@revado - Kou opzuigen en warmte via neerwaard druk naar beneden daardoor. Veel info over te vinden.
@ohm pi - Kan niet meer uit voor mij en het plafond van 1,5 euro. Als ik netjes werk kan ik naar de 650m3. Dingen zijn ineens onbetaalbaar duur maar wacht wel een jaartje omdat het voor mijn schuurtje ideaal is en MP dan wel vol staat met dat spul. Heb het meermaals gevraag hoe mijn schuurtje op te warmen op diverse fora en geen mens die met dit idee kwam...
@kojazz - Bouw zelf een douche timer - / Zeer leuk idee!
@Kruimel - Wist niet dat dit er was, maar wel veel te duur.
@McAwesome - Beschadigde scooter voor 50cc blokje wat een 75 euro kan kosten op MP (heb zelf nog een blokje liggen van soortgelijk onzin project wat stationair ongeveer 1500 toeren doet) Dynamo erop en meten maar wat je kunt halen op 12V naar Watt voor een auto kachel... Kan voor mij werken op minder dan 70m3 en dan flink geïsoleerd... Althans zonder ook maar een beetje nadenken om eerlijk te zijn... Grappig om eens door te nemen. Uiteraard kan het blokje ook perfect gebruikt worden om er flink restwarmte uit te halen... Maar nogmaals, domweg een simpele gedachte zonder nadenken.
===
Aangezien ik overstap op zonnepanelen en dan een boiler aanschaf, moet ik al aanpassingen doen in mijn huurwoning en dacht eens verder op het idee van de douche timer. Kan ik wel een zandloper of externe timer gebruiken, maar men weet wel hoe dat gaat.....
Op de camping heb je vaak een soft touch aanraking om de douche te starten met een timer, dit is helemaal niet een ingewikkeld proces en kan prima met een magneetklep. Ik ga hier eens op voortborduren omdat het nu al toepasbaar is. Mooi plaatje (of gehele plaat met douchekop er in weggewerkt zodat de muurplaten blijven zitten van water toevoer en wellicht net iets meer uitstraling. Ook voor nood dat bij storing de originele kraan er weer op kan.), 1 knop voor warm op 40 graden voor 5/6min (is de huidige uitvoer vanuit de cv) en een aan/uit voor puur koud water op volle druk.
Kan het wel eens uitwerken en is niet zo heel duur (afhankelijk van een degelijke klep) zonder ingrijpende aanpassingen. Daarna kan het gewoon aangesloten worden op de boiler.
Jammer dat ik geen circuits kan tekenen wat makkelijk is, maar kan wel een poging doen om alles duidelijk te maken met de juiste onderdelen en plan van aanpak.
===
PS: Koelkast blijft lekker aan, alleen de vriezer had geen zin voor een paar pizza's en doosje fruit.