"shall we play a game?"
Dit topic is gesloten
Moderator
"shall we play a game?"
Golden Member
Op 10 december 2022 21:04:34 schreef Sine:
"shall we play a game?"
Moderator
https://www.youtube.com/watch?v=-1F7vaNP9w0
Wat voor een speach synth chip zit er op? De resolutie is net niet hoog genoeg om dat te kunnen zien.
Op 10 december 2022 21:43:45 schreef Sine:
https://www.youtube.com/watch?v=-1F7vaNP9w0Wat voor een speach synth chip zit er op? De resolutie is net niet hoog genoeg om dat te kunnen zien.
Is tegenwoordig een cultfilm geworden. Maar ondanks de leeftijd helaas weer erg actueel.
Die computer op de achtergrond bij die knul: Was dat een PDP?
Golden Member
Op 10 december 2022 22:14:17 schreef Ex-fietser:
[...]Is tegenwoordig een cultfilm geworden. Maar ondanks de leeftijd helaas weer erg actueel.
Die computer op de achtergrond bij die knul: Was dat een PDP?
Een Altair volgens mij.
Golden Member
Op 10 december 2022 21:43:45 schreef Sine:
https://www.youtube.com/watch?v=-1F7vaNP9w0Wat voor een speach synth chip zit er op? De resolutie is net niet hoog genoeg om dat te kunnen zien.
S14001A
Special Member
Op 10 december 2022 22:30:07 schreef bprosman:
[...]
Een Altair volgens mij.
Golden Member
Hi Bram,
Voor dit soort dingen is het, als je het leuk vind, dat het dan ook nuttig is, want het geeft je waarschijnlijk een goed gevoel, hoe mooi wil je het hebben!
Groet,
Bram
Honourable Member
Aflopen week kreeg ik van de kantinebeheerder van onze sportclub een thermometer mee, hij was al open... maar ze hadden wel even gezocht naar de schroefjes...
Die zaten uiteindelijk onder rubber dopjes.
Met dat ding meten we de frituur en andere zaken vanwege de wekelijkse controle.
Batterij was leeg na 7 jaar.
Er zit een speciale lithium in gesoldeerd.
Daar een vervanger voor gevonden.
Hij ging uit zichzelf aan... maar niet meer uit met het knopje waar een membraan contactje onder zit.
Na even verder inspecteren was het snel duidelijk.
Men had eerst het ding niet open gekregen en later de verborgen schroefjes pas gevonden.
De eerste poging was met een MES ondernomen en daar kan het bandkabeltje van de print naar het membraanschakelaartje dus niet tegen, die zit helemaal aan de zijkant
Die dingen zijn al weg als zelfs de kleinste punt op de JBC er maar naar kijkt, dus bandkabeltje herstellen was ook geen oplossing.
Opeens een idee om het op te lossen en het ding toch redelijk vloeisstofdicht en schoon te houden zonder drukknopje aan de buitenzijde te maken.
Ik heb er een reed contactje in gesoldeerd op de print op de juiste pennen.
Nu even een magneetje er bij en aan, weer er bij is uit.
Ik ga even uitleggen dat de magneet en de thermometer in een apart laatje moeten worden bewaard
Mooi een nieuwe van 167 euro bespaard, alleen 10 euro voor een lithium cel, ik heb een laatje vol reed contactjes liggen.
Op 11 december 2022 00:15:50 schreef revado:
Aflopen week kreeg ik van de kantinebeheerder van onze sportclub een thermometer mee, hij was al open... maar ze hadden wel even gezocht naar de schroefjes...
Die zaten uiteindelijk onder rubber dopjes.
Met dat ding meten we de frituur en andere zaken vanwege de wekelijkse controle.
Batterij was leeg na 7 jaar.
Er zit een speciale lithium in gesoldeerd.
Daar een vervanger voor gevonden.
Hij ging uit zichzelf aan... maar niet meer uit met het knopje waar een membraan contactje onder zit.
Na even verder inspecteren was het snel duidelijk.
Men had eerst het ding niet open gekregen en later de verborgen schroefjes pas gevonden.
De eerste poging was met een MES ondernomen en daar kan het bandkabeltje van de print naar het membraanschakelaartje dus niet tegen, die zit helemaal aan de zijkant
Die dingen zijn al weg als zelfs de kleinste punt op de JBC er maar naar kijkt, dus bandkabeltje herstellen was ook geen oplossing.
Opeens een idee om het op te lossen en het ding toch redelijk vloeisstofdicht en schoon te houden zonder drukknopje aan de buitenzijde te maken.
Ik heb er een reed contactje in gesoldeerd op de print op de juiste pennen.
Nu even een magneetje er bij en aan, weer er bij is uit.
Ik ga even uitleggen dat de magneet en de thermometer in een apart laatje moeten worden bewaard
Mooi een nieuwe van 167 euro bespaard, alleen 10 euro voor een lithium cel, ik heb een laatje vol reed contactjes liggen.
[bijlage]
die thermometers ken ik wel, in het verleden heb ik die cellen vaker vervangen. dacht een apart soort litium cel met 2 soldeerpennen eraan. een vorig werkgever had er diverse van in gebruik voor de HACCP.
Honourable Member
Op 11 december 2022 10:52:39 schreef testman:
[...]die thermometers ken ik wel, in het verleden heb ik die cellen vaker vervangen. dacht een apart soort litium cel met 2 soldeerpennen eraan. een vorig werkgever had er diverse van in gebruik voor de HACCP.
Klopt helemaal.
De cel die er in zat, zie foto, is niet meer leverbaar, maar ik heb een equivalent gevonden die er zo in past.
Golden Member
Tja, dan blijkt dat het DIL relais te hoog is en de display print krom gaat staan. Dus daar moet iets voor gevonden worden zodat het netjes in de kast past.
De bekende LC meter met PIC, dit is de PCB versie van Dijken Elektronica.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 11 december 2022 12:06:23 (44%)
Golden Member
Op 9 december 2022 18:47:12 schreef Lambiek:
Heb je er weer een mooi zaklampje bij, die dingen geven goed licht.
Ja zeker, strakke bundel licht. Beetje schuiven met de kop en geeft ie spotlight lichtbeeld. Ken het merk niet maar de alu behuizing is erg mooi. Hmm, nu heb hem te vast dichtgedraaid, gaat ie niet meer open aan de batterijzijde
Golden Member
Hi RAAF12,
Mischien kan ik je helpen, op de foto hieronder zien je mijn collectie Reed Relays.
Misschien zit er wat tussen dat je kan gebruiken dat ik je kan opsturen.
Wat zijn de gegevens van het relais dat je nodig hebt, ik dacht 1x maak in deze meetinstrumentjes.
Geeft dan ook de hoogte op die het relay mag hebben.
Groet,
Bram
Golden Member
Op 11 december 2022 12:03:35 schreef RAAF12:
Tja, dan blijkt dat het DIL relais te hoog is en de display print krom gaat staan. Dus daar moet iets voor gevonden worden zodat het netjes in de kast past.
[bijlage]De bekende LC meter met PIC, dit is de PCB versie van Dijken Elektronica.
Destijds heb ik die header net niet door de print laten steken, maar gelijk houden, dan win je een paar mm.
Golden Member
Geweldig aanbod, waarvoor dank. Maar ik heb al een mailtje naar van Dijken gestuurd of ze een nieuwe willen opsturen. De pinnen van het relais zijn te dik voor de gaatjes in de PCB en hangt daardoor iets boven de PCB . Dat bleek pas nadat de LCD display print erop werd geschroefd (en gelukkig nog nog niet vastgesoldeerd)
Het relais is er af, maar 1 pootje ontbreekt
Tja ik weet dat het meestal goed gaat met het met desolderen in doorgemetaliseerde gaten die pin zat natuurlijk op het massavlak.
Enfin, ff wachten en dan weer door, het heeft geen haast. Er ligt nog een AVO 8 te wachten op wat TLC en een homebrew frequentiemeter met een kapot LED segment ect.
edit: Ja dat is voldoende, andere Bram, ik denk dat de LCD PCB 1 a 2 mm krom stond. Goeie tip!
Ik ontwerp vaak kleine printjes waarbij het altijd weer een zoektocht is om een passende behuizing te vinden. Vandaar dat ik overgestapt ben naar zelf ontwerpen en dan 3D-printen. Het nadeel is dat de geprinte behuizingen nog nabewerkt moeten worden, waaronder schuren / polijsten. In de bouwmarkt zag ik diverse schuurmachines, waarbij ik de indruk kreeg dat ik in no-time de hele wand van een behuizing zou wegschuren. Daarnaast zijn ze ook niet altijd even makkelijk hanteerbaar.
Voor mij een reden om zelf een tafelmodel polijst/schuurmachientje te maken, voor 10 cm / 4 inch schuur-"pads". Het is gebaseerd op een NEMA17 steppermotor. In eerste instantie had ik het voor een NEMA23 ontworpen, maar de gebruikte StepStick kwam wat te kort qua vermogen in dat ontwerp. Vandaar dat ik het uiteindelijk heb veranderd naar een NEMA17 (uit een 3D filamentprinter). Met het ontworpen printje kan de draaisnelheid eenvoudig ingesteld worden middels een potmetertje en NE555. De behuizing is geprint met een 3D-printer, licht geschuurd en uiteindelijk gelakt.
Alles is reeds in elkaar gezet, al heb ik daarbij een aantal foto's gemaakt. (Ik dacht namelijk : misschien wel leuk om hier te laten zien) Printje is dus ten dele zichtbaar. Het past allemaal maar net, al heb ik het aanstuurprintje 180 graden moeten draaien in de behuizing om te passen. Een connector op de print en aan/uit-schakelaar in de behuizing zaten te vechten om ruimte.
Op het draaiwiel zit een soort klitteband geplakt voor de schuurpads.
Het geheel werkt prima op een 12V DC adapter.
Foto's zijn hieronder te vinden.
Op 15 december 2022 04:11:38 schreef oxurane:
Ik ontwerp vaak kleine printjes waarbij het moeilijk altijd weer een zoektocht...
Het is per posting niet mogelijk om 6 foto's te uppen, vandaar dit berichtje. De bovenkant van het draaiwieltje voor het schuurpapier met klitteband.
-=[ EDIT ]=-
Oh ja, je kunt op een van de foto's zien dat ik de X-as motor heb gebruikt van de 3D-printer (labeltje met "x" op de kabel).
Op 11 december 2022 00:15:50 schreef revado:
Mooi een nieuwe van 167 euro bespaard, alleen 10 euro voor een lithium cel, ik heb een laatje vol reed contactjes liggen.
Pas een vergelijkbare "reparatie" gedaan. Die thermometer was bijna 10x duurder dan die van jou... Maar ook makkelijker: Constateren dat de accu leeg is en eigenaar heeft zelf de nieuwe er in gezet. Klaar! (en ik twee blokken kaas gekregen. )
mét CE
ff terug komend op die schaak computer:
Er zit niet veel op die PCB. Was het nodig het ding helemaal te strippen? Voor veel 'verbindingen' kun je wel min of meer verzinnen hoe het in elkaar zit als je de controller kent... De 2 of 3 mogelijkheden die niet voor de hand liggend zijn, zijn dan makkelijk met een multimeter vast te stellen.
Overigens ben ik wel jaloers op TS. Dit soort dingen leuk vinden en dan ook nog de tijd hebben om het te doen
Golden Member
It works, het LC meter kitje Van DIJKEN elektronica, ik had al in de koffiehoek gemeld dat het verprutste relais van de firma MEDER is vervangen.
Drie hele eurootjes incl. verzenden! Goede service van Dhr. van Dijken.
Zoals bprosman al eerder meldde heb ook ik onderlegringetjes onder de LCD afstandsbusjes gedaan zodat de pcb niet krom trekt tijdens het vastdraaien.
Dat relais wat eronder zit op de basisprint is iets te hoog.
Voor m'n AV-hobby ben ik al een tijdje bezig m'n camera zo efficiënt mogelijk in te richten voor gebruik gedurende interviews.
Pijnpunt daarbij is de stroomvoorziening van accesoires. Ondanks dat ik niet tot de horde behoor die graag fotocamera's gebruikt, dan gaat klagen over alles wat het ding niet is en (vooral) duizenden euro's uitgeeft aan een heel staketsel en converters omdat alles op een andere accu werkt, is de stroomvoorziening toch nog een ding.
De ontvanger voor de microfoonzender werkt op 2 pennlites, de videolamp op een NP-F accu. Beiden vind ik onzinnig als je met een camera met accu formaat baksteen rondloopt: vooral de NP-F accu tikt aan op het totaalgewicht, maar vooral het mee moeten slepen van ik weet niet hoeveel verschillende soorten accu's staat me tegen, met het risico dat altijd de een leeg is, en dan weer de ander.
In de handel kun je daarvoor allerlei 'prachtige' converters kopen, met, naar mijn mening altijd 1 belangrijk nadeel: de makers lijken vrijwel nooit na te denken over het bevestigen van die converter, dus die bungelt dan aan z'n kabels wat tussen alle gemonteerde accesoires. Grote kans dat in het nog duurdere segment dat wél goed werkt, maar dat is mijn tweede pijnpunt: de prijs. Natuurlijk, je begeeft je op de professionele markt, dus liggen de prijzen iets anders. Maar converters om van een V-mount accuspanning iets anders te maken, lijken soms wel van goud gemaakt.
De microfoon-ontvanger kan overigens ook op 5 Volt werken per micro-USB verbinding. Hoewel ik van mening ben dat een gewone USB-aansluiting (en een micro-USB aansluiting al helemaal) niets te zoeken heeft op pro-AV spul, heeft het in dit geval wel 1 voordeel: de microfoon-ontvanger gaat automatisch aan bij spanning op de micro-USB poort, en dat scheelt weer in en uitschakelen van een extra accesoire.
Dus, aan de knutsel. Op de achterkant van de videolamp zit de montage voor de NP-F accu. Van een Falcon Eyes dummy accu (waar je 6 pennlites in kan stoppen) sloopte ik de bovenkant in z'n geheel eraf.
Daarbovenop moest een kastje passen, dat ik dan weer aan de NP-F slede zou monteren. In het kastje een converter (Mean Well MDS03F-05) dat van alles tussen 9 en 36 Volt gelijkspanning 5 Volt maakt. Voor het convertertje uit 'veiligheid' een extra filter bestaande uit een TCK-048 common mode spoeltje, en twee 10 uF MLCC. Daarnaast een schakelaartje, DC-jack ingang, dubbele USB-uitgang (ik ken mezelf), en een LEDje ter controle van de 5 Volt uitgangsspanning.
Kort gezegd: het oog was weer eens groter dan het kastje...
Alles bij elkaar. Gewoon op een stukje banenprint.
De schroefbare DC-jack is helaas iets Chineser dan ik had gehoopt (afkomst Okaphone), maar voldoet gelukkig wel. Nadeel is dat ik een speciale lange DC-plug moet hebben, mocht ik ooit een kabel maken zonder schroefring.
De USB-aansluiting is een losgesoldeerd exemplaar uit een laptop: niets wat ik had liggen pastte, deze wel. Of nou ja... op een halve millimeter na of zo kreeg ik 'm niet in z'n geheel IN het kastje. Dus toen maar de flens aan de buitenkant gemonteerd en twee messing bussen aan de zijkant aangesoldeerd. Daar weer M2-draad in getapt zodat de connector rotsvast aan het deksel van het kastje geschroefd kan worden.
En vastgeschroefd in het kastje en daarmee tegelijkertijd aan de NP-F slede... geen gemakkelijke klus en vooral het gat voor de schroef bij de spoel zit echt irritant dicht bij de spoel waardoor ik er met een dopsleutel bijna niet bij kom.
Na het in alle uitsparingen leggen/drukken van alle onderdelen het deksel erop en stevig vasthouden en de schroefjes indraaien...
En van de zijkant: de schakelaar, USB-bus en DC-jack zijn duidelijk te zien, net zoals de NP-F slede. De contacten daarvan zijn geheel nutteloos.
En het geheel op een videolampje geschoven: het extra korte draadje is puur een doorverbinding van de spanning die op de DC-jack binnenkomt en weer rechtstreeks afkomstig is van een D-tap aansluiting op de camera.
Het plugje van dat korte kabeltje gaat in de DC-ingang van het videolampje dat (gelukkig) wél alles tussen de 8 en 17 Volt accepteert.
Nu nog een net label maken voor de achterkant van het kastje...
Golden Member
Qua project stelt het geen bal voor maar lag al iets te lang op de werkbank en vandaag weer zitten kl*ten omdat ik een kapot kabeltje trof
Alles op een "Breadboard" geschroefd, anti slippootjes er onder, klein schakelend voedinkje er aan met een "achtje" als netsnoer en Mini-USB uitbreiding er aan gemaakt.
mét CE
@RAAF: het is wel een geinig metertje. Ik heb (denk ik) dezelfde ooit eens 'vanaf scratch' gemaakt vanaf een schema van het net. Als ik het me goed herinner, zit er 1 C in die met z'n capaciteit bepalend is voor alle metingen: als die 'nauwkeurig' is, dan zijn de resultaten dat ook, zo was het idee. Ik gebruik 'm niet (veel?) meer, maar een jaar of 15, 20 terug wel een hoop lol van gehad.
@wearguy: dat 'van goud' heeft er vast mee te maken dat in die wereld met 'hetzelfde merk' wil hebben - want zo hoort dat. En de fabrikant maakt daar dankbaar gebruik van. Naast uiteraard het probleem dat er geen 100k van verkocht zullen worden en het er wel 'gelikt' uit moet zien...
@bprosman: wat gebruik je als 'breadboard'? Het lijkt wel een stukje PVC vloertegel ofzo?
Dit topic is gesloten