En wat is een goede, komt allemaal uit China.

Die dus niet maar ze komen ook uit Japan en Duitsland en weet ik waar nog meer. Een goede zal dus een goed merk zijn waarvan ze ook gewoon een datasheet hebben. Maar ik denk dat China ook wel goede maakt.

Maar nu weet je dus niet of je nieuwe 300mAh een goed is omdat het horloge zelf niet goed is. Pas als je standbij stroom ergens onder de 1 a 2 mA zit kom je een beetje een een paar dagen tot een week.

Mijn telefoon laad ik ook elke dag op dus als je horloge het ruim een dag volhoud dan is dat prima lijkt mij.

Gemeten met een multimeter tussen de plus van de batterij en het horloge.

Dat vermoede ik al en is dus 51mA, door 51mAh te typen maak je het verwarrend. Een multimeter zelf heeft ook spanningsval dus de werkelijke stroom uit de batterij is zelfs nog iets hoger.

Als ze claimen 3 dagen voor normaal gebruik dan hoort daar een stroom bij van
150mAh / ( 3 x 24) = 2,1mA.
En voor standbij had ik uitgerekend 0,89mA.

Nu mag het wel iets hoger zijn maar dan heb je in ieder geval een richting in wat je aan stroom mag verwachten. Die 3 dagen kan best overdreven zijn maar 1 dag is dan ook maar ca 6mA. Dus alles boven de 6mA is gewoon te veel en 51mA veel en veel te veel. ;).
PS Batterijen hebben ook de nare eigenschap als dat de stroom verdubbelt de gebruiktstijd niet helemaal 2x langer is maar vaak iets korter. Dus de berekende stromen zijn indicatief. Dat geld vooral voor relatief grote stromen en boven de 10mA is voor een dergelijke batterij al relatief al erg groot

Bij 51mA mag je er wel van uitgaan dat er ergens een (hoogspannings)voeding niet wordt afgeschakeld die dat wel had moeten worden op momenten dat je niet naar je cijfertjes kijkt.

Als ik het geheel verwarm dan gaat het verbruik omhoog.
Ik heb het probleem ook voorgelegd aan mijn electro man.

Misschien dat je met een thermische camera wat kan zien. Ik weet niet of er iemand in jouw buurt is die zoiets heeft.
Een stroom van 51mA bij gemiddeld 3,7V is iets van een 188mW. Dat is relatief significant en zou zo'n camera toch moeten oppikken.

Eventueel kan je ook IPA nemen en zien waar die het snelst verdampt.

Daar had ik nog niet aan gedacht…
Die heb ik sinds kort, zal het morgen eens bekijken met de warmte beeld cam.
Bedankt.

Op 7 maart 2023 22:37:19 schreef TYPE ONE:
Als ik het geheel verwarm dan gaat het verbruik omhoog.

Met kalte spray kun je de componenten een beetje afkoelen, misschien kun je dan lokaliseren welk component temperatuur gevoelig en mogelijk "rot"is.

Op 7 maart 2023 22:42:52 schreef McAwesome:
Misschien dat je met een thermische camera wat kan zien. Ik weet niet of er iemand in jouw buurt is die zoiets heeft.
Een stroom van 51mA bij gemiddeld 3,7V is iets van een 188mW. Dat is relatief significant en zou zo'n camera toch moeten oppikken.

Eventueel kan je ook IPA nemen en zien waar die het snelst verdampt.

Of de truc met Rosin flux.

https://www.youtube.com/watch?v=OJFngzyqp2E

Hogere stroom bij verwarmen suggereert half om half een halfgeleider. Zit er wellicht een FET'je in dat de boost converter afschakelt ofzo? Of lekt de boost converter zelf misschien?

Zojuist even gekeken met de cam en het is een componentje met 6J en een omgedraaide 1 erop die erg warm word. Het zou een spanningsregelaar zijn.
Ik had al even gegoocheld maar welke moet ik dan kopen? Ik vind ze niet met deze code.

Ik kan niets vinden voor 6J. Even wachten op Arco die kan bijna alles vinden. Je zou de spanningen eens moeten meten op alle 6 de pootjes. Dan kun je ook zien of hij mogelijk kapot is. Ik denk van niet want je horloge werkt toch ? Het zou wel kunnen dat er iets gevoed wordt door deze regelaar wat hem onderuit trekt (in beveiliging als hij dat heeft) of hem meer stroom laat trekken. Kijk ook naar de temperatuur. Als een board koud is en dat IC als enige wat doet dan is 1 graad verschil al genoeg om hem geel te laten oplichten.

Wat ik vaak doe is een koud circuit opstarten met de camera erbij. Je ziet dan direct onderdelen "wakker" worden en soms zelfs stroom door de traces. Maar dat werkt maar zolang er niets echt warm wordt. Als het warmste 50 graden is en het koudste 20 dan is de resolutie 30 graden tussen blauw en geel. Net na opstarten is dat bv 20 tot 22 graden en dan heb je die hele kleuren gamma voor 2 graden. Ik had bij een kapotte ASIC dat ik zo kon zien welke poot kapot was. Die werd gelijk geel/wit (het hele IC werd heel snel daarna een graad of 50, dan zie je geen details meer. Wat dan helpt is hete onderdelen afdekken met wat zwart foam (bv uit anti statische doosjes. Ook glimmende onderdelen zwart maken helpt met een hogere resolutie. Spiegelende of witte onderdelen reflecteren licht waardoor ze heet lijken.

Zoek de datasheet van die processor of een ander IC en zoek de voeding pin op. Als Vcc 3V3 is en je meet dat ook op die regelaar dan is hij voor 3V3 en goed. Kan natuurlijk ook zijn dat hij de nixie spanning maakt.

Het zou ook een mosfetje kunnen zijn wat door de processor wordt geschakelt om de boel in standby te zetten.

Even een vraag over de globale werking van het horloge.
Als het horloge actief / aan is branden de nixies dan continu of enkel als je ergens opdrukt.
Wat zou het verschil moeten zijn in actieve en standbij mode?

Dit vraag ik omdat je gericht kan zoeken naar wat er eventueel niet uitschakelt.

Ik denk van niet want je horloge werkt toch ?

Ik denk dat je even iets gemist hebt.
Het klopt dat het horloge werkt, maar de batterij is heel snel leeg, trekt in standby 50mA, dus zonder oplichtende nixies.

Op 8 maart 2023 17:45:28 schreef benleentje:
Even een vraag over de globale werking van het horloge.
Als het horloge actief / aan is branden de nixies dan continu of enkel als je ergens opdrukt.
Wat zou het verschil moeten zijn in actieve en standbij mode?

Dit vraag ik omdat je gericht kan zoeken naar wat er eventueel niet uitschakelt.

Als je een knop aan de zijkant indrukt dan gaan ze aan.
Maar als de functie pols-omhoog aanstaat, dan laat ie de tijd ook zien.

Ik zit e te bedenken, toen ik pas het horloge uit elkaar had, toen was de originele batterij nog aangesloten en dood.
Toen zette ik er zo'n 6000mAh parallel overheen, maar ik had de plus en min omgedraaid 8)7
Gelukkig werkte alles nog, dus ik was blij. Maar nu het geheel dus zoveel stroom trekt én de batterij nooit vol raakt weet ik dus dat het anders is, het moet wel de spanningsregelaar zijn.

Op 9 maart 2023 10:52:08 schreef TYPE ONE:
[...]

Ik denk dat je even iets gemist hebt.
Het klopt dat het horloge werkt, maar de batterij is heel snel leeg, trekt in standby 50mA, dus zonder oplichtende nixies.

Ik heb dus niks gemist want hij werkt dus idd. Hij trekt alleen te veel stroom. Echter als die regelaar de nixie spanning maakt dan werkt hij, anders kreeg je de nixies niet aan, als de processor er mee gevoed wordt werkt hij ook. Maar ik schreef ook hoe/wat te doen ivm testen en dat heb jij blijkbaar gemist ;)
Ik denk 3V3. Als je de spanning verkeerd om hebt gezet zal het ding dood kunnen zijn maar dan draait de processor nu op de batterij spanning en ik weet niet hoelang dat goed gaat.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (14%)]

Ik denk dat ik hem gevonden heb. Het zou de RP500N304A kunnen zijn. Wat meet je op pin 1 ? Kijk ook naar pin 6 (CE) want daarmee zet je het ding op standby

[Bericht gewijzigd door fred101 op (15%)]

Dan begrijpen we elkaar niet helemaal ;)
Onder ‘werken’ versta ik dat ie helemaal goed is en jij blijkbaar dat ie deels werkt, hebben we net een iets andere gedachten gang :P
Maar anyway, ik heb het test gebeuren niet gemist hoor, maar ik ben er nog niet aan toe gekomen om te spanning te meten, al zal dat ook wel lastig worden met die kleine aansluitingen.
Ik hoop morgen of van het weekend even te meten.

Op 9 maart 2023 11:06:22 schreef fred101:
Ik denk dat ik hem gevonden heb. Het zou de RP500N304A kunnen zijn. Wat meet je op pin 1 ? Kijk ook naar pin 6 (CE) want daarmee zet je het ding op standby

Dat is idd goed mogelijk. Als zijn er wel veel verschillenden.
Maar daarom ook even meten natuurlijk.
Wordt weer vervolgd.

Op 9 maart 2023 15:45:07 schreef TYPE ONE:
Dan begrijpen we elkaar niet helemaal ;)
Onder ‘werken’ versta ik dat ie helemaal goed is en jij blijkbaar dat ie deels werkt, hebben we net een iets andere gedachten gang :P

Onder werken versta ik ok het werkt maar dat hoeft niet perse binnen de specs te zijn of dat elke onderdeel ook goed werkt, maar meer het werkt als er zit leven in.
Soms kan je natuurlijk ook het idee hebben dat het werkt en dat alles wat jouw betreft 100% is, maar als de batterij dan na 2 uur al leeg is weet je ook wel dat er iets niet klopt en dat het niet werkt binnen de specs.

Ik kan bv een machine werkend krijgen door onderdelen te overbruggen. Dat is voor mij als onderhoudsmonteur handig om verder gericht te zoeken naar onderliggende problemen, maar dat is niet de staat van de machine waarin ik mijn collega's ermee laat werken.

Zoals ik al eerder schreef kan het ook een R5106N zijn.
Even pootje 3 los solderen en kijken of de stroom afneemt.

Het volgende heb ik gemeten:

Van pootje 1 naar 4,5,6 is 4.06V
Van pootje 2 naar 4,5,6 is 4.06V
Van pootje 3 naar 4,5,6 is 4.06V

Van plus batterij naar 1,2,3 is 4.06V
Van plus batterij naar 4,5,6 is 0.0V

Van min batterij naar 1,2,3 is 0.0V
Van min batterij naar 4,5,6 is 4.06V

Horen die pootjes ook aan elkaar en zitten ze dan ook via de printspoortjes direct aan elkaar, Hoeveel printspoortjes gaan er werkelijk naar toe of weg?

Wat meet je op de Vcc van de processor, is dat ook 4V ?