V70 motor slaat soms af, direkt na start

Henk H.

Golden Member

Je hebt al een email met het schema :)

Bij verzopen toestand helpt het niet om de LPi injectoren af te koppelen. De auto op benzine zetten en weer proberen te starten werkt net zo goed (evt met wat gasgeven zodat de gasklep opent en het te rijke mengsel sneller weggewerkt wordt). Probleem is niet dat de LPi injectoren LPG gaan inspuiten maar dat benzine injectoren niet stoppen met benzine inspuiten.

Ik zou denk ik simpelweg een nieuw relais halen bij een LPG specialist en dat er zelf in zetten. Het is geen garantie dat het daar mee opgelost is, maar je kunt wel iets uitsluiten. Gebruikt relais zou ik niet doen, voor het werk dat je er van hebt, heb je liever eentje met de volledige levensduur. Daarbij weet je niet hoe goed een gebruikt relais is en krijg je daar vermoedelijk geen schema bij.

Vialle LPi is een mooie installatie als het goed werkt maar wel gecompliceerd en lastig te diagnosticeren. Plus dat het een paar zwakke punten heeft: Dat onderbreekrelais, die zekeringhouder is ook niet echt fraai (storingen door corrosie), de zittingen voor de injectoren kunnen los gaan zitten met valse lucht als gevolg en natuurlijk de pomp in de tank. Voor dat laatste is de oplossing tijdig tanken, zodat er altijd voldoende LPG in de tank blijft voor smering en koeling van de pomp.

Storing verhelpen is vooral gericht verdachte onderdelen uitsluiten door die te vervangen.

wtt

Golden Member

Ok dan! Berichten gekruisd! Dat schema ziet er goed uit! En wat er helemaal mooi uitziet: het nr op het relais op jouw schema komt overeen met het nummer op de sticker op mijn relais!

Dat neemt mijn laatste twijfel weg om een vervangend relais te kopen. Ik zal het wel nog even testen met die zekeringen.

Super bedankt alvast! Hiermee ben ik echt een heel eind op weg.

Helaas de komende dagen nog wat druk (werken oa. ;-)), maar hopelijk kom ik er deze week al aan toe. (Ik dacht ruim op tijd te gaan posten, maar de hulp kwam erg snel :-))

Wordt vervolgd...

wtt

Golden Member

Probleem is niet dat de LPi injectoren LPG gaan inspuiten maar dat benzine injectoren niet stoppen met benzine inspuiten.

Dat is dus precies wat ik raar vind. Die LPI injectoren zouden helemaal nog niet mogen beginnen rond het moment van de storing. Dat is immers zo'n 3 sec na de start. Terwijl het zo'n 3 minuten duurt voordat de boel overschakelt op gas, na het starten.

Henk H.

Golden Member

Na een koude start zou de motor langer op benzine moeten draaien, als het goed is schakelt de auto pas over op LPG als de lambda regeling closed loop is. Meteen (seconden) na een koude start is dat nog niet het geval. Na een warme start kan dat sneller gaan.

Als het komt door vroegtijdig injecteren van LPG door de LPE zou wegnemen van die zekering dat wel moet voorkomen. Welke zekeringen voor de LPi injectoren zijn, kun je met doorpiepen op de connector voor de injectoren en in de zekeringhouder met weggenomen zekeringen.

Check voor de zekerheid ook even of de zittingen voor de LPi injectoren nog goed vastzitten. Valse lucht doet ook gekke dingen. Meestal te hoog stationair toerental maar wie weet. Als ze los zitten hoeft dat niet deze storing te veroorzaken maar dat zou wel verholpen moeten worden.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op zondag 29 januari 2023 20:19:32 (21%)

wtt

Golden Member

Ik heb het geluk van die leenauto voor de komende dagen. (Iemand die de auto te weinig gebruikt, dus blij is als deze niet te lang stilstaat).
Vanaf dinsdag iets meer tijd om te gaan testen. Het probleem zou zich zomaar een tijd niet meer voor kunnen doen, dus ik ben benieuwd.

Nogmaals erg bedankt, Henk vooral ook voor de schema's en extra uitleg. Ik kom hier zo snel mogelijk op terug, maar het kan dus even duren voor ik nieuwe (test) info heb.

gr. Wouter

edit: die zittingen ga ik ook bekijken.

blijven benzine injectoren ook inspuiten als de startblokkering aangaat? normaal zou de ecu dan toch geen benzine inspuiten en geen vonk geven.
als je dus benzine geur ruikt, is dat het probleem niet.

als LPi injectoren lekken, vult de hele inlaat zich met gas als de auto lang stil staat. Er is dan geen zuurstof meer aanwezig. als je dan probeert te starten, zal de motor ook niks doen. het mengsel kan dan in de uitlaat eventueel nog ontsteken omdat daar wel zuurstof is.
dat lukt wel bij een wasted spark systeem, maar die 5cyl lijkt mij 5losse bobines te hebben bovenop de bougie

lambda werkt totaal niet meer bij koude motor. de motor gaat gewoon benzine inspuiten naargelang de stand van gaspedaal.

als die op andere momenten perfect rijd, dan zou een kabelbreuk ook al niet meer de oorzaak zijn, want tijdens het rijden zou dat ook moeten voorvallen dan

die LPG zittingen verdenk ik ook niet, dat heeft geen invloed bij het starten want dan loopt die op benzine. En dan zou je ook geen problemen mogen hebben als je op benzine blijft staan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Henk H.

Golden Member

Als de zittingen los zitten, zitten die altijd los (ongeacht de brandstof waar de motor op draait). Er kan dan valse lucht aangezogen worden die niet langs de luchtmassameter is gekomen. Dat uit zich meestal in verhoogd stationair toerental maar als het erg is kan dat ook de motorloop beïnvloeden. Al zou ik afslaan dan niet verwachten.

Al lijkt mij het verhoogd toerental (1500 rpm) meteen na een koude start en dat na enkele seconden zakt, wat de topicstarter beschrijft, normaal.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op maandag 30 januari 2023 08:19:45 (18%)

Tijd (en nog veel meer, energie) is beperkt, maar ik heb een Chinese DICE* cloon en min of meer werkende VIDA op mijn laptop. Dus als je in de buurt van Rozenburg ZH woont, kan ik een poging wagen hem uit te lezen (geen dagelijkse kost, met dat programma werken, dus moet elke keer weer opnieuw het wiel uitvinden...) Mogelijk krijg je dan meer details dan je van de Wegenwacht meneer kreeg.

*DICE is een speciale Volvo uitleesunit en VIDA de bijbehorende software. Je krijgt dan meer informatie dan met een universele OBDII uitleesunit+software.

wtt

Golden Member

Ik hoop eerder te kunnen gaan kijken, maar het zal warschijnlijk weekend worden.
@r-p: Dat is een tof aanbod! Voor mij is deze week de tijd een dingetje. (Vooral veel verjaardagen), maar als er meer tijd is (en ik wat verder ben met dat ding) ga ik je mail sturen. Alvast bedankt!

wtt

Golden Member

Een kleine update mbt de Volvo:
Even zoeken en toen vond ik de schattige kleine mini-zekeringkastjes. Ik keek er eerst overheen in de veronderstelling dat het relais waren..

Maar ze bleken een klein dekseltje te hebben en daaronder zekeringen. Oa 15A zoals in de schema's van Henk.H. Na doorpiepen bleken er idd twee te vinden die de LPI injectoren voeden. Eentje doet er 2, de ander de andere 3 inj. (op de foto zijn de twee 15A zekeringen verwijderd, pos 3 en 4)

Helemaal cool dus! Nu ik weet welke zekeringen het zijn, 'durf' ik ook weer iets relaxeder met de auto op pad. Hij kapt er immers niet mee tijdens rijden, het is alleen tijdens (koude) start. En dan nog maar heel sporadisch...
Wat dat laatste betreft: Het gebeurde vooral tijdens de koudere dagen..
Dat is dan ook wel weer interessant...
Ik ben nog niet aan het injectoren-relais begonnen. Eigenlijk ben ik ook niet helemaal overtuigd van de invloed van dit relais op dit specifieke probleem. Nou komt dat ook door dat ik (nog) niet alle bekabeling heb bekeken, maar ik snap niet dat de LPE de LPI injectoren al gaat aansturen, terwijl het nog lang geen tijd is. Of het zou zo moeten zijn dat als dit relais bekrachtigd wordt, het een terugmelding geeft aan de LPE waardoor deze laatste de LPI injectie start. En dat deze terugmelding foutief door het relais gegeven wordt. Met wat fantasie (als de terugmelding wordt verzorgd door het openen van een contact), zou de slechte connectorverbinding dit hebben kunnen veroorzaken. Een theoretische gedachte, want ik ken het ontwerp van Vaille niet.
Ik wil er nu even mee rijden en mocht het probleem zich voordoen, de zekeringen trekken om te kijken wat dit doet. Als ondersteuning van de diagnose. Het liefst zou ik een LED willen laten aansturen door de LPI injectoren, zodat ik (tijdens zo'n storing) direkt zeker weet dat die dingen te vroeg beginnen. Misschien dat ik dit er nog inpruts, maar ik denk dat ik dat er even van laat afhangen hoe snel die storing weer optreedt en wat de zekeringen dan doen.

wtt

Golden Member

O ja, ik zou nog een foto van LPI-injectoren plaatsen ivm eventueel loszitten. Dwz, ik heb gevoeld dat ze vastzitten, maar de afdichting (die oranje tattie op de foto) wilde ik nog even laten zien. Bij deze:

Ook zat ik me nog heel even af te vragen bij welke (buiten)temperatuur de thermostaatklep in de luchtoevoerslang omschakelt. Ik bedoel de klep die regelt of de luchtinlaat voorverwarmd wordt via uitlaatspruitstuk, of direkt boven de radiateur lucht hapt.
Ik kwam hierop, omdat de luchtslang richting uitlaat er nogal McGyver stijl gerepareerd uitziet. (Geen foto helaas, mijn vriendin is op stap met de auto). Idd is ze ook niet zo bang aangelegd en ik heb vanmiddag de zekeringen aan haar laten zien, met de bijbehorende instructie. Bij die uitleg "kijk, dat daar is het spruitstuk. De lucht gaat dan zo, zo en zo, die kant op" vroeg zij ook wanneer die luchtinnamethermostaat schakelt...
Ik wil misschien dus checken of dat ding misschien verstopt zit, maar dan is het ook handig om te weten HOE die klep precies omschakelt. Als deze een luchtstroom nodig heeft om om te gaan, dan kan dit verklaren dat de motor na 1,5 sec uitvalt.

Henk H.

Golden Member

Dat is al een beter zekeringkastje dat eerder gebruikt werd. Ik heb nog wel eens gekeken naar een betere variant die gebruikt werd op BMW motorfietsen. Lijkt hier op, met inderdaad een dekseltje met rubber afdichting.

Die tattie heb ik nog niet eerder gezien, bij mijn loszittende zittingen zat er niets omheen en na nieuwe zittingen plaatsen door LPG specialist had die het er ook niet omheen gedaan. Kan me voorstellen dat ze al eens door iemand onder handen zijn genomen. Er zit in ieder geval genoeg op om valse lucht te voorkomen.

Lucht voorverwarming met thermostaat klep had ik niet meer verwacht, ik had gedacht dat de injectie zonder hulp het af zou kunnen. Is dat elektronisch geregeld (gaat er een kabeltje heen) of mechanisch met een soort was element oid?

wtt

Golden Member

Er zit in ieder geval genoeg op om valse lucht te voorkomen.

Ja en het is stevig spul, het lijkt zelfs nog enige extra mechanische sterkte te geven.

Voorlopig start de auto goed. Het is dan ook vrij zacht weer met die 8 graden (hier aan de westkust). Ben benieuwd wat de mogelijk nog iets koudere dagen gaan brengen. We gaan het zien.

Nogmaals bedankt voor de hulp, want dat met die relais tbv de injectoren had ik nooit gevonden!

edit: Die thermostaat tbv de luchtinlaat heb ik niet heel grondig onderzocht, maar ik was idd ook benieuwd of dit mechanisch (waselement oid) zou gaan. Ik vermoed het, want kon geen kabel ontdekken. Ik ging er ook vanuit dat bij multipoint injectie de lucht geen verwarming nodig zou hebben. Maar ja, Zweden heeft een hoop kou en sneeuw, dus misschien voor de echte barre winters..?

[Bericht gewijzigd door wtt op zondag 5 februari 2023 17:59:50 (30%)

zo loste ik dat destijds ook op met mijn loszittende injectorhouders.
2componentenlijm

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken