Meerslagenpotmeters Delta SM45-70D

Ik heb recentelijk een mooie Delta SM 45-70 D voeding op de kop getikt. Ik moet hem nog testen, weet nog niet of hij werkt, alhoewel ik dat wel verwacht. Helaas kwam ik erachter dat hij 3-fasen nodig heeft. Maar ook op 1 fase doet hij het wel volgens de handleiding (iets van 90% blijft nog steeds over).

Probleem voor mij is dat hij geen knoppen aan de voorkant heeft. En die zijn zo handig. Weet iemand of die nog te installeren zijn, hoe dat aan te sluiten zou kunnen zijn? De keuze voor mij is namelijk of ik hem ga houden (met knoppen) of die knoppen doen het niet en dan is dit wel een erg omslachtig apparaat - verkoop waarschijnlijk.

Heeft iemand misschien een schema? De handleiding heb ik wel gevonden op internet. En kennis van die meerslagspotmeters?

ik zou de kap er eens afdraaien. kans dat die potmeters er gewoon zitten, zij het met korte as die met een schroevendraaier instelbaar is..

werkt deze voeding op 400V of op 230V? ik zie geen nul. dat zou betekenen dat het ding 400V verwacht, tenzij omschakelbaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 20 januari 2023 23:02:50 schreef Hoeben:

Heeft iemand misschien een schema?

Een mailtje naar DELTA Elektronica Zierikzee kan je aan een schema helpen.
Doorgaans zijn ze heel vriendelijk daartoe bereid, is mijn ervaring.
Ik kreeg 2 pdf bestanden in mijn mailbox.

Support@delta-elektronika.nl

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Volgens Delta zitten normaal de potmeters voor het paneel maar met optie P001 achter het paneel:

Dan zouden die dus wel naar buiten te plaatsen zijn. Ik zal eens gaan kijken. Misschien dat ik ergens verlengassen kan vinden.

Volgens de datasheet is de netspanning 400V. Onhandig voor me. Ik heb wel 3-fasen, daar zat vroeger het elektrisch fornuis op (nu gas). Maar ik moet dan een 3-fasen stekker en bekabeling aanleggen. Misschien dus toch maar verkopen. Het is alleen zo'n mooi spannings- en stroombereik.

Edit: ik zie nu in de datasheet "Phase loss: The power supply will continue to operate on one phase but at 90% of Vout(max)"
Dat betekent dat hij dan op 230 staat en ik hem wel daarop kan testen? Delta-ervaring iemand?

phase loss wil zeggen 1 fase weg, dus nog draaien op 400V, wat tussen 2 fasen staat. ik acht de kans dan klein dat de voeding op enkel 230V draait.

je zou dan een trafo 230/400V nodig hebben, en van enig vermogen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zag al geen nul bij de aansluitingen. Het is ook meer dan 3 kW.

Ik zie nu wat ze bedoelen met "operate on one phase", dat hij nog steeds op 2 fasen zit. En waarschijnlijk bedoelen ze dan dat het apparaat slechts 1 fase ziet binnenkomen. Dus van RST is R weg, dan ziet hij alleen de spanning tussen S en T. Beetje onhandige manier van opschrijven.

Ik begreep met "phase loss" direct wat ze bedoelden. En zodra je in die "context" zit, is "on a single phase" ook direct duidelijk, want het wegvallen van 1 van de sinussen betekent dat je direct beide aan die draad verbonden fases verliest: Er blijft er maar 1 over!

Edit: Geinig ding. Op de achterkant zie ik voor L1, L2 en L3 andere symbooltjes staan bij L2 en L3 dan bij L1. Dat zou kunnen betekenen dat ie ook iets asymmetrisch kan.

Ik verwacht dat ie op 230V iets van max 50% van het vermogen bij max 60% van de spanning aankan. 't is natuurlijk "zonde" om zo'n duur apparaat te kopen als je hem maar voor minder dan de helft kan gebruiken, dus mogelijk staat dat niet in de handleiding. Maar ik denk dat je het kan proberen en/of delta-support vragen.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 22 januari 2023 09:29:19 (48%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hij kan ook op een DC-spanning van 510V (456 tot 648) werken. Als DC/DC converter dus. Ik neem aan dat daar die symbolen voor zijn.

als je de knoppen voor wilt gebruiken, dienen de knopjes op de achterkant op manual te staan. die zitten links achter dat plaatje..

het vermogen kan op 1 groep 230V. echter heeft een smps standaard dat de maximale stroom bij 110V ook een stuk minder is. dat heeft oa met de primaire van de HF trafo te maken. gezien hier de voeding op 400V is gebouwd geld 230V hier als de lage spanning.

heb hier een broertje en oom van die voeding staan, 700 en 1400W modellen. die hadden oorspronkelijk geen poolklemmen aan de voorzijde.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 22 januari 2023 12:52:42 (26%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je de driefase 400V gelijkricht en afvlakt dan krijg je ongeveer 564V.

Hij is gemaakt om ongeveer 3kW aan vermogen uit die bus te trekken, dus dat is ongeveer 6A.

Ga je hem nu met 230V voeden, dan heeft ie maar 320V. Om nu de normale "max primaire stroom" van 6A niet te overschrijden moet je je beperken tot ongeveer 1800W.

Dit scenario gaat er van uit dat de gelijkrichter ruim bemeten is. Je trekt nu 8A uit het net over 4 diodes terwijl ie op 400V maar rond de 4A per fase trekt.

Maar het feit dat je gelijkstroom op L2/L3 mag zetten betekent dat ze die diodes daar iets overbemeten moeten hebben: bij gelijkstroom loopt de boel over maar 2 diodes.

Omdat de busspanning maar 320 ipv 560 is, ga je ook de max spanning niet halen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Waar wordt zo'n dikke voeding voor gebruikt? Daar kun je thuis toch niks mee?
Of zeg ik nu iets geks :7
Is dit eigenlijk een laboratoriumvoeding of gewoon een dikke voeding?

benleentje

Golden Member

Een laboratorium voeding is een beetje een misplaatste term. Er word meestal mee bedoelt dat het kortsluit vaste voeding is waarbij zowel de spanning als stroom te regelen is en is gemaakt om 24/7 op vol vermogen gebruikt te worden.
De voeding in dit topic voldoet aan al die vereisten.

Maar in werkelijkheid worden ook niet regelbare voedingen of voeding waarvan allen de spanning en niet de stroom regelbaar is ook in laboratoriums gebruikt.
En wat is een laboratorium? Dat kan werkelijk overal zijn. IK vind bij mij thuis ook een soort laboratoriums ik doe daar ook proeven en metingen.

Dus deze voeding is met recht een dikke lab voeding. Nu is 3kW nog maar net een midden moot voeding en zijn er ook van 100kW en groter als het moet.

OP shell pernis staat een voeding van 120kW om een filter elektrostatisch te houden. Filter is dan wel heel erg groot.

Waar wordt zo'n dikke voeding voor gebruikt? Daar kun je thuis toch niks mee?

dat hang maar net van je interesses af. Als een wat froter gelijkstroom motor wil testen van bv 24V 50A dan is zo een voeding wel handig. Of misschien ontwerp je wel BLDC drivers van een wat groter vermogen. Dan kan je dat vanaf een accu doen wat niet altijd zonder gevaar is of met zo een voeding. Zo een voeding lever maximaal precies 70A ( nagenoeg geen overshoot) en een accu misschien wel 700A ( of meer)

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 22 januari 2023 23:41:41 (23%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dit is duidelijk een labvoeding.

Een labvoeding kan nooit genoeg spanning en stroom leveren. En als je zoals ik automotive dingen ontwikkelt is het zeker handig. Ruitenwissers, stuurbekrachtiging kunnen wel 20 A en meer pieken. En een halogeenlamp van 5A start bij -40 C op met 60A per lamp, zelf gemeten.

Ook een hoop servo motoren/systemen kun je zo testen.

En ik ben ook bezig met stroomsensoren voor hoge stromen, dan moet je echt wel een stabiele stroom kunnen genereren. Alhoewel dan de spanning niet zo relevant is.

Alleen jammer dat hij 3-fasen is. Dat vermindert wel sterk het gebruiks-gemak.

benleentje

Golden Member

Alleen jammer dat hij 3-fasen is. Dat vermindert wel sterk het gebruiks-gemak.

Mijn voedingen staat altijd op dezelfde plaats dus eenmaal aangesloten zie ik daar geen probleem mee en Je hebt toch een 3 fase aansluiting dacht ik gelezen te hebben.

Dit is duidelijk een labvoeding.

Ik blijf het een misplaatste uitdrukking vinden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

tja de hobby.. had pas 250A bij 12V nodig, dat werd een stel delta's en server voedingen aan elkaar knopen, stukje 50mm2 eraan en testdraaien :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Ik heb een soortgelijke voeding uit een besturingskast geplukt.Was 24 volt bij 40A, dacht ik.Werd gebruikt om een PLC met i/o te voeden.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 22 januari 2023 23:45:37 schreef Hoeben:
En als je zoals ik automotive dingen ontwikkelt is het zeker handig.

Effe tussendoor een 3kW 320V-> 560V DCDC converter ontwerpen? :-)

Op zich valt het wel mee: Je hoeft helemaal niet synchroon te werken (bij 1.2V is een diode drop zo significant, bij 560V niet), dus "low side only". En de stromen zijn beperkt (rond de 10A aan de ingang). En als je op 550V mikt mag je zowat 100V aan rimpel of "over-/undershoot" hebben in de regeling!

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 23 januari 2023 09:17:11 (40%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/