IRHD5300 werkt niet op analoge TV via scart

Henry S.

Moderator

Op 6 augustus 2022 14:45:58 schreef buzzy:
Nul is vaak de voorkeurstand voor een VCR, vanwege de minder goede horizontale stabiLiteiT wordt de vliegwielsynchronisatie wat aangepast. Evenwel is de stabiliteit uit zo'n decoder hetzelfde als van de zender, dus waarom moet nul nog gekozen worden.???

De lijnfrequentie wordt in de box gegenereerd, die zit niet in de de stream. En valt blijkbaar net buiten het standaard vangbereik.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 6 augustus 2022 15:32:55 schreef Henry S.:
[...]
De lijnfrequentie wordt in de box gegenereerd, die zit niet in de de stream. En valt blijkbaar net buiten het standaard vangbereik.

De lijnfrequentie van de decoder kan er nooit ver naast gezeten hebben, omdat ik een horizontaal "zwevend" beeld had. Precies zoals een TV afgeregeld wordt, een testpunt kortsluiten, waardoor de syncpulsen van de zender wegblijven en dan de hor. oscillator zo instellen dat een horizontaal opgelost zwevend beeld op het scherm staat. De lijnfrequentie staat dan vrijwel op de juiste waarde.
Het heeft vermoedelijk te maken met "sync on green".

Dat Ziggo testbeeld is wel in SD !!!
Om onbegrijpelijke redenen, ik zou zeggen een digital testbeeld moet in HD (of beiden apart) Bovendien moet het dynamisch zijn.

Maar ik neem aan dat ook HD zenders goed worden gegeven.

PS Op kanaal 201 zit een zender zonder geluid, ligt dat aan mij?

Op 6 augustus 2022 14:45:58 schreef buzzy:

MAAR.....toen ik de cijfertoets 0 (nul) indrukte was het ok.

Als een TV een scart signaal wil weergeven moet toch actief de betreffende ingang gekozen worden, dat is inderdaad de nul. Heeft niets te maken met vliegwiel sync. (Vaak wordt de ingang ook automatisch gekozen bij starten van de bron)

Kennelijk gaf de TV ook wat weer zonder die keuze, kan zijn dat het signaal vd bron (tuner) ook op de uitgang van de scart staat, dus op de uitgang van de TV, en dan werkt het niet goed.
Je krijgt wel beeld in alle standen, voorkeuze kanalen van de TV, maar het klopt niet.

Het is niet duidelijk of het signaal bij jou composiet is of RGB

Op 6 augustus 2022 19:23:23 schreef pararuud:
Dat Ziggo testbeeld is wel in SD !!!
Om onbegrijpelijke redenen, ik zou zeggen een digital testbeeld moet in HD (of beiden apart) Bovendien moet het dynamisch zijn.

waarom moet een testbeeld in HD op een uitgang bedoelt voor SD TV ??? leuk, HD testbeeld, jammer genoeg kan ik het niet zien.. :+

Op 6 augustus 2022 15:32:55 schreef Henry S.:
[...]
De lijnfrequentie wordt in de box gegenereerd, die zit niet in de de stream. En valt blijkbaar net buiten het standaard vangbereik.

mocht de decoder uit de jaren 50 van de vorige eeuw zijn zou dat nog een mogelijke reden zijn, maar lijkt me uitgesloten.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zaterdag 6 augustus 2022 19:50:58 (31%)

Op 6 augustus 2022 19:44:37 schreef pararuud:
Als een TV een scart signaal wil weergeven moet toch actief de betreffende ingang gekozen worden, dat is inderdaad de nul. Heeft niets te maken met vliegwiel sync. (Vaak wordt de ingang ook automatisch gekozen bij starten van de bron)

Volgens mij was dát wat ik bedoelde: de afstandsbediening was hartstikke gaar, dus daarmee kon ik 'm niet meer op 0 zetten (en met de gewone druktoetsen op het toestel zelf werd 0 overgeslagen). Maar volgens mij kon ik 'm via het aanbieden van dat 12 Volt signaal op een van die SCART-pinnen automatisch naar die ingang laten luisteren en zo alsnog de Atari beeld laten tonen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 6 augustus 2022 19:44:37 schreef pararuud:
[...]

Als een TV een scart signaal wil weergeven moet toch actief de betreffende ingang gekozen worden, dat is inderdaad de nul. Heeft niets te maken met vliegwiel sync. (Vaak wordt de ingang ook automatisch gekozen bij starten van de bron)

Kennelijk gaf de TV ook wat weer zonder die keuze, kan zijn dat het signaal vd bron (tuner) ook op de uitgang van de scart staat, dus op de uitgang van de TV, en dan werkt het niet goed.
Je krijgt wel beeld in alle standen, voorkeuze kanalen van de TV, maar het klopt niet.

Het is niet duidelijk of het signaal bij jou composiet is of RGB

Om te beginnen is het signaal RGB.
De omschakeling naar scart gebeurt waarschijnlijk door pen no 8, in elk geval als je de decoder aan zet wordt de tv omgeschakeld naar scart. Tot nu toe had geen enkele scart bron zoals DVD, CDi en video met RGB het nodig, dat ook nog eens toets nul werd ingedrukt.

Op 6 augustus 2022 19:58:18 schreef weardguy:
[...]
Volgens mij was dát wat ik bedoelde: de afstandsbediening was hartstikke gaar, dus daarmee kon ik 'm niet meer op 0 zetten (en met de gewone druktoetsen op het toestel zelf werd 0 overgeslagen). Maar volgens mij kon ik 'm via het aanbieden van dat 12 Volt signaal op een van die SCART-pinnen automatisch naar die ingang laten luisteren en zo alsnog de Atari beeld laten tonen.

De toets nul is een keuze voor een normaal RF televisiesignaal, dus een geheugenplaats voor de afstemspanning en de TV band. De scartaansluiting wordt aangezet met de toets AV of dergelijke en niet met een kanaalkeuze toets.
Met de introductie van de VCR was het noodzakelijk de tijdconstante van de lijnsynchronisatie aan te passen, omdat het loopwerk van een videorecorder niet de stabiliteit had van een zendersignaal. Zonder compensatie zou het beeld steeds horizontale trekjes vertonen.
Om de compensatie in te schakelen werd door de fabrikant aanbevolen om voorkeuze toets nul of de hoogste voorkeurtoets te gebruiken waardoor tevens de lijnsync werd omgeschakeld.

maartenbakker

Golden Member

Zo te zien pakt hij om een of andere reden het vrijlopende syncsignaal van de tuner (ruis) als je hem niet op 0 zet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 6 augustus 2022 20:34:23 schreef maartenbakker:
Zo te zien pakt hij om een of andere reden het vrijlopende syncsignaal van de tuner (ruis) als je hem niet op 0 zet.

Ik blijf nieuwsgierig naa het probleem, maar ik ontbeer een gebruiksaanwijzing van de toestellen die ik heb, ook op het www.

Op 6 augustus 2022 16:20:20 schreef buzzy:

Het heeft vermoedelijk te maken met "sync on green".

dat doet me aan iets denken van lang geleden. In RGB mode is er ook de optie dat de sync via de composiet blijft.

Een mogelijk scenario is het volgende:

zolang het logo er is wordt er via composiet binnengenomen. Eens het zenderbeeld er is, schakelt de decoder de TV naar RGB (via de daarvoor bedoelde signaallijn). Blijkbaar zit daar geen sync op.

Door naar preselectie 0 te gaan raapt de tv de composiet sync op, ook in de gedwongen RGB mode.

maartenbakker

Golden Member

Kris' verklaring lijkt me mogelijk, of anders denkt de TV dat er een decoder aanhangt (die de sync van de analoge zender gebruikt en doorlust) in plaats van een volledige ontvanger. Dus in beide gevallen een schakelprobleem, geen timingprobleem.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 7 augustus 2022 11:48:04 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mooi dat je een oude analoge TV nog kan aansluiten op de Ziggo kabel.
Maar vor hoelang??
Op de Mediabox van Ziggo zit dus geen scart uitgang meer, hoe zet je dan het digitale signaal om naar analoog?

Het wordt langzaam minder met aansluitingen, zo kun je op een iets te moderne doos ook geen audio versterker met tulpstekkertjes meer aansluiten, zit dan nog welk soms een scart aansluiting op.

Hdmi omzetter naar scart of tulp (lf)?
Volgens mij genoeg te koop, toch?

Mvg Tien.

Op 7 augustus 2022 18:05:24 schreef pararuud:
Mooi dat je een oude analoge TV nog kan aansluiten op de Ziggo kabel.
Maar vor hoelang??
Op de Mediabox van Ziggo zit dus geen scart uitgang meer, hoe zet je dan het digitale signaal om naar analoog?

Het wordt langzaam minder met aansluitingen, zo kun je op een iets te moderne doos ook geen audio versterker met tulpstekkertjes meer aansluiten, zit dan nog welk soms een scart aansluiting op.

Ik denk dat de fabrikanten de scart aansluiing ook laten vervallen, omdat de consument dan ook de oude meuk moet vervangen.
Hetzelfde speelt ook bij computers. Serieel en parallelle poorten zijn historisch en als het toevallig wel past, dan zijn de drivers niet meer compatibel. Dat houdt in, dat je met een nieuwe PC, de andere hardware meestal ook moet dumpen.

Sine

Moderator

Die vervalt eerder omdat die in ongebruik is geraakt.

SD signalen op een +40" HD TV weergeven is nooit optimaal natuurlijk. En een goede upscaler is tricky.
Dus als het even kan laat men dit weg.

Plus dat er op de ultra platte TV's geen plek meer is voor die lompe SCART connector. Dat waren bij veel merken al verloopkabels als je dat nog wilde gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 8 augustus 2022 08:51:23 (29%)

Op 7 augustus 2022 23:11:58 schreef Tien:
Hdmi omzetter naar scart of tulp (lf)?
Volgens mij genoeg te koop, toch?

Mvg Tien.

Kost al gauw zo'n 70 Euro.

Henry S.

Moderator

Scart is altijd een slechte Franse oplossing geweest ;).

Maar ff serieus, wie wil tegenwoordig nog een analoge TV / scartaansluiting gebruiken?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Retrogamers willen zelfs tegenwoordig weer ouderwetse CRT televisies!! Dus genoeg gebruik van Scart ED Henry

rob040

Golden Member

Nooit geweten dat SCART Frans was, maar dat verklaart wel waarom die connector zo gammel is. :+

Sine

Moderator

Op 9 augustus 2022 18:45:51 schreef smd:
Retrogamers willen zelfs tegenwoordig weer ouderwetse CRT televisies!! Dus genoeg gebruik van Scart ED Henry

Retrogamers (de echte) gebruiken een externe upscaler, want die in de meeste TV's is waardeloos.

En retrogaming is echt niet iets waar tv-bouwers rekening mee houden, dat groepje is net wat te klein.

Op 9 augustus 2022 19:00:51 schreef rob040:
Nooit geweten dat SCART Frans was, maar dat verklaart wel waarom die connector zo gammel is. :+

Jep, franse zooi, daarom donderpleurden die dingen ook altijd spontaan achter de TV uit.

The name SCART comes from Syndicat des Constructeurs d'Appareils Radiorécepteurs et Téléviseurs, "Radio and Television Receiver Manufacturers' Association", the French organisation that created the connector in the mid-1970s.

Of bijvoorbeeld mijn oude philips K12 en Erres K9 kan ik alleen nog maar met een video ertussen op voorkeuze kanaal 12 op tv nog laten spelen. Aan die video hangt dan de ihdr5300. Nostalgie!

Mvg Tien.

Op 9 augustus 2022 19:00:51 schreef rob040:
Nooit geweten dat SCART Frans was, maar dat verklaart wel waarom die connector zo gammel is. :+

Het was een importbeperking. Zo werden alle videorecorders van niet Franse makelij ingevoerd ergens via een klein kantoor.
Nieuwe TV's moesten op zeker moment voorzien zijn van een SCART aansluiting. De buitenlandse merken liepen daardoor achter op de Franse fabrikanten.......

Henry S.

Moderator

Op 9 augustus 2022 19:04:48 schreef Sine:
Jep, franse zooi, daarom donderpleurden die dingen ook altijd spontaan achter de TV uit.

Of waren met geen mogelijk los te krijgen...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.