Uitpluizen 18650 print

vraag me ook af wat die J1 connector links zou betekenen.
de J2 connector is dus de drukknop met de ledjes voor de laadstatus

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

M'n beste gok is SMBus Data en Clock, GND en +V om het BMS zonder cellen te kunnen configureren.

I2C zou natuurlijk ook nog kunnen. Het aantal aansluitingen lijkt in ieder geval wel op een van beide te wijzen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Mooi die vergelijking. de print ziet er idd heel anders uit. Zou het kunnen dat Q1, Q11, Q14,Q15 mosfets oid zijn die samen met hun weerstanden (respectievelijk R2, R11, R22, R25) een balanceerschakeling vormen). heeft iemand hier al aan gemeten?

Die weerstanden zijn allemaal 51 ohms weerstanden. Bij een celvoltage van 4.2 volt zou dat neerkomen op 0,08 amp ontlading (een wattage van 0,34). Is dat zinnig als je kijkt naar b.v. d eafmetingen van die weerstanden?

Met vriendelijke groet, Rob
Kruimel

Golden Member

Denk het wel, het lijken 0805 weerstanden met een stuk koper er omheen, dus dan is 0,25W zeker acceptabel. Uitgaande van een redelijke 'duty cycle' lijkt 0,34W piekvermogen niet onredelijk. Je zou wel 5 transistoren+weerstanden verwachten voor 5 cellen.

Om alles in één draadje te houden, hier wat foto's van een 2,5Ah 40V/5Ah 20V Aldi accu.

Ik dacht dat ze dikke schakelfets zouden hebben om serie of parallel te schakelen, maar ik denk dat ik weer veel te moeilijk dacht (niet de eerste keer en ook niet de laatste...)

Echte Samsung 18650's zo te zien.

Het lijkt erop dat het ontvangende apparaat ze gewoon in serie of parallel zet.
Alhoewel dit niet helemaal het volgende verklaart:
B2+ naar B2- : 17,31V
B1+ naar B1- : 17,33V
B2+ naar B1- : 14,1 tot 14,7V, niet stabiel.
B1+ naar B2- : 13,5, iets stabieler maar ook niet helemaal stabiel.

IC is totaal niet af te lezen.

Kruimel

Golden Member

Ik denk dat ze de batterijcontacten gebruiken om ze in serie/parallel te schakelen, dan heb je dat niet nodig. Ik denk dat je die rare metingen krijgt omdat elke set cellen galvanisch gescheiden zijn (anders kan je niet in serie of parallel schakelen) en er wat lekstroom is. Ik vermoed dat je deze spanningen kan beïnvloeden door de connectors aan te raken met je vinger.

Interessant dat de pack lijkt op die bigclivedotcom heeft gedemonteerd (link naar YouTube filmpje), maar de schakeling totaal anders is. Daar zaten er twee aparte microprocessors op die met optocouplers gekoppeld waren.

Op 21 januari 2023 12:11:05 schreef r-p:
Ik dacht dat ze dikke schakelfets zouden hebben om serie of parallel te schakelen,...

D'r zit een dikke schakelfet aan de achterkant van de print. Minstens 1. Er zal ook nog een BMS chip op de achterkant moeten zitten want deze 8-poter kan niet de 10 cellen in de gaten houden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Leuk dat jullie hier nog steeds mee bezig zijn. Zelf zoek ik nog steeds naar een oplossing om diepontladen van de parkside accus te voorkomen bij gebruik in eigen orojwcten.
Mocht iemand daar een tio voor hebben?

Met vriendelijke groet, Rob
Sine

Moderator

Iets fabrieken rond een TL431?

Zo moeilijk kan het niet zijn.

Ik zou een echte BMS chip nemen. Die kan dan de diverse individuele cellen ook in de gaten houden.

Anders is het risico dat je zeg 4 cellen hebt met 2600mAh en eentje van maar 2400 mAh. Die laatste is dan als eerste leeg, maar de SOM van de vijf cellen zit nog boven de "cutoff" van zeg 3.3V per cel die je met je '431 had ingesteld. Als die ene cel dan onder de 2.5V komt gaat ie nog slechter worden en maak je zo je accupack in korte tijd kapot.
(5*3.3 = 16.5 , dus dat zou de ondergrens worden (*). Zijn de "grotere" cellen nog 3.6V, dan kan je ene slechtere cel tot 2.1V ontladen worden voordat de totaalspanning onder de 16.5 komt!)

Een alternatief is om gewoon op aliexpress een "5S BMS" te kopen (of hoeveel je dan ook aan cellen hebt).

(*) Zou je: "in de handleiding van de cel staat 2.5V, dus 3.0V is zat marge" denken wordt het verhaal NOG veel erger!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 24 januari 2023 12:36:03 schreef rew:
[...]D'r zit een dikke schakelfet aan de achterkant van de print. Minstens 1. Er zal ook nog een BMS chip op de achterkant moeten zitten want deze 8-poter kan niet de 10 cellen in de gaten houden.

Ik heb ertussendoor zitten gluren maar de enige goed zichtbare verdikkingen waren voor de strips van de batterij die van de zijkant komen (B1+ en - en B2 + en -). Wat uiteraard niet betekent dat er niets zit, maar ik zag het in ieder geval niet.

Kruimel

Golden Member

Dan moet je echt aan het solderen om daar achter te komen dus. Op zich is het wel te doen met een wat lompe punt en wat litze. Hoe nieuwsgierig ben je?

Op 24 januari 2023 15:21:09 schreef rew:
Ik zou een echte BMS chip nemen. Die kan dan de diverse individuele cellen ook in de gaten houden.

Mee eens, als je hard aan het werk gaat om iets in elkaar te zetten dat de spanning monitort en vervolgens zelf de pack leegtrekt ben je natuurlijk nog steeds nergens. Ik vrees dat dit met iets als een TL431 ook nog wel een risico is.

Overigens denk ik dat de pack als geheel gebruikt zal worden, en dan heb je geen toegang tot de individuele cellen.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op dinsdag 24 januari 2023 17:30:27 (12%)

Op 24 januari 2023 17:25:34 schreef r-p:
[...]

Ik heb ertussendoor zitten gluren maar de enige goed zichtbare verdikkingen waren voor de strips van de batterij die van de zijkant komen (B1+ en - en B2 + en -). Wat uiteraard niet betekent dat er niets zit, maar ik zag het in ieder geval niet.

Bij nader inzien is het een accupack voor powertools, toch? Dan doen ze geen beschermings-FET er in: de stromen zijn zodanig groot dat dit te duur/warm wordt. Sorry.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Ik heb hier een oude Makita 14,4 accupack liggen maar ben de lader kwijt. Ik laad hem soms met een labvoeding op (Heb ook een werkende ouder 10,8V Makita schroefboor met 1 accu die weigert het op te geven)
Maar ik was benieuwd naar de binnenkant om te zien of er een balanceer circuit inzat. Dat blijkt niet het geval. Er zit een aansluiting halverwege maar die lijkt qua balanceren niets te doen want 1 cell zit al op 4.3 terwijl de rest nog rond de 4 zit.
Er zit wel een TL431 op.
Ik denk dat er iets kapot is of wacht op commandos van de lader want de processor op het BMS doet niets. Heb geprobeerd hem te reverse engineeren maar je kunt de traces niet zien en met een dubbelzijdig, alleen maar smd PCB, is dat te veel werk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 24 januari 2023 15:08:56 schreef Sine:
Iets fabrieken rond een TL431?

Zo moeilijk kan het niet zijn.

Die optie heb ik overwogen, de protectieschakeling uit een oude maikta zaklamp werkt bijvoorbeeld zo. Maar ik geloof dat deze vorm van protectie na het afschakelen van de hoofdlast nog steeds stroom blijft gebruiken om zichzelf te voeden. Dat vind ik onwenselijk.

Dus bijkomende 'eis' is dat protectie elektronica na afschakelen zelf geen stroom gebruikt.

Zulke schakelingen heb ik nog niet veel gezien.

Met vriendelijke groet, Rob
Kruimel

Golden Member

Een beetje stroomverbruik moet toch wel kunnen? Met enkele tientallen µA kan je tegenwoordig veel, dat is voor sommige microcontrollers zelfs al voldoende. De standaard-chip die ze nu gebruiken (de DW01) heeft genoeg aan 3µA. Een 2Ah pack is met 50 µA in 40.000 uur (≈4,5 jaar) van vol naar leeg, met 3µA hoef je het niet eens meer uit te rekenen, geen mens verwacht een accupack na zo een tijd nog te gebruiken.

Wat zoek je precies? Een protectiechip voor 5 cellen in serie? Je zou eens online kunnen zoeken op "li-ion BMS 5S", dan vind je zat. Ik vond een paar opties, maar zo snel geen zonder dat je de individuele cellen hoeft aan te sluiten:

Ze zijn meestal niet zo duur, dus echt een buil er aan vallen kan je niet. Als de spanning wat lager was geweest had je misschien een aanpassing kunnen doen van deze schakeling die Dave Jones noemt: EEVblog #262 - World's Simplest Soft Latching Power Switch Circuit.

Precies; je kunt wel keihard eisen dat het stroomverbruik absoluut 0 moet zijn, maar als dat verbruik laag genoeg is dat je in meer dan een jaar een lege accu nog niet gevaarlijk diep hebt ontladen, is het ook wel een keer goed.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 26 januari 2023 15:00:09 schreef Kruimel:
Een 2Ah pack is met 50 µA in 40.000 uur (≈4,5 jaar) van vol naar leeg,

Het probleem is alleen dat het verbruik pas belangrijk is als de BMS de boel afschakelt wegens: "accu leeg". Zou ie dat doen als er nog maar 1% in zit, dan mag je maar 2 weken wachten met opladen nadat het BMS besloten heeft: "op is op!".

Bij "tool" accus, zou je bijvoorbeeld je kunnen voor stellen dat je blijft schroeven totdat ie "leeg" is, vervolgens trek je de reserve accu uit de kast en schroef je verder. Als de klus klaar is ruim je alles op in de kast.... Tja 3 maanden later is je accu stuk.

Maar goed. Met zeg 10% marge en/of 10x minder verbruik kom je dan al een heel eind.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zo'n tool accu stopt als de spanning met een stevige belasting onder de ondergrens komt, en dan zit er nog veel meer dan 1% in.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Kruimel

Golden Member

Inderdaad. De problemen die samenhangen met een te lage spanning op een losse cel zijn bovendien helemaal niet zo groot. De suggestie bestaat een beetje dat zo een cel dan meteen kapot is, maar dat is helemaal niet zo. Ze reageren dan een beetje als Ni-MH cellen waarbij de spanning heel hard achteruit gaat onder een bepaalde laadtoestand, en in een pack van vijf kunnen vier bijna lege cellen kunnen er eentje die dat helemaal is dan makkelijk om zeep helpen.

Op 26 januari 2023 18:13:49 schreef rew:
Maar goed. Met zeg 10% marge en/of 10x minder verbruik kom je dan al een heel eind.

Dat is IMHO de juiste instelling. Onder de 3V valt er met een Li-ion niet heel veel meer te halen.

Toevallig heeft BigClive zojuist een Aldi accuboormachine uit elkaar gehaald: https://www.youtube.com/watch?v=KJi2DeEDD5g

Ik denk dat het BMS de "thermistor" aansluiting gebruikt om aan te geven dat het apparaat geen stroom meer mag trekken, en ze daarmee die extra MOSFETs hebben uitgespaard.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 24 januari 2023 14:28:25 schreef Robvansuilen:
Zelf zoek ik nog steeds naar een oplossing om diepontladen van de parkside accus te voorkomen bij gebruik in eigen projecten.

Even deze quote voor de helderheid, ik zoek dus een diepteontlaadbeveiliging voor een complete accu. Niet een BMS of bewaking per cel.

Ik wil de parkside accus gebruiken voor eigen projecten. Deze hebben alles aan boort behalve bewaking tegen diepteontlading.

Rew slaat de spijker op de kop. Een diepteontlaadbeveiliging komt in wanneer de spanning op het pack te laag wordt, dan is het onhandig als de schakeling zelf de accu leeg blijft trekken.

Met vriendelijke groet, Rob

Op 26 januari 2023 19:06:39 schreef SparkyGSX:
Zo'n tool accu stopt als de spanning met een stevige belasting onder de ondergrens komt, en dan zit er nog veel meer dan 1% in.

Mee eens. Dus rekenen met 1% is nogal pessimistisch, maar rekenen met 100% is TE optimistisch.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Mee eens, het is zeker belangrijk om het stroomverbruik van je bewakingscircuit te minimaliseren. De 3µA van een DW01 leek me echter volstrekt acceptabel. Het alternatief is om iets te ontwerpen dat zichzelf tegelijk met de last afschakelt als de spanning te zeer daalt. Dan zou je iets krijgen als dat circuitje dat Dave Jones noemde:

Dat gebruikt alleen stroom als hij aan is, al zou een schakeling met losse activeer- en deactiveerlijnen misschien handiger zijn. Het ziet er in elk geval uit als een zinvolle start voor verder ontwerpwerk. Het is net niet handig om deze schakeling op tot 21V te gebruiken, al zijn er hier en daar wel MOSFETs met een 30V gatespanning.