NECO autopilot 1977 ombouwen stuurautomaat: LEUK!

Beste Allemaal,

Een smullertje voor de echte techneuten!

Wil graag mn NECO autopilot ombouwen: ik wil de electromotor behouden, maar de verouderde regeling vervangen door een moderne stuur automaat met GPS en AIS.

Bijgesloten foto's van de electromotor, het systeem en de handleiding. Hoorde van een electroservice dat dit een "zwart wit" sutomaat is en dat eigenlijk veel erop aan gesloten kan worden.

De Neco motor ziet er heel heel degelijk uit. Als deze nog goed werkt kan die zo blijven. In principe kun je ieder merk inbouw autopilot hiervoor gebruiken mits die het vermogen van de motor aan kan.

Dit is volgens mij een zwart wit piloot.
Ik zou kijken naar een B&G system nac2 of een 3 vervolgens uitrusten met Triton.
Is niet goedkoop maar heb je wel wat degelijks.

Daarnaast heb ik op internet dit nog gevonden over een Raytheon: hiervan staan ook enkele schema's bijgesloten.

Ik wil graag een simpele makkelijke autopilot met GPS en AIS, die ik kan bedienen met mn ipad waar navionics op staat.

Denk een leuke uitdaging


https://forums.ybw.com/index.php?threads/neco-autopilot-update.152267/…
https://forums.ybw.com/index.php?threads/control-unit-for-neco-autopil…

BlowingOldBoots said:

I have the control head from NECO. Mine did work but needed to be set up with adjustments made in the motor. Send a PM to me if you are interested. (Witte diagram)

Inside of Motor post modification: -
Regarding the motor. It is old and while Hudson Marine tested it, I do not expect it to last any significant time. I would not trust it on a long voyage. Other forums have commented on reliability and failure of the motor under prolonged use after conversation. If changing for blue water use, long distance sailing, I would change out the Neco motor, in my case for a Jaffa rotary unit, as that would best suit my steering arrangement. However, for pottering about in a coastal environment, reliability is not such a big issue.

Apparently some of the electronic components in the Neco systems suffer from age related chemical breakdown and are irreplaceable with modern technology. It was mentioned on this forum but I can't find the reference.

This wiring diagram for an Raymarine ACU is from the Nauticat Owners FB page - so you can see what would be involved. (Met bruine achter grond)
I'd go to Greenham R or Hudson if you're nervous about doing the work yourself.

I have had this done this with new Raymarine ACU400 a couple of years ago. I sent the motor to the Hudson Marine and they basically removed the internals at the top of the Neco Motor and binned them. They then attached some cables and labeled them for me. I just connected the cables directly into the ACU 400, set it up and off we went. Hudson Marine also tested the motor first to make sure it was working okay. All the gubbins at the top of the Neco motor are not needed for the Raymarine.

Basically there are now 3 cables, paired red and black per cable, coming out the motor: Clutch, Power, Motor and the Raymarine manual tells you where to connect each to. The ACU 400 then drives the motor part and does not require any of the stuff that was on top of the motor.

Cost was not much, a couple of hours work by Hudson as it is just a test and a 3 wire tails added.

My advice after using a NECO motor with Raymarine ACU400, is to buy a Jeffa rotary drive. The NECO motors at the age they are, are prone to failure. You go through all this hassle of getting them to work, then they fail to work a year or two in. The Jeffa is superior in every way. Cost about £1200 for the version suitable for a 41’ yacht. Don’t waste your time converting the Neco motor. I did, wish I hadn’t, despite earlier success. Mine now fails regularly and I am sure it is to do with temperature, it just stops responding to signals from the ACU400. Don’t waste your time on something that will fail, commit to a new motor.

https://hudsonmarine.co.uk/myaccount/login
Hello,

Has anyone got experience of using the Raymarine Type 2 Rotary Drive, comments on reliability, ease of installation, custom sprocket design? Any recommendations for other rotary drives to work with a Raymarine Evolution ACU400 Autohelm.

Raymarine Type 2 Rotary Drive 12v (M81136)

Currently I have an old Neco motor converted to run from the ACU400 but last weekend it stopped working. The clutch still works but the motor will not turn the wheel to correct the direction, it just stays in the same position. If anyone has an idea or thoughts on what could be wrong, ideas welcome. Upto last weekend it was working fine. I checked the fuse inside the motor, okay after the breaker tripped. Breaker resets and stays on. ACU400 fuses all okay.

I have not looked at Linear drives as the space is narrow at the stern, may be able to fit one, but currently would prefer to connect a rotary drive to the existing sprocket on the torque tube.

Thanks,

BlowingOldBoots

wully1 said:
Do you have the space to mount a Type 1 drive fore and aft?
The Type 1s are too light I understand. The stern pinches up and forward of the rudder post, port side I have a draglink from the rudder stock to a gearbox with another tiller arm . On the starboard side I have a set of drawers and immediatly infront the aft cabin seat between the bunks with foot locker below. The way the hull curves up, the rudder stock sits in a deep V and any linear drive would be mounted at an angle pushing down onto the tiller arm. I only have 28 degree of rudder movement and if a linear drive could fit it would be very tight at some odd angle. Jeffa make motors but pricy however, interestingly, they make motors that bolt onto the side of bevel bevel boxes, of which I have a few. Easiest solution, if I cant repair the Neco motor, would be a Type 2 Rotary Drive with a custom sprocket to match my chain.

Yes, that's my conclusion, if a linear system could fit, it would be by trial and error as opposed to detailed measuring as the spaces is very tight. Likely a dog leg tiller arm or some offset could be constructed and drawers removed but that would start getting into big hassle and expense.

The Raymarine Type 2 Rotary would likely fit with a custom sprocket but I am not sure of reliability of these devices and have found little information on them beyond Raymarine technical information. I could commit to a Jeffa motor such as the Jefa 200 Nm sprocket autopilot drive unit if the Raymarine was not reliable. The assumption being, spend the cash once and have a reliable system. The Jeffa is about £1200, The Type 2 about £1400.

I guess what I am looking for is advice on what is more reliable, Jeffa or Raymarine, if I am going to commit to a new rotary drive instead of trying to get the Neco +40 year old tech working.

Jefa kit is top notch, they make the Garmin linear drives. I don't hear any complaints about Raymarine rotary drives, but if it was me, i'd fit the Jefa unit.

I like how Jeffa explains the load sharing across the the planetary gears and more efficient working. The Raymarine looks like a motor driving a gear that connects to the drive shaft gear, because of the offset look, but its not clear. Thanks for your advice.

https://forums.ybw.com/index.php?threads/raymarine-type-2-rotary-drive…

Henk H.

Golden Member

Je noemt een piloot die op GPS en AIS kan sturen. Kan het zijn dat dit GPS en gyro (koers) moet zijn?

Ik ben nog nooit een piloot tegengekomen die iets aan AIS had. Tenzij je misschien de piloot opdracht wil geven achter een ander schip aan te varen :+ .

Of ik heb de allerlaatste ontwikkelingen gemist, dan kan natuurlijk ook.

Autopilot moet idd op gps, compass en windvaan kunnen varen, maar gps-en bestaan er tegenwoordig met geintegreerde ais: wil ook ais kunnen zenden 3n ontvangen.

Op 28 januari 2023 15:36:11 schreef Henk H.:
Ik ben nog nooit een piloot tegengekomen die iets aan AIS had.

Iedere piloot is verplicht AIS te raadplegen. https://www.lvnl.nl/informatie-voor-luchtvarenden/publicaties-voor-luc…

Ik ben bang dat jullie een andere AIS bedoelen dan waar ik mee bekend ben....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zelfde alleen de ene is voor lucht en dit is voor schepen. Ben inmiddels in contact met een neco 3xpert dus komt goed

GJ_

Moderator

Niet het zelfde.
Voor schepen is het een Automatic identification system.
Voor vliegers is het een organisatie.

Jinny

Golden Member

Ik wil graag een simpele makkelijke autopilot met GPS en AIS, die ik kan bedienen met mn ipad waar navionics op staat.

Zou ik niet doen, uitval van je wifi en ding gaat een eigen leven leiden.
Ik heb het aan boord ook, zonder wifi, en ik flikker het eruit.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Niet met je ipad bedoel je? Liever vaste kabel naar apart scherm

Jinny

Golden Member

Je moet er ten alle tijden vanuit gaan dat je bestuurbaar wilt blijven.
En dus niet afhankelijk van software die linksom of rechtsom eens een eigen willetje heeft (batterij dood, onverwacht updaten of zo).
Tijdens surfen of een telefoongesprek is dat lastig en vervelend, maar dwars voor een aanstormend duwbakkenstel is dat ronduit dodelijk.

Ergo, wees niet afhankelijk van software, het is en moet een hulpmiddel zijn, niet iets wat de baas is.

Dat je op je Navico-scherm AIS data wilt zien en je eigen koers is evident, maar laat dat niet je koers bepalen.
Het is niet voor niets dat op beroepsschepen de navigatie gekeurd moet zijn en aan strenge eisen moet voldoen.
Electrisch sturen, oké, verplicht twee stuurmotoren van twee onafhankelijke powersources in een enkele handbeweging om te schakelen.
Als voorbeeld.

Ga alsjeblieft niet lopen hobbyen, als het fout loopt en dat loopt het, dan ben je de sjaak.
Mijn schip weegt ergens rond de 70 ton met de tanks vol en is gebouwd om de Noordzee te weerstaan.
En heeft een remweg van een volwassen mammoettanker....
Als je dwars voor mij komt te liggen met weigerachtige software ga ik ongewild al dwars door je heen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Henk H.

Golden Member

Op 28 januari 2023 16:26:56 schreef rew:
[...]Iedere piloot is verplicht AIS te raadplegen. https://www.lvnl.nl/informatie-voor-luchtvarenden/publicaties-voor-luc…

Ik ben bang dat jullie een andere AIS bedoelen dan waar ik mee bekend ben....

Het gaat hier ook over een andere piloot (stuurautomat voor boten/schepen) :)

Maar ik ben inderdaad niet bekend met luchtvaart.

High met Henk

Special Member

Wet is beetje vreemd hierin....

Voor prive vaart mag er vrij veel zonder ergens aan te voldoen.

Bij een bepaalde afmetingen en/of snelheid gaan vaarbewijs en evt andere regels gelden... Ik ken die grenzen niet.

Binnenvaart is AIS verplicht, maar een stuurautomaat hoeft volgens mij niet onder keur.. ofwel mag je aan klooien wat je wilt. Maar weet dit niet zeker.

Zeevaart is iets anders. Stuurautomaat moet onder keur zijn en conform de fabrikant. Klooien is geen optie en als je door klasse bureau gezien wordt (annual survey) ben je de Sjaak.
Dan kennen we ook DP systemen. DP is dynamic positioning. Je kunt hiermee stil liggen, maar ook een patroon varen. DP kent klassificaties;

DP 0: super simpel en niet onder klasse. Je kunt upgraden, uitruilen zonder klasse in te lichten
DP 1: wel onder klasse, maar geen redundantie
DP 2: zie DP 1, maar bij 1 fout blijft systeem werken
DP 3: 2 compleet gescheiden systemen.

Alles vanaf DP1 is onder keur..
Waarom vertel ik dit: bij DP0 kun je ook via een tablet o.i.d. werken..

Icon heeft zelfs VHF's die ook via Bluetooth te bedienen zijn....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Bij een bepaalde afmetingen en/of snelheid gaan vaarbewijs en evt andere regels gelden... Ik ken die grenzen niet.

Vanaf 15 meter en 20 km/h klein vaarbewijs.
Ook op groot water, IJsselmeer, Westerschelde, klein vaarbewijs 2
Vanaf 25 meter groot pleziervaarbewijs.
Passagiers of vracht altijd groot vaarbewijs.
Tot 20 meter klein schip, vanaf 20 meter groot schip.
Ik heb een groot schip.

Binnenvaart is AIS verplicht, maar een stuurautomaat hoeft volgens mij niet onder keur.. ofwel mag je aan klooien wat je wilt. Maar weet dit niet zeker.

Wel degelijk, ik keur die dingen af en toe.

Het gaat mij erom dat iemand lekker aan het hobbyen is en zichzelf en anderen in gevaarlijke situaties brengt, het binnenwater is geen open zee.

VHF is hulpmiddel..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Henk H.

Golden Member

Op 28 januari 2023 20:51:11 schreef High met Henk:
Wet is beetje vreemd hierin....

Voor prive vaart mag er vrij veel zonder ergens aan te voldoen.

Bij een bepaalde afmetingen en/of snelheid gaan vaarbewijs en evt andere regels gelden... Ik ken die grenzen niet.

Zo uit mijn hoofd heb je bij pleziervaart vanaf 15m lengte over alles of 20 km/uur een klein vaarbewijs nodig. Hoe het zit met eisen aan uitrusting weet ik niet, dat is de laatste jaren wel aangescherpt.

Op 28 januari 2023 20:51:11 schreef High met Henk
Zeevaart is iets anders. Stuurautomaat moet onder keur zijn en conform de fabrikant. Klooien is geen optie en als je door klasse bureau gezien wordt (annual survey) ben je de Sjaak.

Niet dat je de bak in gaat, ofwel je moet het meteen oplossen (en mag niet varen totdat het opgelost is) of je krijgt een condition of class en moet je het binnen een bepaalde termijn oplossen en met bewijs komen (bijv. rapport van service engineer die aan boord is geweest) of men komt het aan boord controleren. Maar men gaat niet met een vergrootglas de installatie bij langs, dus als je zelf wat zou knutselen zou het zomaar kunnen dat men het niet opmerkt.

Of je dat moet willen is een tweede. Ten eerste natuurlijk ivm de veiligheid van eigen schip/bemanning en die van andere schepen. Ten tweede aansprakelijkheid en verzekering. Als er een serieus ongeluk gebeurt gaat wel worden onderzocht hoe dat kon gebeuren. Door de onderzoeksraad voor de veiligheid (OVV), vlaggestaat/ILenT (voorheen Scheepvaart Inspectie) en/of de verzekering. Als dan naar boven komt dat de installatie niet in orde was dan heb je wel een probleem. Zeker als men kan aantonen dat dat bekend was en er niets aan gedaan is. Of wat is aangeprutst waardoor de installatie niet meer aan de eisen voldeed.

Op 28 januari 2023 20:51:11 schreef High met Henk
Dan kennen we ook DP systemen. DP is dynamic positioning. Je kunt hiermee stil liggen, maar ook een patroon varen. DP kent klassificaties;

DP 0: super simpel en niet onder klasse. Je kunt upgraden, uitruilen zonder klasse in te lichten
DP 1: wel onder klasse, maar geen redundantie
DP 2: zie DP 1, maar bij 1 fout blijft systeem werken
DP 3: 2 compleet gescheiden systemen.

Alles vanaf DP1 is onder keur..
Waarom vertel ik dit: bij DP0 kun je ook via een tablet o.i.d. werken..

Met DP0 bij een zeegaand schip zal de installatie zelf (voortstuwing, stuurmachine, piloot) wel onder keur zijn neem ik aan? Ik zit daar niet in, en bediening via tablet zal vast mogen, mits er een goede (onder klasse) fallback is?

Jinny

Golden Member

Op 28 januari 2023 21:02:53 schreef Henk H.:
[...]

Zo uit mijn hoofd heb je bij pleziervaart vanaf 15m lengte over alles of 20 km/uur een klein vaarbewijs nodig. Hoe het zit met eisen aan uitrusting weet ik niet, dat is de laatste jaren wel aangescherpt.

Die eisen komen pas met CvO.
Ik heb daar met mijn eigen schip mee te maken.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

@henk h.
Ik heb complete DP0 computers gewisseld (hard en software upgrade) klasse gevraagd of ze erbij moesten zijn;

Nee meneer: is DP0.... Was ook verbaasd
De fallback is uitschakelen...normaal stuur en voortstuwing is altijd onder klasse..

En idd voor betrekking tot klooien heb je gelijk; je krijgt geen boete, maar kan wel aan de ketting tot je gefikst hebt.. je moet het herstellen... En binnen termijn, anders wordt je uit klasse bureau gegooid en zonder verzekering mag je niet varen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

We hebben t over plezier vaart onder 15m en er wordt niet geklooid. Er wordt zelfs juist ook AIS geinstalleerd (niet verplicht wel wenselijk) voor zowel zenden als ontvangen, en die Neco is de beste autopilot. Daarbij is de autopilot alleen een ondersteuning: er staat altijd iemand op wacht

Jinny

Golden Member

Wat ik bedoel, schijnt niet door te komen, is dat je geen draadloze zaken met een app of zoiets aan je stuurinrichting moet koppelen.
De kans dat het door welke reden fout gaat is nogal aanwezig.
En nogmaals, ik heb geen zin om de verf van mijn boeg te beschadigen...

De zaak met een touwtje verbinden is al iets beter, maar ik zou er een schakelaar onder handbereik bij houden om de zaak ineens uit te kunnen zetten zodat je handmatig over kunt nemen.

Onthoud even dat je een kompaskoers nodig hebt, en dat een GPS in de regel nogal iets te traag is van een mobiel apparaat.
Idee is zeker leuk, maar de uitvoering hangt veiligheidstechnisch wel eea aan vast.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 28 januari 2023 21:59:34 schreef Jinny:
Wat ik bedoel, schijnt niet door te komen, is dat je geen draadloze zaken met een app of zoiets aan je stuurinrichting moet koppelen.
De kans dat het door welke reden fout gaat is nogal aanwezig.
En nogmaals, ik heb geen zin om de verf van mijn boeg te beschadigen...

De zaak met een touwtje verbinden is al iets beter, maar ik zou er een schakelaar onder handbereik bij houden om de zaak ineens uit te kunnen zetten zodat je handmatig over kunt nemen.

Onthoud even dat je een kompaskoers nodig hebt, en dat een GPS in de regel nogal iets te traag is van een mobiel apparaat.
Idee is zeker leuk, maar de uitvoering hangt veiligheidstechnisch wel eea aan vast.

dank is wel doorgekomen. Je wilt inderdaad niet dat de autopilot eruit kan springen. Daarom wil ik nu ook een betere regelaar erop: die oude springt er ook wel eens uit. Er komen inderdaad 2 compassen, 1 gps en 1 windvaan aan: er wordt niet geklooid en neem het advies ter harte geen wifi er tussen te doen (wordt wel vaak gedaan geloof ik)

Henk H.

Golden Member

Op een GPS kun je niet goed sturen met een piloot (in ieder geval niet zonder slingeren). Een GPS geeft geen koers (waar de boeg van je schip naartoe wil) maar wat je gevaren hebt. Maw, de GPS informatie is te traag om een piloot goede roercommando's te laten geen. Zeker bij een licht plezierjacht dat snel kan draaien (na een roercommando van de piloot).

Zelfs met zeeschepen vaart men niet op GPS maar op de koers van de gyro.

Idem met gewoon (magnetisch) kompas. Daar kan een pickup op zodat de piloot kan sturen op het signaal vanaf het magnetisch kompas. Maar dat werkt veel minder goed dan piloot op gyro signaal. Het zit er wel op, maar is in de praktijk niet bruikbaar. Misschien op een oceaan oversteek, waarbij wat slingeren (als je je track terug zou kijken op de GPS) niet zo erg is.

Wat wel kan is een GPS kompas, maar dat werkt met 3 ontvangers (soms 3 ontvangers in een "behuizing") en GPS satellieten. Die 3 ontvangers staat op enige afstand van elkaar (20-30 cm bij kleine ontvangers). Omdat die uit elkaar staan en dus een iets verschillend GPS signaal ontvangen kunnen die nauwkeuriger bepalen waar je heen gaat.

Puntje van aandacht is ook wat de piloot doet op moment van inschakelen. Nu doe je dat op een veilige plek (mocht er toch iets onverwachts gebeuren), maar de piloot moet ook dan geen fratsen uithalen. Maar dat is als het goed is geregeld in het ontwerp van de piloot.

Dank, hoe heet navigeert zo'n hele simpele helmstok die ze op kleine bootje hebben? zit daar een klein compasje in?

Jinny

Golden Member

Op 29 januari 2023 11:46:40 schreef mmbertels:
Dank, hoe heet navigeert zo'n hele simpele helmstok die ze op kleine bootje hebben? zit daar een klein compasje in?

Meestal vaart dat op een windvaan.
Zodat je tov de wind altijd dezelfde koers houd.
Met het risico dat je ergens anders uitkomt als de wind draait.

Zolang je niet op open zee zit is navigeren opletten en bijblijven.
Het werkt nu eenmaal niet als een Tesla.
En zelfs daar mag je niet gaan slapen.

Even buiten wat ik vind van een autopilot op kleine schepen*, om dat netjes te laten werken komt er wel eea bij kijken.
Maar regel een (1), het is een hulpmiddel geen vervanging, iets dat een hoop plastic fantastic kapiteins wel eens willen vergeten.

Ik blijf het benadrukken.

Nogmaals dus, zorg dat je het altijd met een handomdraai kunt uitschakelen om de zaak over te nemen.

*] in de regel zijn dergelijke scheepjes te licht om stabiel te varen met autopilot op wat ruwer water.
Tot een ton of tien aan waterverplaatsing heeft zelfs lopen aan boord invloed op de koers.
Laat staan enige golfslag op bv het Hollands diep

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Nee ik bedoel zo'n helmstok automaat, die heeft geen aansluiting voor windvaan toch?

Heb 20t en zie het inderdaad als een hulp die altijd in de gaten moet worden kunnen gehouden en in no time mort worden kunnen afgekoppeld.

[Bericht gewijzigd door mmbertels op zondag 29 januari 2023 13:44:56 (41%)

Jinny

Golden Member

Eerlijk, die ken ik niet.
Maar dat zegt niks.
Fabrikanten maken waar mensen om vragen, of het zinnig is of niet.

Met twintig ton kan je van de ene kant naar de andere kant van je schip lopen zonder dat dat effect heeft.

Ik heb zelf een schip van 17 ton en een schip van 70 ton
Daar heb je geen erg meer in het lopen op het schip.
Vroeger hadden we een 8 tons schip en daar was het effect heel erg merkbaar.

Goed, in principe kan het erg straight forward zijn, alleen heeft deze dame de ballen verstand van software.

Plak eens een plaatje van je tobbe?
Just to be curious.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 29 januari 2023 13:44:02 schreef mmbertels:
Nee ik bedoel zo'n helmstok automaat, die heeft geen aansluiting voor windvaan toch?

Nee, werkt op een fluxgate kompas. Met additionele hulp via NMEA.
Perfect om ook onder zeil even een zeil te trimmen of te verwisselen, even koffie te zetten, een koud biertje te pakken. Je hebt dan even beide handen vrij.
Nou ja, zeker op een zeiljacht geldt altijd: één hand voor jezelf, één voor de boot.
Met de stuurautomaat erop heb je een probleem als je eraf dondert. Zelfs tegen slechts 3 knopen valt niet op te zwemmen. Zonder automaat heb je nog een kans omdat een scherp jacht onder zeil steeds naar de wind draait.

Op groot water heb je geen bruggen. Varend op het Amsterdam-Rijn-Kanaal met een dure boot met 'autopilot' liep de boot opeens uit zijn roer...WTF? Bij de verbouwing naar een 'glazen cockpit' werd ook het Radio Zeeland gyro-kompas vevangen door iets moderners. Het duurde even voor ik de link met de brug gelegd had die we net hadden gepasseerd. Het NMEA gebeuren gebruikte het elektronische kompas Als input en dat bleek behoorlijk last te hebben van de bruggen. De GPS koerslijn liet dat ook zien, die (berekende) koers is best wel betrouwbaar.

Er was nog wel meer niet helemaal jofel. Jinny noemde al updates... Jawel, windows gaat NU updaten, Gebeurde ook op het ARK. Moet je ineens met twee drukknoppen gaan sturen ipv het knuppeltje.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.