Hameg400 raar beeld

maartenbakker

Golden Member

Dat is niet helemaal onverwacht, die worden overstraald door de dikke horizontale lijnen, maar dat zou mogelijk suggereren dat die verticale lijnen wel in focus zouden zijn.

Aan dat beeld te zien zou de verticale afbuiging problemen kunnen hebben, maar ik denk toch dat je dat uit kunt sluiten omdat hij helemaal niet op de focusregelaar reageert, en de stip alle kanten op wazig is.

Op dit moment is er weinig meer over te zeggen zonder schema of zonder het apparaat te onderzoeken.

Ik denk vooralsnog wel dat het om een betaalbare reparatie zou gaan, in elk geval zou ik hem nog niet afschrijven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EgbertG

Golden Member

Het hoeft wellicht niet perse een probleem te zijn in het hoogspanningsdeel van het focus circuit.

Als de focus wordt geregeld met een "digitaal" stuurcircuit en niet met een potmeter in het hoogspanningsdeel - dan is het de moeite waard om te kijken of de uitgang van dit regelcircuit in het laagspanningsdeel wel varieert afhankelijk van de instelling van de focus.

Backup battery leeg, waardoor die instelling vergeten is en pas weer wil instellen als die backup battery spanning in orde is?

harry64

Golden Member

Wegens vierkant blokje i.p.v. vaag ronde stip zou het ook nog een defecte elco in de smps-voedingsdeel van de afbuiging kunnen zijn. er staat dan een hf-rimpel op die voedingsspanning. Wat weer alleen meetbaar is met een andere scoop. :P

Op 15 augustus 2022 11:32:49 schreef harry64:
Wegens vierkant blokje i.p.v. vaag ronde stip zou het ook nog een defecte elco in de smps-voedingsdeel van de afbuiging kunnen zijn. er staat dan een hf-rimpel op die voedingsspanning. Wat weer alleen meetbaar is met een andere scoop. :P

Dat denk ik ook.

@TS : maak de horizontale scan tijd een veel korter ( daal af tot in de µsec) . Als het voedingsrimpel is, dan wordt die op een bepaald moment wel zichtbaar. (en scherp afgelijnd.. )

EgbertG

Golden Member

dan zou toch nog steeds het "draaien" aan de focus een verschil moeten laten zien?

Op 15 augustus 2022 11:41:52 schreef kris van damme:
[...]

Dat denk ik ook.

@TS : maak de horizontale scan tijd een veel korter ( daal af tot in de µsec) . Als het voedingsrimpel is, dan wordt die op een bepaald moment wel zichtbaar. (en scherp afgelijnd.. )

Resultaat ;(

Op 15 augustus 2022 11:51:51 schreef EgbertG:
dan zou toch nog steeds het "draaien" aan de focus een verschil moeten laten zien?

Helaas niet

Ziet er voor mij uit als astigmatisme. Het is wel scherp in horizontale richting, maar niet in verticale.

Jac

Op 15 augustus 2022 12:37:58 schreef Mr Y:
Ziet er voor mij uit als astigmatisme. Het is wel scherp in horizontale richting, maar niet in verticale.

Jac

Ik weet het helaas niet, gebruik enkel het toestel om metingen te doen maar verder dan ook niets.

harry64

Golden Member

Ik heb iets gevonden over een hm400 met vergelijkbaar defect. Schijnt een diode, ES2B - 100V/2A ultrafast, in sluiting te zijn.

https://www.mikrocontroller.net/topic/506865

Ha Dominique1966,

Klein stukje meegelezen, dit is het eerste model wat de ondergang van Hameg heeft ingeluid ;(
Maar goed daar heb jij niets aan de scope is vrij complex en slecht ontworpen daar kom jij zomaar niet uit,
en ik zit te ver weg Rotterdam.

Het zou zoals opgemerkt aan de focus kunnen liggen maar, kan net zo goed de hoogspanning zijn.
De scope heeft namelijk een autofocus systeem ik heb er vroeger een paar gerepareerd !
Dit autofocus systeem stuurt horizontaal en verticaal er zit dus geen handmatige astigmatisme op de scope.

De signaalwaarden komen van een processor ik weet niet meer welk type Hitachi of zo iets H8.xxxx onnodig systeem,
maar ja je moet met de tijd mee :D
Wat ik begrijp van je..... je kunt de focus niet veranderen dus heeft de autofocus de overhand.
Zoals ik al aangaf wordt zo'n autofocus gekoppeld aan de helderheid ( de hoogspanning ) de spanning van de helderheidsregelaar,
wordt gedigitaliseerd en aan de processor aangeboden.
Waarna in verhouding ( rekenkundig of tabel ) weer een analoge spanning aan een driver wordt aangeboden.

Nu kan er ook nog iets mis zijn met de blanking waarom ? aan het begin waar de blankingspuls niet actief is,
zie je de helderheid door het dak gaan !
En of ik zie dat verkeert ( reflectie ) zijn beide leds aan Intens en Focus :?

Tja dan de reparatie standaard procedure ( is al aangegeven ) eerst de voedingsspanningen meten ook op brom controleren !
Daarna kijken of de autofocus varieert met de helderheid dit is allemaal nog laag in spanning behalve de input,
die zal ergens tussen de 2...2,5 kV liggen dat weet ik niet meer !

Wat kan je proberen zonder de scope open te maken....
Kijk of de helderheid werkt en wat er gebeurt met het plaatje.
Je heb helaas geen Z-ingang.......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dag Henk

Eerst en vooral hartelijk dank voor de uitgebreide info.

De helderheid (intens) werkt prima je ziet de curve lichter of donkerder worden en de achtergrond werkt ook netjes mee.

De trace is ook perfect horizontaal te brengen, enkel de focus werkt niet als ik ze bedien.

Enkel de intens led was aan op de scoop(foto), was reflectie naar focus led. De focus led geeft ook rode kleur net zoals de trace led bij activatie.

grts Dominique

Op 15 augustus 2022 13:57:17 schreef harry64:
Ik heb iets gevonden over een hm400 met vergelijkbaar defect. Schijnt een diode, ES2B - 100V/2A ultrafast, in sluiting te zijn.

[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]

https://www.mikrocontroller.net/topic/506865

Bedankt

Mss de moeite waard om deze te vervangen maar is wss weer moeilijk soldeerwerk

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 16 augustus 2022 20:39:24 (31%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik lees o.a.:

Op 15 augustus 2022 11:09:05 schreef maartenbakker:
Dat is niet helemaal onverwacht, [de flanken] worden overstraald door de dikke horizontale lijnen, maar dat zou mogelijk suggereren dat die verticale lijnen wel in focus zouden zijn.

Op 15 augustus 2022 12:37:58 schreef Mr Y:
Ziet er voor mij uit als astigmatisme. Het is wel scherp in horizontale richting, maar niet in verticale.

Maar dat klopt niet; ook horizontaal is het beeld uit focus, en wel net zo erg als verticaal.
Je kunt dat o.a. zien aan de sinus, en ook aan het feit dat de bovenkant van de blok 'eerder begint' dan de onderkant eindigt (het beeld is dus zowel boven als onder horizontaal uitgerekt door de onscherpte).
Dat je de flanken van de blok niet ziet is normaal: die duren, als het een normale blok is, héél erg kort, zodat je daar 'geen helderheid krijgt'. Op een goed werkende analoge1 scope zie je die flanken van een goede blok óók niet.

--
1(Een digitale scope trekt zelf (soms afhankelijk van een instelling in het menu) lijnen tussen de gesampelde punten; dan zie je de flanken soms wél, maar dat is dus ergens een beetje nep.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Zou de diode daarmee te maken kunnen hebben? grts

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 16 augustus 2022 20:39:44 (89%)

harry64

Golden Member

Op 15 augustus 2022 15:24:15 schreef Dominique1966:
[...]

Bedankt

Mss de moeite waard om deze te vervangen maar is wss weer moeilijk soldeerwerk

Ik zou die elco die er aan vast zit ook niet meer vertrouwen als die diode i.d.d. hemelen is.

De Duitser gaf i.i.g. geen uitsluitsel of het vervangen van de diode z'n probleem heeft opgelost. Overigens meet je ook sluiting als de elco sluiting maakt. Dan meet je n.l. de wikkeling van die SMPS-trafo. :P

thanks

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 16 augustus 2022 20:39:53 (97%)

Op 15 augustus 2022 11:32:49 schreef harry64:
Wegens vierkant blokje i.p.v. vaag ronde stip zou het ook nog een defecte elco in de smps-voedingsdeel van de afbuiging kunnen zijn. er staat dan een hf-rimpel op die voedingsspanning. Wat weer alleen meetbaar is met een andere scoop. :P

Ik denk niet direct dat een HF-rimpel op de voeding staat.
Ik kan me voorstellen dat voedingsrimpel op de x-versterker zorgt voor een ongewenste x-modulatie. Dat geldt ook voor de voedingsrimpel op de y-versterker. Als de x- en y-versterker uit dezelfde defecte SMPS gevoed wordt dan is het beeld een Lissajous-figuur, dus een schuine streep, een ellips of cirkel.
De voedingsspanningen van de x- en y-versterkers dienen wel gecontroleerd te worden.
Geldt ook overigens voor de spanningen op de roosters van de beeldbuis, maar sla voorlopig de hoogspanning maar over. Er is geen aanwijzing dat die fout is.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 15 augustus 2022 21:05:16 (15%)

Op 15 augustus 2022 12:19:45 schreef Dominique1966:
[...]

Resultaat ;(

je moet die test wel doen zonder enig signaal aan de ingang. Het lijkt me dat je nog steeds extern wat toevoegt.

Op 16 augustus 2022 08:25:44 schreef kris van damme:
[...]

je moet die test wel doen zonder enig signaal aan de ingang. Het lijkt me dat je nog steeds extern wat toevoegt.

Bij de test hingen er gewoon losse probes aan de scoop maar is heb de test nu uitgevoerd zonder probes of wat dan ook aan de kanalen en het resultaat blijft hetzelfde.

Op 15 augustus 2022 21:00:40 schreef ohm pi:
[...]Ik denk niet direct dat een HF-rimpel op de voeding staat.
Ik kan me voorstellen dat voedingsrimpel op de x-versterker zorgt voor een ongewenste x-modulatie. Dat geldt ook voor de voedingsrimpel op de y-versterker. Als de x- en y-versterker uit dezelfde defecte SMPS gevoed wordt dan is het beeld een Lissajous-figuur, dus een schuine streep, een ellips of cirkel.
De voedingsspanningen van de x- en y-versterkers dienen wel gecontroleerd te worden.
Geldt ook overigens voor de spanningen op de roosters van de beeldbuis, maar sla voorlopig de hoogspanning maar over. Er is geen aanwijzing dat die fout is.

Ik ga die elco en die diode laten vervangen als ik eens iemand tegen het lijf loop die zulke dingen kan solderen. De elke denk ik dat op een voetje staat maar de diode dat is wat anders.

Op 15 augustus 2022 11:09:05 schreef maartenbakker:
Dat is niet helemaal onverwacht, die worden overstraald door de dikke horizontale lijnen, maar dat zou mogelijk suggereren dat die verticale lijnen wel in focus zouden zijn.

Aan dat beeld te zien zou de verticale afbuiging problemen kunnen hebben, maar ik denk toch dat je dat uit kunt sluiten omdat hij helemaal niet op de focusregelaar reageert, en de stip alle kanten op wazig is.

Op dit moment is er weinig meer over te zeggen zonder schema of zonder het apparaat te onderzoeken.

Ik denk vooralsnog wel dat het om een betaalbare reparatie zou gaan, in elk geval zou ik hem nog niet afschrijven.

Bedankt voor het meedenken

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 16 augustus 2022 20:40:30 (67%)

EgbertG

Golden Member

Er is nog geen schema van deze scope boven water gekomen he?

Op 16 augustus 2022 09:02:10 schreef EgbertG:
Er is nog geen schema van deze scope boven water gekomen he?

Neen helaas uren op google rond gekeken en niets gevonden, enkel een paar opmerkingen gevonden al zou de HM605 en eventueel de HM205 in grote mate hetzelfde zijn.

EgbertG

Golden Member

En een slecht contact is t ook niet? Al beetje zitten duwen en tikken op de PCB's?

Op 16 augustus 2022 09:51:23 schreef EgbertG:
En een slecht contact is t ook niet? Al beetje zitten duwen en tikken op de PCB's?

Dat ga ik straks proberen, is een idee.... dank je wel

Op 16 augustus 2022 09:02:10 schreef EgbertG:
Er is nog geen schema van deze scope boven water gekomen he?

Dat is precies één van de redenen dat ik ooit een BEM016 gekocht heb. Die doet het overigens nog steeds.

kijk hier eens.

https://elektrotanya.com/hameg_hm400_oscilloscope_um.pdf/download.html…
84 pagina's

Zie nu pas dat het de gebruikers manual is in 4 talen.
Er staat een mail adres in.
Ik zou zeggen doe een poging.
Succes met deze mooie scoop.

[Bericht gewijzigd door winands op dinsdag 16 augustus 2022 13:04:11 (41%)