je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

Tidak Ada

Golden Member

Op 12 december 2022 19:28:19 schreef Aart:
[....]
Is de laatste een heel oude Kerr cel?

Yep, goed gezien, petje af!

Het stond op het etiket, maar dat had ik er voor de gelgenheid afgepoeetst >:)
Ik zou er niet aan gedacht hebben, door de ronde doorsnede. Ik dacht dat Kerr-cellen uit optisch oogpunt een reechthoekige doorsnee zouden hebbben (en geen etiket).

Hier de originele foto:

Wat btreft de 'bizarre buizen': Houdt in de gaten dat de buis aan het uiteinde met het koperen buisje, met een vlakke glasplaat is afgesloten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De apertuur en de hoge spanning gaven het weg :)

Voor een ander topic (over actieve optica, het topic dat op een vreemdsoortige manier niet spoort) zocht ik pas wat experimenten van Philips op. Zij hebben ooit een 1024x1024 laser display gemaakt met Kerr cellen en veldspaat prisma's, dus het zat toevallig vooraan in mijn hoofd.

Tidak Ada

Golden Member

Op 12 december 2022 16:08:47 schreef Tidak Ada:
[....]
Nog wat bizarderder:

Link:[bijlage][bijlage][bijlage]

Wie weet wat het is?

Ik heb een vermoeden, maar weet het niet zeker.
Het spul komt hoogst waarschijnlijk uit het NAT-Lab.
[....]

edit 221213:

  • Heel vaag is op het label van de linkerbuis 'Ne' te lezen.
  • De gloeidraden in het andere uiteinde doet denken aan een gasontlading á la TL buizen.
  • Het uiteinde, waarin het koperen buisje is, is met een vlak glasplaatje afgedekt, dat nauwkurig is gepositioneerd t.o.v. het kopern buisje (rimpels in het glas van de buis).

Zie voor foto's Link hierboven.

Een soort holle kathodelamp; laser???

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Bapaktus

Special Member

En nog een stukje glaswerk.
Maakt deel uit van mijn vitrine kast.
Philips lamp type E, 100 jaar oud.
En de gloeidraad is nog heel _/-\o_
NB, let niet op het stof, ik moet nodig "kuisen". :(
ruud
aanvulling, op de vierde afbeelding staat mijn Philips radiolamp type D

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op woensdag 14 december 2022 13:13:45 (15%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 14 december 2022 12:53:35 schreef Bapaktus:
[....]
NB, let niet op het stof, ik moet nodig "kuisen". :(
ruud
[....]

Dat zggen ze allemaal, ik incluis :o

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Niet te hard poetsen anders zijn alle opschriften weg, ik spreek uit ervaring.

Ook een plaatje maar de buizen heb ik niet in mijn bezit.

Toegepast bij de eerste ruimte tijd experimenten als Philadelphia experiment (1947 ongeveer) en vervolgens het Montauk experiment project.

Tidak Ada

Golden Member

Op 14 december 2022 23:02:03 schreef rwk:
Niet te hard poetsen anders zijn alle opschriften weg, ik spreek uit ervaring.

Dáárom juist ;)

W.b.t. de buizen de rechter is een (waterstof?) thyratron (oeps stond er ook vaagjes onder)
De linker is té goed verpakt om er iets van te zeggen....

Amplitron:https://en.wikipedia.org/wiki/Crossed-field_amplifier

De Duitse Wikipedia is uitgbreider: https://de.wikipedia.org/wiki/Aamplitron

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Op 14 december 2022 23:09:14 schreef rwk:
Ook een plaatje maar de buizen heb ik niet in mijn bezit.

Toegepast bij de eerste ruimte tijd experimenten als Philadelphia experiment (1947 ongeveer) en vervolgens het Montauk experiment project.
[bijlage]

Beiden fictie ;)

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
revado

Honourable Member

Deze SO 45 ( 45 watt) natriumlamp is er een uit mijn verzameling.
Hij is nieuw en zit in de orginele verpakking.
Bouwjaar ergens rond 1957.

Het orginele SORA armatuur heb ik ook nog nieuw liggen, op een pootje met de trafo er op.

maartenbakker

Golden Member

Op 14 december 2022 23:36:45 schreef Sine:
[...]

Beiden fictie ;)

De omschrijvingen onder de buizen bevatten inderdaad gedeeltelijk wartaal. De buizen zelf zijn wel echt en werden in zenders en industriële toepassingen gebruikt.

Goede fictie vertrekt altijd vanuit verifieerbare of op zijn minst plausibele feiten.

Zo kwam ik op een Engels forum een stukje tegen uit een boek waarbij een weldenkende auteur iemand anders citeert (zodat hij zelf geen onzin verkondigt) die beweert dat je bepaalde oude radio-uitzendingen nog terug kunt halen omdat ze opgesloten zitten in de Heaviside-laag. In theorie kom je daar nog een heel eind mee, net zoals een rolletje coax ook gewoon een geheugen voor een digitale calculator kan zijn, behalve dat ze na 1 rondje wel ergens onder de ruisvloer gezakt zijn en nog wat later gewoon pure ruis zijn.

Binnen het kader van het verhaal dient het om te romantiseren (het ging geloof ik om radiocommunicatie van piloten die in een luchtgevecht verwikkeld waren), maar buiten het kader van het verhaal is het meer een oefening om te zoeken wanneer de redenatie uit de bocht vliegt.

Overigens werd daar aangehaald dat Heaviside zelf (net als bijvoorbeeld Tesla) in zijn latere dagen ook behoorlijk uit de bocht vloog.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
TinusTech

Golden Member

Op 15 december 2022 00:19:21 schreef maartenbakker:
[...]

Zo kwam ik op een Engels forum een stukje tegen uit een boek waarbij een weldenkende auteur iemand anders citeert (zodat hij zelf geen onzin verkondigt) die beweert dat je bepaalde oude radio-uitzendingen nog terug kunt halen omdat ze opgesloten zitten in de Heaviside-laag. In theorie .....

Er bestaat een mysterieus fenomeen 'Long delayed Echo's' (LDE)

maartenbakker

Golden Member

Dat is een van de plausibele verschijnselen die gebruikt kunnen worden om het geromantiseerde verschijnsel te onderbouwen. Let wel op het verschil tussen enkele seconden en tientallen jaren ;-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 15 december 2022 00:05:34 schreef revado:
Deze SO 45 ( 45 watt) natriumlamp is er een uit mijn verzameling.
Hij is nieuw en zit in de orginele verpakking.
Bouwjaar ergens rond 1957.

Het orginele SORA armatuur heb ik ook nog nieuw liggen, op een pootje met de trafo er op.

[bijlage][bijlage]

Hé die gloeidraden zijn precies hetezlfde als in die buizen, die ik hier liet zien ! (Laatste foto)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jeroen

Moderator

In een natriumlamp zijn het geen gloeidraden, enkel elektrodes.

Tidak Ada

Golden Member

Zitten twee draadjs aan, die naar de contactpennnlopen. Ik denk dat het startelktroden zijn die eerst op temperatuuboodschappnwekllijks r komen en zodra het natrium o.i.d. voldonde is verwarmd als eletrode verder door het leven gaan, net als in een TL buis of Na-lamp.

Ik zal eens meten.... Eerst de wekelijkse boodschappen :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 15 december 2022 00:40:10 schreef maartenbakker:
Dat is een van de plausibele verschijnselen die gebruikt kunnen worden om het geromantiseerde verschijnsel te onderbouwen. Let wel op het verschil tussen enkele seconden en tientallen jaren ;-)

Ja die echo's zitten in de materiële wereld (lucht) te snel het gaat om radio echo, maar die sterven ook uit tot onmeetbaar, voor jaren moet je naar astraal, zoals de akasha kronieken

maartenbakker

Golden Member

Is dit een voorbeeld van hoe je als auteur vertrekt van iets plausibels om er met wartaal interessant leesvoer van te maken? Wel grappig dat de uitdrukking ether daar iets mee te maken lijkt te hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 15 december 2022 16:18:12 (42%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Alleen voor de liefhebbers: Ether of stil-magnetisch-licht is stralend, als je er een trilling in maakt is het astraal, als je dat oprolt krijg je atomen en daarmee is de materiele wereld opgebouwd.

maartenbakker

Golden Member

Dat bedoel ik, wartaal net genoeg gebaseerd op de observeerbare werkelijkheid om er aansprekende fictie omheen te bouwen. En nee, ik ontken niet dat er meer is dan op dit moment bekend. Ik wijs er alleen maar op dat je (zoals in het onderschrift van de overigens mooie foto's die je aanhaalde) vaak wel kunt zien vanuit welke werkelijkheid de auteur van de fictie vertrekt. Het vorige zinnetje klopt nog en het volgende is opeens wartaal.

Ether is een grappig voorbeeld omdat het daar andersom ging. Men hing dat als werknaam aan de propagatie van radiogolven en dat is in het spraakgebruik blijven hangen ook toen ontdekt werd dat het achterliggende principe anders was.

Maargoed, we gaan een beetje off-topic geloof ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 15 december 2022 17:39:19 schreef rwk:
Alleen voor de liefhebbers: Ether of stil-magnetisch-licht is stralend, als je er een trilling in maakt is het astraal, als je dat oprolt krijg je atomen en daarmee is de materiele wereld opgebouwd.

Jaaaaja ... en de aarde is rond .. net als een pannenkoek. 8)7

revado

Honourable Member

Kopspiegel lampje... 28 volt 1000 Watt :)
Bijna 36 ampere...
Waar het uit komt weet ik niet, ik denk een grote filmprojector.

Het "gloeidraadje" uitvergroot

Tidak Ada

Golden Member

Wat een kleine pitjes allemaal!

Dit is wat anders:

http://lampes-et-tubes.info/il/il181a.jpg
GE MAZDA MP & CP 110 V 10.000 W Signaling Searchlight

http://lampes-et-tubes.info/il/il031a.jpg
RAZNO 110V/91A 10 kW Signaling Searchlight

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †