Op 8 maart 2023 14:15:12 schreef Jinny:
Het komt niet vaak voor, maar ik ben het een keer met je eens GD, wees er zuinig op.... :+

Idd, GD z'n post is raak, moet niet erger worden :+

@Alwies: Trolgedrag wordt niet gewaardeerd.

Op 8 maart 2023 18:43:33 schreef fcapri:
ergste komt als TS aan 230V aan het meten is, en de bus waar de draad in zit, breekt af binnenin (maar blijft wel vast in de behuizing).
dan meet je op de draden, meter wijkt niet uit en je denkt veilig te werken....
tot je de draden in je handen hebt.

echt wat ik een 25-30jaar geleden voor had (alleen kabelbreuk in het meetsnoer, maar zelfde resultaat, ik meette niks en nam de voedingsdraad vast)

heb het afgeleerd van foutieve connectoren aan een draad te hangen. enkel originele meetsnoeren nog bij mij.

het moet gewoon veilig blijven. slechte draden, draden omkleuren.... recept voor destructieve schakelingen

Zijn niet enkel orginele meetsnoeren in situaties zoals 230 volt of hoger kun je beter iets van een 2 polige spanningstester gebruiken in de trant van een duspol iod.

Het gevaar bestaat dat je multimeter verkeerd ingesteld hebt en je dan ook in veronderstelling bent dat er geen prik op staat.

Dit wordt je ook bij een EV cursus geleerd.

Dat is de reden dat ik hier wat van zeg als ik bij ons van die jonge gastjes zie meten met een multimeter aan een batterypakket van 700 volt.

Ik gebruik altijd een goede duspol.
Dan kan ik ook belast meten.
Je zal ze de kost geven die met zo'n rottig schroevendraaiertje met neonlampje aan de gang zijn...
En dan is dat ding gevallen en het weerstandje ook nog eens gebroken.
Ik heb een Benning met display en geluid.
Werkt op een batterij en heeft weerstandsmeting.
Voor iedere meting pennen tegen elkaar en "effe checken ".
Voor de kenners, de duspol is rood en de draad zwart :)

Een DUSPOL is voor iemand die regelmatig aan installaties met veel lange kabels zoals een huisinstallatie werkt haast onmisbaar.
Een universele meter heeft een hoge ingangsweerstand en door capacitieve of inductieve overspraak of een klein verlies kun je een situatie fout inschatten. Een universele meter is dus voor die toepassing minder geschikt en ook mechanisch kwetsbaarder, zeker de analoge.
Doordat een DUSPOL een bescheiden belasting vormt, worden deze hoogohmige misleidende verschijnselen geëlimineerd.

Dit is hier echter niet aan de orde. TS wil vooreerst componenten leren uitmeten.

De TS lijkt me meer een academisch geschoold persoon die in het bezit is gekomen van een oud metertje en wie weet nog wat andere bejaarde spullen.

Hij ziet in zn enthousiasme een nieuwe wereld opengaan en een waaier van opportuniteiten.

Ik vermoed dat hij niet trollt, gezien de moeite die hij heeft gedaan om die
opzetstiften passend te maken.

Volgens mij denkt de TS dat hij een oplossing heeft bedacht voor een probleem. En nu is hij teleurgesteld omdat de meesten van ons het helemaal niet als een probleem zien.

Ik denk ook dat TS het wel goed bedoeld allemaal.
Maar door zijn enorme vasthoudendheid, en met regelmaat hele bijzondere argumenten, nodigt dit uit om er een beetje de draak mee te steken.
Met @GD eens dat het best wel eens een acadamisch geschoold iemand kan zijn, daar is de schrijfstijl wel weer naar.
Dan klopt het argument van @KlaasZ ook.