Show your projects! Part 34

Dit topic is gesloten

Tussen al de professionals toch even een knutsel projectje. Ford camionette heeft een autostart/stop functie. Niet mijn ding maar telkenmale (na iedere contactinschakeling) de knop indrukken om deze uit te schakelen ook niet. In de garage beweren ze dat ze het niet kunnen uitprogrammeren. Vermoedelijk moedwilligheid, vandaar wat macguyveren.
Print achter de schakelaar is vrij basic. Het commando vraagt enkel een open collector puls. Uitgezocht via reverse engeneering. De boel uiteen en optekenen vh plan dus. Met een 555 een puls laten geven bij start en de discharge pin als open collector gebruikt. Wat ook 1 is. Lekker handig. Dan zo klein mogelijk gemaakt zodat de schakeling in de daarnaast ongebruikte toets past. By the way, het werkt. Niet onbelangrijk 8)7

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Lambiek

Special Member

Op 13 november 2022 12:56:30 schreef Sine:
Een weekendprojectje:
Een facelift (incl elektronica) voor mijn mid-80's (ontwerp 1977) HSP voeding.

Ziet er goed uit Sine. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 23 november 2022 11:17:04 schreef EricN:
Tussen al de professionals toch even een knutsel projectje. Ford camionette heeft een autostart/stop functie. Niet mijn ding maar telkenmale (na iedere contactinschakeling) de knop indrukken om deze uit te schakelen ook niet. In de garage beweren ze dat ze het niet kunnen uitprogrammeren. Vermoedelijk moedwilligheid, vandaar wat macguyveren.
Print achter de schakelaar is vrij basic. Het commando vraagt enkel een open collector puls. Uitgezocht via reverse engeneering. De boel uiteen en optekenen vh plan dus. Met een 555 een puls laten geven bij start en de discharge pin als open collector gebruikt. Wat ook 1 is. Lekker handig. Dan zo klein mogelijk gemaakt zodat de schakeling in de daarnaast ongebruikte toets past. By the way, het werkt. Niet onbelangrijk 8)7

loopt er niet een extra draad meetdraad naar de accu voor die functie? als die stekker losligt werkt de start/stop niet meer. heb ik eens vernomen, maar kan ook een ander merk auto zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kan die draad lostrekken, maar dan werkt het start/stop-systeem helemaal niet. Met de 555-truc van EricN kan je als je dat wilt het start/stop-systeem weer inschakelen.

RAAF12

Golden Member

Op 23 november 2022 11:17:04 schreef EricN:
Met een 555 een puls laten geven bij start en de discharge pin als open collector gebruikt.

Ooit ook eens ingebouwd in een vorige auto. Maar dan om een andere reden. Is dat de elco over de voeding voor de 555? De 12V in de auto kan nogal noisy zijn....

Op 25 november 2022 20:24:38 schreef ohm pi:
Je kan die draad lostrekken, maar dan werkt het start/stop-systeem helemaal niet. Met de 555-truc van EricN kan je als je dat wilt het start/stop-systeem weer inschakelen.

als je de stekker weer insteekt werkt het start/stop ook weer gewoon. ik ken niemand die dat systeem nu fijn vind. wil je net een drukke weg optrekken en hop slaat de motor af..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 november 2022 18:55:04 schreef testman:
[...]

loopt er niet een extra draad meetdraad naar de accu voor die functie? als die stekker losligt werkt de start/stop niet meer. heb ik eens vernomen, maar kan ook een ander merk auto zijn..

Nee. Gewoon een pull up weerstand die commando detecteerd. Stekker uit is geen controle. Altijd geactiveerd dus.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 25 november 2022 20:50:58 schreef RAAF12:
[...]

Ooit ook eens ingebouwd in een vorige auto. Maar dan om een andere reden. Is dat de elco over de voeding voor de 555? De 12V in de auto kan nogal noisy zijn....

[bijlage]

Nee, is de laad elco. Maar 555 wordt extreem gebruikt. De elco gaat van nul naar 12v dus de trigger is nogal standvastig.

Ik heb wel een bug in mijn ontwerp gevonden en ben al aan een volgende verbeterde versie aan het brainstormen. Blijkbaar komt mijn 12v voeding vd verlichting van een dimbare spanning dus als ik ga dimmen loopt het mis. Zo gaat dat met pioneerswerk. Hahaha

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
RAAF12

Golden Member

Yep die ken ik, maar dan iets anders, met een kort draadje de camera achterop voeden vanaf het achterlicht. Staat PWM op :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 25 november 2022 23:40:40 (66%)

Op 25 november 2022 23:11:08 schreef EricN:
[...]

Nee, is de laad elco. Maar 555 wordt extreem gebruikt. De elco gaat van nul naar 12v dus de trigger is nogal standvastig.

Ik heb wel een bug in mijn ontwerp gevonden en ben al aan een volgende verbeterde versie aan het brainstormen. Blijkbaar komt mijn 12v voeding vd verlichting van een dimbare spanning dus als ik ga dimmen loopt het mis. Zo gaat dat met pioneerswerk. Hahaha

Met een beetje mazzel is de dimspanning een PWM-signaal. Dan ben je er met een afvlakelco over de NE555 en extra diode in de plusdraad.
Als extra storingsonderdrukker kan je ook nog een weerstand van bijv 15Ω in serie met de diode opnemen.

Op 26 november 2022 00:14:58 schreef ohm pi:
[...]Met een beetje mazzel is de dimspanning een PWM-signaal. Dan ben je er met een afvlakelco over de NE555 en extra diode in de plusdraad.
Als extra storingsonderdrukker kan je ook nog een weerstand van bijv 15Ω in serie met de diode opnemen.

Had ik ook al gedacht maar het past nu maar net op dat plaatsje(achter de ongebruikte toets). Dat zou inhouden dat ik extern moet gaan werken. Dan kan ik beter alle kabels naar een grotere plaats trekken en een flexibelere oplossing zoeken. Ik broed nu op een atmega85. Plan is getekend. Nu nog tijd vinden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
fripster

Golden Member

Je kunt het bijna geen project noemen, maar dit weekend maar eens even mijn nieuwe DC-DC power supply module (WEGE WZ3605) in een kastje gezet met een ASTEC 24V-10A DIN SMPS die ik al heel lang had liggen. Stuk beter dan wat ik eerst had in ieder geval... Kastje is een recycler uit de rommelbak.

Ik had eerst een oude Schaffner netentree erin zitten (mooi ding, met schakelaar en filter), maar die begon rooksignalen te geven na een paar minuten. Wat een stank... bah. Dus maar iets zelf gemaakt. Zekering zit in de ASTEC, dus niet nodig een extra te plaatsen bij de netentree.

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Sine

Moderator

Handig dingetje, tot welke spanning kom je met 24V in?
Traanplaat is een rot materiaal om recht te zagen, dus die golfjes in de frontplaat vergeef ik je voor deze keer ;)

Ik wel nog een 'harde' power switch.
Ah, die zit op de achterkant.

Er is ook zo'n module onderweg uit china om eens mee te stunten. Dat kon best eens een leuk ding zijn voor een portable labvoeding gevoed uit een gereedschapsaccu.

Op 23 november 2022 11:17:04 schreef EricN:
Tussen al de professionals toch even een knutsel projectje. Ford camionette heeft een autostart/stop functie. Niet mijn ding maar telkenmale (na iedere contactinschakeling) de knop indrukken om deze uit te schakelen ook niet. In de garage beweren ze dat ze het niet kunnen uitprogrammeren. Vermoedelijk moedwilligheid, vandaar wat macguyveren.
Print achter de schakelaar is vrij basic. Het commando vraagt enkel een open collector puls. Uitgezocht via reverse engeneering. De boel uiteen en optekenen vh plan dus. Met een 555 een puls laten geven bij start en de discharge pin als open collector gebruikt. Wat ook 1 is. Lekker handig. Dan zo klein mogelijk gemaakt zodat de schakeling in de daarnaast ongebruikte toets past. By the way, het werkt. Niet onbelangrijk 8)7

Lol, in mijn Opel Crossland heb ik eens wat cola gemorst over het knoppenpaneeltje waar ook de start/stop zit. Deze bleef na indrukken vastgeplakt zitten en kwam niet meer omhoog...... Blijkt dat het start/stop systeem compleet uit blijft.

Heb de console inmiddels volledig gereinigd en een gevouwen papiertje tussen de knop gedrukt, werkt dikke prima ;)

fripster

Golden Member

@Sine: nog niet geprobeerd. De ASTEC staat ingesteld op 28V, dus ik denk dat 24V haalbaar is. Ik ga wel ff kijken en post het hier dan wel.
Het blijkt dat het ding dus ook kan boosten. Maximum output 36VDC..Leuk!

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op 26 november 2022 18:11:10 schreef klabam:
[...]

Lol, in mijn Opel Crossland heb ik eens wat cola gemorst over het knoppenpaneeltje waar ook de start/stop zit. Deze bleef na indrukken vastgeplakt zitten en kwam niet meer omhoog...... Blijkt dat het start/stop systeem compleet uit blijft.

Heb de console inmiddels volledig gereinigd en een gevouwen papiertje tussen de knop gedrukt, werkt dikke prima ;)

Zelfde gedaan bij yaris getest met een tandenstoker en daarna ipv een veerretour schakelaar een vaste schakelaar erin gezet.

Zo daar geen last meer van nu nog de EGR afdoppen ook zo kansloos systeem.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

helaas. Natuurlijk dat eerst geprobeerd. De functie auto SS uitschakelen reageert enkel op een overgang van nul naar 1. Een ingedrukt gehouden toets werkt dus niet bij deze.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
RAAF12

Golden Member

Reparatie van een LED zaklamp. Voor noppes gekregen bij een automaterialenwinkel die in de rommelbak lag. En omdat die batterijen waren gaan lekken mocht die weg. De drie penlite, klein model batterijen waren inderdaad vergaan en de prut zat overal, het centrale contact aan de minkant was weggerot. Daarvoor in de plaats zit een 2mm boutje-tandring----sluitring-moer.

De plaatjes zijn klikbaar
De macrolens van de flagship model telefoons zijn erg goed. De wat grof gevijlde minpool geeft prima contact, want de overgangsweerstand is nihil naar het veercontact wat verbonden is aan de push switch. Een leuk lampje met verstelbare lens in lichtgewicht aluminium behuizing én ik ben er blij mee!

Lambiek

Special Member

Heb je er weer een mooi zaklampje bij, die dingen geven goed licht. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

In de Koffiecorner al mee begonnen.
Het reverse engineeren van een Fidelity Challenger 7, op de Z80 gebaseerde schaakcomputer uit de jaren 70.
In eerste instantie ging het me om het veiligstellen van de ROM, later besloten hem helemaal te strippen wat reverse engineeren makkelijker maakt.

Tevens maar "gerecapped" :+ en ge re-sistored, was toch bang dat die oude weerstanden zouden dichtslibben en het schaakprogramma trager zou maken :+

De schaakcomputer :

De (originele) print:

Gestripte print (met PCBtraceOverlayer) waar je de scans "transparant" over elkaar kan leggen :

De lege print:

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Weer opgebouwd :

Het schema :

Om de ROM uit te lezen heb ik een adapter printje gemaakt:

Is het nuttig dit ? : Nee
Vind ik het leuk ? : Ja

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 10 december 2022 19:13:00 (21%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
benleentje

Golden Member

Is het nuttig dit ?

Toch wel iets van nuttig. Software en schema in ieder geval gered voor iemand die in 2589 het ding wil nabouwen. :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Thevel

Golden Member

iemand die in 2589 het ding wil nabouwen

En is dat nuttig? :)

bprosman

Golden Member

Ik heb ook nog een werkende en een niet werkende "Speech" versie. Met een echt Steven Hawking stemmetje.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dit topic is gesloten