multimeter polariteit

Anoniem

Het netjes en overzichtelijk werken bij elektronica is een groot gegeven. Sommige multimeters hebben de onhebbelijke eigenschap om een omgekeerde polariteit aan te bieden bij weerstands- en diodemeting. Dit leidt tot concentratieverlies.

Om dit op te lossen heb ik kleine stekkertjes gemaakt met zwart respektivelijk rood markering. Deze kan je op de meetpennen opprikken voor het aangeven van de juiste plus en de min. Natuurlijk alleen bij de weerstands- en diode meting.

Om deze polariteit vast te stellen heb ik een diode met stekkertjes uitgevoerd zodat deze aan de pluskant van de meetsnoeren gestoken kan worden, om af te lezen wat de polariteit is. (Dus de pluskant kan ook het zwarte meetsnoer zijn.) Diodemarkeringen zijn uiterst betrouwbaar in goede polariteitsaanduiding. Via de kant van het streepje vloeit bij geleiding dus de stroom van de plus in het te meten objekt van de inwendige batterij van de multimeter, welke draad u de diode dan gestoken heeft is dan de plusdraad.

Op de foto zijn de bovenste de opprikstukken. De onderste is de diode waarvan je zo de anode en kathode aflezen kan. De female stekker zit aan de anodekant.

vergeten

Golden Member

Op 25 februari 2023 12:47:22 schreef Alwies:
Het netjes en overzichtelijk werken bij elektronica is een groot gegeven. Sommige multimeters hebben de onhebbelijke eigenschap om een omgekeerde polariteit aan te bieden bij weerstands- en diodemeting.

Welke?
Ik ben er nog geen een tegengekomen.

Om dit op te lossen heb ik kleine stekkertjes gemaakt met zwart respektivelijk rood markering. Deze kan je op de meetpennen opprikken voor het aangeven van de juiste plus en de min. Natuurlijk alleen bij de weerstands- en diode meting.

Leuke oplossing maar ik zie vooralsnog het probleem niet. _/-\o_

Om deze polariteit vast te stellen heb ik een diode met stekkertjes uitgevoerd zodat deze aan de pluskant van de meetsnoeren gestoken kan worden, om af te lezen wat de polariteit is. (Dus de pluskant kan ook het zwarte meetsnoer zijn.) Diodemarkeringen zijn uiterst betrouwbaar in goede polariteitsaanduiding. Via de kant van het streepje vloeit bij geleiding dus de stroom van de plus in het te meten objekt van de inwendige batterij van de multimeter, welke draad u de diode dan gestoken heeft is dan de plusdraad.

Altijd, ZONDER UITZONDERING!!!!, het zwarte meetsnoer in de zwarte bus steken, en de rode in de rode bus.

Als de (gewone)diode een plus spanning (hoger dan zijn drempel) aan de anode krijgt gaat hij geleiden als hij in orde is.
In alle andere gevallen NIET (tenzij hij in sluiting ligt)
Bij een zenerdiode is het andersom als de spanning op de kathode hoger is dan de zenerspanning geleidt hij. Andersom lijkt het een gewone diode.
Je oplossing lijkt er een voor een probleem wat ik niet heb en vele anderen vermoedelijk ook niet.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Op 25 februari 2023 13:02:44 schreef vergeten:
[...]Welke?
Ik ben er nog geen een tegengekomen.

(zo goed als alle) analoge meters. Bij een digitale ben ik dit ook nog nooit tegengekomen.

Op 25 februari 2023 12:47:22 schreef Alwies:
Dit leidt tot concentratieverlies.

Ken de limieten van je gereedschap, dan kun je je concentreren op de rest ;)

Allerlei wazige stekkertjes verloopjes, kleuren en andere toestanden gaan het er vast niet overzichtelijker op maken.

Anoniem

Ten bewijze een foto. Als u goed kijkt ziet u dat de zwarte aan de anodekant van de diode zit. Dit is dus een multimeter met omgekeerde weerstandsmetingspolariteit. Als u dit niet kent hebt u gewoon altijd geluk ermee.

mel

Golden Member

Een simpele analoge meter heeft dat idd.Mijn meters zijn elektronisch,,(philips PM2505). Ik zie het probleem niet zo.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Dat is het hem nou juist, een analoge heeft dat idd, maar hoe weet ik of net die ene analoge die ik heb dit gedrag vertoont zonder het eerst te meten?

Zo is het, alleen voor diode en weerstand, duidelijk, de uiterste kleur aan de meetpennen tellen, dat is logisch. Daar is niks wazigs aan, zie foto. Het enige... je kan gelijk zien dat er verschillende conventies bestaan, het is alleen maar goed zich dat te realiseren.

Sine

Moderator

Op 25 februari 2023 13:28:24 schreef Alwies:
Ten bewijze een foto. Dit is dus een multimeter met omgekeerde weerstandsmetingspolariteit.

Dat zeg ik, een analoge meter. Ken je gereedschap!
En zo te zien heb je deze meter al een tijdje. Dus je hebt ruim de tijd gehad om kennis te maken.

Dubbele kleuren aan een pen zijn mi alleen maar extra verwarrend.

Phoe, wordt er alleen maar verwarrender van. En volgens mij maakt het ook niet veel uit, ook al pak je twee gele snoertjes, om halfgeleider te testen moet je ook een keer de andere kant op meten...

Je kunt ook een componententester kopen, daar sluit je de diode of transistor willekeurig op aan en de tester vertelt je wat je hebt aangesloten...

Anoniem

De laatste kleur telt, u gebruikt toch ook wel eens een rood draad voor min? Als u aan het eind daarvan zwart plakt weet u dat het de min is, een heel gewone oplossing.

Gewoon voor de mensen die zich er prettig bij voelen, anderen niet. Ik ben een voorstander van zie wat je doet, als het de plus is maak het dan rood ook al is het draadje waar het doorgaat zwart. Ken eerst maar eens de plus en min van een batterij.

fred101

Golden Member

Ik ben het idd bij analoge meters tegen gekomen, nog niet bij digitale meters. Ik heb een redelijk aantal analoge, maar ik gebruik alleen digitale. Bij mijn meest gebruikte hoef ik in de 2e diode-meet-functie niet naar polariteit te kijken. Hij meet in beide richtingen en geeft de resultaten op 2 regels weer. Erg handig als je er een aantal in situ moet checken. Hoef ik niet steeds de probes om te draaien.

Waarom een diode om dit te testen, heb je zoveel analoge meters dat je het niet kunt onthouden ? Als je minimaal 2 meters hebt hoef je die diode niet te gebruiken, dan kun je het ook gewoon met je 2e meter meten.

Ik denk dat de display van je metertje eens poetsen meer duidelijk maakt :)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Op zo'n reaktie had ik gehoopt. Ik loop inderdaad een beetje met van alles achter, dat geef ik meteen toe. Er zit wel logica in van een 2e meter.

Als je het meetprincipe weet van de verschillende meetinstrumenten weet je ook ook waarom die polariteits verschillen er zijn en dan weet je dus ook welk type meter wat doet. Als dus iets gaat meten kun je dat op de juiste manier doen.

Eigenlijk moet je bij elke meting gewoon even nadenken hoe je wat gaat meten en of dat meten eigenlijk wel kan. En je moet even nadenken over wat je aan meetwaarden kunt verwachten. Vallen de meetresultaten ver buiten alle verwachtingen dan doe je dus iets fout, of er is iets onverwachts en moet je gaan nadenken. Alleen dan kun je je meetresultaten juist interpreteren.

Jouw rode steker oplossingen is eigenlijk net zoiets als het verplichte gebruik van duspoles inplaats van de tegenwoodig gebruikelijke digitale multimeters om spanningsmetingen te doen in het net. Hoeveel mensen weten waarom dit verplicht is? En hoeveel mensen weten wat en waarom er fout (kan) gaan bij een spanningsmeting met een digitale multimeter.

Een aap kan een kunstje leren dat die aap elk moment kan reproduceren. Is er één keer iets anders dan snapt de aap er niets meer van en moet er een techneut komen om het probleem op te lossen.

Ik wil niet zeggen dat er hier iemand een aap is ofzo. Maar dat sommige mensen iets meer mogen nadenken is denk ik wel het geval. Een duurbetaalde maar niet technische kantoorfiguur die een reparatie in procedures wil vastleggen bijvoorbeeld zijn ook zo leuk.

Anoniem

U zegt het erg netjes. Zo is het maar net. Dat kan ik allemaal natuurlijk niet erbij zeggen. Ik geef maar een eenvoudig idee, of iemand erover wil nadenken moeten ze zelf weten. Is inderdaad wel raadzaam. Ik doe altijd zoiets als pinpoint cross metingen, meerdere andersoortige metingen die tot dezelfde conclusie moeten leiden, als ik het zeker wil weten.
Dat het in het principe hem zit van polariteit geloof ik echter niet, dat is maar een aanname in de praktijk, hier bij (foto, multimeters - DC metering Circuits - Elektronics Textbook) zit hij ook 'verkeerd' - om, daar was verder geen enkele reden voor.

Ik vind het wel vreemd dat sommigen dit als een probleem ervaren, bij mijn weten kan een diode immers niet uit zichzelf van polariteit veranderen. Waarom is dan ueberhaupt een probleem? Het waarom werd vroeger trouwens op school aangeleerd, wat overigens geen rocket science is, bron (batterij) zit immers in het toestel en dan is het uiteraard logisch dat de polariteit omgekeerd zit.

Zou geen digitale willen. Is inmiddels al zo’n 30 jaar oud denk ik en heeft al heel wat trapladders overleefd.

Anoniem

Nou, als ik een analoge zou maken zou ik hem bij ohmmeting met een gecombineerde schakelaar wel plus aan rood doen... (er zit immers al een combinatieschakelaar op), gemak dient de mens.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 25 februari 2023 17:19:56 (15%)

fred101

Golden Member

Weerstanden maakt het echt niet uit hoe de stroom loopt. Zelfs met AC kun je ze meten. Een uitzondering zijn met snake-oil geïmpregneerde high-end audio weerstanden :+

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Snake-oil is waarschijnlijk frequentie-afhankelijk?

Op 25 februari 2023 17:11:38 schreef Alwies:
Nou, als ik een analoge zou maken zou ik hem bij ohmmeting met een gecombineerde schakelaar wel plus aan rood doen... gemak dient de mens.

Je moet dat kaderen in de tijd toen die dingen het levenslicht zagen. Een analoge multimeter uit het pre-China tijdperk vergelijkbaar met die in mijn vorige post had een behoorlijk prijskaartje en een bereiks-keuzeschakelaar met ingebouwde ”kruisschakeling“ zou die heel wat duurder maken. Misschien dat je dat op duurdere merken zoals AVO kon vinden maar zeker niet op een een standaard toestel. Nu krijg je voor een equivalent bedrag heel andere specificaties.

Bovendien was de snelheid waarmee technologie veranderde in die tijd heel wat lager m.i. Meettoestellen waren gemiddeld gezien technologisch veel eenvoudiger. Wij hadden toen op school een specifiek vak meettechniek. Hoe zo’n ding werkte werd destijds op school tot op schema-niveau uitgelegd. Wij leven in een totaal andere tijdsgeest en kan mij niet voorstellen dat dit nu nog zo is.

Anoniem

Dat is natuurlijk ook helemaal waar, zouden die mensen het afwijken van de standaard niet gemist hebben?

High met Henk

Special Member

Op 25 februari 2023 17:43:51 schreef New Beetle:
[...]Je moet dat kaderen in de tijd toen die dingen het levenslicht zagen.
[...]
Wij hadden toen op school een specifiek vak meettechniek. Hoe zo’n ding werkte werd destijds op school tot op schema-niveau uitgelegd. Wij leven in een totaal andere tijdsgeest en kan mij niet voorstellen dat dit nu nog zo is.

Is het dan niet Old Beetle? :+

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 25 februari 2023 18:02:27 schreef High met Henk:
[...]

Is het dan niet Old Beetle? :+

Nu raak je wel een gevoelige snaar :+ Met mijn New Beetle voel ik me wel een pak jonger.

revado

Honourable Member

Op 25 februari 2023 17:25:23 schreef fred101:
Weerstanden maakt het echt niet uit hoe de stroom loopt. Zelfs met AC kun je ze meten. Een uitzondering zijn met snake-oil geïmpregneerde high-end audio weerstanden :+

Die snake-oil weerstanden moeten eerst minimaal 80 uur inspelen op 50% volume anders zijn ze niet te meten ;) :)

Wat de tip van TS betreft, ik heb dat ook nog nooit gezien bij digitale meters.
En sorry, maar als ik al lees "u heeft toch ook wel eens een rode draad met zwart tape..."
Nee dus, dat is broddelwerk!

[Bericht gewijzigd door revado op zaterdag 25 februari 2023 18:10:23 (21%)

En zelfs een AVO had die die “polariteitsomkering” niet en dat was een peperduur ding.

Anoniem

Een zwarte krimpkous als min-markering tegenover een rode krimpkous als plus-markering voldoet uitstekend en is geen broddelwerk, ik gebruik voor mijn experimenten plakband en voor het uiteindelijk produkt de krimpkous.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 25 februari 2023 18:50:49 (12%)

pa3gws

Golden Member

Op 25 februari 2023 18:47:24 schreef Alwies:
ik gebruik voor mijn experimenten plakband en voor het uiteindelijk produkt de krimpkous.

Dus toch broddelwerk beter gelijk de juiste kleuren gebruiken. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.