Je mooiste meetapparatuur. Deel 11

Inderdaad Jos, een prima tafel MM. Met echt hele goede prestatie's voor weinig geld. Een aantal tekort komingen in je test zijn nu opgelost.

blackdog

Golden Member

Hi Fotohuis, :-)

Het meest irritante aan deze OWON DMM, was de trage metingen die hij uitvoerde.
Is dit ondertussen ook verholpen?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Thevel

Golden Member

Een tijdje geleden heb ik deze OWON "erbij" gekocht, door de lage prijs best wel een leuke meter.
Zoals eerder aangegeven (en ook uit Jos zijn blog) is de meter erg traag met de automatische bereik omschakeling.
Vooral met weerstandsmeting is dit erg hinderlijk, tijdens de bereikkeuze geeft de meter 0.000 aan, het is dan net alsof je sluiting meet!!!

Gezien de ervaring heb ik er ook maar een besteld. Af en toe moet je jezelf ook eens een cadeautje gunnen :7
Dat trage is voor mij niet zo'n punt, daar heb ik een mooie Advantest voor staan.

RTFM, dan pas vragen...

Snel meten doet deze 4 1/2 digit tafel MM. niet maar voor mijn toepassing en als tafel MM. er bij vind ik dat ook wat minder belangrijk. Voor hobby meter is dit een apparaat met een uitstekende prijs-kwaliteits verhouding. Zeker met de verbeteringen die inmiddels zijn doorgevoerd. Maar als je al een Keithly of H.P. hebt dan zul je zo'n meter ook niet meer nodig hebben. Voor mij is het een vervanging voor een Proton DMM04 uit 1981 3 1/2 digit tafel MM. Die heeft helemaal geen auto range en een basis nauwkeurigheid van 0,15%. De Owon heeft ook nog Dual Range zodat ACmV EN Frequentie mogelijk is. Ook kun je er mee loggen en met 3 muisklikken daarna in Excel een grafiekje maken. Voor Eur. 109 denk ik een prima aankoop.

blackdog

Golden Member

Hi wellenkino, :-)

Ik vind wel dat je erg weinig letters gebruikt, zijn ze op?

Leuke Grundig Counter, hij doet me denken aan een Grundig analoge universeel meter die ik vroeger had.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

L Dekade, Sennheiser LD2

10 - 110mH , 1 step = 10mH

flash2b

Special Member

Ik heb de Hartmann & Braun versie van die decade en ook de LD1. H&B is de maker van deze decade.

Thevel

Golden Member

Op 14 oktober 2022 14:10:22 schreef wellenkino:
L Dekade, Sennheiser LD2

10 - 110mH , 1 step = 10mH

[bijlage]

Je plaatst dit in de sectie "Je mooiste meetapparatuur" maar met dit apparaat kun je helemaal niets meten!
Grapje.... :)

Wel een leuk apparaat, is inmiddels een jaar of 55 oud.

Tidak Ada

Golden Member

Dat pictogram onder de twee klemmen doet ovrigns erg aan Senheiser denken...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

John Fluke, 883 AB Differential Voltmeter.

Ik hou me nu al 2 weken bezig met hygrometers voor het bepalen van Relatieve Vochtigheid (RV), allemaal nav dit.
Nauwkeurigheid blijkt een groot probleem, vooral mijn weerstationmeters vertonen grote afwijkingen of zijn gewoon brak.
Alleen ouderwetse haarhygrometer voldoet nog, maar heeft toch 'maar' 3% nauwkeurigheid.
Er bestaan tegenwoordig sensoren die het beter doen. Ik heb heel Amazon afgestruind maar dat lijkt toch vaak oude troep met 3% of 5% specs.

Maar nu heb ik deze Xioami Mija 2 gevonden, en die specificeert een nauwkeurigheid op van 1%RV. Wat onwaarschijnlijk goed zou zijn. Bij Bol kreeg ik hem thuisbezorgd voor €11. Die gok moest ik maar eens wagen.

Ik heb hem samen met mijn andere meters in de zouttest box gedaan.
Dat dingetje blijkt akelig nauwkeurig! Ik heb hem een nacht laten acclimatiseren. De temperatuur blijkt zeer veel invloed te hebben. De massa van de apparaatjes speelt een vertragende rol, de sensor meet alleen zijn chipje. Maar vooral lijkt er tijd nodig voor het water-zout om de 75% te herstellen bij temperatuurvariatie.

Je kan de temperaturen aflezen in 0,1°C. Dan blijkt, na stabilisatie, dat hij bij licht (0,1°C/kwartier) stijgende temperatuur de RV 75% en bij licht dalende temperatuur 76% aangeeft. Dat is spot on!
Bij 15°C (kamer waar mijn zoutbox staat) is het exact 75,61%.

Bijkomend voordeel van deze meter is dat hij via Bluetooth door je telefoon uit te lezen is. Er blijken een heleboel nieuwe sensoren op de markt te zijn gekomen voor de smart home toepassingen. Ik hou me daar nog niet mee bezig maar vind het wel reuze interessant omdat je er een heel draadloos datalog systeem mee kan maken: https://www.youtube.com/watch?v=XSe60RCvKUk

Waar ik nieuwsgierig naar was: de sensor blijkt Sensirion SHTV3.

Ultimate teardown https://youtu.be/EsfxUEEAbxA?t=116

EDIT/aanvulling.
Dit is dus een Mi Home device. Om die te gebruiken moest ik een Xiaomi account aanmaken. Was een flink gedoe op Smartphone, maar mbv Gmail-account op de laptop lukte het. Daarna kan je via Bluetooth mbv telefoon uitlezen. Ik denk niet dat je het op Windows laptop kan.
Het bereik ligt ver! Ik stond op 20m afstand in de tuin, deels achter struiken. De sensor binnen zat achter dubbel glas achtergevel. Op 30m, achterin de garage en deuren gesloten werkte het ook nog, maar leg ik de telefoon daar op legplank stalen kast dan verlies ik de verbinding.
Je kan de meterstanden delen met iemand anders (via telefoonnummer of email), maar diegene moet dan wel een Xiaomi account aanmaken.
Klantenservice gaf deze link voor toelichting: https://g.home.mi.com/views/user-terms.html?locale=en&type=userPri…

@TidakAda (hieronder)
De sensor zelf reageert zeer snel! Als ik er op blaas schiet hij onmiddellijk richting 99%, maar het duurt iets van 1 uur om die hobbel (condens?) weer kwijt te raken.
Mijn indruk is dat het zout+water in mijn testbox veel stabilisatietijd nodig heeft omdat RV 75% moet blijven. Onder praktijkomstandigheden neem je de temperatuur en vochtigheid zoals die is.
Als ik in de testbox een ventilator zet verwarm ik... 1°C geeft zo maar 5%RV verandering.
Wat ik eerder wel geprobeerd heb is met de hand de box een paar keer ronddraaien, maar nu denk ik dat je voor goede metingen die box gewoon rust, tijd en constante temperatuur moet geven.

Tidak Ada

Golden Member

Wat misschien de meetsnelheid kan verhogen is zo'n mini ventilatortje van 2 á 2,5 cm om de lucht in de behuizing snel te verversen.
Hoeft niet op volle toeren te draaien....

Idee?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 6 november 2022 14:47:34 schreef Spog2:
De temperatuur blijkt zeer veel invloed te hebben. De massa van de apparaatjes speelt een vertragende rol, de sensor meet alleen zijn chipje. Maar vooral lijkt er tijd nodig voor het water-zout om de 75% te herstellen bij temperatuurvariatie.

Dat is niet meer dan logisch, als de temperatuur veranderd, veranderd RH mee. Uiteraard kom je , dankzij de zoutoplossing weer tot die 75%, maar dat duurt zijn tijd.

Zit ik met de brandende vraag waarom je het op 1% nauwkeurig wil weten. voor vele toepassingen lijkt me de 3% van een klassiek meter meer dan voldoende :-)

Op 6 november 2022 22:30:53 schreef kris van damme:
[...]
Zit ik met de brandende vraag waarom je het op 1% nauwkeurig wil weten. voor vele toepassingen lijkt me de 3% van een klassiek meter meer dan voldoende :-)

De praktische range voor RV ligt tussen 40 en 60 procent. Dan heb je aan "te laag", "goed" en "te hoog" voldoende. Dat is een schaalverdeling met met maar 3 strepen.
Maar als je 5% afwijking accepteert zou 55 to 65 procent allemaal hetzelfde kunnen betekenen, is de helft van de hele range 40-60 procent. Het oordeel varieert van "waarschijnlijk goed" tot "waarschijnlijk te hoog". Daar kan je dus niet veel mee.

Op het moment dat mensen op afstand elkaars RV in huis gaan doorgeven (dat gebeurde hier op het forum en was voor mij aanleiding tot RVmeters onderzoeken) kom je met 5%RV nauwkeurigheid hopeloos in de (communicatie-)problemen: 55% of 65% RV is in de praktijk een flink verschil.

Zelfs als de specificatie 1%RV is heb je het nog steeds over 1/(60-40)=1/20 van de praktische range. Nog best grof!

Over de 3% van jou voor de dagelijkse praktijk.
Ik heb al mijn weerstationmeters gemeten en die zitten er hopeloos naast.
Ik vrees dat vele gebruikers van "3%RV nauwkeurige" meters tot dezelfde conclusie moeten komen als ze ze zouden kunnen ijken. Het spul komt allemaal uit China (Chinezen zijn nogal slordig en overdrijven met specificaties) en moest vooral goedkoop zijn.
Nog iets: veel RVmeters kunnen niet goed tegen vorst. Als je die buiten hebt gebruikt... dan?

Overigens mijn weerstationmeters doen het als temperatuurmeter nog steeds goed.
Ik heb echt niet overal 1%RV nauwkeurigheid nodig, maar een goede electronische referentie voor €11 komt mij verdraait goed van pas. :)
Mijn 3% haarhygrometer moet ik goed verzorgen om die nauwkeurigheid te behouden, moet regelmatig in natte doek en de afstelling wil nog wel eens verlopen.

RAAF12

Golden Member

Op 6 november 2022 14:47:34 schreef Spog2:

Waar ik nieuwsgierig naar was: de sensor blijkt Sensirion SHTV3.
[bijlage]

Nou wilde ik wel weten wat er in mijn CO2/temp/humidity meter zat aan sensors en zie alleen een CO2 sensor op de print zitten en dat is een Cubic CM1106. En geen losse temperatuur of vochtsensor. Hoe kan zo'n apparaat de temperatuur en de RH weergeven op het display?

edit: al gevonden, die sensors zitten in de CO2 unit.

By adjusting the position of the temperature and humidity sensor, optimizing the air duct, improving the heat dissipation capacity, combined with the dynamic temperature and humidity compensation technology, we have completely solved temperature rise problems and ensure the measurement accuracy of the temperature and humidity sensor.

De Xiaomi metertjes zijn effectief praktisch en ze ogen naar mijn mening ook mooi. Een batterijtje gaat ongeveer een jaar mee.

Het is mogelijk om op die metertjes een andere firmware te steken waarbij het niet nodig is om nog een online account aan te maken om ze te gebruiken.

Hier staat een hele uitleg hoe het moet inclusief integratie in Home Assistant:
https://blog.quindorian.org/2020/10/4-xiaomi-temperature-sensor-for-ho…

Arco

Special Member

Heb ook eens 2 van die xiaomi's besteld, ik vond het wel handig dat ze vrij accuraat zouden zijn...
Helaas valt dat bar tegen, de 1% halen ze bij lange na niet (ongeveer 10% verschil, 41%RH vs 46%RH... :( )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

De xiaomi's draaien nu ruim 8 dagen, en de aanwijzig is bij beide nu vreemd genoeg bijna gelijk. (pas na 6 dagen gebeurde dat)
Wijzen nu 41% en 42%RH en 19.6 en 19.7°C aan. (is me een raadsel waarom dat een week geduurd heeft...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 24 januari 2023 01:29:47 schreef Arco:
De xiaomi's draaien nu ruim 8 dagen, en de aanwijzig is bij beide nu vreemd genoeg bijna gelijk. (pas na 6 dagen gebeurde dat)
Wijzen nu 41% en 42%RH en 19.6 en 19.7°C aan. (is me een raadsel waarom dat een week geduurd heeft...)

Dat klopt en staat ook op wat websites vermeld

quote

Het is belangrijk om de Cubic sensor minimaal 7 dagen aansluitend aan te laten staan om de auto kalibratie goed te laten werken. Pas na 7 dagen kunnen we zeggen of deze de juiste waardes laten zien.

Er staat ook dat in die tijd de sensor niet moet worden verplaatst.

Arco

Special Member

Er zat helaas alleen een Chinese handleiding bij... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com