Kenwood KR-2010 Secundair trafospanning?

harry64

Golden Member

Ik wil graag weten of er iemand weet wat de secundaire spanning is die uit de voedingstrafo komt. Bij mijn patiënt is de primaire overleden.
D
De twee voedingselco's zijn 4700uF 35 volt. Dus ik vermoed iets rond de

[Bericht gewijzigd door harry64 op maandag 2 januari 2023 18:58:21 (21%)

aan de DC zijde een 27V dus reken maar uit wat je dan secundair hebt..

is de thermische beveiliging van de trafo niet alleen overleden overigens?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
harry64

Golden Member

Als die er al opzit, dan kan je er niet bij. De primair zit op de kern. Schijnt wel een bekend probleem te zijn met dit model. De secundair is simpel 2x rood en 1x zwarte draad. Het is een 2x 20 watt aan 8 ohm amp wat er inzit.

De bekende brug met middenaftakking dus.

Voor die 27 volt dc kom ik op een 50va 20 volt rms ac uit. Klopt dat?

Henry S.

Moderator

Dat klopt ongeveer wel.
Aan de hand van het gewicht en de afmetingen kan je ruwweg het vermogen bepalen, daar zijn diverse topics over te vinden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
harry64

Golden Member

Ik zat net nog even verder te kijken. Maar achterop staat 180 watt. Da's wel veel voor een 2x 20 watt klasse B versterker. Lijkt mij niet dat tuner deel e.d. zoveel extra gebruiken. Die trafo die er inzit lijkt mij ook geen 180 watt exemplaar. Is die 180 watt dan het piekerdepiek vermogen o.i.d?

2x 22 volt rms ac zou uitkomen op ongeveer 32 volt dc. Vind ik wel akelig dicht op die 35 volt van die elco's. Mijn ervaring met elco's is dat ze dat niet fijn vinden. En ik heb het idee dat als de netspanning z'n 10% oploopt op een mooie zonnige dag, je daar dan al snel boven zit.

[Bericht gewijzigd door harry64 op maandag 2 januari 2023 20:42:10 (33%)

Henry S.

Moderator

Op 2 januari 2023 20:37:03 schreef harry64:
Ik zat net nog even verder te kijken. Maar achterop staat 180 watt. Da's wel veel voor een 2x 20 watt klasse B versterker. Lijkt mij niet dat tuner deel e.d. zoveel extra gebruiken. Die trafo die er inzit lijkt mij ook geen 180 watt exemplaar. Is die 180 watt dan het piekerdepiek vermogen o.i.d?

Ik heb geen idee hoe ze dat specificeren, maar ik vind de waarde altijd veel te hoog.

2x 22 volt rms ac zou uitkomen op ongeveer 32 volt dc. Vind ik wel akelig dicht op die 35 volt van die elco's. Mijn ervaring met elco's is dat ze dat niet fijn vinden. En ik heb het idee dat als de netspanning z'n 10% oploopt op een mooie zonnige dag, je daar dan al snel boven zit.

Overspanning komt idd steeds vaker voor, 22Vac lijkt me ook wat te veel, al reken je 2V er af ivm je *brugcel. Bij 10% overspanning zit je dan op ~31Vdc.

*Pak de datasheet van de brugcel er even bij.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hensz

Golden Member

Op 2 januari 2023 20:37:03 schreef harry64:
Maar achterop staat 180 watt.

Is dat niet het maximum vermogen waarop het ding is afgezekerd? Dan is het logisch dat het een stuk hoger is dan wat er werkelijk gebruikt wordt.

Don't Panic!
vergeten

Golden Member

Op 2 januari 2023 18:52:36 schreef harry64:
Ik wil graag weten of er iemand weet wat de secundaire spanning is die uit de voedingstrafo komt. Bij mijn patiënt is de primaire overleden.
D
De twee voedingselco's zijn 4700uF 35 volt. Dus ik vermoed iets rond de

Heeft hij maar een (2 draden)primaire wikkeling, niet bijv 2x 110 of 115?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
harry64

Golden Member

2x3 draden primair. De keuze is reuze: 110-220 volt. :P

een kant: blauw, groen, geel.

andere kant: wit, orange, rood.

De orange kleur meet overal oneindig en hangt aan 'nul'

de gele hangt aan fase.

op de keuze schakelaar wordt voor 220 alleen groen met wit verbonden.

Keuze schakelaar maakt geen goed onbetrouwbaar contact. Ipa er in, paar keer heen en weer schuiven. Gaat weer wat beter.

weerstandsmeting dc:
geel-groen = 12 ohm
geel-blauw = 15 ohm
blauw-groen = 3 ohm

orange-wit = open
orange-rood = open
rood-wit = 14 ohm

origineel 220 lijkt dus:
geel aan fase -wikkeling- groen, groen-wit verbonden, wit -wikkeling- (dode)orange naar nul.

Ik ga eens kijken wat de trafo doet met:
geel aan fase -wikkeling- groen, groen-wit verbonden, wit -wikkeling- rood naar nul. = 26 ohm

geeft 2x 22 volt (45 volt) secundair.

geel aan fase -wikkeling- blauw, blauw-wit verbonden, wit -wikkeling- rood naar nul. = 29 ohm

geeft 2x 21.5 volt secundair. plus 30 volt en -28 volt op de elco's.

Daar ga ik voor. :P

vergeten

Golden Member

Wat ik bedoel is als er nog een stukje primare wikkeling OK is wat je dan tijdelijk kan aansluiten op een variac.

Als je de spanning die bij dat stukje primair hoort kan achterhalen, dan kan je de variac op die spanning instellen.

Dan komt er secundair de normale spanning beschikbaar die je kan meten, eventueel belast & voila!

Dit staat er afgebeeld in de servicmanual, blijkbaar heb jij een uitgebreidere (worldwide) trafo met meerdere spanningen.
Het 2e plaatje komt uit een schema daarvan.

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 3 januari 2023 13:23:19 (19%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
harry64

Golden Member

Kennelijk heeft de trafo ook een 240-120 volt mogelijkheid. Die werkt nu wel. 230 volt in is 21.5 volt uit. die andere combi met 23 volt ac zal dan wel misschien exact 230 zijn geweest, maar met de mogelijke 10% omhoog afwijking config ik hem op 240 volt. Die spanningsschakelaar is ook al niet denderend, dus die verwijder ik.

vergeten

Golden Member

Dus je bent er nu wel uit denk ik. :)
Volgens het schema zit de thermische beveiliging van 147 °C niet in de trafo.

Heb je interesse in een servicemanual in pdf formaat?
(Is te groot om hier te plaatsen moet dan via de (gratis) wetransfer)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
harry64

Golden Member

Op 3 januari 2023 13:23:37 schreef vergeten:
Dus je bent er nu wel uit denk ik. :)
Volgens het schema zit de thermische beveiliging van 147 °C niet in de trafo.

Heb je interesse in een servicemanual in pdf formaat?
(Is te groot om hier te plaatsen moet dan via de (gratis) wetransfer)

YES! :) :9~ _/-\o_

Overigens geheel geen thermische beveiliging aangetroffen. Wel die twee zekeringen. En het lijkt er dus op dat die oranje aansluiting dan die andere 100 (?) volt was. Maar dat zou betekenen dat ie dus fabriek af (bij de mijne) op 200 volt stond. Wat een rare spanning is voor een netspanning.

[Bericht gewijzigd door harry64 op dinsdag 3 januari 2023 14:55:49 (28%)

vergeten

Golden Member

Dan moet je even je mailadres bekend maken in je profiel of direct naar mij mailen, mijn mailadres staat in mijn profiel.

Daar staan e-mail adressen veilig omdat ze grafisch worden weergegeven, je moet ze overtypen.
Daardoor kunnen spambots niet zomaar met copy/paste mailadressen kapen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Er is een downloadlink (7 dagen beschikbaar) naar bijna 24 Mb onderweg naar jouw mailadres.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
harry64

Golden Member

Binnen. Mijn dank is groot. Overigens even een 'dingetje' in deze voeding. Zonder schaalverlichtingslampje gaat die naar -24,nogwat. Vinden een aantal opamps niet prettig want die willen -15 volt. 12 volt steeklampje die 'gekrimpt' zit. Vervangen voor 12 volt 3 watt steeklampje uit de (gamma) automotive. Nieuwe 'krimpjes' gefabriekt met platgemept stukje 1.5 mm2 installatieschakeldraad.

Speelt nu al paar uur. Trafo Koud/lauw. (+/- 25 graden)

Volume pot moet een poetsbeurt maar is lastig bij te komen. Speelt verder goed, geen rare dingen.

Tóch nog een vreemd dingetje by design. Niet met de netstekker uit of aan zetten met aangesloten en ingeschakelde speakers. De eindtrap gaat, met speakers aangesloten, een paar seconden dc naar plus 5 a' 6 volt ongeveer. Bij inschakelen zeer zeker, maar bij uitschakelen ook.

Als je hem inschakelt met de power/speaker/phones schakelaar dus even een tel of vijf wachten voor je doorzet naar speakers A, B of A-B. Die dc volts vinden je speakers niet fijn. Als ie eenmaal zichzelf nulgesteld heeft, blijft hij daar ook netjes.

Henry S.

Moderator

Heb je weer mazzel!

De inschakelpiek is normaal bij deze versterkers, een 'thumb' bij het inschakelen, dat is idd te voorkomen door op phones in te schakelen - maar zie mijn *edit. Op dat moment trekken de verzwakkerweerstanden de spanning naar beneden.

Btw, deze staat ook op Hifiengine

*Edit: Ik zie een mute-schakeling, controleer C33 (100µF/35V) even. En ik mis secundaire zekeringen, overweeg een inschakelvertraging met een relais. https://sound-au.com/project33.htm heeft bij mij een speaker gered.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
harry64

Golden Member

Op 3 januari 2023 19:28:13 schreef Henry S.:
Heb je weer mazzel!

De inschakelpiek is normaal bij deze versterkers, een 'thumb' bij het inschakelen, dat is idd te voorkomen door op phones in te schakelen - maar zie mijn *edit. Op dat moment trekken de verzwakkerweerstanden de spanning naar beneden.

Btw, deze staat ook op Hifiengine

*Edit: Ik zie een mute-schakeling, controleer C33 (100µF/35V) even. En ik mis secundaire zekeringen, overweeg een inschakelvertraging met een relais. https://sound-au.com/project33.htm heeft bij mij een speaker gered.

Muteschakeling gecontroleerd. En gezien de twee dc-lijntjes op m'n scope, lijkt die muteschakeling eerder 'oorzaak' dan oplossing. De mute overbruggen doe ik (nog) effe niet omdat ik niet kan voorspellen wat een 'gelijke' opkomst van de negatieve versus de uitgestelde opkomst van de positieve voeding doet. Voor het zelfde geld, blaft dat nou net de eindtrappen er uit wegens -5 en +5 volt over de 0.33 ohm weerstandjes en eindtorren.

De inschakerlvertraging van de 'mute' wel gemeten en die lijkt gelijke tred te houden qua tijd met de verschijnselen op de direct-dc gekoppelde speakeruitgang. Vandaar ook 'dingetje-by-design'. :P

Die 130 kHz was btw reden om de uitgangen aan de scope te hangen. Maar geen last van >20 kHz HF.

vergeten

Golden Member

Op 3 januari 2023 17:38:17 schreef harry64:
Binnen. Mijn dank is groot. Overigens even een 'dingetje' in deze voeding. Zonder schaalverlichtingslampje gaat die naar -24,nogwat. Vinden een aantal opamps niet prettig want die willen -15 volt.

Dat hoort niet volgens het schema.
De positieve opampvoeding komt van ic1 (LM7815) en zou 14.5v(volgens schema) maar er hoort 15v uit te komen.
Bij bijvoorbeeld IC5 (AN6551) aangekomen is daar nog 14,2v van over (bedradingsverlies 0,3v)

De negatieve opampvoeding komt van emitter Q20 (2SA886) en is daar -15.3v
Bij IC5 (AN6551) is daar nog -13,7v van over (oa door bedradingsverlies en R63 en R85)

Dus die "-24,nogwat." van jou kan niet goed zijn!

Dat gaat IC5 niet heel lang volhouden, zie bijgevoegde datasheet.
Zijn Q20 (2SA886) of zener D4 (15v) nog wel OK?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
harry64

Golden Member

Yup. Gecontroleerd op snorharen e.d. zelfs met een 10 mA belasting niets aan de hand. Maar zonder 'lampje' hoppa -25 en 'fratsen'. :P

vergeten

Golden Member

Dan zou ik toch eens gaan meten rondom Q20 om een meetpunt te vinden waarop die enorme spanningssprong (van ± -15v naar -24v) plaatsvind.

Dus alles checken rondom Q20.
R55, R56, R57, C41, C42, D4(zener).

(in belaste (met lampje) en onbelaste situatie)

Op 3 januari 2023 23:28:30 schreef harry64:
[...]
Voor het zelfde geld, blaft dat nou net de eindtrappen er uit wegens -5 en +5 volt over de 0.33 ohm weerstandjes en eindtorren.

Dan loopt er een stroom van 15ampere (5/0,33) door en dat kan de voeding niet leveren en was de eindtrap al opgerookt! Meetfoutje? :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
harry64

Golden Member

Door die 'mute' (delay) die alleen in de positieve sturingstrappen werkzaam is. Kan negatief i.i.g. niet met positief clashen tijdens de initialisatie.

Van die schaalverlichting vermoed ik dat het R57 330 ohm 3 watt is die dat veroorzaakt. De stabilisator is een open emittervolger. Dus die kan dankzij die R57 die over de collector en emitter staat niet terug regelen bij onvoldoende ballast. Beetje rare constructie maar zal wel gedaan zijn om die tor deels te ontlasten.

vergeten

Golden Member

Misschien staat Q20 wel helemaal niets te doen.

Het gaat om halfgeleiders op leeftijd die kunnen ook raar doen (zijn net mensen) :) bij iets andere omstandigheden (wel of geen lampje).

Klinkt raar misschien maar het kunnen ook ¼ of ¾ geleiders worden door veroudering er kan zelfs oscillatie optreden, dat kan je met een scoop bekijken.
Meet de spanning over D4(zener) eens in beide situaties.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.