Dank je benleentje,klopt heb er al gewone diodes ingezet nog lagere spanning 6,8v.

Ik was naar een fout aan t zoeken daar de dac niet goed klinkt,maar dan heeft dit gewoon altijd gewerkt.

Bedankt voor jullie hulp allemaal ik ga die 4700 nog wel eens proberen,groet Rik

Bedankt voor jullie hulp allemaal ik ga die 4700 nog wel eens proberen,groet Rik

Wat wel kan is dat de bestaande condensator is versleten dan is de spanning en stroom rimpel een stuk groter. Maar belangrijker is om de gloeispanning op de buis te meten die moet 6,2V zijn en zonder noemenswaardige rimpel.
6,2V werd door anderen gezegd maar dan kan je aan de hand van het type buis zelf controleren wat die precies moet zijn.

Benleentje,zit nu net naar de spanning te kijken maar die varieert wel hij springt zomaarvan 6.10 naar 6.14v

Waarom gebruik je die andere trafo niet? (daar komt 9v uit)

De andere trafo is voor de dac zelf

Dank jullie wel voor de hulp,gaf de burger weer moed haha.
Ik heb de fout gevonden,LT317A was niet goed de spanning liep langzaam op om vervolgens weer soms wel 0.1v naar beneden te vallen.Ik heb ook de 100uf over de adjust aangepast naar 10uf,nu heel stabiel!
Ik heb nog 4700uf er in gezet maar dat scheelde hooguit 0.1v wel werd de rimpel minder natuurlijk.

Nogmaals dank en groet Rik

Die 100uF was inderdaad ook te veel: dan wordt de regeling heel traag...

Ja je snapt niet waarom ze dat doen en misschien is de regelaar daarom stuk gegaan weet niet of dat kan

Om wat zekerder te zijn ook bij lage netspanning kun je een paar wikkelingen bijleggen, gaat makkelijk op die trafo.

Op 21 oktober 2022 20:12:52 schreef rwk:
Om wat zekerder te zijn ook bij lage netspanning kun je een paar wikkelingen bijleggen, gaat makkelijk op die trafo.

Nou t gekke is dat ik nu 8.45v heb sinds ik de LT317A vervangen heb voor een LM317.(2.15v over in en out)
Wel moest ik de adjust weerstand aanpassen van 820R naar 560R staat nu ingesteld op 6.27v.

Ze gebruiken wel 110R tussen input en adjust.

Op 21 oktober 2022 21:30:54 schreef srpp:
[...]

Nou t gekke is dat ik nu 8.45v (bij 235vac)heb sinds ik de LT317A vervangen heb voor een LM317.(2.15v over in en out)
Wel moest ik de adjust weerstand aanpassen van 820R naar 560R staat nu ingesteld op 6.27v.

[...]

Nou t gekke is dat ik nu(bij 235vav) 8.45v heb sinds ik de LT317A vervangen heb voor een LM317.(2.15v over in en out)

De trafo heeft twee windingen van 9 Volt.Dan kun je met twee diodes dubbele gelijkrichting verkrijgen. De wikkelingen in serie, het knooppunt is nul op de einden twee diodes en de kathodes daarvan samenknopen (op de uiteinden moe dan 18 volt staan). Je hebt dan te rekenen met de spanningsval,van een diode. Laat daar eens een volt over vallen. De topspanning van 9 volt is 1,4x 9= 12.6 volt. Met elco's daarachter wordt dat de onbelaste gelijkspanning. Als die groot genoeg zijn moet het mogelijk zijn om 11 Volt over te houden met rimpel tot 12,6 V. Het lijkt me dat een goede LM daar wel de gevraagde spanning van 6,3 volt rimpelvrij van kan maken.

De trafo heeft twee windingen van 9 Volt.

Da's een andere trafo, niet die van de gloeidraad (da's de onderste)...

[...]

Nou t gekke is dat ik nu 8.45v heb sinds ik de LT317A vervangen heb voor een LM317.(2.15v over in en out)

Tussen output en adjust daar moet die 110R zitten. In het plaatje hieronder moet hij 141Ω zijn om aan jouw gewenste uitgangsspanning te komen.

Hier (klikbaar) kan je berekenen welke weerstanden je moet hebben!
Hier (klikbaar) nog zo'n calculator.

Houd er rekening mee dat de ingang van de regulator altijd minstens 3 volt hoger moet zijn dan de gewenste uitgangsspanning. Het IC heeft regelruimte nodig.
In jouw geval kloppen de weerstandwaarden niet, Zie hierboven
Met 120Ω en 12Ω in serie kom je uit op 142Ω en de uitgang wordt dan 6,18v.

Als je voor R1 = 120Ω en R2 = 470Ω kiest (E12 reeks weerstanden) dan komt er 6,145 v uit de uitgang.

Op 21 oktober 2022 22:48:48 schreef Arco:
[...]
Da's een andere trafo, niet die van de gloeidraad (da's de onderste)...

Handig als je er een foto bij zet die over iets anders gaat 8)7
Ik snap helemaal niet waarom de gloeidraden van buizen met dc gevoed moeten worden. Ze zijn zo dik, dat ze van rimpel geen last hebben. Verder is een brugcel, een elco, een weerstand en nog een elco voldoende om de rimpel zo klein te maken dat de gloeidraad er helemaal geen last van heeft.
DE gloeidraden in het midden aarden, heeft meer effect. Je kunt ook een 100Ohm potmeter overde gloeidraadspanning zten en de loper aarden.Eventuele brom in de gloeidraden stat dan in tegenfase en dat heeft een dovende werking.
Zal wel weet doorgedraaid hifi geneuzel zijn.

[Bericht gewijzigd door buzzy op (17%)]

Op 22 oktober 2022 00:12:09 schreef vergeten:
[...]Tussen output en adjust daar moet die 110R zitten. In het plaatje hieronder moet hij 141Ω zijn om aan jouw gewenste uitgangsspanning te komen.
[bijlage]

Hier (klikbaar) kan je berekenen welke weerstanden je moet hebben!
Hier (klikbaar) nog zo'n calculator.

Houd er rekening mee dat de ingang van de regulator altijd minstens 3 volt hoger moet zijn dan de gewenste uitgangsspanning. Het IC heeft regelruimte nodig.
In jouw geval kloppen de weerstandwaarden niet, Zie hierboven
Met 120Ω en 12Ω in serie kom je uit op 142Ω en de uitgang wordt dan 6,18v.

Als je voor R1 = 120Ω en R2 = 470Ω kiest (E12 reeks weerstanden) dan komt er 6,145 v uit de uitgang.

Dank je dit is makkelijk berekenen ,ik heb nu weer de originele 820R er in gezet en heb een voltage van 6.1v als ie koud is, als hij warmer word gaat de spanning omhoog tot wel 6.45v.
De weerstand tussen adjust en output is 200R met een weerstand parallel,ik had even snel gemeten in t circuit dat zal wel een verkeerde waarde aangeven.

Als de uitgangsspanning met 0.35v varieert, is er wat heel erg mis...

Ja dit kan niet goed zijn,nog ff gemeten, de parallel weerstand is 240R en 201R .
Met de 240R eraf word t 6V terwijl t 6v3 moet zijn

Te dunne draden, te lange draden tussen de bufferelco en de LM317, oscillatie?

[Bericht gewijzigd door vergeten op (27%)]

Oscillatie zou kunnen maar heb geen scoop helaas.
Op de buizenvoet zelf meet 5.98v en vlakbij de regelaar 6.00v

Werkt nu toch anders met de nieuwe regelaar,heb er nu 4700uf ingezet ipv 1800uf en ja hoor wel 6.3v
Meet nu 18mvac rimpel en bij 8200uf 4mv.

Zet 100nF of 220nF tussen de ingang en de ground (-).
En zet een 10µf elco tussen de uitgang en de ground (-).
Beide zo dicht mogelijk bij de LM317.

Als hij zich dan anders (beter) gedraagt (kwaad kan het niet) was er oscillatie.
Zorg wel dat er ongeveer 10v DC aan zijn ingang staat het IC heeft regelruimte nodig!!!!.
Heeft hij dat niet dan gaat de ingangsspanning zakken bij belasting, daardoor ook de uitgangsspanning!

Op 22 oktober 2022 10:54:49 schreef buzzy:
Ik snap helemaal niet waarom de gloeidraden van buizen met dc gevoed moeten worden. Ze zijn zo dik, dat ze van rimpel geen last hebben.

Het gaat om het oppikken van het 50Hz strooiveld door de roosters van de triodes. Die zijn hoog impedant en zeer gevoelig voor brom. Hou maar eens een vinger in de buurt. Vaak zitten er ook afschermkappen van ijzer over zo'n buis geschoven. Ik bouwde audio pre-amps in <1970 en moest bijvoorbeeld de roosterlekweerstanden in een afgeschermd kousje plaatsen. Zo was de brom minimaal. Met een DC voeding is het stoornivo een stuk lager te maken zodat de ruis overheerst, het blijven buizen.
Dat geldt voornamelijk als er hele gevoelige ca 2 mV pre-amps worden gebouwd. Dan wil je de amp zo dood als mogelijk hebben, in zachte passages van het geluid. Liever het gestommel in de stille groef van de vinyplaat dan de noise&hum van de pre-amp!
Nou denk ik dat het in de @OP zijn geval wel meevalt met de brom want hij/zij gebruikt een DAC IC met daarachter voor links en rechts een triode. Zo'n DAC produceert veel meer signaal en dan zal AC voeding van de filamenten waarschijnlijk niet hoorbaar zijn. Maar met een DC voeding kan het bromprobleem sowieso niet optreden. Voor zover mijn twee centen en ga weer over tot de orde van de dag.

Dank voor jullie hulp,vind dit ongelooflijk knullig van de fabrikant.
De regelaar werkt nu iig goed met zo'n 2,6v over in en out.

Nu maar ff luisteren hoe t klinkt