welke sluipverbruik is normaal?

Arco

Special Member

Ik begrijp trouwens die overzichten van bijv. Essent over het gebruik van een 'gemiddeld' huishouden ook niet erg.
Dat is zo weinig, dat lukt me met alles op minimum en tv uit niet eens...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Op 7 november 2022 15:22:26 schreef Arco:
Ik begrijp trouwens die overzichten van bijv. Essent over het gebruik van een 'gemiddeld' huishouden ook niet erg.
Dat is zo weinig, dat lukt me met alles op minimum en tv uit niet eens...

Mij ook niet hoor

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Henk H.

Golden Member

Op 7 november 2022 15:16:59 schreef benleentje:En ik denk dat onder de 150W sluipverbruik, zonder de pieken van bv een koelkast wel haalbaar moet zijn.

Dat moet zonder meer haalbaar zijn. Wij zitten op ca 50 Watt (0 Watt op L1, ca 15 Watt op L2 en ca 34 Watt op L3). Dat is ADSL modem (wifi aan), 2 switches, beltrafo, en Ikea hub voor slimme verlichting.

Zonder koelkast, en geen mechanische ventilatie.

Ca 2500 kWh voor het hele jaar, met 1 volwassene en een 3 jarige praktisch altijd thuis. De andere volwassene is fulltime aan het werk en de 5 jarige zit op de basisschool. Wij hebben geen droogkast. Verder geen zonnepanelen, verwarming met gasgestookte CV-ketel uit 2018 en mijn metingen lopen via P1 poort slimme meter.

een rpi die at random uitvalt, daar mag je regelmatig een corrupt systeem of kapotte SD kaart in verwachten. daarom UPS op de webserver (draaien 2 bedrijven op).

de 2de is voor het internet, als de electriciteit eens gek doet en uitvalt, ben ik mijn IP adres kwijt. wederom, 2 bedrijven waar ik werk aan heb om weer in de lucht te krijgen.

sluipverbruik is 170W, de rest zijn frigo en diepvriezer die aan springen.
meestal heb ik 2,5-2,6kWh verbruik, maar soms ineens 3,4-4,1... dat wil ik vooral vinden.
de boilers zitten op klokje, die kunnen niet aanspringen. wasmachine, droogkast, vaatwas springen niet vanzelf aan....

dit is mijn verbruik van vannacht en vandaag (warmtepomp en warmwaterboiler warmen overdag). het blauwe is de zonnepanelen.

snachts zie je die piekjes, dat is dus koelkast/diepvriezer die aanspringen.
maar van
0h tot 1h is de baseline hoger dan van 1h naar 2h.
2-3 weer wat hoger, daarna weer lager.
5h tot 5h30 is die het laagste

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

de 2de is voor het internet,

Oke helder waarom je 1 UPS nodig heb, maar waarom dan 2 kan alles niet op 1 UPS?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Er wordt onder andere geen rekening gehouden met hen, die de hele dag thuis zijn, zoals gepensioneerden, thuiswerkers en 'thuis-niet-werkers'. Die gebruiken de hele dag energie, voornamelijk verwarming en TV/IT en in de winter ook verlichting overdag. En vergeet het koffiezetapparaat niet!

Gepensioneerden zien hun energie rekening duidelijk omhoog gaan. Bovendien heb je op hogere leeftijd meer behoefte aan warmte en niet alleen omdat je minder actief bent....

Iemand trouwens nog intersse in een MGE EX10-UPS met extra accubak?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Van de beltrafo is voor een flink deel het gloeilampje in de drukknop ook schuldig aan het verbruik. Ik heb daar zelf een witte LED ingebouwd en meteen een snubber voor de contacten die daardoor nu schoon blijven.

Op 7 november 2022 15:37:01 schreef benleentje:
[...]Oke helder waarom je 1 UPS nodig heb, maar waarom dan 2 kan alles niet op 1 UPS?

de internetmodem staat in de woonkamer van het huis,
de webserver staat 25meter verder in bureau van de zaak, net naast de zekerinkast. dus de 2de rpi zit ook op die UPS om de energie te monitoren.

kan dan natuurlijk ook een hoop kabels door het huis gaan trekken zodat die modem op de UPS achteraan kan, maar ga dat weer vereenvoudigen.

12V accu direct op de modem, 12V (13,5 ofzo) adapter die de accu vol houd. geen ups, geen omschakelen, geen inverter om van 12V naar 230V weer te gaan om met een adapter weer 12V te maken.
plan was om de PC ook op die ups te zetten, maar die is er op 2jaar tijd niet opgeraakt en denk een keer of 4 uitgevallen daardoor. die overleefd het wel

Op 7 november 2022 15:39:17 schreef Tidak Ada:
Er wordt onder andere geen rekening gehouden met hen, die de hele dag thuis zijn, zoals gepensioneerden, thuiswerkers en 'thuis-niet-werkers'. Die gebruiken de hele dag energie, voornamelijk verwarming en TV/IT en in de winter ook verlichting overdag. En vergeet het koffiezetapparaat niet!

mijn vrouw is ook thuis, heeft een massagesalon. dus verwarming draait continue, smiddags kookt ze als de kindjes thuis komen eten (lekker op zonnestroom, dus wel voordelig zo). heb nu 24 zonnepanelen maar op bewolkte dagen doen die niks dus. gisteren 2kWh opgewekt, en een verbruik van 29kWh. om te compenseren heb ik dus voor zulke dagen 350 zonnepanelen nodig

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Op 7 november 2022 15:31:33 schreef fcapri:
een rpi die at random uitvalt, daar mag je regelmatig een corrupt systeem of kapotte SD kaart in verwachten. daarom UPS op de webserver (draaien 2 bedrijven op).

Niet op een SD draaien, dan heb je daar geen last van. (usb boot werkt al sinds de pi3)

de 2de is voor het internet, als de electriciteit eens gek doet en uitvalt, ben ik mijn IP adres kwijt. wederom, 2 bedrijven waar ik werk aan heb om weer in de lucht te krijgen.

Een dynamische DNS (https://www.duckdns.org/) lost dat op.

Een minder lompe UPS is ook een oplossing natuurlijk, 50W idle is wel erg pittig.

Misschien is je webserver gehackt en is die ‘s nachts druk bezig met het versturen van spam. :?

Op 7 november 2022 15:39:17 schreef Tidak Ada:
Er wordt onder andere geen rekening gehouden met hen, die de hele dag thuis zijn, zoals gepensioneerden, thuiswerkers en 'thuis-niet-werkers'.

Ik ben al een poosje gepensioneerd, maar uit de overzichten die ik elke maand krijg blijkt dat ons verbruik altijd lager is dan van klanten in een gelijksoortige woning en dezelfde gezinssamenstelling.
Het verbruik heeft dus voornamelijk te maken met je eigen gedrag.

benleentje

Golden Member

Op 7 november 2022 15:22:26 schreef Arco:
Ik begrijp trouwens die overzichten van bijv. Essent over het gebruik van een 'gemiddeld' huishouden ook niet erg.
Dat is zo weinig, dat lukt me met alles op minimum en tv uit niet eens...

Toch denk ik dat die overzichten gewoon een berekend gemiddelde zijn. En dus wat dat betreft accuraat zijn en kloppen.
Je moet aan die overzichten ook niet te zwaar tillen het is handig om een vergelijking te hebben maar meer als dat is het ook niet want voor iedereen is de situatie toch uniek.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Ja,

Maar het is toch raar dat de gemiddelden zo onwaarschijnlijk laag zijn. (Let wel: gemiddelden, dus de 'zuinigen' gebruiken nog veel minder.)
Ik probeer zoveel mogelijk het verbruik terug te dringen en zit dan nog ruim 25% boven dat 'gemiddelde huishouden'...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evelo

Golden Member

Ik heb een metertje in mijn verdeelbord die in de berging hangt.

Als ik ’s morgens als eerste wakker ben en de motor van de koelkast in de keuken draait niet dan zie ik meestal iets van 15W verbruik op het display.

Standbyverbruikers zijn dan: inductiekookplaat (tiptoetsen), sturing regenwaterpomp, 4G/wifi modem, lucht/luchtwarmtepomp, viertal shelly metertjes. En dat is het zo wat.

Het is wel een goedkoop metertje waarvan ik me afvraag hoe juist die meet bij dergelijk lage vermogens.

Op 7 november 2022 15:48:21 schreef Sine:
[...]
Niet op een SD draaien, dan heb je daar geen last van. (usb boot werkt al sinds de pi3)

[...]

Een dynamische DNS (https://www.duckdns.org/) lost dat op.

Een minder lompe UPS is ook een oplossing natuurlijk, 50W idle is wel erg pittig.

ook dan is corruptie snel gebeurt. men webserver boot van SD en gaat dan over naar SSD. die wordt elke 5jaar gewoon vervangen (rpi EN ssd).
de 2de is nu om de zonnepanelen te monitoren. daar heb ik een rpi1 (zit zonder snellere en t is maar pulsjes tellen) op mijn 20panelen installatie.
in de garage nog een zero die mijn 4 panelen met enphases monitort.
een rpi3 die aan mijn 3D printer hangt
een rpi3 die de eerste 3 cameras voor zijn rekening neemt
een rpi4 die de laatste 2 cameras doet en het beheer van alle 5 online zet.
nog ergens een zero waar ik niet weet waar die rondslingert
en nu een rpi3 die als 'verbruiksmeter' draait. als ik overal SSD's moet gaan hangen, gaat het ook niks oplossen want die verbruiken ook stroom.

dynamisch dns heb ik niet.
www.fordcapri.be, www.cwad.be en www.spa4u.be staan fix gelinkt aan mijn IP en dat blijft jaren draaien, tot mijn modem eens uitvalt door spanningsonderbreking. dan moet ik inloggen bij de domeinbeheerder en daar mijn IP adres 3x veranderen.
probleem is dat ik er aan moet geraken. als ik op mijn werk zit, en mijn IP veranderd, vind het nog maar eens terug hé.
ik werk ook via remote desktop op mijn pc thuis, heb verschillende VPN's draaien en beheer zelf mijn warmtepomp remote. dat laat ik niet over aan 'free' dynamic dns hosts.
had vroeger dyndns maar die zijn absurd duur geworden.

vandaar dat ik die ene UPS aan de modem weer ga vervangen door mijn 'kleinere' die direct op lood accu zit. werkje voor dit weekend (geen zin om mijn IP weer omzeep te helpen nu. dat het ook zolang duur voor ze fix ip aan iedereen uitdelen ...

Op 7 november 2022 18:41:23 schreef evelo:
Ik heb een metertje in mijn verdeelbord die in de berging hangt.

Als ik ’s morgens als eerste wakker ben en de motor van de koelkast in de keuken draait niet dan zie ik meestal iets van 15W verbruik op het display.

Standbyverbruikers zijn dan: inductiekookplaat (tiptoetsen), sturing regenwaterpomp, 4G/wifi modem, lucht/luchtwarmtepomp, viertal shelly metertjes. En dat is het zo wat.

Het is wel een goedkoop metertje waarvan ik me afvraag hoe juist die meet bij dergelijk lage vermogens.

>
ik zit 10x zo hoog. een adsl/telenet modem is al vlotjes 15-20W als zijn wifi ook aan staat. als je dat ook hebt, heb ik al weinig vertrouwen in je metertje.
handige is als je 1000W element aanschakelt en dan je verbruik meet. van 1000 naar 1015 mag je meer vertrouwen, dan van 0 naar 15W

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Op 7 november 2022 17:19:13 schreef KlaasZ:
[...]Ik ben al een poosje gepensioneerd, maar uit de overzichten die ik elke maand krijg blijkt dat ons verbruik altijd lager is dan van klanten in een gelijksoortige woning en dezelfde gezinssamenstelling.
Het verbruik heeft dus voornamelijk te maken met je eigen gedrag.

Da's te kort door de bocht, of je de hele dag thuis bent of thuiswerkt telt wel degelijk mee...

Ook voor de temperatuur in huis.
De door de overheid aangeprezen 19 graden is hoogst onaangenaam als je de hele dag zittend werk hebt (ontwerpen, programmeren,...)
(na een paar uur ben je net een ijspegel en heb je niet veel lust meer in verder werken... )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wij zitten daar nog onder, hier de hele dag 18 graden. Je went er aan.

benleentje

Golden Member

Maar het is toch raar dat de gemiddelden zo onwaarschijnlijk laag zijn.

1) Ik weet niet wat Essent berekend. Als ik het vergelijk met wat Eneco mij elke maand stuurt vind ik die gemiddelden helemaal niet zo gek.
2) De gemiddelden zijn vooral zo laag omdat ze naast elektra ook gas verbruiken. IK weet niet hoe dat bij jouw zit ;).

Eneco
Gemiddeld stroomverbruik september
1-persoons 146 kWh
2-persoons 228 kWh
3-persoons 274 kWh
4-persoons 316 kWh
5-persoons 332 kWh

Mijn verbruik 234 kWh

Maar dat was nog voordat ik besloot om te gaan bezuinigen.
Volgens mijn Eneco zit ik voor oktober op 149kWh. Ik had stiekem op minder gehoopt.
Zit ik toch nog boven een 1 persoonshuishouden. Maar goed ik ben helaas afgekeurd en zit heel veel thuis. En heb ik oon een draaibank, kolomboormachine, kleine compressor, soldeerbout wat ik af en toe gebruik. vooral die soldeerbout natuurlijk.
IK kan nog wel flinke winsten maken PC goed voor 400W - 600W en TV goed voor 300W. Maar ik wacht wel is die een keer defect gaan of te ver veroudert zijn. IK ga ook geen goedwerkende apparatuur zomaar vervangen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 7 november 2022 19:23:38 (19%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@benleentje

Misschien moet je overstappen naar Budget Energie, dan gaat je verbruik omlaag:

5 pers 316 kWh
4 pers 296 kWh
3 pers 255 kWh
2 pers 215 kWh
1 pers 139 kWh

Als bron verwijzen ze naar het Nibud, maar daar zie ik alleen gemiddelde verbruiken per jaar. Ik zal wel niet goed kijken. Wel gek, die verschillen. Ons gezin zit overigens ook altijd beneden de gemiddelden. Geldt ook voor water.

Sine

Moderator

Op 7 november 2022 18:50:00 schreef Arco:
[...]
De door de overheid aangeprezen 19 graden is hoogst onaangenaam als je de hele dag zittend werk hebt (ontwerpen, programmeren,...)
(na een paar uur ben je net een ijspegel en heb je niet veel lust meer in verder werken... )

Dat ligt er aan, ik heb het niet graag te warm. Hoger dan 18 staat het ding enkel in de avond.

Op 7 november 2022 19:19:30 schreef benleentje:

Eneco
Gemiddeld stroomverbruik september
1-persoons 146 kWh
2-persoons 228 kWh
3-persoons 274 kWh
4-persoons 316 kWh
5-persoons 332 kWh

Mijn verbruik 234 kWh

ik vind dat nog laag nu dan, mijn september verbruik was 648kWh, maar dan alles electrisch hier en 4 personen. vrouw overdag altijd thuis, dus dat jaagt de kost ook op.
verwarming huis, warm water, badkamerverwarming, koken (inductie, electrische oven, microgolf...)
oktober was 777kwh.

maar in belgie zeggen ze dat een gemiddeld gezin op 3500kWh/jaar zit, en daar zit ik bijna X3 boven.
mijn 'nacht' sluipverbruik zit zo rond de 1100kwh/jaar. verwarming staat NOOIT aan snachts, geen wasmachines, droogkast, vaatwas snachts... niks.
tel dat sluipverbruik overdag, zit ik aan 2200kWh zonder iets te doen.
onze warmwaterboiler verbruikt 5-5,5kWh/dag, dus die is ook met 2000kWh weg. dat maakt 4200kwh. nog niks verwarmt of gekookt dan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik zit lager, 70-90 kWh / maand. 1 persoon in een rijtjeshuis.

Dit was gisteren, op een wandeling 's middags na voornamelijk thuis gerommeld.

Het achtergrondverbruik van ruw 50W omvat:

- Koelvries combinatie Liebherr.
- Router.
- Paar slapende computers.
- Combi-CV van Nefit
- Vier klok-achigen (moederklok, magnetron, elektrische klok, wekkerradio)
- Beltrafo.
- Davis weerstation.

Alle overige apparatuur is spanningsloos als ik er niet mee bezig ben.

Ik ben een beetje lui en heb het nooit systematisch gemeten, maar ik vind het laag genoeg en heb in die zin geen sluipverbruik.
Op werkdagen ben ik er niet en is overdag hetzelfde als 's nachts.

Sine

Moderator

Op 7 november 2022 18:44:56 schreef fcapri:
[...]

ook dan is corruptie snel gebeurt. men webserver boot van SD en gaat dan over naar SSD. die wordt elke 5jaar gewoon vervangen (rpi EN ssd).
de 2de is nu om de zonnepanelen te monitoren. daar heb ik een rpi1 als ik overal SSD's moet gaan hangen, gaat het ook niks oplossen want die verbruiken ook stroom.

Corruptie door uitval zul je bij een pi3 en hoger niet snel hebben, een pi1 is een ander verhaal, die zijn een beetje wispelturig wat dat betreft.

dan moet ik inloggen bij de domeinbeheerder en daar mijn IP adres 3x veranderen.
probleem is dat ik er aan moet geraken. als ik op mijn werk zit, en mijn IP veranderd, vind het nog maar eens terug hé.
ik werk ook via remote desktop op mijn pc thuis, heb verschillende VPN's draaien en beheer zelf mijn warmtepomp remote. dat laat ik niet over aan 'free' dynamic dns hosts.
had vroeger dyndns maar die zijn absurd duur geworden.

Voor al dat thuisspul (en om er achter te komen wat je ip adres geworden is) kun je prima duckdns gebruiken, ik zie niet wat daar mis mee is.
Zelfs sites draaien heb ik overigens al lang opgegeven, voor die paar euro per jaar mag de hoster dat voor me doen.
Daar kan zelfs de stroomrekening van een enkele pi niet tegenop.

dat het ook zolang duur voor ze fix ip aan iedereen uitdelen ...

De kabelboeren gaan dat nooit doen, daar is voor hun ook geen enkele motivatie voor.

fzwart

Golden Member

Hier haal ik toch wel een nachtverbruik van 170 Watt. Jaarverbruik 3600 kWh met twee personen.
's Nachts draait eigenlijk alleen een Synology NAS, RasPi, internet-modem, Ziggo tv-kastje, klein aquarium, 4 x CCTV en luchtontvochtiger.
Overdag loopt het flink op aangezien ik thuis werk met twee PC's, een elektrische oven die dagelijks wel gebruikt word en 's avonds twee tv's omdat ik spontaan jeuk krijg van de programma's die mijn vrouw juist geweldig vind :P

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Op 7 november 2022 19:48:33 schreef Sine:
[...]
Corruptie door uitval zul je bij een pi3 en hoger niet snel hebben, een pi1 is een ander verhaal, die zijn een beetje wispelturig wat dat betreft.

[...]
Voor al dat thuisspul (en om er achter te komen wat je ip adres geworden is) kun je prima duckdns gebruiken, ik zie niet wat daar mis mee is.
Zelfs sites draaien heb ik overigens al lang opgegeven, voor die paar euro per jaar mag de hoster dat voor me doen.
Daar kan zelfs de stroomrekening van een enkele pi niet tegenop.

[...]
De kabelboeren gaan dat nooit doen, daar is voor hun ook geen enkele motivatie voor.

fix ip nogthans gemakkelijk, geen dhcp gedoe meer, probleem oplossing ook veel makkelijk, je kent iedereen zijn ip adres.
ik heb jaren met die free dns zever gewerkt. freeip, no-ip, dyndns en nog een paar. ben je er goed mee weg, worden ze betalend en schrappen ze ineens het aantal domeinen dat je kan koppelen. heb het gehad met dat gratis goed.
hosting hetzelfde, ineens knikkeren je eraf of veranderen de abbonementsformules. genereer je teveel traffic enzo, zit je over de quota of beginnen ze reklame op je site te zetten.
aan 5W kost die rpi me dus 43kWh of 10€/jaar vroeger. ik heb dan alle vpn gratis, shadowsocks om ook in china vrij te zijn, gratis ftp, webmail,.... houd het beheer dan veel liever bij mezelf.
die website laat me nu ook toe om mijn eigen solar systeem te monitoren
opbrengst in blauw, verbruik in rood, volledig gratis :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken