Show your projects! Part 34

Dit topic is gesloten

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Decal vellen om zelf te printen kun je kopen in de betere (online) modelbouw winkel.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 26 augustus 2022 18:46:11 schreef bprosman:
[...]

Mocht iemand een 3D model hebben van zo een (soortgelijk) koelprofiel houd ik me aanbevolen.

Kan je hier iets mee? DXF, IGS en Step.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik val hier vanochtend in en ik heb weinig praktische ervaring met zulk oud materiaal, maar er zit op het oog wel heel weinig of geen ontkoppeling op dat board. Worden het voeten met condensatoren?

bprosman

Golden Member

Op 27 augustus 2022 07:57:15 schreef Aart:
Ik val hier vanochtend in en ik heb weinig praktische ervaring met zulk oud materiaal, maar er zit op het oog wel heel weinig of geen ontkoppeling op dat board. Worden het voeten met condensatoren?

Onderkant board, ontkoppelcondesatoren heb ik SMD gehouden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik ontdekte dat de compressor van mijn diepvries zo ongeveer altijd als ik in de schuur kom liep, niet goed dus. Thermostaat defect. Geen zin om het ding helemaal te slopen en uit te zoeken wat er defect is. (temperatuur < -20 oC)

Dus in deze barre tijden van electra kosten toch effe tijdelijk snel wat verzinnen. Dus even creatief in de rommel gedoken en nog een defect PID regelaartje gevonden, elco in de voeding defect. Opgelapt en het ding werkt weer.

Op een DIN railtje gefrobelt met een extra relaistje, want het is voor een heater en schakelt precies verkeerdom.

Netsnoertje eraan, paar klemmen, stukje netsnoer met een contra stekker. Alles overal vandaan getoverd ergens thuis.
Morgen eens kijken hoe de boel het gehouden heeft en of die nu wel afslaat en niet teveel stroom verbruikt.

Dan ook eens kijken of de autotuning van het ding werkt.

-edit- Oh ja, er zit een PT100 staaf sensor aan die via een kabeltje tussen het denksel van de kist op de bodem ligt.

-edit 7 sept: nogmaals- Uiteindelijk ga ik toch afscheid nemen, de isolatie is zo goed als ter ziele.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Een STC-1000 zou ook nog kunnen, wordt hier ook wel vaak voor gebruikt en is niet heel duur <€10). Kun je wellicht de originele temperatuursensor ook hergebruiken. De controller gebruikt een NTC van 10k lees ik.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op maandag 29 augustus 2022 07:45:05 (37%)

Arco

Special Member

Niet mijn project, maar gezien alle problemen die er zijn classificeert het wel als een hobby project vind ik... :)   https://youtu.be/21X5lGlDOfg
Wordt wel tijd na ruim een halve eeuw...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 augustus 2022 19:07:12 schreef bprosman:
Decal vellen om zelf te printen kun je kopen in de betere (online) modelbouw winkel.

Das leuk, maar wit wordt 'm nog altijd niet en uren testen welke kleur ik moet hebben om te printen zie ik ook niet zitten ;)

Zo'n enorm grote decal printen durf ik echt niet aan, die dingen zijn vaak wat rekbaar en het rimpel en bubbelvrij aanbrengen wordt een beste klus.

Ik heb inmiddels bericht terug van de grafisch ontwerper van Andreas Nothaft, de man die normaal modeltreindecals levert. Voor pakweg 25 euro exclusief verzenden krijg ik alle witte markeringen en de blauwe (niet nodig, maar ach) als decal binnen.

Nu m'n spuitcabine nog aanpassen aan de nieuwe kozijnen...

Oh, vergeten:
Een nieuwe definitie van 'screw duracell':

Een AA-alkaline die door (wat verrassend gezien het merk) lekkage vast was komen te zitten in een Maglite mini. Dit was meer een ding om te kijken hoe moeilijk het was (en nou, dat was het dus, wat zat die ongelooflijk vast en wat is het moeilijk schoon te krijgen). Na het boren van een gat IN de batterij en het indraaien van een enorme schroef, heb ik de kop van de schroef in een bankschroef moeten klemmen en er vervolgens met al mijn gewicht (55 kilo...) aan moeten gaan hangen en moeten wrikken tot het ding met een flinke 'plop' ineens losschoot.

Ik heb ook geleerd dat een lekkende batterij niet per definitie leeg is :D . Bij het boren van het gat begon het azijn meteen te sissen en werd de boel al snel behoorlijk warm. Buiten mocht alles afkoelen, waarna de schroef er in gejast werd.

[Bericht gewijzigd door weardguy op zaterdag 24 september 2022 22:44:07 (36%)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik had al langer het idee vandaag maar eens even gemaakt.

Ik luister in mijn hobbyhok altijd muziek middels een laptop en regelmatig gebeurd het dat ik het niet door heb of net even weg loop naar de schuur of dergelijke en dat ie dan uitgaat omdat de accu leeg is.

Of als ik m afsluit dat ik de stekker van de oplader vergeet waardoor deze nodeloos in het stopcontact zit.

Ik dacht bij mijn eigen, hier kan ik de usb poort voor misbruiken.

Eerst maar eens een PCBje gemaakt.

https://www.uploadarchief.net/files/download/pcb%20bewerkt.jpg

Tussen de common (moedercontact) en de spoel aansluitingen een gat gefreest om de kruipweg te vergroten.

https://www.uploadarchief.net/files/download/relais%206volt.jpg

Voor het schakelen een relais gebruikt in combinatie met 1N4148 om de usb poort te beschermen.

https://www.uploadarchief.net/files/download/draadverbinding.jpg

Het is simpel ongetwijfelt zullen er meerdere op dit idee gekomen zijn maar ik dacht laat het toch even zien met in mijn achterhoofd dit topic.( bespaartopic)

https://www.circuitsonline.net/forum/view/159543

https://www.uploadarchief.net/files/download/kastje%20ready.jpg

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op veler verzoek (van Lambiek dus) :-)

Ik heb een CNC (piep)schuimsnijder gemaakt.

Ik gebruik het om EPP (20gr/kuub) te snijden.
Controller is een Makerbase Robin Nano.
Er zit een orange pi met Octoprint naast.

Het is gemaakt met 2020 profielen en van die karretjes die door de groeven kunnen rijden. De snijdraad wordt op spanning gehouden met een veer.

Ik heb vandaag 5 platen versneden. Op de een of andere manier snijdt hij nu net wat minder snel dan vorige keer (midzomer). Ik heb nu de snelheid van 1000mm/min naar 800mm/min moeten zetten. Anders, op de 30cm snijbewegingen liep de snijdraad zo'n 2cm achter en werd de boel HEEL lelijk. Nu op 800mm/min worden de hoeken strakker dan ze ooit geweest zijn. Hmmm.... Ik realiseer me nu dat ik na 2 platen aan een nieuwe batch materiaal ben begonnen. Mogelijk is de dichtheid van de nieuwe batch dus een paar procent hoger.

Nadeel van de 800mm/min is dat nu niet meer gegarandeerd is dat de boel achter de snijdraad net weer "vastsmelt". Als dat gebeurt, dan blijft wat er gesneden is betrouwbaar hangen, Nu valt het er wel eens uit en kan dan in het onderste stuk van de "kar" terecht komen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Honourable Member

Hi rew,

Leuk gedaan!
Waar gebruik je het piepschuim voor en hoe zet je het goed vast?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik bekleed de binnenkant van een doos er mee zodat mijn product daar precies inpast.

Hoe zet ik het goed vast? Niet.

Hoe zet ik het vast? Ik heb twee stukjes prototype PCB genomen. Daar richting de uiteinden een header op gesoldeerd. Aan de andere kant heb ik een "right angle" header gesoldeerd of twee. Die right angle hapt om een alu profiel (15x2x1000) heen die bovenin zit. De andere headers prikken gewoon door de plaat heen. Zo kan ik de ophangpunten of ophangpunten met plaat verschuiven over de stang om hem te positioneren t.o.v. het nulpunt.

Dit blijkt te voldoen. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 4 oktober 2022 18:01:15 schreef rew:
Op veler verzoek (van Lambiek dus) :-)

O, ik weet van niets. :)

Het is gemaakt met 2020 profielen en van die karretjes die door de groeven kunnen rijden. De snijdraad wordt op spanning gehouden met een veer.

Maar mooi gemaakt rew.

Ik heb nu de snelheid van 1000mm/min naar 800mm/min moeten zetten. Anders, op de 30cm snijbewegingen liep de snijdraad zo'n 2cm achter en werd de boel HEEL lelijk.

Precies zoals ik in dat andere topic al zei. Dat is best veel 2cm op een vrij dunne plaat. En dan gaat de snijdraad zijn eigen weg zoeken. Dat heeft ook met de snijdraadspanning te maken.

Nu op 800mm/min worden de hoeken strakker dan ze ooit geweest zijn. Hmmm.... Ik realiseer me nu dat ik na 2 platen aan een nieuwe batch materiaal ben begonnen. Mogelijk is de dichtheid van de nieuwe batch dus een paar procent hoger.

Dat zou zomaar kunnen, plus dat de temperatuur binnen nu waarschijnlijk ook lager is dan van de zomer.

Nadeel van de 800mm/min is dat nu niet meer gegarandeerd is dat de boel achter de snijdraad net weer "vastsmelt". Als dat gebeurt, dan blijft wat er gesneden is betrouwbaar hangen,

Temperatuur iets hoger zetten? Of staat die al net onder de gloei temperatuur?

Nu valt het er wel eens uit en kan dan in het onderste stuk van de "kar" terecht komen.

Even een vraag, waarom heb je de machine staand gemaakt, vanwege de ruimte?

Als je de machine vlak neerzet heb je dat probleem niet dat er materiaal tussen de onderste wagen terecht komt, maar dat neemt wel meer ruimte in beslag.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 oktober 2022 09:33:31 schreef Lambiek:
Temperatuur iets hoger zetten? Of staat die al net onder de gloei temperatuur?

Ja. Na 15 sec opwarmen dan begint hij heel voorzichtig een beetje te gloeien. F**** Mijn "Ik zweer bij jezus dat ik er niet aangezeten heb" administratief medewerker heeft hem rond 1200 aangezet en ik was tot nu toe vergeten hem uit te zetten. Na 5 uur gloeit ie nog steeds.

Even een vraag, waarom heb je de machine staand gemaakt, vanwege de ruimte?

Ja, maar ook: Anders moet je met de helft van de constructie onder de plaat en je moet de plaat op meerdere punten ondersteunen. Zo hangt ie en moet je hem van onder naar boven "opsnijden".

Als je de machine vlak neerzet heb je dat probleem niet dat er materiaal tussen de onderste wagen terecht komt, maar dat neemt wel meer ruimte in beslag.

Jawel, want als dan een stuk "uitgesneden" naar beneden valt, dan zit het ook "in de constructie" waar de onderkant van de snijdraad moet rondkarren.

Omdat de grootste stukken 30cm zijn, overweeg ik om hem nog eens 30cm hoger te maken. Dan vallen loskomende dingen er gewoon onderuit...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 5 oktober 2022 17:09:10 schreef rew:
Ja. Na 15 sec opwarmen dan begint hij heel voorzichtig een beetje te gloeien.

Dat duurt vrij lang.

Maar hoe stel de de draad af, iets laten gloeien en dan terug regelen? Of doe je het anders?

F**** Mijn "Ik zweer bij jezus dat ik er niet aangezeten heb" administratief medewerker heeft hem rond 1200 aangezet en ik was tot nu toe vergeten hem uit te zetten.

Gevaarlijk zat in verband met brand. :o

Jawel, want als dan een stuk "uitgesneden" naar beneden valt, dan zit het ook "in de constructie" waar de onderkant van de snijdraad moet rondkarren.

Oké, daar kun je geen winst halen.

Omdat de grootste stukken 30cm zijn, overweeg ik om hem nog eens 30cm hoger te maken. Dan vallen loskomende dingen er gewoon onderuit...

Hopen dat het dan niet gammel wordt, of ga je nieuw langer profiel gebruiken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb geen langere profielen. Hij is ontworpen op dat de "rij-profielen" precies 100cm zijn. De "kunnen die karretjes niet op rijden" profielen heb ik in 120cm gekocht.

Dus er zou een basis moeten komen. Als je een hoekstuk even langs een vijl houdt, dan kan je hem 90 graden draaien. Als je dan met zeg 30cm overlap twee van die hoekstukken doet dan kan je denk ik de boel wel stevig verlengen. Maar misschien maak ik gewoon een nieuwe 30x30x120 "kubus" er onder. Dan wordt de basis iets breder, staat ie ook minder wankel. :-).

Gevaarlijk zat in verband met brand. ?

Jep.

Terwijl ik dit aan het typen ben... bedacht hoe ik het structureel kan oplossen. (was er van de week al helemaal zelf ingetrapt). Ik heb nu de "M107" in de "gcode to send when cancelling" gezet.

Veel beter zo.

Maar hoe stel de de draad af, iets laten gloeien en dan terug regelen? Of doe je het anders?

Tja...

code:

(Gloeidraad aan) 
M106 S80

ben ik op uitgekomen bij de eerste tests als wat wel aardig werkt en dat zit maar een heel klein beetje boven wat jij aanraad.

De PWM voor de draadstroom zit aan de output die volgens de firmware de fan bestuurt. Het is een V1.2, en in V3.0 hebben ze een header er bij gemaakt zodat je ook "externe fets" kan aansturen. Hier heb ik het zelf moeten doen.

Ik heb eerst met een labvoeding wat met de stroom zitten spelen. Toen dat redelijk wilde snijden heb ik een printje met een LM3409 op 25% boven de gevonden stroom gezet zodat de software de draad niet (direct) kapot kan stoken en dus de PWM op 80% gezet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 5 oktober 2022 19:04:11 schreef rew:
Ik heb eerst met een labvoeding wat met de stroom zitten spelen. Toen dat redelijk wilde snijden heb ik een printje met een LM3409 op 25% boven de gevonden stroom gezet zodat de software de draad niet (direct) kapot kan stoken en dus de PWM op 80% gezet.

En als je daar een paar procent bij doet, of gaat de draad dan al gloeien?

Als dat zo is misschien een beetje met de snijsnelheid spelen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 augustus 2022 18:46:11 schreef bprosman:
Waar mijn dochter en vriend "ontspanning" vinden door hier in Italie een berg op te klauteren zit ik toch liever met een koud biertje met Kicad te spelen. Een ding wat al lang op de plank lag maar nooi afgemaakt. Een Z80 trainer gebaseerd op een ontwerp van Rolf-Dieter Klein, vroeger op TV als "cursus".
Komt in een lessenaar model ABOX.

Mocht iemand een 3D model hebben van zo een (soortgelijk) koelprofiel houd ik me aanbevolen.

https://en.wikipedia.org/wiki/NDR-Klein-Computer

[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]

Hier word ik even stil van. Op school hadden we een soortgelijke programmer waarmee men in hexadecimaal een programmaatje moesten intypen. Good old days.

Depeet
bprosman

Golden Member

Op 5 oktober 2022 20:07:21 schreef depeet:
[...]

Hier word ik even stil van. Op school hadden we een soortgelijke programmer waarmee men in hexadecimaal een programmaatje moesten intypen. Good old days.

Kan hier ook maar toch (ook) maar een seriele poort er op gemaakt :-)

Ik heb ook een "Elektuur Junior kloon" gemaakt. Hier in actie :
https://youtube.com/shorts/nkuOWuXk29k

Printen zijn inmiddels binnen.
Hier op het lessenaar kastje waar het in komt

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Tip voor de volgende keer, neem 7segmentsdisplays met 4-in-een-huisje. Hoef je minder pootjes te solderen. Misschien bestaat 8 in een huisje ook.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Op 5 oktober 2022 21:14:09 schreef rew:
Tip voor de volgende keer, neem 7segmentsdisplays met 4-in-een-huisje. Hoef je minder pootjes te solderen. Misschien bestaat 8 in een huisje ook.

Aan gedacht :) Deze ook gemaakt en past er op, dan kan ik ze beiden gebruiken, origineel en 4in1. Uiteraard hoeven niet alle pootjes dan (door)gesoldeerd te worden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Haha! mooi! :-)

Ik heb vandaag/vanavond deze gebouwd. In tegenstelling tot mijn eigen advies toch 4 losse 7segmenten displays. :-)

De RT8292 DCDC converter (achter de condensator) gaat kapot als je z'n 5V kant voedt. Dat wist ik al, maar het gebeurde eigenlijk niet meer nadat ik (net als bij een 7805) een diode d'r overheen gezet had. Blijkt dat dan "heel even" nog goed gaat en als je software gaat proberen te ontwikkelen dus niet.

Ik heb tegenwoordig een andere DCDC converter die me wel bevalt. Die heb ik op die manier nog niet kapot zien gaan. Ik verwacht dat de volgende revisie dan die footprint er ook gewoon op zit en dan kan ik assembly-time beslissen wat ik er op zet.

Na wat "infrastructuur" te hebben geport werkt de core van de applicatie gewoon in 1x. Tenminste voor zover ik hem tot nu toe heb kunnen testen. Het is laat genoeg. Mooi moment om te stoppen.

Bedoeling was om met de PICO-W wireless functionaliteit te krijgen, en voor mensen die dat niet willen kan ik gewoon een RP2040 d'r op zetten. (dat wireless gedoe zelf maken incl PCB antenne: maar effe niet). Dat van "RP2040 d'r op" blijkt niet te werken. (nog niet geprobeerd). Ik heb op een bepaald moment gedacht: De 3.3V wordt door de pico geregeld, dus waarom een 3.3V regulator d'r op? Heb ik hem in het ontwerp er af gesloopt. Maar voor "geen pico" moet er natuurlijk wel een regulator op. Maar dit "wireless" waarvoor ik de PICO-W moet gebruiken is de "nieuwe feature". Ik heb nog een stuk of 20 STM32 PCBs kant en klaar op voorraad.

Wat is het? Beschouw het maar als klok.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Een weekendprojectje:
Een facelift (incl elektronica) voor mijn mid-80's (ontwerp 1977) HSP voeding.

Origineel zat er een draaispoel meter in en had je enkel zicht op de spanning of stroom. Dat is niet handig. Jaren geleden heb ik het ding al eens geupgrade naar een setje digitale meters, en hoewel het geheel functioneel was liet de opbouw te wensen over.
Daar komt bij dat ik het ding toch uit elkaar had voor een paar gare elco's in de hulpvoeding, dus dat was een mooi momentje voor een complete upgrade.

Elektronisch is het een frontplaat print van de 2019 CO labvoeding met wat kleine aanpassingen (de Vref in deze voeding is 10V, en de ongeregelde voedingsspanning is 26V, dus er moest een switchertje bij voor de 5V. Switcher naar 7V en dan met een 7805 naar 5V)

Mechanisch is het een stuk 3mm plexiglas gesneden en gegraveerd met een laser (K40) de gegraveerde texten zijn opgevuld met acrylverf.

Het nieuwe front:

Met de (verplichte) achterkant:

De vorige versie:

En het origineel:

En uit den ouden doosch een fototje van de binnen kant na de vorige 'upgrade'

Dit topic is gesloten