Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fatbeard

Honourable Member

Het is weer zover: ik heb wat 'speciaals' nodig...
Alhoewel, valt eigenlijk wel mee: een quad comparator met
- push-pull uitgangen
- 'LM324-pinout'
- 15V single supply
- DIP behuizing
 
Hoeft niet supersnel te zijn, het verschijnsel wat gedetecteerd moet worden duurt grofweg 20µs; als ik daar de laatste helft van zie is het al goed genoeg.
Zoiets als de TLC3704P dus, maar er zijn er vast meer.
 
Alleen: waar koop ik dat? Ik heb er maar 5 ofzo nodig.
Nu hebben de grote dealers wel het (on)nodige, maar daar kan ik als privépersoon niet kopen...
 
Ik zou natuurlijk een LM324 (of een andere quad opamp) kunnen misbruiken, maar zowat iedereen raadt dat af...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Wij gebruikten vroeger bijna altijd de LM324 als comparator, nooit problemen gehad...
(we gebruikten op 5v altijd een 1k pull-up aan de uitgang om het schakelgedrag iets beter te maken)

Een quad comparator voor redelijk hoge spanning, push-pull, en lm324 pinout is die TLC3704 een van de weinigen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

In TSSOP is-ie er wel. Converter printje?

[edit]Dat zegt Henry dus ook...

[Bericht gewijzigd door EricP op woensdag 7 september 2022 18:46:02 (30%)

Henry S.

Moderator

Op 7 september 2022 18:21:41 schreef fatbeard:
Nu hebben de grote dealers wel het (on)nodige, maar daar kan ik als privépersoon niet kopen...

Dat wil wel bij Digikey, Mouser, Arrow. Alleen van het minimale bestelbedrag wordt je niet vrolijk.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 7 september 2022 18:49:41 (11%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
blackdog

Golden Member

Hi Leo, ;)

Het is nogal een Mantra... gij zult een Opamp niet als comparator gebruiken.

Als de LM324 nu snel genoeg is en voldoende stroom kan leveren, waarom dan niet de LM324 daarvoor te gebruiken.

Heb je DIP14 nodig of SO uitvoering?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fatbeard

Honourable Member

Hi Bram, thanks for the offer. :)
 
DIP, al was het alleen maar voor de smaak :9 . Laat ik er daar nog een aantal van hebben rondsdlingeren...
Converterprintjes vind ik een zwaktebod en zelfs als laatste redmogelijkheid niet echt je-dat.
Bovendien was ik niet van plan om naar Vaticaanstad te gaan verhuizen... >:)
Dus we gaan het 'gewoon' proberen met een LM324.
Of een TL084.
Of zoiets.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
blackdog

Golden Member

Hi Leo,

Kan er zo en paar aanreiken als nodig, heb er nog 20 of zo...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fatbeard

Honourable Member

Andere vraag, uit pure nieuwsgierigheid/OCD: zijn er 4mm bitjes te krijgen voor Bristol Splines?
Dat zijn zowat de enige die ik nog mis in de collectie...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Henk H.

Golden Member

Ik zoek een paar type K thermokoppels, bij voorkeur met soepele draad van ca 2 meter met aan het einde zo'n gele (ANSI) of groene (DIN) connector. Koude las simpel als bolletje (bead style). Hoeft niet mega nauwkeurig of topkwaliteit, het is voor temperatuurmeting aan CV leidingen. Meetwaarden liggen in de praktijk tussen 10 en 95 graden.

Prijsidee ca € 15 per stuk. Wat ik veel zie, zijn korte met 1 meter stugge draad. Bijvoorbeeld bij Eleshop voor een euro of 6. Bij TCdirect.nl wel gevonden wat ik zoek maar zij hanteren orderkosten van € 20 bij orders tot € 1000 en dat is ook wel weer wat gortig.

Ik kom ook niet echt verder bij Farnell, Mouser, Digikey, Technische Unie of Conrad. Of niet in assortiment of veel te duur (€ 50 of meer, per stuk)

Als iemand een tip heeft houd ik me van harte aanbevolen.

mel

Golden Member

Ik heb hier k-koppel draad liggen. Een kant aan elkaar lassen en het is een koppel. De andere kant moet je dan iets op verzinnen. mail maar.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Moet het echt een thermokoppel zijn? Anders kan je ook een 18b20 gebruiken.

PE2BAS
Henk H.

Golden Member

@mel: Dank voor het aanbod, dan zou ik nog even moeten uitvogelen hoe ik de las kan maken. Er staat hier wel een en ander aan lasapparatuur maar dat is voor staal/constructiewerk (MIG/MAG, TIG, elektrode, autogeen) en niet specifiek voor puntlassen. En moet ik mijn broer even vragen.

En zou daar dan nog kalibratie bij nodig zijn? Het lijkt me dat de nauwkeurigheid vooral wordt bepaald door het materiaal en zuiverheid van de las? Absolute nauwkeurigheid komt niet zo precies, als ze maar gelijk zijn als ik er 2 of 4 maak. Daar bedoel ik mee dat als ik ze allemaal op dezelfde temperatuur breng, ze ook allemaal dezelfde spanning hebben. Of ze nu allemaal een graad te veel of te weinig aangeven maakt niet zoveel uit.

@hardbass: Het moet een thermokoppel zijn, ik wil een verschiltemperatuur meten en heb een 2 kanaals meter voor thermokoppels die het verschil tussen de kanalen kan weergeven. Mag ook ander type dan K zijn, maar volgens mij is type K de goedkoopste/makkelijkst verkrijgbare soort als een beperkt temperatuurbereik zonder extreme temperaturen voldoende is.

Ik heb geen ervaring met Arduino en dat hier voor optuigen en leren gaat wat te ver.

Henk, bij thermokoppel draden is het "verplicht" dat de hele draad van een bepaald materiaal is. Nu zouden ze theoretisch een multi-aderig draad van de voorgeschreven materialen kunnen maken, maar ik weet niet of chromel en/of alumel zich daarvoor lenen. Stel dat die 0.3mm draad (schatting) de dunste is die ze betrouwbaar kunnen maken... wat dan?

Als ik het goed begrepen heb, maakt het niet uit hoe je de verbinding maakt. Volgens mij zou een knoop ook gewoon moeten werken.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 22 september 2022 09:55:58 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Weet iemand wat voor "IC-Voet ik nodig heb" voor een SMD AT90S2313.
Ik had deze besteld maar die is te smal.
Steek van de pootjes klopt wel.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Henk H.

Golden Member

@rew: Bij TC direct schijnen ze het inderdaad "stranded" te kunnen maken. Als het voor zelfbouw stugge draad is, zou dat geen probleem zijn.

Je moet het inderdaad wel bij de juiste materialen houden. Een thermokoppel "even" verlengen door er een koperdraadje met lood/tin soldeer zal niet gaan werken.

bprosman

Golden Member

@mel: Dank voor het aanbod, dan zou ik nog even moeten uitvogelen hoe ik de las kan maken. Er staat hier wel een en ander aan lasapparatuur maar dat is voor staal/constructiewerk (MIG/MAG, TIG, elektrode, autogeen) en niet specifiek voor puntlassen. En moet ik mijn broer even vragen.

Niet helemaal "Arbo certified" maar wij deden dat "vroeger" op een accu.
Einden in elkaar draaien, met een klem op een accupool. En de kant die "het bolletje" moest worden de andere accupool aantikken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 22 september 2022 10:17:17 schreef Henk H.:
Je moet het inderdaad wel bij de juiste materialen houden. Een thermokoppel "even" verlengen door er een koperdraadje met lood/tin soldeer zal niet gaan werken.

Nouja, dan moet je weten wat je doet. Omdat de TS dus een verschiltemp wil meten, is het dan van belang dat de temperaturen van de overgangen naar koper gelijk zijn. Dus als je invoer en uitvoer leiding redelijk dicht bij mekaar zitten, kan je die met korte thermokoppels naar een centraal punt doen en dan daar overstappen op koper terwijl de verwerking verderop zit. Wel even zorgen dat er op dat "centraal punt" geen grote temperatuurgradienten zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henk H.

Golden Member

Lassen op een (auto) accu is wel iets dat ik zou kunnen proberen. Handschoenen aan en veiligheidsbril op ;)

Op zich is de situatie niet ingewikkeld. Het gaat om een dubbele meting op 2 plaatsen. Dat ik dat wil meten is tijdelijk en hoeft niet gelogd oid. Als er thermokoppels-connectors hangen en ik die even in mijn meter kan prikken om de verschiltemperatuur op dat moment uit te lezen is dat voor mij prima. Die plaatsen liggen hooguit 4 meter uit elkaar, in dezelfde (verwarmde) ruimte. Koude las met een kabelbandje om een stalen CV-leiding geklemd om daar de temperatuur van te meten.

Dus gewoon

code:

koude las -> thermokoppel draad -> thermokoppel connector

Waarbij de connector uiteraard bij het type thermokoppel moet passen (ivm voorkomen ongewenste materiaalcombinaties). Ik hoef niets te verlengen, geen lange afstanden te overbruggen en het hoeft geen permanente opstelling te worden. Gewoon "snel en vies" om het in het nederlands te houden.

Wat meer lengte in de draad is makkelijker maar geen strikte vereiste, soepele draad is ook wat prettiger dan stug maar ook dat is geen vereiste. Dus met die goedkope van Eleshop zou het kunnen.

Ik zal eens kijken naar die connectortjes.

Ik heb het gevoel dat u een andere definitie van "koude las" hanteert dan gebruikelijk?
De koude las is voor mij de referentietemperatuur, bij het instrument of op de plaats waar men overgaat op koper.

Arco

Special Member

https://www.tme.eu/nl/details/dil20w_soic20/accessoires-voor-programme…

Op 22 september 2022 10:03:22 schreef bprosman:
Weet iemand wat voor "IC-Voet ik nodig heb" voor een SMD AT90S2313.
Ik had deze besteld maar die is te smal.
Steek van de pootjes klopt wel.
[bijlage]

Da's een SOIC20W(ide, 300 mils)
In reguliere winkels niet goedkoop: https://www.tme.eu/nl/details/dil20w_soic20/accessoires-voor-programme…

Normaliter heb je geen voetje nodig. Die worden ICSP geprogrammeerd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henk H.

Golden Member

Op 22 september 2022 11:18:44 schreef Aart:
Ik heb het gevoel dat u een andere definitie van "koude las" hanteert dan gebruikelijk?
De koude las is voor mij de referentietemperatuur, bij het instrument of op de plaats waar men overgaat op koper.

Dat is helemaal correct, dat is suf van mij. Ik heb een meter (met intern de koude las) en zoek nu nog een thermokoppel (met de warme las).

Dank voor de correctie en excuus voor de verwarring.

mel

Golden Member

ik zoek een inbouwraam met rood glaasje om in een behuizing te bouwen, er komt een 6 tal 7-segments LED achter. waar vind ik dat , en hoe heet zo iets?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dit topic is gesloten