Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 10

Dit topic is gesloten

fatbeard

Honourable Member

_/-\o_ Thank you, Oh Great Googler _/-\o_

Het heeft me op het spoor gezet van de MC68HC908QG8, waarvan ik denk dat het een betere match is.

O-) Nee, ik ben niet eigenwijs... :+

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Ik heb hier een aantal ringkerntjes waarvan ik geen gegevens heb.
De maat is 13mm diameter het gat is 6,7 mm en ze zijn 5,4 mm hoog.
En ze zijn magnetisch is er iemand die een idee heeft of en waarvoor ze bruikbaar zijn v.w.b. HF.
Met 20 wikkelingen met 0,3mm wikkeldraad meet ik 905 µH

[Bericht gewijzigd door pa3gws op woensdag 21 december 2022 18:54:24 (12%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Henry S.

Moderator

De AL calculator van mini Ring Core Calculator spuugt met je gegeven het volgende uit:

Een AL van 2262,5nH/N2.

Een Sifferit R12.5N30 (B64290-L44-X830) met een AL van 2200nH/N2 komt heel erg dicht in de buurt, geschikt voor een breedbandtrafo tot 400kHz.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@Arco, dank u. Toch niet zo'n heel bijzondere diode. Wel een merkwaardige schakeling diode met een R eroverheen in serie met 2n2 van schat ik 100v max. Maar staat wel de 400v accu spanning overheen. Meestal ontploffen die c's maar nu iets meer.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
pa3gws

Golden Member

@Henry S.
Top bedankt gelijk even de calculator gedownload. :-)
Helaas zijn de kerntjes dan niet geschikt voor de hogere frequentie.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2395913#2395913

Dit is m.i. een chopper, een door een voice coil bediende schakelaar om een DC signaal AC te maken om het eenvoudig te kunnen versterken en b.v. meten.

Een resonator zie ik er niet in, de Q zou met zo een constructie nogal matig zijn.

Henry S.

Moderator

Op 22 december 2022 09:46:56 schreef pa3gws:
@Henry S.
Top bedankt gelijk even de calculator gedownload. :-)

Dat is een heel mooi tooltje

Helaas zijn de kerntjes dan niet geschikt voor de hogere frequentie.

Hoogstens als smoorspoel

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hubie

Special Member

Op 17 december 2022 17:57:43 schreef benleentje:
Ik vermoed dat dit een soort resonator / oscilator is. Ik heb wel een aardig idee van hoe het werkt maar meer info is welkom. Heeft dit een vaste of verstelbare frequentie, in welke orde range zou dat zitten. En wat is het toepassingsgebied voor zoiets?
Ik gok dat de frequentie afhankelijk is van de spanning en het zo een spanningsafhankelijke oscillator is.

[bijlage][bijlage][bijlage][bijlage][bijlage]

Een ontsteker?

pa3gws

Golden Member

Gevonden in een van mijn rommelbakjes iemand enig idee wat dit is/doet?
De tekst op het plaatje is wat er op het onderdeel staat met als twijfel geval de 8 :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dat kan die lader niet weten,
Vrijwel alle 230 laders die ik ken werken gewoon op een verlengkabel

Keramische resonator of filter van 4Mhz.

PE9SMS

Special Member

Op 21 december 2022 16:29:53 schreef fatbeard:
op een paar printjes uit de rommeldoos (die nog lang niet leeg is) kwam ik deze processortjes tegen (MQG8CDTE):
[bijlage]
maar daar wil Freescale (tegenwoordig NXP) nix van weten...

Wie weet/heeft er meer gegevens over?

Via een advertentie op aliexpress kom ik op MC9S08QG8CDTE.

This signature is intentionally left blank.
maartenbakker

Golden Member

Op 28 december 2022 14:51:48 schreef Ex-fietser:
[...]

Keramische resonator of filter van 4Mhz.

En wel eentje van Murata. Doorgaans gebruikt in plaats van een klokkristal aan microcontrollers.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

En drie cijfers zou de weekly date code moeten zijn. Blijkbaar een ander typering als er alleen een 8 zichtbaar is.

https://www.murata.com/en-us/api/pdfdownloadapi?cate=cgsubResonators&a…

Herkent iemand dit type kabel? Er staat geen markering op. Meeste gelijkaardige kabels hebben andere kleuren volgens DIN normering, maar had graag deze kleuren gehad.

Hij lijkt er wel op, maar de kleuren zitten in een andere volgorde! :+

Lucky Luke

Golden Member

Ik weet dat dit een 5VDC voedingsblok is (Met 230VAC input), maar ik weet niet wat de maximaal af te nemen stroom is, of andere specificaties. Dus dan toch maar in het "wat is/doet dit onderdeel" topic:

Een Klaasing Electronics Power Module KS-5S5000

Ik vind bij een online zoektocht vooral dure ebay-aanbiedingen van vergelijkbaar spul. Op basis daarvan zou je het typenummer lezen als 5V/5(000m)A maar dat lijkt me te optimistisch: belast met 1,25 Ohm, overeenkomstig 4 A, komt de uitgangsspanning niet op.

Ik heb er een paar, ook over (en bij V&A gezet) maar dan zou het leuk zijn als er specificaties bij waren. Ik heb geen reostaat of iets dergelijks om even als handige ' dummyload' te dienen om te kijken bij welke belasting de uitgang inzakt, en dan nog: dan weet ik waar een eventuele protectie ingrijpt (of niet... Poef!), niet wat 'ie nominaal mag leveren.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Anoniem

Deze lijkt er veel op: https://www.baco-army-goods.nl/aanbiedingen/voedingmoduul-446c-5v-2a.h…
Ze hebben meerdere modellen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 31 december 2022 16:32:10 (14%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Bavelt

Golden Member

In bijgaand plaatje een beveiligings-thermostaatje voor mijn vloerverwarming. Deze is stuk.
Nu is het vreemde dat er staat T120. Mijn electronica winkeltje verkocht mij dan ook een nieuw exemplaar, en zou volgens hem 120 Gr moeten schakelen.
(op grond van het defecte ding).

Ik heb hem vervangen door de nieuwe 120 Gr thermostaat, de pomp draait weer, maar..
Nu lijkt het me echter wel héél erg warm, dat de vloerverwarming pas zou afslaan bij 120 Graden..

Zou dat toch kunnen? :?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
RAAF12

Golden Member

Dat lijkt me sterk, bij opwarmen met bijv. een soldeerbout zou je kunnen meten of die open gaat. Dit lijkt een bi-metaal te zijn dus die sluit weer na afkoeling.

Dit topic is gesloten