Aardlek klapt eruit bij bereiken oventemperatuur AEG ke8404001m

Yep, maar de kast van de oven zit altijd aan aarde...

Dat hangt er helemaal vanaf hoe het stopcontact is aangesloten ;)

Spanning staat en stroom gaat!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 6 juni 2021 18:29:05 schreef smd:
Yep, maar de kast van de oven zit altijd aan aarde...

De voetnoot is ook alleen voor de slimmerds die zeggen: 'dus die kastaarde is alleen maar lastig, want daardoor klapt de diff eruit.' |:(

De post zelf legt alles uit met een geaarde kast. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Huh Meander, hoe bedoel je met stopcontact aangesloten, je bedoelt zonder aarde?? Eikels bennen dat!!

17-8-2021: Het gaat nog steeds goed. De oven is er sinds het omdraaien van de stekker niet meer uitgeklapt! _/-\o_

Jahoor dat wist ik wel.. Kan lang goed gaan maar kan ook over paar weken wezen, fingers xxed!! dan kan je weer de stekker terug draaien.. Veel bakplezier in ieder geval!!

9-9-2021: Het gaat nog steeds goed. De oven is er sinds het omdraaien van de stekker niet meer uitgeklapt! _/-\o_

Toch is dit symptoombestrijding, er zit nog een fout die er niet hoort. Dat lijkt me niet geheel wenselijk.

Als je geluk hebt kan het zijn dat het het probleem zich daadwerkelijk zelf heeft gerepareerd. Verwarmingselementen zijn niet zelden hygroscopisch en trekken vocht uit de lucht en kunnen daardoor problemen geven. Als ze een tijd lang goed warm gestookt zijn verdampt dit vocht en is het probleem verholpen. Eigenlijk zou je de stekker weer eens om moeten draaien om te zien wat er gebeurd.

Als de fout er weer zit, zou ik als ik jou was toch verder onderzoek doen. Een lek naar aarde kan potentieel gevaarlijk zijn.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 6 juni 2021 12:41:17 schreef Frederick E. Terman:
Misschien toch weer eens tijd voor een plaatje (klik=groter).

Didactisch denk ik dat het duidelijker is als je 10 identieke weerstanden tekent, de knooppunten A...I "nummert" en dan zegt: Bijvoorbeeld is er kortsluiting naar aarde vanaf punt B of C....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

hm ik ken dit problem.
had ik ok met mijn Atag combi magnetron oven en heeft ons kerst diner flink verpest:

aansluitngen van element was inderdaad bij mij het probleem.
Moesten iets gebogen zijn, maar waren net te recht..
Gevolg daden die tegen achterwant schurden als ze warm werden en gevolg laat zich raden.

en dat gebeurde dus net toen stokbrood etc. de oven in moest..

Wij hadden en donkere kerst ;) licht ging uit.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/143525/1#highlight=atag

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Kijk alleen naar de foto's: link. Deze oven heeft >25 jaar zo gezeten en goed gefunctioneerd voordat dit probleem zich openbaarde.

Op 10 september 2021 08:28:32 schreef High met Henk:
hm ik ken dit problem.
had ik ok met mijn Atag combi magnetron oven en heeft ons kerst diner flink verpest:
...
en dat gebeurde dus net toen stokbrood etc. de oven in moest..

Ik dacht dat de kalkoen was verpest... Maar in het donker is ook niet zo best. Hoewel mijn moeder stond op het aansteken van de kaarsjes (als in: met lucifers en echt vuur) in de boom elk jaar (tot ~1990 aan toe 8)7 ).

Huis is afgebrand maar pas (een week...) nadat mijn moeder in een verpleegtehuis overleed ruim 2 jaar geleden (vader al eerder overleden). Zit tot op de dag van vandaag te wachten op antwoord van openbaar ministerie waarom er nooit een onderzoek is ingesteld naar een brand in een huis zonder gas en elektra, maar ik dwaal af.

2-12-2021: Het gaat nog steeds goed. De oven is er sinds het omdraaien van de stekker niet meer uitgeklapt! _/-\o_

En kan nog jaren goed gaan! Anders weer de stekker omdraaien?

16-12-2022: de oven is “still going strong”! Laat de kerst maar komen…

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een oven met jaarlijkse updates.. waar elders zie je dat. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Mooi dat het nog steeds werkt, maar blijf Murphy in de gaten houden.

Ik ben een keer op kerstavond aan een oven aan het schroeven geweest.

Op 1 juni 2021 23:21:01 schreef Hunebedbouwer:
Ik denk niet dat het een element is, die zal de diff eerder doen trippen als ie koud is. Ik denk eerder dat het een oververhitting beveiliging is die drastisch via een weerstand naar aarde schakelt.
Ooit eens tegen gekomen maar het merk weet ik niet meer.

Wat een rare oplossing is dit. Ik kan me niet voorstellen dat een fabrikant dit zo maakt en daar dan ook nog een goedkeuring op krijgt.

Dat moet dan iets zijn van een heel obscure fabrikant of heel erg oud, hoewel ze vroeger denk ik ook niet zo gek waren, of het is een zelf gebeund iets.

In kan me in elk niet voorstellen dat zoiets een in massa geproduceerd ding is. Of Hunnebedbouwer vergist zich en heeft het niet helemaal goed gezien.

Ik hier nu de Zanussi variant in de reparatie, die heeft een zwevende fout van 30 K Ohm in Midden element ergens vermoed ik, en helaas daarmee werkt stekkertruuk niet.. Gelukkig het Hetelucht element en een 30 Euro later weer OK