Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 10

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Dat lijkt op het type wat weller in digitale stations gebruikte.

Vraag me even niet naar een fabrikant ...

Ik herken ze ook, volgens mij zitten ze op een eurocom ook. Ik zal eens kijken of ik dat bordje terug kan vinden.
-edit- Effe tijdelijk onvindbaar.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 20 februari 2023 19:40:14 (13%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Sterker nog, ik heb een losse switch liggen die volgens mij hetzelfde is:

Maar geen enkel merkteken erop. Volgens mij kan daar nog een kapje boven op.
De hoogte van de body is ook 10mm, daar komt het bewegende deel nog boven op.

Ik heb nog andere die iets rechthoekig zijn en die zijn van Preh. Maar dat staat er onder op. Dus moet je even het restant eruit solderen.

Waarschijnlijk is die van mij ook van Preh. (ja dus zie: https://www.ebay.com/itm/163638427992)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Da's zo te zien een RadiOhm switch... https://www.budgetronics.eu/en/switching/push-switches/pushbutton-mome…

707651-da-01-minitaste.pdf

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 20 februari 2023 19:41:56 (53%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat die te laag is, als ik de eerste foto zie met afgebroken switch en de leds die ernaast staan, en ik mis een pootje. Kan natuurlijk ook een kapje op zitten om die te verhogen.

Allemaal redelijk "unobtainium" en bijna nergens meer nieuw te vinden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
EgbertG

Golden Member

Ik weet niet waar ik dit ooit heb uitgehaald, maar ik weet ook niet wat het is ....

Arco

Special Member

Dubbele reflectiesensor? (zoals o.a. de CNY70)

https://cdn-reichelt.de/bilder/web/artikel_ws/A500/CNY70.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

Hmmm.... zou dan een van de kanten een zichtbaar licht moeten kunnen opleveren?

Arco

Special Member

Meestal IR (even met camera kijken...)
Als je een diodemeting doet met de multimeter kun je zien wat voor led het is: Vf van een IR diode is 1.2V...

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 20 maart 2023 15:55:14 (59%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

Leuk experiment ... met camera kijken. Ga ik vanavond proberen!
Dank voor je reactie.

maartenbakker

Golden Member

Kan het uit een V2000 recorder of ander Philipsapparaat uit die tijd komen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Opto coupler, voor data overdracht?? net zoiets als de optische kabel bij een Fluke 289/287 Multi meter

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Dus een ontvang sensor, en een zend diode.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Heb hier in bakje een aantal transistortjes met het opschrift cs2925/001 fabrikant CDC. De transistortester laat zien dat het een een npn transistor is met hFE=273 en Uf=756mV. Maar waar ik ook zoek, ik kan er geen datasheet (of 1 op 1 vervanger en dan datasheet) van vinden. De enige referentie die ik heb is dat het in de tweede helft van de 60'er jaren een nieuwe transistor was. Heeft iemand meer gevevens?

Hallo Hubie,
Dank voor info. Het zou inderdaad de 2SC2925 kunnen zijn, maar er staat echt cs2925 op gedrukt. Dus cs en geen sc. De behuizing is ook iets anders dan deze datasheet (al hoeft dat niets te zeggen) een klein wit tonnetje met bolle zwarte kop. Aansluting is ook anders 1=emitter, 2=basis en 3=collector. Niet eerder deze behuizing gezien. gezien. Japans zeer goed mogelijk.

Hubie

Special Member

Oeps,foutje mijnerzijds,cs i.p.v. sc...

Deze dus:

Edit:we gaan verder zoeken...

Arco

Special Member

CS was meestal van Crystal Semiconductor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Nou...ik geef het op.. Ook in oude transistorboeken is er niets over te vinden.

Dank voor meezoeken. Het is inderdaad een lastige. Ik vermoed dat CDC, dat staat er ook opgedrukt, deze firma is https://en.wikipedia.org/wiki/Control_Data_Corporation

Henry S.

Moderator

Ik denk aan de 2N2925.

Op 22 maart 2023 21:31:42 schreef Arco:
CS was meestal van Crystal Semiconductor...

In de ECA (tdv2) wordt Teledyne opgegeven.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hallo Henry, die is het ook niet want de aanslutingen zijn anders. Vna de cs2925 zijn de aansluitingen 1=emitter, 2=basis en 3=collector

Henry S.

Moderator

Je beschrijft een TO-106 (ik heb een W245C (=BF245C) van Siliconix met die case liggen), keramiek met een epoxy topje.

De fabrikant is Continental Device Corp (Teledyne)

Ik vond oa een CS2924:
https://smallbear-electronics.mybigcommerce.com/transistor-npn-cs2924-…
Mogelijk zijn beide CDC versies van de 2N's met afwijkende pinout.

De versterkingsfactoren zijn lastig te vergelijken, daarvoor heb je dezelfde meetcondities als de 2N's nodig.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 23 maart 2023 20:14:46 (25%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten