Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 3

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Met de originele batterij kan ik 150+ foto's maken, bij de Ali-kloon houdt het bij 5 op... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb een smartwatch gekocht voor 7 euro op aliexpress.

Reviews ga ik pas lezen als ik hem binnen heb. "lange batterijduur" zegt de advertentie. "Onhandig korte batterijduur" zeggen de recenties.

De mijne doet het 6dagen op 1 lading.

Ik vermoed dat "men" het voor mekaar krijgt om de batterij te mishandelen. Dat kan zijn dat ze het ding "aan" versturen en dat ie dan geen goede shutdown doet als de accu leeg raakt en vervolgens de accu onder de grens weet te trekken. Dan kan je zeggen: D'r moet een BMS in om dat te voorkomen. Misschien. Maar in zo'n geintegreerd ding kan je zeggen: Lossen we in de main CPU op.

Kortom... Ook bij jou canon ali-kloon vermoed ik dat de accu mishandeld is en een hoop capaciteit is kwijtgeraakt door een diepontlading.

Ik heb zelf WEL een slechte accu gekocht bij 123accu o.i.d. Zoals je zegt: een foto of vijf en hij was leeg. Ik vermoed dezelfde oorzaak.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Chinezen hebben niet het alleenrecht op rariteiten... ;)

Vervoerders hebben vaak tracking sites, die wel uitgebreid zijn maar je eerder ongerust maken als geruststellen. (en duidelijk wordt 't al helemaal niet.)

Zending van Arrow via DHL uit Reno, Nevada.
Is via Cincinatti in Amsterdam aangekomen en door de douane ingeklaard, om de volgende dag weer verstuurd te worden naar Brussel (???).
Daar schijnt het nu te liggen... (ik kan me niet goed indenken waarom ze de zending in Nederland inklaren en gelijk weer het land uit sturen...)

Ik zal nog maar een paar dagen wachten om te zien wat er gaat gebeuren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Regio eindhoven wordt bij dhl vanuit sorteerfacilitet brussel bedient.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Zoiets dacht ik ook, maar ze kunnen een pakketje wat al is ingeklaard in Nederland toch niet zomaar opnieuw uitvoeren en weer invoeren?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 juli 2022 21:01:06 schreef Hensz:
Ik denk al dat ze mss een bestelnummertje verwisseld hebben en dat er een enorm roestvrij stalen koelprofiel in het pakket zit.
Gelukkig niet. Men had een catalogus meegestuurd en dat is nogal een ding zeg. Ik wist niet dat ze ze nog maakten,

Gunst, geen vinkje gezien of je wel of geen catalogus wou? Ik krijg die elke keer bij een bestelling. Gaat de laatste jaren vaak fout: vink je uit dat je géén catalogus wilt, krijg je 'm toch. Wil je wél, krijg je 'm nogal eens niet.

Maar inderdaad, die zoekfunctie is niet geweldig. Niet dat Mouser het nou zoveel beter doet (ook die hebben n-Ch, N-Ch, N-CH, N-channel en N-Channel MOSFETS, echt wie verzint dat...) maar het constante herladen zodra je ook maar 1 filter aanklikt is ongelooflijk irritant.

Op 21 augustus 2022 12:49:43 schreef brains:
2 standaard bl-5c accu's besteld en was benieuwd hoe die hier gingen geraken. Ik wist wel dat ze niet via het vliegtuig gingen gaan want dat mag volgens mij niet.

Er mag met lithium-accu's een hoop, maar alleen als de accu daarvoor gecertificeerd is én in een veilig bevonden (streng gekeurd dus) transportkist ingepakt wordt. Dat zal met BL-5C accu's van zomaar een Chinees allemaal niet het geval zijn ;)

Ik kreeg laatst een pakket uit het VK binnen. Dat heeft ook anderhalve week of zo bij de douane gelegen, ondanks dat ik binnen een uur of zo na de melding van inklarings- en invoerkosten al betaald had. Gelukkig weerhield PostNL zich van rare pingpong-meldingen wat betreft de locatie van m'n pakket.

@ Arco: als het eenmaal in de EU gearriveerd en ingeklaard is, denk ik dat het daarna bijna 'vrij reizen' binnen de EU is. Binnen de EU mag immers heel veel zonder extra administratie.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Update gekregen over de accu's, ze zijn nu in Belgie. Bpost vind ze ondertussen in hun tracking systeem. Donderdagavond aangekomen bij bpost.
Ik krijg wel een vreemde melding die ik nog nooit gehad heb.

Let op: voor deze zending is binnen België geen tracking voorzien.
Op vraag van de afzender zal er na de afronding van de invoerprocedure geen verdere tracking beschikbaar zijn. De klantendienst van bpost kan hierover geen bijkomende informatie geven.

Iemand ooit deze melding gehad?

Bpost geeft die melding, postNL doet dat niet, maar het werkt hetzelfde.

Kijk bijvoobeeld eens naar dit pakje van mij.

Hmm. Postnlgeeft tegenwoordig aan dat het afgeleverd is. Dat ben ik niet van ze gewend. Het is in princiepe een "nontracked" zending voor postnl.

HIer zie je er eentje die zoals de jouwe zonder track-and-trace binnen Nederland afgeleverd zou worden. (ongeveer een jaar geleden!).

Het lijkt er op dat Aliexpress te vaak "gezeik" had met PostNL met de untracked en dat ze dit dus nauwelijks meer doen. Dat klopt ook wel: Ze pleuren de boel aan de kant: "Doen we wel als we wel tijd hebben". Sintjuttemis. Ik moest behoorlijk ver terug om er 1 te vinden die niet alsnog door PostNL getracked werd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Destijds ben ik dit topic gestart voor de Chinese shops maar Farnell kan er tegenwoordig ook wat van |:(
Een handjevol condensatoren (elco's) besteld om wat 20 jaar oude Delta voedingen weer tot leven te brengen. Nu weet ik dat Farnell wel eens zendingen splitst maar nu...
Morgen krijg ik 2 UPS zendingen, de eerste met bijna alles, de tweede met 1 elco |:(

En ja, ik weet dat Farnell tegenwoordig 5 Euro / zending vraagt maar of dat uit kan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Farnell heeft het bij mij verprutst.

raqspberry pi CM3 "slecht leverbaar". Site geeft aan: over drie maanden. Ik denk: Daar kan ik op wachten. Dus ik een zwik besteld. Krijg ik netjes een mailtje: In september 2022 worden ze geleverd.

Dus rond die datum eens gebeld, ligt het op schema? Ik heb geen updates gehad. "mijnheer wat denkt u wel? 3 maanden??? levertijd is meer dan een jaar!" "Ehh, dat stond niet op de site, en niet in het mailtje". "u weet toch dat er chip tekorten zijn" "ja, dat weet ik. 3 maanden heb ik al moeten wachten". Nou ik wordt voor gek uitgemaakt dat ik niet op m'n vingers kon natellen dat het niet kon kloppen.

Dus nu 1: LCSC 2: Digikey 3: Mouser 4: Farnell.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Levert LCSC ook aan particulieren ?
Eventueel heb ik wel een KvK nummer

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

LCSC levert aan particulieren. Dat kan ze niet schelen.

Ze hebben wel een mininum order bedrag (daaronder betaal je orderkosten), verzendkosten en je moet rekening houden met invoerrechten. Dus het kan best dat het niet snel rendabel is.

Farnell heeft even gehad dat "een rol weerstandjes" 3 euro was. Ik heb toen een E3 reeks van 0805 weerstandjes gekocht. Kennelijk zijn ze er sindsdien achter dat zo'n rol toch niet rendabel voor 3 euro verkocht kan worden. De prijzen zijn verdubbeld. Bij LCSC niet. Bij LCSC heb ik nu dus dat als ik voor een project 100 weerstandjes nodig heb, ik maar gewoon een hele rol koop. Het is niet de moeite om minder te kopen. Ik hoop dan volgende keer gewoon "heb ik nog" helemaal niet te hoeven kopen.

Als je wat nodig hebt, kan je overwegen om me een mailtje te sturen, dan kan ik kijken of ik het mee kan bestellen. Maar dan komen er verzendkosten binnen NL bij (of je moet het in Delft ophalen) Ik moet binnenkort weer een zooi componenten voor een project gaan kopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 oktober 2022 23:07:38 schreef rew:
Farnell heeft het bij mij verprutst.

raqspberry pi CM3 "slecht leverbaar". Site geeft aan: over drie maanden. Ik denk: Daar kan ik op wachten. Dus ik een zwik besteld. Krijg ik netjes een mailtje: In september 2022 worden ze geleverd.

Dus rond die datum eens gebeld, ligt het op schema? Ik heb geen updates gehad. "mijnheer wat denkt u wel? 3 maanden??? levertijd is meer dan een jaar!" "Ehh, dat stond niet op de site, en niet in het mailtje". "u weet toch dat er chip tekorten zijn" "ja, dat weet ik. 3 maanden heb ik al moeten wachten". Nou ik wordt voor gek uitgemaakt dat ik niet op m'n vingers kon natellen dat het niet kon kloppen.

Dus nu 1: LCSC 2: Digikey 3: Mouser 4: Farnell.

laatst had ik ook de klantenservice gebeld, wat een chagerijnige troela ook daar. Dat ik haar voor dat probleem helemaal niet moest bellen en dat ik onbeleefd was? WAT? ik wachtte al 2 maanden op een reactie op een factuur die ik per ongeluk dubbel betaald had. Service van farnell is echt om te huilen, hun reputatie is echt gekelderd afgelopen jaren...

Arco

Special Member

Dat de levertijden bijna nergens kloppen is wel waar. Bij diverse leveranciers staat van ic's de levertijd op 52 weken.
Alleen was dat 1.5 jaar geleden exact ook 52 weken... :(

Farnell heb ik nog weinig problemen mee, met RS wel, om moedeloos van te worden soms.

Vorig jaar bij RS 100 mosfets besteld (TK31E60W). Waren op voorraad, dus da's mooi. Toen er na een week nog geen onderdelen waren maar eens nagevraagd.
Bleek dat er niets op voorraad was, en het in 2 weken nageleverd zou worden.

Toen ruim een maand niets meer gehoord. Bij navraag: "mosfet is helemaal niet meer leverbaar, we zullen de order annuleren".
Na een paar dagen online bij orders gekeken, stond er plotseling 2x 100 mosfets op nalevering i.p.v. order geannuleerd.

Heeft een paar maanden geduurd voordat die orders plotseling verdwenen waren...
(en da's niet 1 keer, maar meerdere keren voorgekomen)

Als je nu kijkt op de site staat die mosfet nog steeds 'op voorraad' terwijl ze niks hebben... 8)7

PostNL is inderdaad ook wat moeizaam.
Vorige week maandagmorgen pakketje ontvangen, 's middags een email "we hebben je gemist"... :?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Op 4 oktober 2022 11:27:16 schreef rew:
LCSC levert aan particulieren. Dat kan ze niet schelen.

Ze hebben wel een mininum order bedrag (daaronder betaal je orderkosten), verzendkosten en je moet rekening houden met invoerrechten. Dus het kan best dat het niet snel rendabel is.

Farnell heeft even gehad dat "een rol weerstandjes" 3 euro was. Ik heb toen een E3 reeks van 0805 weerstandjes gekocht. Kennelijk zijn ze er sindsdien achter dat zo'n rol toch niet rendabel voor 3 euro verkocht kan worden. De prijzen zijn verdubbeld. Bij LCSC niet. Bij LCSC heb ik nu dus dat als ik voor een project 100 weerstandjes nodig heb, ik maar gewoon een hele rol koop. Het is niet de moeite om minder te kopen. Ik hoop dan volgende keer gewoon "heb ik nog" helemaal niet te hoeven kopen.

Als je wat nodig hebt, kan je overwegen om me een mailtje te sturen, dan kan ik kijken of ik het mee kan bestellen. Maar dan komen er verzendkosten binnen NL bij (of je moet het in Delft ophalen) Ik moet binnenkort weer een zooi componenten voor een project gaan kopen.

Allereerst bedankt voor je aanbod. De componenten die ik nodig heb zijn nooit zo spannend. Ik houd het in gedachte.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

PostNL varieert hier tussen: op schema afleveren en melden "Sorry we hebben het bezorgmoment niet gehaald", wel als afgeleverd markeren, maar niet afleveren, of een combinatie daarvan zoals nu: Niets geleverd, en ook "sorry we hebben het bezorgmoment niet gehaald".

(als die laatste melding echt zou zijn, dan zou het de volgende dag gekomen zijn, maar dat is niet het geval.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ze hebben ook vaak ambivalente meldingen...
Als je maandagavond na 12 uur een mail krijgt "pakje wordt morgen bezorgd" is het niet echt duidelijk of het pakje nu op dinsdag of woensdag komt...

(ze bedoelen dinsdag, maar eigenlijk is 'morgen' dan woensdag.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oh. Ik heb een tijdje terug gehad dat ik donderdag 's ochtends een mailtje kreeg je pakketje komt morgen, vrijdag. En toen ging ie laat in de middag "in uitlevering". Uiteindelijk wist de bewaker van het bedrijventerrein dat de postnl gast rondreed dus ik ben er heen gefietst om m'n pakje in ontvangst te nemen: Ik wil niet riskeren dat het weer ingewikkeld wordt met "u was niet thuis". (ik moest echt weg).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Op 3 oktober 2022 19:57:51 schreef bprosman:
Destijds ben ik dit topic gestart voor de Chinese shops maar Farnell kan er tegenwoordig ook wat van |:(
Een handjevol condensatoren (elco's) besteld om wat 20 jaar oude Delta voedingen weer tot leven te brengen. Nu weet ik dat Farnell wel eens zendingen splitst maar nu...
Morgen krijg ik 2 UPS zendingen, de eerste met bijna alles, de tweede met 1 elco |:(

En ja, ik weet dat Farnell tegenwoordig 5 Euro / zending vraagt maar of dat uit kan.

Dat gebeurt regelmatig, Farnell levert vanuit meerdere vestigingen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Nou, het lijkt na jaren probleemloos bestellen nu bingo met Ali.

Eerst een incomplete zending, reclame en er werd vrij snel een nieuwe zending verzonden. Met track en trace 8 juli aangekomen in Luxembourg met destination France, wat ik al vreemd vond. Maar verkoper gaf aan dat dit goed gaat. Hij heeft mijn adres correct.

Ligt nog steeds op Luxemburg sorteer centrum. Na 85 dagen verschijnt opeens de melding: This is the final status. Carrier doesn't provide further tracking updates.

En nu geeft leverancier, na tot nu corecte reacties: Okay, prepare for Anbang, you contact the logistics to verify, and urge as soon as possible.

Daar kan ik dus niets mee. Volgens mij wordt ik nu het bos ingestuurd. Of snap ik nu iets niet?

Dit is het statusoverzicht:

11 Jul 2022 00:59 Entry into the postal network Luxembourg Airport Sorting Centre // This is the final status. Carrier doesn't provide further tracking updates.

08 Jul 2022 00:59 Electronic Notification of Shipment Received Luxembourg Airport Sorting Centre

06 Jul 2022 11:10 Arrived at Destination Country Airport France

05 Jul 2022 13:16 Departed HONG KONG Airport Hong Kong

04 Jul 2022 15:15 Departed Sunyou Facility Shenzhen, China

01 Jul 2022 06:57 Acceptance, Sent to France Shanghai, China

29 Jun 2022 19:20 Pre-Shipment Info Sent to France

Als ze je willen flessen gebruiken ze een verzendmethode waarbij de boel in Luxemburg (of ergens anders) de "untracked post" in gaat. Daar kunnen ze mogelijk gewoon een zending naar een b.v. luxemburgse klant voor gebruiken.

Om "correct te handelen" moet jij hun advies opvolgen en PostNL even contacten: Hoi, Pakje LS1238759724LU hoe staat het daarmee? Het antwoord weet je al: "Nooit van gehoord, die is nog niet aan ons overgedragen". Dat vertel je dan aan Aliexpress: Ik ben van goeder trouw, maar het is niet aangekomen. Postnl zegt: <quote postnl> .

Als je de buyer protection hebt laten verlopen, dan ben je de sjaak. Hoogst onwaarschijnlijk dat er nog schot in de zaak komt. Gewoon je verlies nemen en voortaan proberen zodanig te handelen dat dit niet weer kan gebeuren.

Dus bijvoorbeeld om helemaal te goeder trouw over te komen, moet je 3 dagen voor het verlopen van de buyer protection zeg je tegen de leverancier: "Ik raad aan om de buyer protection te verlengen, want anders ben ik geforceerd om op dd/mm een zaak op te starten". De tweede keer dat dit dreigt te gebeuren doe je dit weer netjes maar ze mogen het volgens mij maar 1x verlengen. Dus dan zitten ze in de penarie en ben jij steeds "netjes" geweest.

In mijn ervaring gaan die: "oh, dan stuur ik het opnieuw" of zoals hier: "oh, dan stuur ik het missende spul" verdacht vaak fout.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hi rew, bedankt voor je reactie. De eerste zending was incompleet. LED houdertjes waar de plastic inserts bij ontbraken. Het kan haast niet anders dan dat ze dat bij andere klanten ook opgemerkt moeten hebben. Enfin later nog aanvullend besteld want ik had tekort. En die waren wel compleet. Maar dom van mij want de bescherming was ondertussen verlopen en er werd vriendelijk gereageerd en er werd nagezonden. Ik had eigenlijk toen al meteen alarm moeten slaan want het gaat vrijwel nooit via Frankrijk naar Luxemburg.

Het werd verzonden met een SY.... track en trace nummer en op 8 juli kwam er een UL....LU track en trace nummer aan te hangen. Met als laatste twee letters LU. Dus dat pakje is waarschijnlijk in de paar dagen daarna in Luxemburg bezorgd.

Het is geen wereldbedrag maar wel vervelend. Zal post NL nog contacten, maar zoals je al aangeeft, weinig kans. Ik zal dan inderdaad mijn verlies moeten nemen. Wacht nog even maar zal ze dan inderdaad wel trakteren op negatieve recencies.

[Bericht gewijzigd door Eric21 op donderdag 6 oktober 2022 14:57:30 (14%)

rob040

Golden Member

Ook via eBay gaat het moeizaam:

Dit is al de tweede zending die ergens blijft liggen.
De eerste is opnieuw gestuurd zonder tracking, ik hoop die nog te krijgen.
Bovenstaande kan ik pas reclameren nadat de verwachtte aankomstdatum is verstreken.

In het begin was ik nog te goedgelovig en ben ik er twee keer ingetrapt. Dat was via Ebay en dan kan je na zoveel tijd ook geen feedback meer geven. Dus speciaal nog een keer wat speeltjes uit die shop besteld gewacht tot het binnen was en toen op tijd wat feedback gegeven.... Dan worden ze woest... :-)

Maar... je moet je realiseren dat de chinezen relatief makkelijk "iemand een poot uitdraaien". Als je hier in de kroeg opschept dat je een truuk hebt gevonden om KPN een poot uit te draaien en gratis kunt bellen, doen zij dat als ze een westerling hebben kunnen oplichten.

Maar ze zijn ook wantrouwend (zoals de waard is...) en zijn er heel sterk op bedacht dat jij HUN een poot probeert uit te draaien. Dus als jij zegt: er ontbreekt iets, dan gaan ze er makkelijk van uit dat jij die extra friemeltjes probeert los te babbelen. En dan wurmen ze zich in bochten om "de bedrieger bedrogen" jou terug te pakken.

Je moet je ook realizeren dat ze daar relatief zorgvuldig zijn. Je zult zelden 101 of 99 stuks ontvangen als je er 100 bestelt. Bestel je er 100 bij mij dan roep ik soms: "hier 1 extra". Daar niet. Dus in hun ogen is de kans groter dat jij het zoek hebt gemaakt dan dat zij het vergeten zijn te versturen. Dat "zoek maken" is me ook wel eens overkomen. Dat was toen meer van: "ik had gehoopt dat het er bij zou zitten", maar toch eerder user-error dan dat het idd ontbrak.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ok Rob040, je hebt dus min of meer hetzelfde probleem. Hoop dat je het alsnog krijgt. Rew, je doet me een goede tip aan de hand. Ik bestel nog wel wat (maar weinig hahaha) bij ze. Daar heb ik wel een paar euro voor over :-)

Dit topic is gesloten