Uit de oude doos...

Die zie ik ongeveer 1x per 2 jaar op een nederlands forum langs komen. Bij mijn weten zijn de tabletjes van lindaan, inmiddels lang en breed verboden om te verkopen. Flink giftig.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Zo eentje heb ik er ook nog. Niet uitgezocht of het verboden is om nieuw in de handel te brengen of ook als oud en gebruikt te verkopen. Zonder de tabletjes is natuurlijk ook een optie, maar dan is hij niet origineel meer.

Als ik hem van de hand doe dan liever gewoon als particulier op een beurs ofzo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hensz

Golden Member

Op 10 januari 2023 22:03:52 schreef maartenbakker:
Zonder de tabletjes is natuurlijk ook een optie, maar dan is hij niet origineel meer.

Lindaan is retegiftig: https://www.ilo.org/dyn/icsc/showcard.display?p_lang=en&p_card_id=…
Een apparaat kan ook zonder verbruiksmiddelen orgineel zijn. Een koffiemachine is een koffiemachine, ook al verkoop je hem zonder koffie erbij en als je een oven koopt, dan eis je toch ook niet dat er een Quiche Lorraine in staat?

Don't Panic!

Op 10 januari 2023 22:14:40 schreef Hensz:
[...]
Lindaan is retegiftig:

Vooral de miggen kunnen het niet waarderen.

Uit https://www.ge-bu.nl/artikel/behandeling-van-scabies

Lindaan werd ook toegepast, maar de productie, het op de markt brengen en het gebruik ervan is sinds 31 december 2007 verboden vanwege het feit dat het een toxische stof betreft die niet in het milieu wordt afgebroken.

Bewaar het maar. Lindaan wordt een collectors item.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 10 januari 2023 22:36:12 (52%)

Op 10 januari 2023 22:14:40 schreef Hensz:
[...]
Lindaan is retegiftig: https://www.ilo.org/dyn/icsc/showcard.display?p_lang=en&p_card_id=…
Een apparaat kan ook zonder verbruiksmiddelen orgineel zijn. Een koffiemachine is een koffiemachine, ook al verkoop je hem zonder koffie erbij en als je een oven koopt, dan eis je toch ook niet dat er een Quiche Lorraine in staat?

Ach, ik denk niet dat het dan ook verkocht wordt om nog te gebruiken, daar loopt de vergelijking mank met de koffiezet, maar eerder als hebbeding van wat ooit was.

Als alles waar naar huidige maatstaven iets giftig inzit niet meer mag verkocht worden.. dan kan je geen bouwgrond meer kopen in de lage landen :-)

Hensz

Golden Member

Op 10 januari 2023 22:33:11 schreef kris van damme:
Als alles waar naar huidige maatstaven iets giftig inzit niet meer mag verkocht worden.. dan kan je geen bouwgrond meer kopen in de lage landen :-)

Dat valt nog wel mee, al zijn er plekken genoeg waar we erg goed ons best hebben gedaan dat je grond idd niet meer kunt eten. Hooguit geschikt als bouwgrond(!) of voor wegenaanleg, liefst nog met een flinke laag zand erop, zodat de kindertjes toch nog een beetje in de tuin kunnen spelen.

Don't Panic!

Op 10 januari 2023 23:15:43 schreef Hensz:
[...]
Dat valt nog wel mee, al zijn er plekken genoeg waar we erg goed ons best hebben gedaan dat je grond idd niet meer kunt eten. Hooguit geschikt als bouwgrond(!) of voor wegenaanleg, liefst nog met een flinke laag zand erop

sst.. Lekkerkerk, Askarel, Verkest, Pfos enzv, lijkt me dat beetje Lindaan plots heel onschuldig..

maartenbakker

Golden Member

En dan hebben we het nog niet over de stoffen die nog niet verboden zijn.

Op 10 januari 2023 22:14:40 schreef Hensz:
[...]
Lindaan is retegiftig: https://www.ilo.org/dyn/icsc/showcard.display?p_lang=en&p_card_id=…
Een apparaat kan ook zonder verbruiksmiddelen orgineel zijn. Een koffiemachine is een koffiemachine, ook al verkoop je hem zonder koffie erbij en als je een oven koopt, dan eis je toch ook niet dat er een Quiche Lorraine in staat?

Maar een bakplaat zou leuk zijn. Het gaat hier om een vitrine-artikel dat je niet daadwerkelijk moet gebruiken. Het lindaan in het buisje laten is veiliger dan het lege buisje erbij doen. De grootste schade doet het immers in het oppervlaktewater, waar het met grote kans in terecht komt als je het buisje schoonmaakt - zelfs als je de inhoud verantwoord hebt afgevoerd.

P.S. Als je een horlogeverzamelaar voorstelt om eerst de radioactieve wijzerplaat van het horloge te verwijderen voordat je het aan hem verkoopt, zal hij je aankijken alsof hij het in Tsjernobyl hoort donderen. Keulen mag trouwens ook.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Precies, pilletjes gewoon lekker in het buisje laten zitten. Maar dus niet inzetten als muggenverdelger, hoe goed het ook werkt ;)

Nu ga je van één keertje blootstelling ook niet dood hoor, maar toch lijkt het me beter om de boel gewoon voor de sier te bewaren en eventueel het lampje schoon te maken en aan te zetten als schemerlampje.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 11 januari 2023 08:05:52 (45%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Op 11 januari 2023 00:57:02 schreef kris van damme:
[...]

sst.. Lekkerkerk, Askarel, Verkest, Pfos enzv, lijkt me dat beetje Lindaan plots heel onschuldig..

Zolang het allemaal in BE blijft, vind ik het best, maar hier zit ik de hele dag naar de Antwrpse haven te turen.....

@Ledlover:
Je kunt er natuurlijk ook van die geurstofjes van bij Rituals mee verdampen... :r :) Canabisolie? :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 10 januari 2023 11:42:56 schreef anne2:
[...]

wat leuk, die heb ik ook nog liggen. en ook op leren programmeren.
wat voor uitbreidingskaart heb je op het linkerblad liggen?.
mvg A

Ik weet het niet. Het zat bij een partij die ik van de universiteit van Wageningen heb overgekocht. Ik heb een flinke doos vol met diverse kaarten.

Hensz

Golden Member

Op 11 januari 2023 00:57:02 schreef kris van damme:
sst.. Lekkerkerk, Askarel, Verkest, Pfos enzv, lijkt me dat beetje Lindaan plots heel onschuldig..

Dachten ze vroeger ook: dat kleine beetje. Ook in Lekkerkerk c.s. Vervelende is dat al vele kleine beetjes toch een berg troep opleveren.
Zoals nu met al die kleine beetjes plastic, dat ene zakje van mij, etc. Microplastics zitten nu geloof ik écht overal in. :S

Don't Panic!
maartenbakker

Golden Member

Daarom is lindaan niet meer in de handel, en vergelijkbaar zie je nu dat de ozonlaag aan het herstellen is doordat CFK's uit de handel genomen zijn. Wat er over is, is meer incidenteel. Die ene antieke koelkast die lek gaat, scheelt misschien een dag in de hersteltijd van de ozonlaag.

Het niet meer gebruiken van radioactieve verf op horlogeschalen heeft flink gescheeld in het aantal slachtoffers, hoewel vooral onder de schilders. Ik zou verwachten dat je zo'n horloge alsnog bij het chemisch afval moet afvoeren, maar zolang je het materiaal niet verstoort is het het veiligste voor het milieu om dat gewoon te blijven doen.

Nou zou je kunnen betogen dat de radioactieve verf nog een nut vervult en het lindaan niet, maar feitelijk vervullen ze precies hetzelfde nut: mooi liggen wezen in de vitrine. Ook het afvoeren, zeker van het lindaan, brengt risico's met zich mee, zelfs als je het verantwoord probeert te doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 11 januari 2023 00:57:02 schreef kris van damme:
[...]sst.. Lekkerkerk

Begin jaren 80.
Veel mensen moesten tijdelijk de woning uit om de boel schoon te maken, de mensen werden ondergebracht in noodwoningen en stacaravans.
Het bedrijf welke de onderkomens verkocht heeft heeeeeeel veel verdiend, de eigenaar kocht groot stuk grond en liet een nieuwe villa met 2 paardenstallen bouwen.
Ik heb kort tijdens de bouw in de villa gewerkt, de eigenaar kwam iedere dag met zijn fonkelnieuwe Volvo even kijken....

hobby luke

Honourable Member

Denk dat het stilaan tijd wordt voor een paar nieuwe foto's. :)

Ik heb meerdere van die mappen.
Op het blad met condensatoren staat geen nummer.
Als Maarten geïnteresseerd is in de nummers, dan plaats ik die misschien beter in zijn Philips topic?
Ik hoor het wel.

MVG,
Luc.

Hubie

Special Member

2 x Philips 200 nF - ±0,5 % uit een GM-4144 meetbrug.Ze zijn toch al een jaartje of 65-70 oud..

Op 12 januari 2023 18:52:31 schreef Hubie:
2 x Philips 200 nF - ±0,5 % uit een GM-4144 meetbrug.Ze zijn toch al een jaartje of 65-70 oud..

Tegenwoordig moet je blij zijn als je telefoon 2 jaren meegaat.

maartenbakker

Golden Member

Zulke condensatoren heb ik nog nooit gezien. Ik vraag me af of MPP het fabrikaat is of de een of andere aanduiding voor het diëlectricum of de reeks. Het lijken op het eerste gezicht geen Philipsen maar het kan wel.

@Hobby Luke: leuke assortimenten. Ik kende de kaarten wel deels maar de doosjes nog niet. Ik zou graag de nummertjes zien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

@maarten:Mss dat ik mij vergis maar als het geen Philips is dan komen ze uit een Plessey (UK)signaalgenerator.iig een van de twee.

MPP = de "soortnaam"

maartenbakker

Golden Member

MPP uit India, dus daar zou best een Britse band kunnen zijn. Dat sluit ook Philips niet helemaal uit, in een Philips meter kan natuurlijk ook een condensator van een andere fabrikant zitten.

Wel apart dat ze in 1969 al polypropyleen zouden hebben gebruikt, ik had eerder polystyreen verwacht maar voor allebei vind ik de platte constructie ook nog best modern aandoen. Philips' eigen polystyreentypes waren volgens mij nog allemaal cylindrisch in die tijd en of ze al polypropyleen hadden, vraag ik me af.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
hobby luke

Honourable Member

@Maarten,

Ik neem morgen de rest van de foto's.
Wat denk je, zet ik die dan beter in dit topic?
"OM-halfgeleiders, 12NC nummering Philips plus aanverwante zaken en geschiedenis"

MVG,
Luc.

Tidak Ada

Golden Member

Kan de link niet via Mullard gelegd worden?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Omdat de condensatoren zo mooi op capaciteit zijn gebleven kan dat toch wel MKP zijn. Zeker omdat in de link van Bert_Camper PP staat. Metaallaagje erop en je hebt MPP.

Hubie

Special Member

Op 12 januari 2023 22:36:14 schreef maartenbakker:
MPP uit India, dus daar zou best een Britse band kunnen zijn. Dat sluit ook Philips niet helemaal uit, in een Philips meter kan natuurlijk ook een condensator van een andere fabrikant zitten.

Wel apart dat ze in 1969 al polypropyleen zouden hebben gebruikt, ik had eerder polystyreen verwacht maar voor allebei vind ik de platte constructie ook nog best modern aandoen. Philips' eigen polystyreentypes waren volgens mij nog allemaal cylindrisch in die tijd en of ze al polypropyleen hadden, vraag ik me af.

Als die condensators van 1969 zijn dan komen ze uit de Plessey Sig.Gen.Die was van bouwjaar 1970.De Philips meetbrug die ik ooit sloopte was van de jaren 50-60...

https://www.radiomuseum.org/r/philips_gm4144.html