Je mooiste meetapparatuur. Deel 11

Arco

Special Member

Na een tijdje acclimatiseren zijn ze het nu roerend eens... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Niet mijn mooiste meter, maar wel handig: een tiptemperatuur meter voor soldeerbout (wijkt maar een halve graad af). Kostte 10 euro op Ali (rechts op foto)

Lijkt 'enigszins' op die van Hakko. (hee, da's toevallig, ook precies hetzelfde kastje en typenummer... :) )
Die van Hakko is 30x zo duur (295 euro), dat vond ik voor zo'n simpel geval toch wel heeel erg duur...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Niet de allermooiste frequency counter, maar ik ben er wel erg blij mee. De 'plus' versie van de bekende BG7TBL FA2. Ik heb er een miniGPS Referenced Clock van Leo Bodnar ingebouwd. Hij neemt weinig van de spaarzame ruimte in mijn shack in, maar presteert groots ;-)

Op 13 februari 2023 17:38:37 schreef Arco:
Niet mijn mooiste meter, maar wel handig: een tiptemperatuur meter voor soldeerbout (wijkt maar een halve graad af). Kostte 10 euro op Ali (rechts op foto)

Linkje? Ik wil mijn Aoyue soldeerbout afregelen, die staat veel te laag, soldeer smelt pas bij 300C op het display.

Trouwens wel leuk dat Chinezen nu Chinezen kopiëren.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Die gaan redelijk lang mee als je ze zo nu en dan schoonmaakt. (beetje soldeer op het vlakje in het midden is nodig om de temperatuur goed te geleiden)
Zakje thermokoppels dat je erbij krijgt is van ... Hakko. :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
miedema

Golden Member

Ha pa3hfu,

Netjes gedaan, dat inbouwen van die Leo Bodnar GPS clock!
Ik neem aan dat je dan buitenom een kabeltje legt tussen de uitgang van de GPS clock en de ext ref input van de counter.

Heb je de nauwkeurigheid van je BG7TBL FA2 kunnen controleren?

groet, Gertjan.

Nee. Ik hoor heel graag hoe jij dat zou aanpakken!
Ik heb inderdaad de gps buitenom doorgelusd naar de ingang van de counter. En diens uitgang weer naar de Ref IN van mijn Rigol SA.
Groet, Mathieu

miedema

Golden Member

Ha pa3hfu,

De meest voor de hand liggende methode om je counter te checken is vergelijken met een andere, minstens even nauwkeurige counter.
Beide counters dezelfde externe referentie aanbieden helpt.

Een eerste simpele test is om de 10MHz van je Leo Bodnar GPS clock zowel op de referentie input, als aan de gewone ingang aan te bieden. Kun je zien of de counter reken- of afrondingsfouten maakt. Als het goed is dan staan er alleen maar nullen achter de komma...

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Ha pa3hfu,

Je hebt snel de daad bij het woord gevoegd :-)
Leuk om te zien!

De correcte uitlezing van de counter moet natuurlijk 10 000 000.000 00Hz zijn.
Er zit dus ergens een rekenfout of afrondingsfout in, waardoor hij er -0,2mHz naast zit...

Mijn (voorlopige) conclusie zou zijn dat je deze counter kunt vertrouwen tot een nauwkeurigheid van 1mHz (bij 10MHz in, met het flinke ingangsniveau van +6,8dBm).

Maar dat is natuurlijk behoorlijk goed. Niet veel counters halen een resolutie van 1mHz op 10MHz. Dat is 0,1ppb... Counters die dat halen zitten in een veel hogere prijsklasse dan jouw FA2. Die gate tijd van 10 seconden hebben de meeste counters nodig voor die resolutie.

En met je Leo Bonar GPS clock aan boord verwacht ik dat je 10MHz inderdaad ongeveer tot 1mHz nauwkeurig kunt meten. Counters met een OCXO als referentie kunnen wel een resolutie hebben van 1mHz op 10MHz, maar een nauwkeurigheid van 1mHz is te veel gevraagd.

groet, Gertjan.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Volgens mij, komt er uit de GPS print een jitterend signaal, wel weinig jitter, maar toch. Kan dat als referentie voor de counter dienen??

Krelis Vonketrekker

Golden Member

uit het U block kan je een signaal Programmeren, b.v. 10 MHz, normaal zet je daar achter een faze lock I.C. met een tijd constante, waar je dan een OCXO mee lockt.

miedema

Golden Member

Ha Krelis,

Volgens mij, komt er uit de GPS print een jitterend signaal, wel weinig jitter, maar toch. Kan dat als referentie voor de counter dienen?

Als de gate tijd van de counter (zoals in dit geval) 10 seconden is, dan wordt de jitter van een 10MHz referentie uitgemiddeld. Die jitter zal dus voor een counter referentie niet snel een probleem zijn.

.

uit het U block kan je een signaal Programmeren, b.v. 10 MHz, normaal zet je daar achter een faze lock I.C. met een tijd constante, waar je dan een OCXO mee lockt

Die Leo bodnar Mini Precision GPS Reference Clock is een complete GPSDO. Wel zit er een TCXO in plaats van een OCXO in.

Op z'n product pagina zegt Leo hier over:

- Long term stability of output signal is defined by high accuracy of GPS Caesium references and approaches 1x10-12.

- Short term signal quality is defined by internal TCXO clock source providing high-quality, low phase noise clock signal with sub-picosecond RMS jitter.

.
Maar inmiddels gaat dit allemaal wat ver voor een showtopic :-)
Als we het er verder over willen hebben, dan misschien maar in een apart draadje.

groet, Gertjan.

maartenbakker

Golden Member

Op 25 maart 2023 12:38:44 schreef Hoeben:
[...]

Trouwens wel leuk dat Chinezen nu Chinezen kopiëren.

Dat deden ze toch altijd al? Veel sterk gelijkende apparaten van diverse merken, soms met compleet ander binnenwerk... Hakko is trouwens een Japanner, daar is China begonnen met afkijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 april 2022 22:58:34 schreef ijzerhersteller:
Altijd hier van gedroomd:[bijlage]
En twee weken geleden was het zover, wel met wat werk, maar aan de praat gekregen:[bijlage][bijlage]
En afgelopen weekend de cart erbij:[bijlage]
Made in Heerenveen, the Netherlands (de scope).

Ideale scope voor extreem koude knutselavonden. Dit was ooit mijn eerste scope, en mijn zolderkamertje was in 10 minuten warm gestookt als ik deze aanzette. Ik dacht dat er een stuk of zeventig buizen inzaten. Scope was wel bijzonder degelijk. Mankeerde eigenlijk nooit iets aan. Alleen de schakelaars hadden wel eens contact problemen die, met een in die grote schakelaars nog prima uitvoerbare schoonmaakactie, zo te verhelpen waren.

RAAF12

Golden Member

Made in Heerenveen

Tektronix heeft daar inderdaad met provinciale subsidie gezeten en toen de ruif leeg was zijn ze weer vertrokken.
Ik kende mensen die daar werkten voor een uitzendbureau. De onderdelen zoals printen ect kwamen allemaal uit de USA. Het was daar alleen assemblage werk en daarna testen.

Lambiek

Special Member

sinds een paar weken heb ik een hand health scope, niet het mooiste meet instrument maar best wel makkelijk.

Het is een DSO - TC2. Ik gebruik het voor signalen te bekijken die afkomstig zijn van Profilab in combinatie met controllers. Hij is niet erg snel, hij meet tot 200kHz. Maar voor het doel prima geschikt.

De scope kan tot 80Vpp (±40V) met de probe op stand 1:1 meten en tot 800Vpp (±400V) met de probe op stand 10:1 meten.

Er zit ook een pwm generator op 1 tot 80kHz 5VDC, de pwm uitgave is te regelen van 0 tot 100%.

Tevens zit er een voltmeter functie op, die meet tot 16V.

En niet te vergeten, er zit ook een componenten tester op.

De test functies zijn:
Triode, Diode, Zenerdiode, Fet, SCRS, Triac, Condensator, Weerstand, Inductie, Enz.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
RAAF12

Golden Member

Triode

Triode? Dat is handig ik ben benieuwd of die een EC92 herkend?
Maar wel een leuk apparaatje!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 26 maart 2023 17:45:30 (11%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

En 'diode' dan.. EA91, of misschien wel AZ1.
Maar het zal wel om halfgeleiderdiodes gaan. :)

Maar inderdaad, het woord halfgeleidertriodes hoor je niet vaak meer.

Hoe dan ook: het ziet er een mooi hulpje uit!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Op 26 maart 2023 17:42:29 schreef RAAF12:
Triode? Dat is handig ik ben benieuwd of die een EC92 herkend?

Ik heb er geen, dus kan niet testen of het werkt. :)

Op 26 maart 2023 17:47:40 schreef Frederick E. Terman:
Maar het zal wel om halfgeleiderdiodes gaan. :)

Uiteraard. ;)

Hoe dan ook: het ziet er een mooi hulpje uit!

Ja, het is zeker handig. Maar voor snellere signalen is het niets, maar daar hebben we de grote scope voor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
vergeten

Golden Member

Op 13 februari 2023 17:38:37 schreef Arco:
Niet mijn mooiste meter, maar wel handig: een tiptemperatuur meter voor soldeerbout (wijkt maar een halve graad af). Kostte 10 euro op Ali (rechts op foto)

Wat heb je daar nou aan! zodra je gaat solderen dondert de tiptemperatuur naar beneden, en weet je nog niets.
Tenzij je een hele dikke en korte tip hebt (ook die zal zakken met solderen) waarvoor dat minder geldt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Ik doe alleen klein SMD, geen loodgieterswerkzaamheden... :) (dus er valt niet veel 'in elkaar te donderen'. Ook fijn om de aanwijzing op een soldeerstation af te stellen)
Als er toch een display op zit, moet 't wel wat zinnigs aangeven...

Tips die ik gebruik zijn 10...13mm lang.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 april 2022 23:16:27 schreef ijzerhersteller:Tevens een oproep; ik mis 2 ronde moertjes van het masker.[bijlage]

Dit ging over een Tektronix 585A. Zal inmiddels al lang achterhaald zijn, maar ik dacht eraan omdat ik een zakje met zulke gekartelde moeren terugvond. Mijn 585A (dik 40 jaar in bezit) kwam overigens niet uit Heerenveen maar uit Guernsey.