Uit de oude doos...

Een ampere meter 30A, staat niks op nada noppes, aan de zijkant 3 busjes voor een banaan plug. Geen idee hoe ik eraan gekomen ben.

Rijp voor de oud ijzer bak denk ik. En lijkt een stroomtrafo in te zitten want weegt nogal wat. -edit- Is ca 15x15x20 cm groot.

Ik heb nog wat uit de oude doos:

Een Aristona SA2021U ook geen idee hoe ik eraan kom. Is uit 1956. Ooit eens kijken of ik die weer aan de praat krijg. Helaas heb ik geen buizen meer, mocht er een kapot zijn, heb ik allemaal jaren terug gedoneerd aan Florick.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
revado

Honourable Member

Dat is een U toestel, buizen in serie.
Die gaan niet snel kapot en zo ja is er vast wel iemand hier die kan helpen.
Even de elco van de voeding nakijken en de eerste keer een gloeilamp in serie met de voeding voor de zekerheid om de stroom een beetje te beperken.
Goede kans dat het ding gewoon nog speelt ook.
Pas wel op, alles hangt aan de netspanning in die toestellen!

[Bericht gewijzigd door revado op woensdag 9 augustus 2023 23:24:37 (13%)

Zal ik onthouden, heeft wel een grondige poetsbeurt nodig en een nieuw netsnoertje. De oude is eraf geknipt (is al een slecht teken denk ik).

@revado: Schema gesaved en bewaard... ik was al aan het zoeken maar nog niet gevonden.

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 9 augustus 2023 23:27:31 (12%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
revado

Honourable Member

RAAF12

Golden Member

Heel aparte mod, een zekering in serie met de plaat van de eindbuis 8)7

Ow zie het, heeft te maken met de switch van de rimlock UY42 naar noval UY89 gelijkrichtbuis.

Bij die Philips radio altijd de ratelcondensator vervangen (kan tijdelijk weggeknipt worden) want het is niet de vraag of, maar wanneer die letterlijk uitfikt. Dat gaat wat minder beheerst dan bij een Rifa.

Ook de condensator van anode eindbuis naar massa vervangen, al heeft die radio er een zekering voor geloof ik. Maar als die zekering gaat, dan is je anodespanning weg en dan raakt het schermrooster overbelast...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Op 9 augustus 2023 23:20:03 schreef henri62:
Zal ik onthouden, heeft wel een grondige poetsbeurt nodig en een nieuw netsnoertje. De oude is eraf geknipt (is al een slecht teken denk ik).

@revado: Schema gesaved en bewaard... ik was al aan het zoeken maar nog niet gevonden.

Let op! Er zit een handvol teerknollen in op héél vervelende plaatsen. Eentje over het net, daar kan een moderne X2 in. Twee aan de pickupingang. Daar kunnen moderne Y2's in. Tenslotte één over de eindtrafo daar moet een MKP of FKP type in. Anders heb je gegarandeerd een keer trammelant.

Gelukkig zit de condensator over de eindtrafo en niet naar massa, dus lekken of kortsluiting levert geen uitgefikte trafo op.

Overigens heeft de zekering NIET te maken met het type gelijkrichter. De zekering is aanwezig in uitvoering -32, waarschijnlijk voor de Noorse markt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 10 augustus 2023 00:28:41 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
revado

Honourable Member

Ik heb een paar van deze "toonbank kleedjes" met philips lampen bij het opruimen van een winkel erfenis meegenomen.
Die moeten ook tientallen jaren oud zijn.

Wie er serieus interesse in heeft ( Maarten? ) PM even.

die bovenste zal een 40 jaar wel kunnen halen met die eerste SL spaarlampen er nog op, dat was begin 80's. die 2e is veel jonger, zal een jaar of 20 zijn denk ik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik zelf niet, maar ik gooi even een visje uit bij een paar lampenverzamelaars.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
TinusTech

Golden Member

Het 'alternatieve' Philipsmuseum misschien?
Philips historische producten
Looyenbeemd 24
5652 BH Eindhoven
Tel. 040 2513355
email: sbhp@kpnmail.nl

https://www.sbhp.nl/

revado

Honourable Member

Ze gaan hoe dan ook een goede bestemming krijgen, ik heb al een verzoek van een museum/ verzamelaar (Marcel) gekregen waar er in ieder geval een naar toe gaat.
Dank jullie voor het meedenken.

Bapaktus

Special Member

Gevonden in mijn doos curiositeiten een oude toverlantaarn projectie lamp.
Philips, tekst is:
115 750W =+=
Huls beneden
Typ. 6153 C/99.

Klein soort spiraalmatras binnenin.
En aan de voet twee schuine lippen.
Op de doos een afbeelding van het projectie apparaat waarvoor deze lamp bedoeld is.
Misschien iets voor een verzamelaar?
ruudroj

Lucky Luke

Golden Member

Ik ken iemand met een toverlantaarn, ik kan even navragen of diegene een lamp zoekt.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Bapaktus

Special Member

@Lucky Luke
Ik ken iemand met een toverlantaarn, ik kan even navragen of diegene een lamp zoekt.

Ik lees het wel. En anders naar Philips lampen verzamelaars.
ruudroj

revado

Honourable Member

Ik scoorde dit halogeenlampje bijn de CO stand in Bad Bentheim bij @TA.
5,5 cm lang en 1000 watt, wat zal dat heet worden als het even aan is...

Lucky Luke

Golden Member

Op 9 september 2023 18:07:43 schreef Bapaktus:
@Lucky Luke
Ik ken iemand met een toverlantaarn, ik kan even navragen of diegene een lamp zoekt.

Ik lees het wel. En anders naar Philips lampen verzamelaars.
ruudroj

Ik heb het nagevraagd: de desbetreffende toverlantaarn werkt op kaarslicht. Past dus niet in het topc :p
Retour kwam ook de tip voor mensen die lampen zoeken, om het bij https://www.elektrikvandam.nl/ te vragen (Gouda). Mochten er ineens meerdere gegadigden zijn voor de toverlantaarnlamp, al weet ik niet of die winkel dergelijk specifiek spul ook heeft of alleen alle ooit gangbare gloei/halogeen lampen.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zaterdag 9 september 2023 21:18:23 (32%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
mel

Golden Member

Op 9 september 2023 21:14:28 schreef Lucky Luke:
[...]
Ik heb het nagevraagd: de desbetreffende toverlantaarn werkt op kaarslicht. Past dus niet in het topic :p
.

Vroeger maten ze de lichtsterkte in kaars..Dus zo offtopic is dit niet ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Op 10 september 2023 05:13:45 schreef mel:
[...]
Vroeger maten ze de lichtsterkte in kaars..Dus zo offtopic is dit niet ;)

Dat is een vrije vertaling van ‘candela’, afgeleid van het. Engelse candle

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat het meer is dan een vrije vertaling. Het is in elk geval een gangbare vakterm geweest. Ik weet niet of deze ook verschillend gedefinieerd was.

Een snelle zoekactie op wiki levert op dat je naast de Cd ook de Hefnerkaars en de International Candle had, die beide wel verschillend gedefinieerd waren. Of er meer waren weet ik niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Ik had het hier over het woord candla, niet direect over de betekenis

Wat licht betreft zijn er wel meer rare eenheden vertoond. Wat dacht je van de foot-lambert. Die was gerelateerd aan de verlichtingssterkte van de volle maan, is mij ooit verteld door een Delftse hoogleraar natuurkunde.
Ik kan hem op Wiki-NL niet vinden en de Amerikanen zeggen er niets over

Foot-lambert werd door Monsanto in de datasheet van de eerste LED's gebezigd.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hensz

Golden Member

Op 10 september 2023 08:36:59 schreef Tidak Ada:
[...] Dat is een vrije vertaling van ‘candela’, afgeleid van het. Engelse candle

De eenheid is afgeleid van de Engelse 'candle', het woord candela bestond al langer in het Latijn. Kaarsen zijn veel ouder dan de Latijnse taal, die weer een stuk ouder is dan het Engels.

Don't Panic!
eSe

Honourable Member

Een stukje uit wikipedia:

Het woord candela betekent kaars in het Latijn. Eén candela komt ongeveer overeen met de lichtsterkte van een gewone kaars. Deze betekenis heeft een historische oorsprong. De Engelse standaardeenheid van kunstmatig licht, de candle (internationale kaars), was in eerste instantie gebaseerd op de lichtsterkte van een kaars van puur spermaceti van 1/6 pound met een brandsnelheid van 120 grains per uur, of omgerekend een kaars van 75,6 gram met een brandsnelheid van 7,78 gram per uur.

De rest van het artikel vind je hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Candela_(eenheid)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Hubie

Special Member

Een paar NOS jaren 1950-1970 HF spoelen uit de oude doos.Een Toko spoeltje past er ongeveer 25 x in. ;-)

Dat witte laagje op de spoelen is latex tegen het indringen van vocht (tropen)

Henry S.

Moderator

Op 9 augustus 2023 22:59:21 schreef henri62:
Ik heb nog wat uit de oude doos:
[bijlage]
Een Aristona SA2021U ook geen idee hoe ik eraan kom. Is uit 1956. Ooit eens kijken of ik die weer aan de praat krijg. Helaas heb ik geen buizen meer, mocht er een kapot zijn, heb ik allemaal jaren terug gedoneerd aan Florick.

Uit dezelfde serie als mijn B3X95U uit de kringloop.
Dit is nog een restauratieproject, de behuizing en de knopjes zijn wel heel mooi uit de biotex gekomen. De verfstructuur op het bakeliet verandert door de biotex een beetje.

Op 10 september 2023 13:41:16 schreef Tidak Ada:
Wat licht betreft zijn er wel meer rare eenheden vertoond. Wat dacht je van de foot-lambert. Die was gerelateerd aan de verlichtingssterkte van de volle maan, is mij ooit verteld door een Delftse hoogleraar natuurkunde.
Ik kan hem op Wiki-NL niet vinden en de Amerikanen zeggen er niets over

https://en.wikipedia.org/wiki/Foot-lambert

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.