevallen, dit hangt namelijk van de gebruikte apparatuur af.
Heel vaak gaat het mis als men een keer niet oplet en we zijn allemaal mens. ;)

Ik heb geen voorliefde voor SMPS voedingen op de werkbank, ook al heb ik er hier twee staan.
Ze veroorzaken nogal wat storingen, vooral in het goedkopere segment.

Dus als je de extra dissipatie geen probleem vind, neem dan een lineaire voeding.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Anoniem

Ik heb de Korad besteld. De reviews waren allemaal goed en hij is aantrekkelijk geprijst.

Ik zit te twijfelen of ik die Eventek ga houden of terugsturen.
Na de 5A is de afwijking niet zo groot meer en ik vind het toch fijn om ook 10A ter beschikking te hebben. Maar de zekering aan de 230VAC zijde is nu al gesprongen op het moment dat ik de meetsnoeren kortsloot om de max stroomsterkte in te stellen, dat vind ik vreemd en het lijkt mij dus geen betrouwbaar apparaat.

Misschien koop ik idd nog een Korad om bij elkaar toch de 10A te halen als hij goed bevalt.

Anoniem

Als je een voeding an een Accu koppelt, ALTIJD een serie diode gebruiken die de stroom aankan!!!

Is het niet verstandiger om een zekering in mijn meetsnoer te plaatsen? Anders zit ik altijd met een spanningsval over de diode waar ik rekening mee moet houden?

Maar de zekering aan de 230VAC zijde is nu al gesprongen op het moment dat ik de meetsnoeren kortsloot om de max stroomsterkte in te stellen,

Kortsloot!!!!!! Wie doet dat nu? Je hebt toch geen stroombron gekocht. Bij zulke gebruikers is geen enkel apparaat betrouwbaar.

En dit staat er in de specificaties van dat apparaat:

Aardingsdraad, Deze bankvoeding 30v 10a heeft de functie van beperkte stroombeveiliging, overbelastingsbeveiliging, oververhittingsbeveiliging, spanningsoverbelastingsbeveiliging.

Wat je doet is dus niet testen maar gewoon slopen. Het staat zelfs in de specs dat hetgeen je doet gewoon niet kan. Gelukkig maar dat die zekering sprong, anders had je gewoon rook gehad.

P.S. test je zo ook de kortsluitstroom van die accu? Kan interessant worden dan. Wel even je buren waarschuwen.

Anoniem

Op 3 augustus 2022 13:23:11 schreef Ex-fietser:
[...]

Kortsloot!!!!!! Wie doet dat nu? Je hebt toch geen stroombron gekocht. Bij zulke gebruikers is geen enkel apparaat betrouwbaar.

En dit staat er in de specificaties van dat apparaat:

[...]

Wat je doet is dus niet testen maar gewoon slopen. Het staat zelfs in de specs dat hetgeen je doet gewoon niet kan. Gelukkig maar dat die zekering sprong, anders had je gewoon rook gehad.

Je doet nu net of ik achterlijk ben maar zo staat het in de gebruiksaanwijzing van het apparaat. Hoe moet ik anders de maximale stroomafname instellen? Het apparaat KAN niet meer dan 10A leveren dus waarom zou ik het niet kunnen kortsluiten? Hij is voor die 10A gemaakt. Hou het maar bij fietsen jij.

bprosman

Golden Member

Kortsloot!!!!!! Wie doet dat nu? Je hebt toch geen stroombron gekocht. Bij zulke gebruikers is geen enkel apparaat betrouwbaar.

Tuurlijk wel, ik heb me hier aan de werkbank wel eens af zitten vragen , (en echt minutenlang) wat er nou stond te brommen en waar die brandlucht vandaan kwam. Bleek dat mijn Delta al minstens 15 minuten kortgesloten stond en mijn Hirschmann meetclips "sappig" begonnen te worden. Geen enkel probleem verder voor m.

Overigens zo stel ik ook altijd de max stroom in, kortsluiten en CC instellen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Anoniem

Use the lead for short-circuit connection between positive electrode and negative electrode of output terminal.
Adjust clockwise the fine and rough current regulating knobs to the required current limiting values.

Op 3 augustus 2022 13:23:11 schreef Ex-fietser:
[...]

Kortsloot!!!!!! Wie doet dat nu? Je hebt toch geen stroombron gekocht. Bij zulke gebruikers is geen enkel apparaat betrouwbaar.

ik sluit ook regelmatig snoeren kort om de begrens-stroom in te stellen van een voeding, zou geen probleem mogen zijn.

het is wel aan te raden eerst de spanning naar 0 te draaien, dan kortsluiten, dan spanning weer naar enkele volt en dan stroomlimiet instellen. Zo vermijd je klappen en afgevonkte banaanstekkers :-)

Sine

Moderator

Het is een (erg) lompe methode om de overstroom in te stellen, maar iets wat zich labvoeding noemt moet daar gewoon tegenkunnen. Anders is het die naam niet waardig.

Op 3 augustus 2022 10:54:22 schreef Lucas91:
Laatst had ik mijn Basetech BT-305 opgeblazen...

wat je ook koopt, zorg dat je nieuwe model aansluitbussen heeft waar je 2mm meetpennen door kan steken. Dat is reuzehandig als je tegelijk met je multimeter wilt meten wat er uit je voeding naar de last gaat.
En je kan er installatiedraad mee aansluiten.

[Misschien kan @Arco even vertellen of Korad KD3005D: https://www.eleshop.nl/korad-kd3005d-labvoeding.html zulke aansluitbussen heeft? Er zijn bussen die hier op lijken, maar zonder 2mm dwarsboring.]

P.S.:
Wat ik niet wist: zo'n ding heet Binding Post.
Een voldoende groot dwarsgat >2mm vind ik het makkelijkst bij types >15A.

Arco

Special Member

Bijna alle handleidingen raden aan om eerst V/A op nul te zetten, dan kortsluiten en V/A instellen.

Kortsluiten is trouwens toch ook nergens voor nodig? (je kunt de stroombegrenzing op het display instellen.)
Als je het doet om te kijken of de ingestelde waarde ook werkt, dan wordt 't tijd voor een andere voeding... :) (daar moet je zo op kunnen vertrouwen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 3 augustus 2022 14:26:19 schreef Spog2:
[...]

wat je ook koopt, zorg dat je nieuwe model aansluitbussen heeft waar je 2mm meetpennen door kan steken. Dat is reuzehandig als je tegelijk met je multimeter wilt meten wat er uit je voeding naar de last gaat.
En je kan er installatiedraad mee aansluiten.

[Misschien kan @Arco even vertellen of Korad KD3005D: https://www.eleshop.nl/korad-kd3005d-labvoeding.html zulke aansluitbussen heeft? Er zijn bussen die hier op lijken, maar zonder 2mm dwarsboring.]
[bijlage]

Klinkt handig inderdaad!

Anoniem

Op 3 augustus 2022 14:35:51 schreef Arco:
Bijna alle handleidingen raden aan om eerst V/A op nul te zetten, dan kortsluiten en V/A instellen.

Kortsluiten is trouwens toch ook nergens voor nodig? (je kunt de stroombegrenzing op het display instellen.)
Als je het doet om te kijken of de ingestelde waarde ook werkt, dan wordt 't tijd voor een andere voeding... :) (daar moet je zo op kunnen vertrouwen)

In mijn handleiding staat dat je hem eerst op 5-6V moet zetten. Bij 0V loopt er geen stroom en zie ik niks op het display. En nee, ik kan de stroom niet instellen via het display zonder hem kort te sluiten, anders zou ik dat natuurlijk niet doen. Zo staat het ook in de handleiding, zie Engelse tekst paar berichten terug.
Bij mijn Basetech ging dat overigens wel.

Arco

Special Member

Ik denk dat de bussen 1.8mm zijn, niet alle meetpennen passen daardoor.
(nooit gebruikt ook, maar een 2mm boortje haal je daar natuurlijk zo doorheen...)

Ik gebruik voor meten altijd tussensnoertjes:

https://image.allekabels.nl/image/1064741-0/meetsnoer-meetbereik-3a-30vac.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 3 augustus 2022 15:20:45 (31%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com