Goedkope zonnepaneeltjes China > USB

fred101

Golden Member

In de advertentie stond ook een "laadregelaar". Is dit een omvormer of zo? Zie foto. Deze heb ik dus NIET.

Je hebt gelijk, je bent niet opgelicht....Op meedere review fotos ligt hij toch echt tussen de geleverde goederen. Bijna alle commentaren zijn negatief.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
harry64

Golden Member

Op 21 januari 2023 23:41:05 schreef QuinnMallory:
[...]

Bedankt voor je uitleg. Ik word er iets wijzer van. Op de behuizing van van die USB aansluitingen staat: 5V 3Ah (MAX)

Dat is 3 ampere per uur. Iets zegt mij dat die MAX nooit gehaald gaat worden. Het zal ongeveer de helft of nét iets meer zijn. Óf het moet zijn dat er een accu mede aangesloten staat, maar dan haalt de omzetter het vermogen geheel of gedeeltelijk uit de accu. De truuk is dan dat het paneeltje overdag (ideaal) bijvoorbeeld 8 uur lang gemiddeld 0.75 ampere (750 mA) in de accu stopt. Dat is ongeveer 5 watt-uur (dus geen kilo watt uur aka kWh).

Je set kan daarna ongeveer een uur lang 5 volt 1 ampere leveren, 5 watt-uur of ongeveer 25 minuten die 3 ampere-uur.

Dan is wat de zonnecel heeft geleverd op en wordt ingeteerd op wat de accu nog over heeft.

Stel dat het een 10 Ah accu is en je hebt twee dagen de ideale 5 Wh kunnen laden dan is de accu vol en kan je 50 minuten 3 Ah of 2 uur 1 Ah aan die 5 volt gebruiken, dan is de accu helemaal leeg.

Maakt het ook nog uit of je Lithium of loodzuur accu's gebruikt. Maar das weer een ander complex verhaal.

Op 22 januari 2023 00:27:51 schreef fred101:
[...]
Je hebt gelijk, je bent niet opgelicht....Op meedere review fotos ligt hij toch echt tussen de geleverde goederen. Bijna alle commentaren zijn negatief.

Dan kijk je toch naar iets anders. 80% van de reviews was positief.

Ik heb me laten vangen, klopt. Niet van wakker liggen. Doe ik ook niet. En niets is natuurlijk leuker dan iemand die je nog eens extra met de neus op de feiten duwt in zo'n geval. Waarvoor dank.

Op 22 januari 2023 00:36:36 schreef harry64:
[...]

Dat is 3 ampere per uur. Iets zegt mij dat die MAX nooit gehaald gaat worden. Het zal ongeveer de helft of nét iets meer zijn. Óf het moet zijn dat er een accu mede aangesloten staat, maar dan haalt de omzetter het vermogen geheel of gedeeltelijk uit de accu. De truuk is dan dat het paneeltje overdag (ideaal) bijvoorbeeld 8 uur lang gemiddeld 0.75 ampere (750 mA) in de accu stopt. Dat is ongeveer 5 watt-uur (dus geen kilo watt uur aka kWh).

Je set kan daarna ongeveer een uur lang 5 volt 1 ampere leveren, 5 watt-uur of ongeveer 25 minuten die 3 ampere-uur.

Dan is wat de zonnecel heeft geleverd op en wordt ingeteerd op wat de accu nog over heeft.

Stel dat het een 10 Ah accu is en je hebt twee dagen de ideale 5 Wh kunnen laden dan is de accu vol en kan je 50 minuten 3 Ah of 2 uur 1 Ah aan die 5 volt gebruiken, dan is de accu helemaal leeg.

Maakt het ook nog uit of je Lithium of loodzuur accu's gebruikt. Maar das weer een ander complex verhaal.

Ik begrijp het. Inderdaad ook niet ideaal.

Maar goed heren (en dames) bedankt voor jullie uitleg. Ik weet nu iets meer. Nog een fijne nacht/zondag gewenst. _/-\o_

harry64

Golden Member

Op 22 januari 2023 00:38:27 schreef QuinnMallory:
[...]

Dan kijk je toch naar iets anders. 80% van de reviews was positief.

Ik heb me laten vangen, klopt. Niet van wakker liggen. Doe ik ook niet. En niets is natuurlijk leuker dan iemand die je nog eens extra met de neus op de feiten duwt in zo'n geval. Waarvoor dank.

Gebeurt veel mensen. Voordeel is dat je er eerst niet veel van wist en nu al een heel stuk meer. Leren kost meestal geld, mij ook. :)

Heb je een suggestie over een paneel (of afmetingen van paneel) waarmee ik wel mijn GSM/tablet kan opladen op een zonloze dag? Nogmaals bedankt.

Ik heb niet alle postings gelezen maar ergens in het begin wel bovenstaande vraag.

Het antwoord is dat het gewoon niet gaat.

Ik heb zelf 12 panelen van 300 Wp. Ze staan gunstig t.o.v. de zon. Op een top dag draai ik 25 a 26 KWh. Dat zijn best leuke getallen. Op 23 december van afgelopen jaar heb ik maar 47 watt gedraaid.

Nu zijn dat wel de kortste en meest donkere dagen van het jaar. Maar het scheelt gewoon een ruime factor 500 ofzo.

In plaats van een telefoon iets/dinges kun je bij oorlogstoestanden beter zoiets als in onderstaand plaatje aanschaffen. De gsm netwerken zullen bij dit soort stroomstoringen vooral ze wat langer duren ook wel plat gaan. Of je koopt een sateliet telefoon met een generator op een fossiele brandstof. En dat kan bijvoorbeeld een auto zijn.

Rechts is een kortegolf zendontvanger en links staat een dynamo die je met hand moet aandrijven. Een soort van handfiets zeg maar. En dat fietsen kan een aardige klus zijn. Blijft de vraag of je ooit iemand aan de lijn krijgt trouwens. Het is niet heel makkelijk om zo een verbinding te leggen en veel uitluisteraars zijn er tegenwoordig ook niet meer denk ik.

Vergis je niet, de kortegolf zit ieder weekend werkelijk ramvol met gebruikers. Dusdanig veel dat ik in principe mijn Angry 9 niet zomaar met z'n brede AM signaal of tjoepende morsetoon tussen de smalle SSB'ertjes prak.

Ook zijn er nog steeds hier en daar viskottertjes die de visserijband gebruiken (vooral middellandse zee), en uiteraard alle HF vliegtuigfrequenties zijn gewoon nog in gebruik. Maar dan wel in SSB, ik geloof dat die niet in AM werken. Ik heb wel het knopje 'AM' op de radio van een vliegtuig gezien, maar of die dat dus ook op HF doet en niet alleen op VHF weet ik niet...

Daarnaast gebruiken de russen nog kortegolf SSB en/of AM, die kan je bij goede propagatie meeluisteren via de websdr Twente. Omgekeerd kunnen zij jou ook horen, als je een goeie antenne hebt. Die 5w AM die er uit komt - dat wordt krap. Maar 10w morse gaat zonder meer lukken :+

Maar maak je geen illusies. In de afgelopen paar oorlogen zijn zendamateurs altijd de eersten geweest die het zwijgen wordt opgelegd. Zowel in de 1e wereldoorlog, als in de 2e, en de oekraïense zendamateurs moesten ook direct bij de invasie stoppen. Het is niet onmogelijk om alsnog te zenden in oorlogstijd, maar zeker met de moderne technieken voor locatiebepaling is het extreem riskant.

Overigens kan dit kleine dingetje zowat alles wat de Angry 9 kan, maar dan in een kleinere verpakking:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/Controls_of_Yaesu_FT-817.jpg

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 22 januari 2023 09:39:53 (20%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

dat zijn van die flexibele panelen. ik heb er zo 3 op men fiets om de accu van mijn ledverlichting vol te houden. ik fiets smorgens 1uur, de fiets kan 8uur in de zon opladen op werk, ik fiets 1uur naar huis in de zon.
in de zomer is men accu altijd vol, nu in de winter moet ik elke 3-4 dagen de accu opladen want ze is leeg. zoveel geven zonnepanelen in de winter dus.
je zegt dan ook dat je ze achter glas hangt. zet ze eens buiten direct in de zon, zal al beter gaan dan achter glas. sommige glazen blokkeren veel energie
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/DSCN3455.JPG

Op 22 januari 2023 00:11:16 schreef deKees:
Ter vergelijking: Ik had vandaag een top moment (14:00) van 680 Watt totaal, met 17 m2 aan panelen (10 stuks, elk 100 x 170 cm).
Dus ongeveer 70 Watt per paneel.

Gisteren kwam ik niet verder dan 288W, heel kort. (13:00).
Totale opbrengst gisteren over heel de dag was 355 Wh.

dat is ABSURD slecht zeg ik dan. ik heb 4 oude panelen tegen men garage hangen (2 tegen de poort, 2 op het dak) en die haalden gisteren 480W als piek. opbrengst gisteren van die 4 was 2070Wh.
met mijn panelen op het huis (10 vooraan op zuidoost, 10achter het huis plat dak in de schaduw van het huis, haalde ik 3530W gisteren middag. opbrengst daar was 18990Wh

de absoluut slechtste dag dit jaar had ik 907Wh van de huispanelen en 57Wh van de 4 op de garage. extreem bewolkt en mistige dag en dat is nog 3x hoger dan wat jij haalt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De slechtste dag dit jaar was voor mij 14 januari.
Totaal 189 Wh, tussen 10:20 tot 16:10.
Dus 6 uur opbrengst met 30W gemiddeld. Dus 3W per paneel 8)7

Mijn panelen liggen redelijk plat (15 graden) en de zon komt in de winter niet boven de huizen in de omgeving, maar dat maakt op zo een donkere dag weinig verschil.

Gisteren (21 jan) was voor mij een topdag (voor januari dan) met 2281 Wh totaal.

De panelen hebben samen iets van 3200Wp. En in de zomer gaat het veel beter. Dan ga ik richting 20 kWh op een goede dag.

12jan mijn slechtste dag.
20panelen in dikke mist die 907Wh produceerden voor iets meer dan 6uur.
dat is dan gemiddeld 7,5W per paneel of dus het dubbele van de uwe?

10panelen vooraan op 45°, 10 panelen op een plak dak, dus 10°. die vlakke panelen produceren het beste bij bewolking, de 45° panelen doen veel als de zon nu schijnt
in de zomer presteren ze beide goed omdat de zon dan bovenaan de hemel staat. dan zit ik rond de 50kWh.

nu op mijn fiets, die flexibele panelen, daar zit een andere print op als solar charger (had vroeger zoals op de foto stond ook een gelijkaardige zoals TS. die heb ik eruit gegooid). die doen savonds om 16h nog altijd een beetje. ik zie de laad led regelmatig knipperen dan. op bewolkte dag doen ze zelf smiddags NIKS. die hebben dus echt wel directe zon nodig om iets te doen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 21 januari 2023 23:18:13 schreef QuinnMallory:
Parallel aansluiten gaat idd de spanning niet verhogen. De vraag is of parallel aansluiten de stroom gaat verhogen?

Je schreef zelf dat je dan hoopte dat de spanning toenam ;)

Op 21 januari 2023 23:18:13 schreef QuinnMallory:
Heb je een suggestie over een paneel (of afmetingen van paneel) waarmee ik wel mijn GSM/tablet kan opladen op een zonloze dag? Nogmaals bedankt.

Je zult denk ik sowieso naar iets opvouwbaars van een Watt of 100 (let op: echte Watts dus, niet dat overdreven spul) moeten kijken. Let op dat er daarbij ook graag het paneelvermogen opgegeven wordt, niet het vermogen dat beschikbaar is aan gebruikers, waar je zo minus 20% voor kan rekenen: de omzetting is helaas niet verliesvrij, al zijn schakelende regelaars tegenwoordig enorm goed (en worden ze nog steeds beter).

Let op dat je ook in Nederland goed opgelicht kan worden: m'n moeder bestelde een klein opvouwbaar paneeltje bij een Nederlandse winkel (grote kans dat het gewoon drop-shipping was, maar toch), wat totaal niet in staat bleek ook maar enig vermogen van betekenis te leveren. Pa en ik zijn nog flink met multimeters en een dummy-load in de weer geweest om dat ook te bewijzen. Zelfs in de volle mei-zon, gericht en wel, kregen we er niet meer dan 80 mA of zo uit. Daarna stortte de spanning in. We kregen de indruk dat het tweede paneeltje in het 'geval' niet eens een echt paneel was maar een zeer goed gelijkende sticker met zonnepaneel-opdruk.

Dat ding hebben we dezelfde dag nog terug gestuurd. Geld terug gekregen, maar of m'n moeder ook een recensie geplaatst heeft, geen idee.
Het nadeel is in ieder geval dat het ding nog altijd verkocht wordt onder wel 3 verschillende vermogens-opgaves: 10 Watt, 15 Watt en zelfs 30 Watt. Ons vermoeden was dat het paneel zelf hooguit 5 Watt op kon leveren in zeer ideale omstandigheden. Daar er geen enkele converter tussen paneel en USB-aansluiting zat, leek het een buitengewoon discutabel product.

Daarna kocht m'n moeder deze, op basis van de recensies. Deze doet het wél goed: in de zomer kreeg ze haar telefoon er sneller mee vol (zo zei ze zelf) dan met een gewone lader.

https://www.xtorm.eu/products/solar-panel-solarbooster-21-watts-xtreme…

Puur ter proef heb ik deze net ook eens achter het raam gehouden (tis hier ook grauw en bewolkt): ik kon net 50 mA of zo trekken, dan stortte de spanning in. M'n powerbank sprong net-aan in de laad-modus, maar dat schiet met 50 mA natuurlijk niet op.

Op 21 januari 2023 23:54:29 schreef QuinnMallory:
Mja, in China is alles goedkoop natuurlijk.

Nee hoor, er zijn ook producten uit China die beduidend meer kosten. Alles draait om kwaliteitscontrole en een importeur die weet wat 'ie verkoopt. Koop rechtstreeks uit China en je kunt van alles tussen troep en prima spul krijgen.

Op 21 januari 2023 23:54:29 schreef QuinnMallory:
Ik heb een jaar of 5 geleden voor de Belgische tegenhanger van KPN gewerkt (PXM). Ik weet ook niet of de situatie veel veranderd is, maar de straatkasten waren uitgerust met batterijen van 48V. Deze houden het minstens 48-72 uur vol. Dit ter ondersteuning van nooddiensten, ziekenhuizen etc. Dat zal in Nederland ook zo zijn denk ik?

Misschien wel, maar ik heb er absoluut 0 vertrouwen in: 27 maart 2015 trof een giga-stroomstoring de provincie Noord-Holland en een deel van Flevoland: 1,2 miljoen huishoudens, een belangrijk deel van de stroomvoorziening van de spoorwegen en communicatienetwerk viel uit. Vooral dat laatste wekte verbazing bij de overheden, want een noodvoorziening had dat over moeten nemen.

Maar dat soort spul kost geld voor een situatie die vrijwel nooit voor komt, zeker niet op de schaal zoals die van 27 maart 2015, waardoor Amsterdam en omstreken een apocalyptische chaos werden. Het treinvervoer lag u-ren volledig op z'n gat en elke hulpdienst werd de straat opgestuurd omdat burgers ze niet meer konden bereiken en ze dan maar hoopten dat ze op die manier nog op tijd konden zijn.

Nu ben ik van mening dat bepaalde zaken in België van overheidshand beter geregeld zijn dan in Nederland (jullie doen bijvoorbeeld al niet aan dat achterlijke aanbesteden in het OV), maar ik zou er absoluut niet op vertrouwen dat dat ook doet wat het moet doen.

Op 21 januari 2023 23:54:29 schreef QuinnMallory:
Ook de GSM masten hier in de regio zijn voorzien van aggregaten. Al durf ik hiervan niet te zeggen of ze allemaal voorzien zijn...

Uit de begintijd van het GSM-netwerk heb ik ooit nog een foldertje gehad met uitleg hoe het (ongeveer) werkte. Ik weet nog dat de masten toen op een soort nood-voorziening sprongen: gewone belverzoeken van 06-nummers naar gewone landlijnen en andere 06-nummers werden dan geblokkeerd, alleen belverzoeken naar het noodnummer werden dan nog doorgelaten, om zo kostbare energie te sparen.

Maar met het voortschrijden der techniek, heb ik geen idee of dat nog steeds zo is. 27 maart 2015 bracht in ieder geval aan het licht dat er daar, zoals ik wel verwachte, het nodige aan schorte.

In mijn herinnering een maand later of zo was het wederom raak. Wel kleiner van schaal en nu in de avond, maar als ik het me goed herinner, heeft dat toen, na onderzoek, opgeleverd dat de onbereikbaarheid van de hulpdiensten een leven gekost heeft.

Op 22 januari 2023 00:08:19 schreef QuinnMallory:
Het is oprecht jammer, maar ik ga echt niet moeilijk doen over 2x 21 euro.
[...]
Jammer vind ik het wel voor de vele Oekraïners die net zoals ik die fout gemaakt hebben. Als je kijkt bij de reviews zie je dat er veel Oekraïners tussenzitten.

Het jammere voor die Oekraïners is dat die er waarschijnlijk veel minder voor betalen, maar het voor hun al snel een rib uit hun lijf is, laat staan 2 x 21 euro, wat voor de meesten enorm veel geld is. (ter vergelijk: daarvan kan je bijna een half jaar de metro nemen, en zelfs 1 keer de metro nemen is voor sommigen al heel wat, je kan er ook 4 keer zeer luxe van uit eten...)

Op 22 januari 2023 09:33:21 schreef Ledlover:
en uiteraard alle HF vliegtuigfrequenties zijn gewoon nog in gebruik. Maar dan wel in SSB, ik geloof dat die niet in AM werken. Ik heb wel het knopje 'AM' op de radio van een vliegtuig gezien, maar of die dat dus ook op HF doet en niet alleen op VHF weet ik niet...

Op m'n werk zie ik alleen HF+AM op de paneeltjes zitten, VHF is inderdaad SSB voor zover ik weet.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

ik heb jaren geleden met van die mini usb zonnepaneeltje wat gespeeld en vond het toch goed meevallen in de zon. die hadden ook allemaal geen converter tussen paneel en usb.

hier staan mijn metingen
https://www.circuitsonline.net/forum/view/137685

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 22 januari 2023 01:10:05 schreef Ex-fietser:
[...]

Ik heb niet alle postings gelezen maar ergens in het begin wel bovenstaande vraag.

Het antwoord is dat het gewoon niet gaat.

Ik heb zelf 12 panelen van 300 Wp. Ze staan gunstig t.o.v. de zon. Op een top dag draai ik 25 a 26 KWh. Dat zijn best leuke getallen. Op 23 december van afgelopen jaar heb ik maar 47 watt gedraaid.

Nu zijn dat wel de kortste en meest donkere dagen van het jaar. Maar het scheelt gewoon een ruime factor 500 ofzo.

In plaats van een telefoon iets/dinges kun je bij oorlogstoestanden beter zoiets als in onderstaand plaatje aanschaffen. De gsm netwerken zullen bij dit soort stroomstoringen vooral ze wat langer duren ook wel plat gaan. Of je koopt een sateliet telefoon met een generator op een fossiele brandstof. En dat kan bijvoorbeeld een auto zijn.

[bijlage]

Rechts is een kortegolf zendontvanger en links staat een dynamo die je met hand moet aandrijven. Een soort van handfiets zeg maar. En dat fietsen kan een aardige klus zijn. Blijft de vraag of je ooit iemand aan de lijn krijgt trouwens. Het is niet heel makkelijk om zo een verbinding te leggen en veel uitluisteraars zijn er tegenwoordig ook niet meer denk ik.

Bedankt voor de tip, maar is niet echt van mij op toepassing. ;)

Op 22 januari 2023 09:43:53 schreef fcapri:
je zegt dan ook dat je ze achter glas hangt. zet ze eens buiten direct in de zon, zal al beter gaan dan achter glas. sommige glazen blokkeren veel energie

Ga ik zeker doen, thanks :)

Op 22 januari 2023 12:31:48 schreef fcapri:
ik heb jaren geleden met van die mini usb zonnepaneeltje wat gespeeld en vond het toch goed meevallen in de zon. die hadden ook allemaal geen converter tussen paneel en usb.

hier staan mijn metingen
https://www.circuitsonline.net/forum/view/137685

Heb net even zitten lezen. Thanks ;)

Op 22 januari 2023 12:13:55 schreef weardguy:
Je zult denk ik sowieso naar iets opvouwbaars van een Watt of 100 (let op: echte Watts dus, niet dat overdreven spul) moeten kijken. Let op dat er daarbij ook graag het paneelvermogen opgegeven wordt, niet het vermogen dat beschikbaar is aan gebruikers, waar je zo minus 20% voor kan rekenen: de omzetting is helaas niet verliesvrij, al zijn schakelende regelaars tegenwoordig enorm goed (en worden ze nog steeds beter).

Daarna kocht m'n moeder deze, op basis van de recensies. Deze doet het wél goed: in de zomer kreeg ze haar telefoon er sneller mee vol (zo zei ze zelf) dan met een gewone lader.

https://www.xtorm.eu/products/solar-panel-solarbooster-21-watts-xtreme…

Puur ter proef heb ik deze net ook eens achter het raam gehouden (tis hier ook grauw en bewolkt): ik kon net 50 mA of zo trekken, dan stortte de spanning in. M'n powerbank sprong net-aan in de laad-modus, maar dat schiet met 50 mA natuurlijk niet op.

Bedankt voor de link. Maar zelfs met 50mA ben ik niets natuurlijk. Ik denk dat ik het zonnepaneelidee maar even laat bezinken.

Op 22 januari 2023 12:13:55 schreef weardguy:
Misschien wel, maar ik heb er absoluut 0 vertrouwen in: 27 maart 2015 trof een giga-stroomstoring de provincie Noord-Holland en een deel van Flevoland: 1,2 miljoen huishoudens..
... opgeleverd dat de onbereikbaarheid van de hulpdiensten een leven gekost heeft.

Verschrikkelijk om te horen. Het zal je maar overkomen. :(

Om eerlijk te zijn vind ik bepaalde zaken in NL beter geregeld dan in BE. Al weet je natuurlijk pas echt wat er wel of niet gebeurt als hier de stroom effectief ook uitgaat.

Maar hopen dat ook België lessen geleerd heeft uit het voorval in Nederland.

Als je het echt voor nood wilt doen zorg je voor een paar flinke powerbanks die volgeladen in de kast liggen, tesamen met flessen vers water, wat eten, zaklampen en warmtedekens, immers, de cv ketel valt ook uit.

Ik heb altijd wel ergens een powerbank liggen, ik wil niet met m'n apparaten vast aan het stopcontact zitten. Te lui om vooraf te laden...

[Bericht gewijzigd door maus0611 op maandag 23 januari 2023 21:34:29 (25%)

Jinny

Golden Member

Dikke generator is ook altijd gemakkelijk.
Ben je altijd los van het net. (Spoiler, dat ben ik altijd)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik heb een 8 kW generator, maar moet die met een vorkheftruck tillen.

En je kunt het je buren niet aandoen. "silent" betekent dat je geen oordoppen hoeft in te doen op 10 meter afstand.

Jinny

Golden Member

Op 23 januari 2023 22:14:52 schreef Hoeben:
Ik heb een 8 kW generator, maar moet die met een vorkheftruck tillen.

En je kunt het je buren niet aandoen. "silent" betekent dat je geen oordoppen hoeft in te doen op 10 meter afstand.

Hahahahaha, ja ik heb ook zo een 'silent' staan.
De 15 kVA diesel in de machinekamer is stiller...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
revado

Honourable Member

Bij een langdurige stroomuitval staat alles stil.
Drinkwater, gas, maar ook riolen zullen niet meer werken.
De pompem van water, riool en de gas onderstations hebben geen backup.
Brandstof tanken gaat niet meer.
Garagedeuren en liften werken niet meer.
De GSM sites hebben een accu backup en geen generator in de kleintjes. Die accu's houden ze wel even aan de gang.
Maar bij een uitval zal iedereen gaan bellen en de (a)sociale media vol gaan plempen met info hoe erg die storing wel is en gaan klagen bij bedrijven en dan zijn accu's ook snel leeg.
De cruciale zendmasten waar bv ook P2000 (communicatie netwerk voor hulpdienssten in NL) in zit en de mobilofoon repeaters zullen wel apart zijn voorzien van een backup die het langer uit zal houden verwacht ik.
Internet zal nog even doorgaan zolang de DSLAM kasten voor koper en glasvezel nog op accu's doorlopen, maar dat zal niet heel lang zijn.
De telefooncentrale gebouwen hebben wel een dieselgenerator die het een flinke tijd uit zal houden.
In de telefooncentrales waren vroeger voorzien van een kamer met enorm veel accu's die alles uren aan de gang konden houden, met de backup van de generator maar alles is nu zo ongeveer voip en "echte"lijnen zijn er bijna niet meer.
En wie heeft er een ups om het modem en dergelijke te blijven voeden in huis?
En natuurloijk blijkt de accu in je UPS net dan heel slecht te zijn.

Inderdaad zorgen voor een voorraadje vers water, de tank van de auto redelijk vol houden ( de motor laten draaien is in noodgevallen een warmte en energiebron).
En zoals @Maus06211 zegt: Zaklantarens en dekens zijn een prima noodpakket. En een paar rollen droge kaakjes zijn lang te bewaren.

Ik heb een stroomuitval van ruim een uur meegemaakt bij een scholengemeenschap ( klant van mij waar ik toevallig binnen was) .
Noodverlichting ging aan.
De POE switches in de serveruimtes hebben een UPS maar binnen 10 minuten waren ze leeg en het netwerk plat.
Geen wifi, maar ook geen 4G meer, accu;s van de nabijgelegen GSM site blijkbaar ook leeg.
Leerlingen stonden serieus op stoelen met de telefoon zo hoog mogelijk om toch bereik te krijgen. paniek dat het niet werkte.
Ik heb vreselijk gelachen die dag en na terugkomen van de spanning een deel weer handmatig opgestart, de automaten vliegen er dan uit vanwege de inschakelpiek :)

Jinny

Golden Member

Hmmm, 12 kuub water en 5 kuub diesel plus twee dieselgeneratoren.
-Ik- zal het toch wel een poosje volhouden op mijzelf? :+

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 23 januari 2023 22:31:04 schreef revado:

En wie heeft er een ups om het modem en dergelijke te blijven voeden in huis?
En natuurloijk blijkt de accu in je UPS net dan heel slecht te zijn.

Inderdaad zorgen voor een voorraadje vers water, de tank van de auto redelijk vol houden ( de motor laten draaien is in noodgevallen een warmte en energiebron).

in mijn vorige huis regelmatig gehad dat de spanning eraf ging (2-3keer per jaar, telkens natuurlijk op een winterse weekend dag).
-geen pelletkachel meer
-zibro laserkacheltje doet ook niks zonder electra
-alles electrisch in huis (microgolf, koken, oven...) geen gas.

na de zoveelste keer in de kou zitten was ik het beu. heb toen mijn 1988 golf diesel op de oprit laten draaien, 12V-230V inverter eraan en die aan een stekkerblok. zibro vuurtje erin, en wat verlichting.
de microgolf kreeg ik niet aan de praat erop.

daarna heb ik 2 grote UPS'en gekocht voor de verwarming en microgolf (3KW units met 8x 12V lood batterijen).
2 kleine UPS'n op de internet lijn en de webserver (350W en 600W)
daar kwamen daarna nog 2x 1000W ups op 24V batterijen bij en de 3KW versie met die 8 batterijen gingen eruit.

nu met de energie prijzen gemerkt dat die UPS'en een behoorlijk standby verbruik hebben, en werden beide verwijderen.
nu heb ik nog die 600W ups draaien waar 3 stopcontacten op zitten (raspberry webserver, raspberry energiemonitor en de internet modem) en heb ALLE accu's van mijn UPS'en parallel gezet op die kleine UPS. ik denk dat die het vlot een paar dagen zal uithouden nu.
origineel 12V 7Ah, nu zit er 12V 24Ah+24Ah+17Ah+17Ah+12Ah+12Ah+12Ah+12Ah op.

de andere 24V UPS'en staan gestockeerd in een kot. 24V accus heb ik niet, maar wel een boel oldtimers in de garage. dus een paar 12V lood accus zijn binnen handbereik net als een 4tal zonnepanelen die ik rap kan herbekabelen dat ze die lood accu's volhouden.

ik overweeg sterk om in de toekomst een 24V DC circuit in huis te voorzien waar dan de zonnepanelen via backup op aangesloten worden, en de 1KW UPS'en weer een functie zullen krijgen. niet meer continue aan, maar inschakelbaar in nood

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Zoveel werk voor een zibro kachel en een microgolf?

De kachel snap ik, koken kun je in nood ook op gas.