Folie condensator testen met ESR meter

Dave013

Golden Member

Hoi, ik heb een simpel ESR metertje , en ik vroeg me af of je bijv folie condensators hiermee kan testen?

Soms geeft ie alleen de capaciteit aan , soms Capaciteit + bijv. Vloss .1% en ESR 5.1ohm
Is de condensator dan niet goed meer, of maakt dat niet zoveel uit?
Zover ik weet gaan folie condensator na verloop uit waarde staan, maar over het ESR gebeuren kan ik niet zoveel vinden eigenlijk

Bij elco’s is het een ander verhaal natuurlijk…

Ha Dave013,

Kan je vertellen welke folie condensator je zou willen meten type of serie graag.
Het instrumentje wat je gebruikt is daar iets van bekent, en als laatste waarom zou je de E.S.R. willen weten ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 31 juli 2022 19:26:25 schreef Dave013:
Hoi, ik heb een simpel ESR metertje , en ik vroeg me af of je bijv folie condensators hiermee kan testen?

Soms geeft ie alleen de capaciteit aan , soms Capaciteit + bijv. Vloss .1% en ESR 5.1ohm
;

als ie capaciteit aanduidt, dan is het geen simpel ESR metertje, maar eerder een simpele capaciteitsmeter met oa ESR meting?

ESR meten van foliecondensatoren heeft in principe weinig zin, die zit al laag en wijzigt niet door verouderen, dus Vloss 0,1% of minder is normaal.

ESR is vooral een goede indicatie voor de achteruitgang van electrolyten.

Dave013

Golden Member

Op 31 juli 2022 20:51:11 schreef electron920:
Ha Dave013,

Kan je vertellen welke folie condensator je zou willen meten type of serie graag.
Het instrumentje wat je gebruikt is daar iets van bekent, en als laatste waarom zou je de E.S.R. willen weten ?

Groet,
Henk.

Het is ESR02Pro z’n chinees componenten testertje, is leuk voor ff snel componenten te checken, ik had nog een hoop gebruikte ero’s jb’s etc liggen om te checken of ze niet te veel uit waarde zouden staan, maar bij sommige geeft ie een ESR waarde aan, vanaf 100 nano en hoger, ik heb het ook met een stel nieuwe gecheckt, en daar heb ik bij sommige wel en sommige niet..
Ik weet dat het bij elco’s wel belangrijk is..
Daarom vroeg ik me af, en ik kon er op het net ook niet veel zinnigs over vinder..
Wel dat sommige folie condensatoren een ESR van 5 a 6 meg kunnen hebben, maar dat is ieys anders als 5 ohm natuurlijk..

Op 31 juli 2022 21:25:22 schreef kris van damme:
[...]

als ie capaciteit aanduidt, dan is het geen simpel ESR metertje, maar eerder een simpele capaciteitsmeter met oa ESR meting?

ESR meten van foliecondensatoren heeft in principe weinig zin, die zit al laag en wijzigt niet door verouderen, dus Vloss 0,1% of minder is normaal.

ESR is vooral een goede indicatie voor de achteruitgang van electrolyten.

Haha jah zoiets…
Een simpel kastje zeg lol

Op 31 juli 2022 22:10:15 schreef Dave013:
[...]
, maar bij sommige geeft ie een ESR waarde aan, vanaf 100 nano en hoger, ik heb het ook met een stel nieuwe gecheckt, en daar heb ik bij sommige wel en sommige niet..

het lijkt me niet onlogisch dat die deze ESR pas begint te meten vanaf 0,1µF ( = 100nF) daaronder heeft het weinig zin.

Op 31 juli 2022 22:10:15 schreef Dave013:
[...]
.
Daarom vroeg ik me af, en ik kon er op het net ook niet veel zinnigs over vinder..
Wel dat sommige folie condensatoren een ESR van 5 a 6 meg kunnen hebben, maar dat is ieys anders als 5 ohm natuurlijk..

ESR van 5 à 6 meg? zal je wel scheef gelezen hebben. maximum enkele Ohms en voor een folie liefst veel minder. Bij kleine condensatoren wordt het gewoon te lastig omdat te meten voor simpele meters, Xc wordt te groot.

Dave013

Golden Member

Op 31 juli 2022 22:21:54 schreef kris van damme:
[...]

het lijkt me niet onlogisch die deze ESR pas begint te meten vanaf 0,1µF ( = 100nF) daaronder heeft het weinig zin.

[...]

ESR van 5 à 6 meg? zal je wel scheef gelezen hebben. maximum enkele Ohms en voor een folie liefst veel minder. Bij kleine condensatoren wordt het gewoon te lastig omdat te meten voor simpele meters, Xc wordt te groot.

Had ff snel gekeken…
Vond het ook al veel ja..
Maar goed, dus die ESR waarde bij folie condensators links laten liggen, en alleen op letten of dat ze niet te veel uit waarde staan…

Ha Dave013,

Ik kan niet veel zinnigs vinden over je tester maar ik verwacht het zelfde meet principe.
Nu is het zo dat bij kleine condensatoren de E.S.R. aanwezig is maar ondersneeuwt door de diëlektrische verliezen.
Je zult dan ook zien dat de E.S.R. bij folie en keramische condensatoren niet zo snel in het specificatieblad,
tegen komen maar wel de dissipatie factor !
Nu is er een relatie tussen de dissipatie factor en de E.S.R.

ESR = (tan d) x Xc

De tangens delta vindt je wel en de Xc is de frequentie afhankelijke weerstand ( reactantie ).
Dan even een correctie ik denk dat je de m voor de M heb aangezien :D
De kleine letter m is milli en de grote leter M is Mega !

PS: ik zie dat je de fout zelf ontdekt heb :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Dave013

Golden Member

Hoi Electron, bedankt voor je uitleg, dat maakt het alweer iets duidelijker.
Alleen de dissipatiefactor daar ben ik nog niet zo in thuis eigenlijk evenals, frequentie afhankelijke weerstand..
moet ik me toch eens meer in gaan verdiepen.

benleentje

Golden Member

Maar goed, dus die ESR waarde bij folie condensators links laten liggen, en alleen op letten of dat ze niet te veel uit waarde staan…

Het hele ESR verhaal is een beetje een eigen leven gaan leiden.
ESR is een extra weerstand die in serie staat met de condensator. Een deel van deze weerstand is de weerstand van de aansluitpootjes en de weerstand van de folie zelf.
Meestal als er grote stromen door de condensator moeten gaan dan is die ESR een meer dominante factor. Bij 5A gemiddeld eis 0,1 ohm al veel dat zorgt voor 0,5V spanningsval en voor 2,5W aan warmte. Als buffer condensator over de voeding van een IC die 10mA pulsen maakt maakt die ESR al veel minder uit.

Waar je die grote stromen typisch vind is in SMPS voedingen maar ook in elektromotoren. Veel elektromotoren hebben een start en of bedrijfscondensator nodig. Daar wil je ook een lage SWR ESR. JE ziet wel als die condensatoren defect zijn de capaciteit veel lager is en deSWR ESR te hoog is geworden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
vergeten

Golden Member

Op 31 juli 2022 23:52:17 schreef benleentje:
Daar wil je ook een lage SWR. JE ziet wel als die condensatoren defect zijn de capaciteit veel lager is en de SWR te hoog is geworden.

SWR = Standing Wave Ratio
ESR = Equivalent Serial Resistor, daar ging het toch over :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 1 augustus 2022 00:02:13 (96%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Dave013

Golden Member

Op 31 juli 2022 23:52:17 schreef benleentje:
[...]Het hele ESR verhaal is een beetje een eigen leven gaan leiden.
ESR is een extra weerstand die in serie staat met de condensator. Een deel van deze weerstand is de weerstand van de aansluitpootjes en de weerstand van de folie zelf.
Meestal als er grote stromen door de condensator moeten gaan dan is die ESR een meer dominante factor. Bij 5A gemiddeld eis 0,1 ohm al veel dat zorgt voor 0,5V spanningsval en voor 2,5W aan warmte. Als buffer condensator over de voeding van een IC die 10mA pulsen maakt maakt die ESR al veel minder uit.

Waar je die grote stromen typisch vind is in SMPS voedingen maar ook in elektromotoren. Veel elektromotoren hebben een start en of bedrijfscondensator nodig. Daar wil je ook een lage SWR. JE ziet wel als die condensatoren defect zijn de capaciteit veel lager is en de SWR te hoog is geworden.

Hier kan ik ook wel wat mee ja…
Deze beredenering is lekker down to earth.. SMPS is sowieso niet mijn.
Mijn voorkeur gaat meer naar buizenbakken enzo

benleentje

Golden Member

Er zijn er die dat veel beter en dieper kunnen uitleggen maar dit is wel de essentie ja. ESR is maar 1 parameter van een condensator en meestal niet de belangrijkste.

SWR = Standing Wave Ratio
ESR = Equivalent Serial Resistor, daar ging het toch over

IN het begin nog wel ja :).

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 1 augustus 2022 00:11:50 (15%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Dave013

Golden Member

Je moet ergens beginnen he haha
Het is echt wel z’n dingetje dat echt zijn eigen leven leidt ja…
Maar als je gaat zoeken, zegt de ene dit de andere dat, soms gaat het zo diep dat je er niks meer van begrijpt onderhand, waardoor je weer de essentie uit het oog verliest etc etc.

Bedtijd :z

maartenbakker

Golden Member

't zal ook wel een Series Resistance wezen en geen Serial Resistor.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dave013

Golden Member

Moest ff 2x lezen maar je hebt gelijk…
Haha ja die weerstand krijg je er gratis bij.
Het hele ESR verhaal is alweer wat duidelijker voor me geworden, zo zijn er heel van die termen die heel aannemelijk klinken, maar als je erin duikt dak zie je af en toe de bomen niet meer door het bos…
Ik ben iemand die veel leest, maar er zijn zoveel meningen theorieën etc. wat het soms lastig is om het allemaal te doorgronden.

Wat die ESR meters betreft:
Ik heb een Atlas ESR+ ESR70. Als ik de aansluitklemmen kortstluit geeft hij nog altijd 0.14 Ohm aan. Dus lager is eigenlijk niet te meten, of je moet rekening houden met die 0.14 Ohm (als dat dan wel klopt).

benleentje

Golden Member

Ik ben iemand die veel leest, maar er zijn zoveel meningen theorieën etc. wat het soms lastig is om het allemaal te doorgronden.

Voor zover ik weet is de theorie allemaal wel hetzelfde. Een condensator is nu eenmaal minimaal 2 platen van een of ander metaal. Dat metaal heeft nu eenmaal een weerstand. Dus hoe groter de condensator hoe meer oppervlak er aan platen in zit en dus hoe lager de weerstand word. JE kan van een 100nF condensator niet dezelfde ESR als van een 10uF condensator verwachten.

Het word pas vaag als men over low-ESR gaat praten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Als ik de aansluitklemmen kortstluit geeft hij nog altijd 0.14 Ohm aan. Dus lager is eigenlijk niet te meten

Pagina 12: Probe compensation uitvoeren!

Dave013

Golden Member

Op 1 augustus 2022 19:12:57 schreef benleentje:
[...]Voor zover ik weet is de theorie allemaal wel hetzelfde. Een condensator is nu eenmaal minimaal 2 platen van een of ander metaal. Dat metaal heeft nu eenmaal een weerstand. Dus hoe groter de condensator hoe meer oppervlak er aan platen in zit en dus hoe lager de weerstand word. JE kan van een 100nF condensator niet dezelfde ESR als van een 10uF condensator verwachten.

Het word pas vaag als men over low-ESR gaat praten.

Als ik sommige 10uf folie condensators krijg ik maar 0.5hm maar bij sommige condensators van 0.47uF meet ik soms 5a6ohm…
Wil dat dan zeggen dat ie DC lekt?
Want zo ja, dan is dat in een buizenversterker niet bevorderlijk…

DC lek meet je op een andere manier. Maar wat voor foliecondensatoren zijn het?

Dave013

Golden Member

Op 3 augustus 2022 21:40:48 schreef kris van damme:
DC lek meet je op een andere manier. Maar wat voor foliecondensatoren zijn het?

Verschillende eigenlijk..
Eroid KT Series, JB, Oude Wima’s (Axiaal) en DB maar die schijnen vaak te lekken maar een paar jaar…

Je bedoelt lekkage testen met DC erop met een ampèremeter ertussen?
Ik heb nog wel een Philips PM1531 staan daar ken ik 0-500v mee regelen.
Hoopte nl. dat je met z’n componententester ook de lekkage kon testen… Dacht de ESR of Vloss daar voor stond.

Op 3 augustus 2022 23:16:19 schreef Dave013:
[...]
Dacht de ESR of Vloss daar voor stond.

ESR is de serieweerstand, lek staat parallel..

Vloss heeft de lek idd invloed op, maar meestal niet voldoende om via Vloss wat zinnigs te meten, tenzij ie lekt als een mandje, zoals Philips zwarte truffels uit de jaren 50.

100V via je voeding (als de condensatoren dat toelaten) en stroompje meten.
Als de condensator goed is gaat de stroom quasi naar nul, (nA , niet meer te meten met het gewone spul)

benleentje

Golden Member

Als ik sommige 10uf folie condensators krijg ik maar 0.5hm maar bij sommige condensators van 0.47uF meet ik soms 5a6ohm…

Logisch de 10uF is een veel grotere condensator met een stuk meer oppervlak aan folie, logisch dat de ESR dan ook een stuk kleiner.

ALs ik een 10Ah en 500mAh accu qua interne weerstand met elkaar gaat vergelijken is de interne weerstand van de grotere accu om dezelfde reden een stuk lager.

Als je folie en elco wilt vergelijken moet je dat wel met dezelfde capaciteitswaarden doen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 2 augustus 2022 14:45:03 schreef Fotohuis:
[...]

Pagina 12: Probe compensation uitvoeren!

Ik had geen manual, toch maar even van internet gehaald. En het werkt inderdaad. Al een heel stuk beter, ik hou nog wel een variatie van een 20 milliOhm over.

Het is ook nog temperatuur afhankelijk, maar 20mOhm met een vergulde kroko (2-draads) is prima.
Voor een exacte ESR te meten in zo'n laag bereik heb je een LCR meter nodig met 4 aansluitingen zgn. Kelvin probe, dan kan het super nauwkeurig. Maar die zijn echt veel duurder dan een ESR 70 meter van Peak Atlas die in de praktijk verder prima voldoen.
De after sales service is ook erg goed van Peak Atlas. Ik had een defecte LCD op mijn ESR 70 en die werd na 4 jaar omgewisseld voor een nieuwe ESR 70 meter onder garantie.