Fiets Li-Ion accu lader Stromer 36VDC/4A

Deze is defect, zekering door ,elco 150uF 400V oneindig, en een TO220 behuizing waar ik het type niet van terug kan vinden, is het een MOSFET of IGBT "FTA20N50" . Zodra ik, na deze vervangen te hebben in een FQPF20N50 , heb eigenlijk gewoon aangenomen dat het een MOSFET moest zijn, klapt die er direct weer uit. Daar om dacht ik dat het misschien wel een IGBT type zou zijn.
Wie kan mij verder helpen.

knarfootje

Honourable Member

in de lader of in de accu.
ik heb ook een strom e-bike

ja zoals ik al in de kop had geschreven, het is een lader.

Het klinkt alsof er nog iets anders stuk is, waardoor de MOSFET stuk gaat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Wat zou dat moeten zijn
S ligt via weerstand en trafo aan massa
D ligt aan Plus

Bij het inschakelen maakt het kortsluiting, heb over de defecte zekering een lamp van 100W hangen. Primair geen probleem wanneer de mosfet niet in gesoldeerd is.

Bij 230V voedingen gaat het schakel- / regelchipje aan de primaire kant vaak kapot. Dat ding draait EIGENLIJK op 5 tot 15V, maar er is geen 12V in het systeem voordat ie dat zelf regelt. Vandaar dat er vaak een opstart circuit is waarmee ie met een lineaire regelaar (zeer inefficient) 12V maakt uit de gelijkgerichte 300V. Dat wordt dan uitgezet als de boel eenmaal draait en hij een alternatieve 12V bron kan gebruiken.

Als dat chipje kapot is zou het best kunnen dat ie 300V op de gate van de mosfet zet. Die gaat dan onmiddelijk kapot.

De configuratie die je beschrijft is ongebruikelijk. Meestal iets als S via weerstand aan aarde, D via trafo aan +300V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Daar heb je helemaal gelijk in, D ligt via trafo aan plus, Afkomstig van brugcel en is 25V , en S ligt via weerstand aan massa. Beetje verkeerd omschreven sorry.

[Bericht gewijzigd door Rens949 op zondag 18 september 2022 14:52:20 (72%)

fred101

Golden Member

Wat bedoel je met "elco oneindig" ? is dat oneindig met een ESR meter ? Is de vervanger een gelijke (dus niet 10000 uF ipv 1000 omdat je die nog had liggen)

Die MOSFET schakelt via die trafo via een shunt(?) naar massa. Dat wordt waarschijnlijk via een of andere regelaar geschakeld. Als die regelaar kapot is kan hij de MOSFET permanent aan of permanent uit zetten. In jou geval aan waardoor de MOSFET klapt.

Ik zou de MOSFET weglaten en dan met je scoop op de gate-soldeerpad meten of daar wat gebeurd. Of makkelijker, direct op de pootjes van de regelaar. In de datasheet kun je wel vinden wat je daar op welk pootje moet meten.

Maar er is grote kans dat het wel een MOSFET is. Alleen had die dan eigenlijk ook geklapt moeten zijn. Als hij dat ook was dan zou ik idd eerst naar de regelaar kijken.

Als hij dat niet was dan is er kans dat of
-de vervangende MOSFET is een fake (Heb ik pas geleden gehad bij IGBTs, klapte gelijk kapot. Daarna bij testen op mijn curve tracer bleken ze al bij 200V te gaan hemelen ipv de 800V wat ze hoorde te kunnen verwerken)
-of je hebt bij het vervangen een fout gemaakt (iets beschadigd met desolderen, ergens een klodder tin geknoeid etc)
-of toevallig faalde de originele door uit te blijven ipv aan.

Ze klappen alleen maar als ze doorslaan door te hoge spanning (en daarna een kortsluiting vormen), of door te hoge stroom op het moment dat hij in geleiding is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 18 september 2022 14:40:04 schreef Rens949:
Afkomstig van brugcel en is 25V ,

Wachteffe, jij zegt dat er een 400V condensator in zit. Lijkt me prima voor een gelijkgerichte 230V AC hetgeen op zo'n 320V DC uitkomt. Waar haal je die 25V vandaan?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik vermoed dat dat de sluiting is die ontstaat doordat de regelchip stuk is. Zo ging dat bij veel van de mijne (UC384x uit m'n hoofd) ook: tot aan de schakeldrempel van de regelchip was er niets aan de hand, maar zodra je er over ging en de chip in de regelmodus moest springen maar alleen nog maar 'aan' kon, vloog de spanning omlaag en de stroom omhoog: de MOSFET stond immers volledig aan en die trafo heeft 0 Ohmse weerstand. Nekte ook het regelchipje trouwens, zo'n geintje.

Testen met lagere spanningen kan in zo'n geval wel eens handig zijn om beter te zien wat er mis gaat: doordat je dan zelf de schakeldrempel op kunt zoeken, kun je ontdekken of er sluiting is vóór de chip inschakelt of pas erna.

[Bericht gewijzigd door weardguy op zondag 18 september 2022 17:36:23 (15%)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Wat bedoel je met "elco oneindig" ? is dat oneindig met een ESR meter ? Is de vervanger een gelijke (dus niet 10000 uF ipv 1000 omdat je die nog had liggen)

De meting is verricht met een ESR meter en de vervanger is gelijk aan origineel.

Die MOSFET schakelt via die trafo via een shunt(?) naar massa. Dat wordt waarschijnlijk via een of andere regelaar geschakeld. Als die regelaar kapot is kan hij de MOSFET permanent aan of permanent uit zetten. In jou geval aan waardoor de MOSFET klapt.

De enige die in de buurt zit is haast onleesbaar, maar denk dat het C6562P moet zijn en is dil8 smd. Ik kan er niets van vinden.

WAT heb je gemeten dat "oneindig" is?

https://www.aliexpress.com/item/1005002624301158.html

rechtsonder is de DIP8 SMD. Dat is een ogebuikelijke behuizing voor een Switcher chip. Ook de SOIC8 waarvan ik denk dat je die bedoelt is ongebruikelijk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wachteffe, jij zegt dat er een 400V condensator in zit. Lijkt me prima voor een gelijkgerichte 230V AC hetgeen op zo'n 320V DC uitkomt. Waar haal je die 25V vandaan?

Ja dat klopt ook, zekering is door en dus meten ik maar 25v, lamp van 100W erover en meten 315V via scheidingstrafo 1A.

Heb de MOSFET eruit gelaten en nu schakelde(relay) wel het systeem, led branden ook, uiteraard geen 36V uitgangsspanning.

Wat die smdchip dil8 dan doet weet ik niet.

WAT heb je gemeten dat "oneindig" is?

Cond 150uF400V

GEEN Nuttige info.
Geen fotos Geen typenummers van chips. Na herhaalde vraag geen info over welke grootheid je hebt gemeten die "oneindig" zou zijn. Ik geef het op.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Rew, een 150 uF 400V elco mbv een ESR metertje. Maar ik heb ook moeite om zijn berichten te begrijpen. Fotos zouden wel kunnen helpen.

Ik gok op een defecte pwm regelaar maar hij kan de opdruk niet lezen en hij doet wat met een gloeilamp en laat onderdelen weg maar zonder fotos of schemas heb ik geen idee wat hij nu precies doet. Blijkbaar werkt het ding alleen zonder mosfet en met gloeilamp.

Een gloeilamp is leuk maar er zijn schakelende voedingen die dan nog maar zo weinig spanning krijgen dat ze niet doorstarten. Beter de onderdelen uitsolderen en los testen als hij niet aan wil zonder vuurwerk. Sneller en zekerder dan waar je nu mee bezig bent.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Sommige mensen blijven denken dat je thuis een glazen bol hebt staan, met alle info. En dat is zo in veel andere topics.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 19 september 2022 17:13:01 schreef fred101:
Rew, een 150 uF 400V elco mbv een ESR metertje.

Right. En wat wil dan een "oneindig" meting zeggen? Een "oneindig" condensator is een kortsluiting. Nou, dan snappen we waarom de stoppen springen.

Maar dat is een zeer onwaarschijnlijke failure-mode voor een 150uF 400V elco.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 19 september 2022 17:49:35 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

De ESR zal wel hoger zijn dan het metertje kan meten. Het zijn ten slotte meer indicators dan meters. Daarom meet ik alleen met een LRC meter. Dan heb ik D en C en met die 2 samen evt met daarnaast een DC lekmeting weet ik altijd wat er fout is. Als ik iets meet wat ik niet zo kan verklaren gaat de elco uit elkaar :-)

Oneindige ESR kan wel als de alu strook van pootje naar folie is door gerot. Maar dat heb ik alleen bij heel erg oude elcos gezien (jaren 60). Dit soort elcos gaan zelden kapot, ik heb er in ieder geval nog nooit een defect gevonden maar ik doe geen consumenten electronica.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Mocht TS eens een foto maken van de meter en wat hij meet, dat zou ons veel giswerk schelen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Als de ESR hoger is dan gemeten kan worden... dan zou die condensator hartstikke kapot zijn. Tot tientallen ohms zal toch gewoon meetbaar moeten zijn?

Maar dat is nu juist de condensator die zelden kapot gaat. Is het niet waarschijnlijker dat de TS z'n meter op weerstand heeft gezet en dan "oneindig" meet? Als ik jou vraag: "Wat meet je voor spanning op de gate?" dan weet ik dat je hoogstwaarschijnlijk t.o.v. de source en eventueel ten opzichte van GND gaat meten. Maar met een beginner kan je daar niet zomaar vanuit gaan. Ook hier. Ik kan geen zekerheid krijgen over wat er gemeten is. En hij weigert antwoord te geven. Dan houdt het voor mij op.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

REW Uit de antwoorden en beschrijvingen denk ik ook dat het een beginner is dus niet te streng zijn. Ik denk dat deze reparatie nog wat te lastig is.

Ik zou hier gewoon even de mosfet hebben getest, evt de trafo hebben getest. Dan met de scoop kijken of de pwm controller werkt. Meestal zijn dit soort reparaties vrij eenvoudig maar voor een beginner zonder echte meetapparatuur een flinke klus. Ook gevaarlijk want hij is primair bezig. Dus niet te streng.

Toen ik begon met mijn eerste scoop reparatie, kreeg ik veel hulp van RBeckers. Ik luisterde ook niet zo goed :-) Hij vroeg me de spanning over een weerstand te meten en ik had zoiets van, wat heb je daar nou aan dus deed ik het niet. Tot hij zei dat ik dan de stroom door die tor kon berekenen. Dat vergeet ik nooit meer en gebruik ik heel veel. Stroom zegt bij probleem zoeken vaak meer dan spanning. Stroom vermoord onderdelen

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Sommige mensen blijven denken dat je thuis een glazen bol hebt staan, met alle info. En dat is zo in veel andere topics.

Sommige mensen kunnen lezen, ik zou niet weten wat ik verkeerd geschreven heb alles staat er duidelijk in. Daar heb je geen glazen bol voor nodig.

Als ik schrijf dat het haast niet lees baar is waarom zou ik dan een foto Posten er is ook niet omgevraagd.

Maar hier wil ik niet meer aan mee doen, gegroet. Zoek het zelf wel uit.

fred101

Golden Member

Een foto van de printplaat zodat we kunnen zien waar je het over hebt. Vaak zien we daaraan dingen die belangrijk zijn om jou vragen en antwoorden beter te snappen. Als je meer ervaring met reparaties krijgt zul je wel snappen waarom.

Denk je dat wij er van wakker liggen als jij het zelf uitzoekt, dit is vrijwillige hulp waar we niet voor betaald krijgen. De enige die je daarmee hebt is jezelf. |:(

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Maar hier wil ik niet meer aan mee doen, gegroet. Zoek het zelf wel uit.

Kort lontje?...

Het lijkt wel wat op 'zoekplaatje' vroeger op Radio 3... ;)
Als het IC inderdaad een 6562 is: https://www.st.com/resource/en/datasheet/l6562.pdf

Nogmaals: een duidelijke foto van het IC kan opheldering geven... (typenr lader ook)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com