multimeter polariteit

Anoniem

Ik weet zo op mijn werkbank al twee voorbeelden waarbij het geval uit de winkel plus heeft met een zwarte draad en min met een gekleurde... Daar past het mij om er even een kousje op te zetten zodat ik niet in de war raak, als ik ermee moet werken.

fred101

Golden Member

Dat is politiek, Black wires matter. Zwart mag niet meer als negatief worden gezien.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
pa3gws

Golden Member

Op 25 februari 2023 19:27:51 schreef fred101:
Dat is politiek, Black wires matter. Zwart mag niet meer als negatief worden gezien.

:9

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Plus is ook niet langer positief, alles is nu neutraal geworden, het maakt nu niet meer uit. Plus is gelijk aan negatief...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
revado

Honourable Member

Op 25 februari 2023 19:27:51 schreef fred101:
Dat is politiek, Black wires matter. Zwart mag niet meer als negatief worden gezien.

;)

fred101

Golden Member

Op 25 februari 2023 19:55:24 schreef CrossFireX:
Plus is ook niet langer positief, alles is nu neutraal geworden, het maakt nu niet meer uit. Plus is gelijk aan negatief...

Een 500Ah accu met gender neutrale polen aansluiten met 2 grijze kabels doe je maar een keer verkeerd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
vergeten

Golden Member

Op 25 februari 2023 19:18:44 schreef Alwies:
Ik weet zo op mijn werkbank al twee voorbeelden waarbij het geval uit de winkel plus heeft met een zwarte draad en min met een gekleurde... Daar past het mij om er even een kousje op te zetten zodat ik niet in de war raak, als ik ermee moet werken.

Als jouw methode voor jou het probleem oplost is dat geweldig toch? _/-\o_

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 25 februari 2023 17:11:38 schreef Alwies:
Nou, als ik een analoge zou maken zou ik hem bij ohmmeting met een gecombineerde schakelaar wel plus aan rood doen... (er zit immers al een combinatieschakelaar op), gemak dient de mens.

Dat doen ze nou juist met opzet niet. Als je er een omkeerschakelaar tussen zet, dan vergroot je het aantal contacten in het meetpad, en dat wil je niet. Geeft kans op slechte contacten en overgangsweerstanden die de meting beïnvloeden. Lijkt mij een belangrijker motief dan de eventuele extra kosten die dit teweegbrengt.

Verder zie ik het probleem ook niet. Bij elk meetinstrument moet je je in de eigenschappen verdiepen, bijvoorbeeld door de handleiding te lezen.
En in de praktijk kom je er ook gauw genoeg achter dat op het punt van polariteit een analoge meter net andersom werkt dan een digitale.

Hubie

Special Member

Ik gebruik zowel analoge als digitale meters,ook om diodes door te meten maar de polariteit bij die meting is mij nog nooit opgevallen.
Dat boeit toch ook niet? Het is toch voldoende als ik op het metertje kijk en zie dat er ±0,6 Volt over een sil.diode valt en ±0,3 Volt over een germ.diode? En als ik de meetpennen verwissel moet ie sperren.

Henry S.

Moderator

Zo is er voor elke oplossing wel een probleem te bedenken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Er zijn elektronici en elektronici, de een zet componenten onder stroom, de ander doet dat bij wijze van spreken vaker met een papje, ik behoor meer tot die laatste. Dan wil je weten hoe sterke plus je aan welke kant hebt.
Of bij het meten van een MOSFET.

revado

Honourable Member

@Alwies, Ik begin het verhaal een beetje kwijt te raken, en ik denk dat ik niet de enige ben.
Componenten onder -spanning- zetten om te meteen is logisch.
Maar dat papje en de sterkte van de plus snap ik niet meer.
Heb ik nog een leuke stelling om een probleem bij te zoeken:
De elektronen lopen van min naar plus zoals bekend, hoe ga je dat dan oplossen? En met welke kleuren?

Anoniem

Oh dat papje zijn verschillende vloeibare kristallen, en van alles wat me om handen komt, dat valt hier even een beetje buiten het bestek.
Het zou inderdaad logischer zijn te spreken van willen weten waar de min zit omdat die de elektronen levert, en niet eerst de plus te noemen, dat is meer natuurkundiger. De plus blijft rood.
Het gaat erom me te willen aanwennen het juist te doen, dat scheelt later veel tijd.

Heb de Volcraft 1015 even gegoogled.
https://www.radiomuseum.org/r/conrad_voltcraft_multimeter_analog_1015.…

Zie dat er geen diode test stand op zit.
Neem aan dat je dan de weestand meetfunctie (mis)bruikt voor de diode meting.
Op welke stand gebruik je deze dan en wat voor een waarde lees je dan af ?

fred101

Golden Member

Die Voltcraft was een zeer low budget meter.

Ik heb geen analoge meter met een diodetest functie en ik heb geen idee of ze er waren. Bij "moderne" analoge meters zie je soms wel een doorpiep stand en een diode test stand.
Persoonlijk zie ik geen enkel voordeel in een analoge meter, wel een hoop nadelen. Ook niet voor afregelen ofzo want mijn moderne goede DMMs zijn sneller (en dan heb ik het nog niet eens over de bargraph) dan een analoge meter. Tov een of andere rete trage auto-range budget DMM is een analoge meter wel in het voordeel qua snelheid.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Hier en daar ligt een meter bij mij, of het een analoge is of niet, maakt mij niet veel uit. Die "weerstandsmeting" bij diode is dan ruwweg respectievelijk een lagere waarde (iets van 500 tot 100 ohms) aflezen bij een geschikt bereik van ongeveer een kiloohm, en een veel hogere waarde. Zo'n ding is me ook lief.

De "sterkte van plus" bedoel ik gewoon het meetvoltage mee, hoeveel spanning er tov de min op de 'pluspool' van de meter staat, je kan niet alles met hetzelfde voltage meten.

Jinny

Golden Member

Oude (nieuwe weet ik niet) analoge meters die mijn vader had hadden geen diodestand.
En dat ik twaalf was leerde mijn vader zijn dochtertje al hoe dat zat als je een diode wilde controleren. (ik wilde een middengolfzender bouwen, is gelukt overigens)
Je misbruikt de weerstandfunctie.
En dan moet je even weten hoe het zit.

Ergo, ook ik zie het probleem niet?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Als je alles op papier hebt staan is er ook geen probleem.

Jinny

Golden Member

Op 26 februari 2023 11:47:53 schreef Alwies:
Als je alles op papier hebt staan is er ook geen probleem.

Niks op papier, ik had het uit mijn hoofd op te dreunen....
Mijn vader had er lol in om zijn kinderen wat te leren, en dat lukte het beste met z'n dochter...
Dat ik een jaar of 8 was had ie de wet van Ohm aan me geleerd...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Hebt u toen uit uw hoofd een middengolfzender gebouwd? Chapeau.

Jinny

Golden Member

Ah, bedoel je dat...
Nee, er lag een schema...
En ik heb toen geleerd dat 600V gelijkstroom nogal prikt...
Nu was dat ook geen rocketscience, een vrijlopende oscillator en een audioversterkertje.
Paar Wattjes en een stuk draad...
Maar het werkte wel...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Ik vond het altijd zo'n heerlijke gedachte dat die ether zó door de patina van de antenne kon geraken. Maar technisch gesproken is dat ook concentratieverlies. Echt waar, het zit hem in de kleinste dingen.

Misschien komt de rood van de plus wel van de zuil van Volta, koper is rood.

En trouwens, dat snelle reageren van een analoge kan ook je schakeling redden, als je zelf heel gauw reageert bij overspanning. Zonder bar of je zal wel weer eens de digitale cijfers niet juist of met de juiste komma interpreteren, al die tijd zit je schakeling dan aan de overspanning. Niet iedereen heeft een dure digitale, daar heb ik maar een eenvoudige Fluke 115... U ziet het, gooi uw oude wijzerinstrument niet meteen weg. Waarom geven de meesten zo snel op?

Mijn vader was een eenvoudige boer, hij wist niets, maar hij kon wel hoogspanning testen met een grassprietje, heel voorzichtig, dat was een goede les in weerstandsvariabele. Hoge spanning, beetje meer weerstand en minder stroom, voilà, U=I.R.

Om terug te komen op uw stelling, als u het probleem niet ziet hebt u waarschijnlijk daarbij geen concentratieverlies en dus hebt u mijn dingetje ook niet nodig, maar u zegt niet dat het punt van concentratieverlies door verkeerde kleur aan het eind van de draad bij sommige mensen niet soms bestaat.

Nu pas merk ik op dat ik in het begin de beschrijving van het diodestukje wel heel erg ongelukkig heb geformuleerd. Daarvoor mijn excuses.
"Via de kant van het streepje vloeit bij geleiding dus de stroom van de plus in het te meten objekt van de inwendige batterij van de multimeter, welke draad u de diode dan gestoken heeft is dan de plusdraad."
Moet natuurlijk zijn: Via de kant van het streepje op de diode zal de stroom, die van het plussnoertje (zwart in dit geval) aan de kale kant van de diode deze diode binnenkomt, in het te meten objekt (je kan immers gewoon meten met de diode erop geprikt), van de inwendige batterij van de multimeter, doorvloeien. (Je meet dus als het ware met het andere snoer snoer en met de plaatkant van de diode, als meetpennen.) Dat is dan het beste bewijs van juiste polariteit, afleesbaar aan de diode.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 26 februari 2023 22:01:51 (25%)

revado

Honourable Member

Op 26 februari 2023 12:13:02 schreef Jinny:
Ah, bedoel je dat...
Nee, er lag een schema...
En ik heb toen geleerd dat 600V gelijkstroom nogal prikt...
Nu was dat ook geen rocketscience, een vrijlopende oscillator en een audioversterkertje.
Paar Wattjes en een stuk draad...
Maar het werkte wel...

FM met een ECC85 , en dan de toltrimmer aanpakken... PRIK!
Toen geleerd van iemand dat een stukje 5/8 pvc buis warm maken en er op drukken een prima geisoleerd gereedschapje geeft :)
Ik was 13 of 14 denk ik.

Proost.

Ik geef nog een rondje.

:S

Meten=Weten. Weet wat je meet.
Anoniem

Excuus

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 1 maart 2023 16:29:24 (99%)