Op 21 januari 2023 23:18:13 schreef QuinnMallory:
Parallel aansluiten gaat idd de spanning niet verhogen. De vraag is of parallel aansluiten de stroom gaat verhogen?
Je schreef zelf dat je dan hoopte dat de spanning toenam 
Op 21 januari 2023 23:18:13 schreef QuinnMallory:
Heb je een suggestie over een paneel (of afmetingen van paneel) waarmee ik wel mijn GSM/tablet kan opladen op een zonloze dag? Nogmaals bedankt.
Je zult denk ik sowieso naar iets opvouwbaars van een Watt of 100 (let op: echte Watts dus, niet dat overdreven spul) moeten kijken. Let op dat er daarbij ook graag het paneelvermogen opgegeven wordt, niet het vermogen dat beschikbaar is aan gebruikers, waar je zo minus 20% voor kan rekenen: de omzetting is helaas niet verliesvrij, al zijn schakelende regelaars tegenwoordig enorm goed (en worden ze nog steeds beter).
Let op dat je ook in Nederland goed opgelicht kan worden: m'n moeder bestelde een klein opvouwbaar paneeltje bij een Nederlandse winkel (grote kans dat het gewoon drop-shipping was, maar toch), wat totaal niet in staat bleek ook maar enig vermogen van betekenis te leveren. Pa en ik zijn nog flink met multimeters en een dummy-load in de weer geweest om dat ook te bewijzen. Zelfs in de volle mei-zon, gericht en wel, kregen we er niet meer dan 80 mA of zo uit. Daarna stortte de spanning in. We kregen de indruk dat het tweede paneeltje in het 'geval' niet eens een echt paneel was maar een zeer goed gelijkende sticker met zonnepaneel-opdruk.
Dat ding hebben we dezelfde dag nog terug gestuurd. Geld terug gekregen, maar of m'n moeder ook een recensie geplaatst heeft, geen idee.
Het nadeel is in ieder geval dat het ding nog altijd verkocht wordt onder wel 3 verschillende vermogens-opgaves: 10 Watt, 15 Watt en zelfs 30 Watt. Ons vermoeden was dat het paneel zelf hooguit 5 Watt op kon leveren in zeer ideale omstandigheden. Daar er geen enkele converter tussen paneel en USB-aansluiting zat, leek het een buitengewoon discutabel product.
Daarna kocht m'n moeder deze, op basis van de recensies. Deze doet het wél goed: in de zomer kreeg ze haar telefoon er sneller mee vol (zo zei ze zelf) dan met een gewone lader.
https://www.xtorm.eu/products/solar-panel-solarbooster-21-watts-xtreme…
Puur ter proef heb ik deze net ook eens achter het raam gehouden (tis hier ook grauw en bewolkt): ik kon net 50 mA of zo trekken, dan stortte de spanning in. M'n powerbank sprong net-aan in de laad-modus, maar dat schiet met 50 mA natuurlijk niet op.
Op 21 januari 2023 23:54:29 schreef QuinnMallory:
Mja, in China is alles goedkoop natuurlijk.
Nee hoor, er zijn ook producten uit China die beduidend meer kosten. Alles draait om kwaliteitscontrole en een importeur die weet wat 'ie verkoopt. Koop rechtstreeks uit China en je kunt van alles tussen troep en prima spul krijgen.
Ik heb een jaar of 5 geleden voor de Belgische tegenhanger van KPN gewerkt (PXM). Ik weet ook niet of de situatie veel veranderd is, maar de straatkasten waren uitgerust met batterijen van 48V. Deze houden het minstens 48-72 uur vol. Dit ter ondersteuning van nooddiensten, ziekenhuizen etc. Dat zal in Nederland ook zo zijn denk ik?
Misschien wel, maar ik heb er absoluut 0 vertrouwen in: 27 maart 2015 trof een giga-stroomstoring de provincie Noord-Holland en een deel van Flevoland: 1,2 miljoen huishoudens, een belangrijk deel van de stroomvoorziening van de spoorwegen en communicatienetwerk viel uit. Vooral dat laatste wekte verbazing bij de overheden, want een noodvoorziening had dat over moeten nemen.
Maar dat soort spul kost geld voor een situatie die vrijwel nooit voor komt, zeker niet op de schaal zoals die van 27 maart 2015, waardoor Amsterdam en omstreken een apocalyptische chaos werden. Het treinvervoer lag u-ren volledig op z'n gat en elke hulpdienst werd de straat opgestuurd omdat burgers ze niet meer konden bereiken en ze dan maar hoopten dat ze op die manier nog op tijd konden zijn.
Nu ben ik van mening dat bepaalde zaken in België van overheidshand beter geregeld zijn dan in Nederland (jullie doen bijvoorbeeld al niet aan dat achterlijke aanbesteden in het OV), maar ik zou er absoluut niet op vertrouwen dat dat ook doet wat het moet doen.
Ook de GSM masten hier in de regio zijn voorzien van aggregaten. Al durf ik hiervan niet te zeggen of ze allemaal voorzien zijn...
Uit de begintijd van het GSM-netwerk heb ik ooit nog een foldertje gehad met uitleg hoe het (ongeveer) werkte. Ik weet nog dat de masten toen op een soort nood-voorziening sprongen: gewone belverzoeken van 06-nummers naar gewone landlijnen en andere 06-nummers werden dan geblokkeerd, alleen belverzoeken naar het noodnummer werden dan nog doorgelaten, om zo kostbare energie te sparen.
Maar met het voortschrijden der techniek, heb ik geen idee of dat nog steeds zo is. 27 maart 2015 bracht in ieder geval aan het licht dat er daar, zoals ik wel verwachte, het nodige aan schorte.
In mijn herinnering een maand later of zo was het wederom raak. Wel kleiner van schaal en nu in de avond, maar als ik het me goed herinner, heeft dat toen, na onderzoek, opgeleverd dat de onbereikbaarheid van de hulpdiensten een leven gekost heeft.
Op 22 januari 2023 00:08:19 schreef QuinnMallory:
Het is oprecht jammer, maar ik ga echt niet moeilijk doen over 2x 21 euro.
[...]
Jammer vind ik het wel voor de vele Oekraïners die net zoals ik die fout gemaakt hebben. Als je kijkt bij de reviews zie je dat er veel Oekraïners tussenzitten.
Het jammere voor die Oekraïners is dat die er waarschijnlijk veel minder voor betalen, maar het voor hun al snel een rib uit hun lijf is, laat staan 2 x 21 euro, wat voor de meesten enorm veel geld is. (ter vergelijk: daarvan kan je bijna een half jaar de metro nemen, en zelfs 1 keer de metro nemen is voor sommigen al heel wat, je kan er ook 4 keer zeer luxe van uit eten...)
Op 22 januari 2023 09:33:21 schreef Ledlover:
en uiteraard alle HF vliegtuigfrequenties zijn gewoon nog in gebruik. Maar dan wel in SSB, ik geloof dat die niet in AM werken. Ik heb wel het knopje 'AM' op de radio van een vliegtuig gezien, maar of die dat dus ook op HF doet en niet alleen op VHF weet ik niet...
Op m'n werk zie ik alleen HF+AM op de paneeltjes zitten, VHF is inderdaad SSB voor zover ik weet.