gezien de leeftijd zal er wrs een zwart nais relais inzitten. de huidige zijn van die witte chinese relais welke meer uitval hebben. naar de footprint kijken en spoelspanning, veel merken en types van te vinden..

De Nais relais waren wel goed ook van deze vaatwasser. Zijn ook niet brandgevaarlijk dat had met het kunststof bakje te maken en gebruikte print lak, waren de modellen hiervoor, moest een modificatie relais geplaatst worden. Dit euvel is door metaalmoeheid soldeer ontstaan het soldeer is weggebrand.. Goed gedaan en hoop dat je alle contacten van relais heb vast gevloeid opnieuw. Wil je toch een nieuw relais? Neem dezelfde die geplaatst is..

Volgens de Google plaatjes, zijn de relais wit en van het merk SHC foto1, foto2, deze foto's komen van hier.

Zal morgen de deur weer even uit elkaar halen en kijken welk merk / model relais d'r inzitten.
Kans groot dat wanneer dit de witte zijn, dat dit dan de Chinese relais zijn?.
Een nieuw relais zijn de kosten niet.

Merk relais SHC
https://iili.io/HO2zC7t.md.jpg

Plek behuizing boven de pin die los zat (is niet ingebrand, kon het zo weg vegen).
https://iili.io/HO2zlpe.md.jpg

Eilandje is aangetast en soldeer wilde niet goed hechten / vloeien (ook niet met flux), even draadbrugje gelegd.
https://iili.io/HO2zVCx.md.jpg

Alle overige eilandjes voorzien van versie tin (relais en aansluiting hitte element) bij de eerste keer uit elkaar halen.

@smd, is het toch verstandig om er een nieuwe in te zetten?. Zoals je eerder aangaf, dat dit de eerdere modellen waren.
Dit i.v.m. datgene wat EricN melde.

Op 29 maart 2023 22:49:35 schreef EricN:
Opgelet met rotte solderingen aan het relais. Het kan veroorzaakt worden door een slecht platina vh contact. Door de overgangsweerstand wordt de relaispin heet en lost de soldering. Als je dit netjes bijsoldeerd kunnen we morgen het verdere relaas in de krant lezen in de rubriek woningbrand. STEEDS het relais vervangen door een correct model!!

Deze relais vallen mee, maar de laatste China Made relais waren rampzalig.. Goed hersteld hoor!! ( al zou ik het draadje om pootje van relais gesoldeerd / gevouwen hebben voor beter contact..)

[Bericht gewijzigd door smd op (33%)]

Daar ben ik weer, met een nieuw probleem met deze vaatwasser.

De deur valt open, wanneer die op een kiertje staat.
Zal wel iets zijn met de veren (d'r vanuit gaan dat dit met veren werkt), iemand idee welke en waar deze precies zitten?

Veer aan de zijkanten onderaan. Dikwijls de koord over of kunststof eindje dat aan de koord vast zit.

Koortjes vaak gebroken, simpele ingreep! alleen de zijplaat losnemen

De reden gevonden, de beugel met de veer was d'r uit gevallen.

Beugel weer terug geplaatst (eerst even aan de andere kant gekeken voor de juiste plaats).

En wat ducttape gebruikt, om te zorgen dat de beugel niet meer kan zakken.

In 2016 de eerste reparatie uitgevoerd, dus weer even gecontroleerd of de bodem nog steeds droog is. En jep, de bodemplaat is nog steeds droog, geen nieuwe lekbak dus.

Weer even verder met de vaatwasser! Tape zou niet mogelijk moeten zijn, veer beugel klemt uit zichzelf meer dan voldoende..

Daar ben ik weer.
Kwamen d'r achter dat de onderste vaat niet meer goed schoon werd.
De onderste arm bleef op dezelfde plek staan, draait dus niet meer rond (geen vuil bij de ingang pomp te vinden, bovenste arm krijgt z'n water uit dezelfde locatie).
Deur snel opentrekken, kwam wel water uit de onderste arm.

Arm er uitgehaald en alle gaatjes onderzocht.
In één van gaatjes (die zorgt dat de arm ronddraait), bleek een blokkade te zitten.
Tijdje wezen pulken en er uitgekregen, arm draait nu weer correct rond.
Onderstaande was de oorzaak (2cm bij 1cm):

Gelijk even een nieuw filter besteld, valt uit elkaar namelijk (gaas).
https://cdn.onderdelen.nl/parts/jpg3/30537281.jpg

Leeftijd van deze vaatwasser is nu 20 jaar. Al wel een paar keer gerepareerd, maar die onkosten (onderdelen) vallen in het niet.

Deze series zie ik nog geregeld en halen met gemak de 25 jaar met wat TLC.. Zijn beter dan de Mieles!

zo'n ding heb ik ook nog, een oude bsh. en een doos met onderdelen van eenzelfde model, dus wat er niet in die doos ligt gaat kapot volgens de wet van murphy :P maar dat is dan niet de pomp, print of element, afvoerpomp.

[Bericht gewijzigd door testman op (26%)]

Op zaterdag 30 augustus 2025 19:08:47 schreef smd:
Deze series zie ik nog geregeld en halen met gemak de 25 jaar met wat TLC.. Zijn beter dan de Mieles!

Werd vroeger nu alles beter gebouwd om te blijven werken (en de beschikbaarheid van losse onderdelen) ? (ja, ik weet het antwoord ;) ).

Op zaterdag 30 augustus 2025 21:02:45 schreef testman:
zo'n ding heb ik ook nog, een oude bsh. en een doos met onderdelen van eenzelfde model, dus wat er niet in die doos ligt gaat kapot volgens de wet van murphy :P maar dat is dan niet de pomp, print of element, afvoerpomp.

Heb de pomp al eens vervangen, roest door lekkages en de computer.

Vanmiddag de nieuwe zeef binnen gekregen en geplaatst.
Zo zag de oude er inmiddels uit:

Ben nog zoekende naar een vervanger voor de deurafdichting, Zanussi TCE 7114 condensdroger.
Had ze wel op een paar sites gevonden, maar €50 euro is toch wel veel.