Bespaar tips.

Beste allen,

NU ik een beetje grappig bezig ben vroeg ik mij af of er nog meer leuke project zijn voor stroom/gas besparing. Zo gebruik ik geen diepvries meer omdat ik alleen ben en de winkel 7/14 open is. Heb ik uiteraard alles in led en de basis folie en een zooi EPS waar kon, en heb ik de verwarming gewoon goed afgesteld en doe hem tijdig uit.

1.Radiator is domweg adapter, temperatuur module en 10x een fan.

2.Plafondventilator waarbij de bladen andersom gemonteerd kunnen worden (althans.. anders moet ik hem aanpassen) en dan een Bi-metaal vanaf 25 graden.

3.... weten jullie nog leuke elektronica projecten? Iets wat handig is of gewoon leuk om te doen wat nut heeft? Wellicht zelf een simpel (en uiteraard goedkoop) sensor project voor 220V verlichting en dan niet iets wat direct uitspringt... Niet alles hoeft direct extreem te besparen, maar het kan ook gewoon leuk zijn om te doen.

Input is welkom met creatieve gedachten.

Arco

Special Member

Wat is EPS? (ik ken het als Elektuur Print Service...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Wat is EPS?

In deze context denk ik aan EPS platen als isolatie materiaal. Ook wel piepschuim genoemd

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 30 september 2022 20:06:53 (24%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
pietplof

Golden Member

Het zou geëxpandeerd polystyreen schuim kunnen zijn.
Of wellicht expanded polystyreen S? Schuim is dan weer foam.

festina lente

Jongens, het zijn gewoon isolatieplaten. Hoe ze precies heten is toch niet interessant?

Goed spul overigens: brandt als een fakkel en geeft daarbij lekkere giftige dampen af.
(was ook zo iets in die armelui's-flat in Londen een paar jaar terug}.

electronono

[Bericht gewijzigd door electronono op vrijdag 30 september 2022 20:33:46 (16%)

revado

Honourable Member

Waarom zou je de bladen van een plafond vertilator om willen draaien?
De warmte moet toch juist omlaag geblazen worden?

[Bericht gewijzigd door revado op vrijdag 30 september 2022 20:37:02 (59%)

pietplof

Golden Member

Je kunt ook epsmb kopen dat is dan weer moeilijk brandbaar,

Pirbrandt ook wat moeizamer.

festina lente

@Overlander,
Ik weet niet wat je voor je gas betaalt, maar als dat €5,-/m3 is, koop dan een oliekachel. Wel een die zijn rookgassen naar buiten afvoert. Plaats die in de woonruimte. Die gebruik je voor de verwarming en de CV gebruik je alleen voor warm water en voor verwarming van de andere vertrekken als dat nodig is. Na deze winter heb je de aanschafkosten van je oliekachel eruit.

Input is welkom met creatieve gedachten.

Echt besparen doe je uiteraard het best met niet-creatieve, doorgerekende maatregelen, die vaak veel geld of comfort kosten..

Dat gezegd... hier wat gedachten, geen idee hoe nuttig/creatief het is:
- waarom in de herfst/winter stroom gebruiken voor de koelkast als de kou buiten gratis is? Zuig met een ventilatortje koude lucht van buiten naar de koelroosters van je koelkast (en voer de lucht daarna weer af naar buiten), om het rendement drastisch te verhogen. --> Temperatuur gestuurde ventilator die buitenlucht aanzuigt, luchtkanaal goed isoleren.
- bouw zelf een douche timer
- als je in huis een mechanische afzuig installatie hebt: voorzie de ventilator van luchtvochtigheids/co2 sensors zodat ie alleen loopt indien nodig.

Op 30 september 2022 22:04:19 schreef kojazz:
- waarom in de herfst/winter stroom gebruiken voor de koelkast als de kou buiten gratis is? Zuig met een ventilatortje koude lucht van buiten naar de koelroosters van je koelkast (en voer de lucht daarna weer af naar buiten), om het rendement drastisch te verhogen. --> Temperatuur gestuurde ventilator die buitenlucht aanzuigt, luchtkanaal goed isoleren.

Gewoon koelkast buiten zetten. Spaart je een stroomvretende ventilator.

maartenbakker

Golden Member

Net als koude lucht over je koelkast blazen, gaat dat meestal niet werken. De koelkasten die hier standaard verkocht worden, halen pas rendement vanaf een graadje of 10 omgevingstemperatuur.

Koelkast uit en kratje bier op het balkon zetten is een aloude studentenoplossing. Voor andere voedingsmiddelen kan dat natuurlijk ook, al moet je opletten dat het niet in de zon staat of ergens gedurende de dag nog boven de 7 graden komt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hensz

Golden Member

Of dat je bier bevriest, mocht het nog gebeuren dat het een keer meer dan een paar graden vriest.

Don't Panic!

Op 30 september 2022 23:17:08 schreef Hensz:
Of dat je bier bevriest, mocht het nog gebeuren dat het een keer meer dan een paar graden vriest.

in de vijver of cementkuip met een paar scheppen zout erbij.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
McAwesome

Golden Member

Het probleem is dat als koolzuurhoudende dranken onder nul graden gaan het opgeloste CO2 niet meer in de vloeistof kan blijven.
Hierdoor onstaat een forse drukstijging waardoor kroonkurken loskomen en blikken beginnen te lekken.

Wat je dan typisch ziet is van dat bevroren schuim en als je de boel ontdooit plat bier. Bij serieuze vorst zal een kuip zoutwater je dus niet redden.

Kruimel

Golden Member

Toen ik de titel las dacht ik dat we een paar handige tips zouden krijgen, little did I know... 8)7

Het laaghangende fruit is natuurlijk al wel geplukt, dus echt snelle oplossingen heb ik niet voor je. Ik huur nu een relatief slecht geïsoleerde woning en dat geeft problemen met wat kan en wat rendabel is om in te investeren. In mijn zoektocht vond ik een warmtepompverwarming zonder buiten-unit die werkt door buitenlucht af te koelen en daarmee binnenlucht op te warmen:

Bron: Innova 2.0 Mini

Omdat het koelgas niet afgevuld hoeft te worden heb je geen gecertificeerde monteur nodig en kan je het ding gewoon zelf ophangen. Ze wegen iets van 50kg, en er zijn wel twee relatief grote (162mm) gaten in de buitenmuur nodig, dus dat kan nog wel voet in de aarde krijgen, zeker als dat door een laag isolatie heen gaat. Dat heb je liefst goed afgewerkt en op zinvolle wijze vochtdicht gemaakt.

Het is een Italiaans fabrikaat, en ik vond ze hier te koop. Het lijkt een legitiem product met echte en geloofwaardige specificaties. Wel €1650, dus dat heb je er niet overnacht uit. Ik heb zo een ding in werkelijkheid gezien, en het lijkt een goed afgewerkt product.

Ik heb ook wilde plannen gehad om een generator op LPG te laten draaien, want dat haal je er met deze prijzen best aardig uit. Ik heb weleens uitgerekend dat mijn automotor op piefefficiëntie van 1L LPG ongeveer 3kWh kan leveren. Met €0,80 per liter wordt een kWh dan ongeveer €0,27. De restwarmte is dan vervolgens bruikbaar voor verwarmen. Op dit punt hebben we het echter nog niet bepaald over een klant-en-klaar te implementeren product, want beide LPG generators en een systeem om die aan je verwarmingssysteem te koppelen zijn zo ver ik kan zien dungezaaid.

Op 30 september 2022 21:44:18 schreef ohm pi:
@Overlander,
Ik weet niet wat je voor je gas betaalt, maar als dat €5,-/m3 is, koop dan een oliekachel. Wel een die zijn rookgassen naar buiten afvoert. Plaats die in de woonruimte. Die gebruik je voor de verwarming en de CV gebruik je alleen voor warm water en voor verwarming van de andere vertrekken als dat nodig is. Na deze winter heb je de aanschafkosten van je oliekachel eruit.

Wat voor kosten kijk je dan naar voor aanschaf en brandstof? Ik vind niet zo veel nuttige resultaten als ik op de term "oliekachel" zoek...

McAwesome

Golden Member

Bostools heeft een LPG generator. Het is eigenlijk een Honda benzinegenerator omgebouwd voor LPG.

Helaas niet goedkoop...

https://www.bostools.nl/aggregaten/lpg-aggregaten/honda-eu22i-inverter…

Kruimel

Golden Member

Als die nu eens watergekoeld was... :9~

@revado - Kou opzuigen en warmte via neerwaard druk naar beneden daardoor. Veel info over te vinden.

@ohm pi - Kan niet meer uit voor mij en het plafond van 1,5 euro. Als ik netjes werk kan ik naar de 650m3. Dingen zijn ineens onbetaalbaar duur maar wacht wel een jaartje omdat het voor mijn schuurtje ideaal is en MP dan wel vol staat met dat spul. Heb het meermaals gevraag hoe mijn schuurtje op te warmen op diverse fora en geen mens die met dit idee kwam...

@kojazz - Bouw zelf een douche timer - / Zeer leuk idee!

@Kruimel - Wist niet dat dit er was, maar wel veel te duur.

@McAwesome - Beschadigde scooter voor 50cc blokje wat een 75 euro kan kosten op MP (heb zelf nog een blokje liggen van soortgelijk onzin project wat stationair ongeveer 1500 toeren doet) Dynamo erop en meten maar wat je kunt halen op 12V naar Watt voor een auto kachel... Kan voor mij werken op minder dan 70m3 en dan flink geïsoleerd... Althans zonder ook maar een beetje nadenken om eerlijk te zijn... Grappig om eens door te nemen. Uiteraard kan het blokje ook perfect gebruikt worden om er flink restwarmte uit te halen... Maar nogmaals, domweg een simpele gedachte zonder nadenken.

===

Aangezien ik overstap op zonnepanelen en dan een boiler aanschaf, moet ik al aanpassingen doen in mijn huurwoning en dacht eens verder op het idee van de douche timer. Kan ik wel een zandloper of externe timer gebruiken, maar men weet wel hoe dat gaat.....

Op de camping heb je vaak een soft touch aanraking om de douche te starten met een timer, dit is helemaal niet een ingewikkeld proces en kan prima met een magneetklep. Ik ga hier eens op voortborduren omdat het nu al toepasbaar is. Mooi plaatje (of gehele plaat met douchekop er in weggewerkt zodat de muurplaten blijven zitten van water toevoer en wellicht net iets meer uitstraling. Ook voor nood dat bij storing de originele kraan er weer op kan.), 1 knop voor warm op 40 graden voor 5/6min (is de huidige uitvoer vanuit de cv) en een aan/uit voor puur koud water op volle druk.

Kan het wel eens uitwerken en is niet zo heel duur (afhankelijk van een degelijke klep) zonder ingrijpende aanpassingen. Daarna kan het gewoon aangesloten worden op de boiler.

Jammer dat ik geen circuits kan tekenen wat makkelijk is, maar kan wel een poging doen om alles duidelijk te maken met de juiste onderdelen en plan van aanpak.

===

PS: Koelkast blijft lekker aan, alleen de vriezer had geen zin voor een paar pizza's en doosje fruit.

bprosman

Golden Member

Op 30 september 2022 22:36:52 schreef ohm pi:
[...]Gewoon koelkast buiten zetten. Spaart je een stroomvretende ventilator.

Lang niet alle moderne koelkasten en diepvriezers doen het nog rond het vriespunt, nu is dat voor een koelkast niet nodig, voor een diepvriezer wel.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 30 september 2022 19:55:02 schreef Arco:
Wat is EPS?

Expanded PolyStyrene.
Polystyreen ken je van de CD doosjes. Dat is PS.
EPS is in Nederland bekend onder de merknaam piepschuim. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 september 2022 23:17:08 schreef Hensz:
Of dat je bier bevriest, mocht het nog gebeuren dat het een keer meer dan een paar graden vriest.

Bier moet je niet bewaren maar opdrinken. Dat wisten die studenten vroeger blijkbaar nog niet.

Een brommerblokje stationair is precies het tegenovergestelde van 'peak efficiency' en gaat dus meer kosten dan het oplevert.
Zeker als je daar mee wil verwarmen kan je beter gewoon meteen die benzine omvormen in warmte zonder de tussenstap van warmte en lawaai.
Verder is een autokacheltje (ik versta daaronder een ding dat op de sigarettenaanstekeruitgang wordt aangesloten) heel erg klein. Zo'n ding geeft minder warmte dan een extra persoon in de kamer, maximaal 120 watt.

Als je ook maar iets met elektrisch verwarmen wil doen, ga dan voor een warmtepomp. Simpelste is een mobiele airco die ook omgekeerd gebruikt kan worden.
Mooier is een omkeerbare minisplit.

Ik zit overigens in hetzelfde schuitje als Kruimel. Huurhuis, geen spouwmuurisolatie, dubbelglas uit ca. 2001 van minder dan 1cm dik in de slaapkamers die ook overdag continu gebruikt worden. Ze bieden wel een warmtepomp en zonnepanelen aan, maar geen woord over isolatie en dat is nu net wat we heel graag zouden willen. Want zo'n warmtepomp gaat ook gewoon stroom vreten, als de warmte direct weer het huis verlaat.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 1 oktober 2022 00:37:24 schreef Kruimel:
en er zijn wel twee relatief grote (162mm) gaten in de buitenmuur nodig, dus dat kan nog wel voet in de aarde krijgen,

En dat mag jij van je verhuurder????
Ik had hier een buurtman die zo'n gat (voor een kacheltje denk ik) in de gevel van zijn huurhuis had gemaakt en zeer kort daarna was het gat weer weg....

Op 1 oktober 2022 01:10:00 schreef Kruimel:
Als die nu eens watergekoeld was... :9~

Je moet op duitstalige forums zoeken naar 'Blockheizkraftwerk' en dan de mini-versie (voor 1 huis).
Daar staan leuke dingen voor de mens die wil besparen.
Je moet natuurlijk wel germaane voorouders hebben om het te kunnen lezen O-)