Probleem Siemens vaatwasser se64m350eu/56

hij zal wel weer werken, maar dat pompchassis lekt zo te zien redelijk.

het lijkt erop dat de motor en pompschoep/ simmering apart te koop zijn, echter kost de pompschoep en simmering dik 50 euro. de motor los 190 euro.

ik denk dat de asdichting of pompschoep klemzat, niet de motor zelf.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 12 november 2016 19:46:57 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Diamon

Golden Member

De motor is uitgebouwd en de lekkage heeft zijn werk gedaan.
Dit zijn foto's van de onderkant van de motor, dat wat dus constant nat geworden is. Wij maken gebruik van zout en glansmiddel en wonen in Zwolle, waar hard water is.

http://i68.tinypic.com/ouuxyt.jpg
http://i67.tinypic.com/2ezkbht.jpg
http://i66.tinypic.com/250k1hv.jpg

Ga eens proberen of ik alle aanslag goed kan verwijderen en hopen dat het aluminium niet is aangevreten.

Een tweedehands circulatiepomp is natuurlijk een optie, maar nog niet gevonden.

Bij het uit elkaar halen van de motor is 1 van de torxbouten afgebroken. Ook in de motor zelf zit veel roest aanslag. Ik zal dus opzoek moeten naar een vervangende tweedehands motor.

http://i63.tinypic.com/wlynv7.jpg

http://i63.tinypic.com/ncniap.jpg

goede lekbak geweest, zoek naar een machine voor onderdelen af te halen op marktplaats bijv. als je een typenummer hebt van zo'n machine kun je met oogle zoeken op dat nummer met parts erachter, dan kun je zo zien of er de juiste pomp inzit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Diamon

Golden Member

Dit is inderdaad een lekbak geweest.
Ik heb een tweedehands motor gevonden, zelfde onderdeel nummer als origineel in onze machine. Deze motor komt uit een SL64M350EU/70 machine, wat betekend die 56 / 70 achter het modelnummer trouwens?

Zal vast en zeker verstandig zijn om de deze tweedehands motor een revisiesetje in te zetten.
Er zit ook lekkage bij de "Afdichtingsrubber (Ring voor circulatiemotor)", zal dus ook een nieuwe in moeten.
De RVS slangklem zal ook vervangen moeten worden, om de volledige motor en afdichtingsrubber te vervangen.

Al met al zal de reparatie op zo'n €115 euro uit komen, onze huidige vaatwasser is nu 11 jaar oud.
Wij hebben al een eventuele vervanger (Siemens SX69M036NL) gevonden, deze zit op €700 euro.

Is het verantwoord om deze reparatie nog uit te voeren of is het logischer om gelijk een nieuwe vaatwasser te kopen ?.
Snap dat wanneer een witgoedmonteur deze reparatie zou gaan doen, het een onverantwoord geheel zou worden.
De machine ziet er aan de binnen kant nog mooi en schoon uit in de kuip en onderin de machine.

Ik zou voor dat bedrag de machine wel weer repareren.
Reinig dan ook meteen het labyrint.

deze machines heb ik voorheen veel in onderhoud gehad. ging amper iets aan stuk, alleen de filterzeef en zeepbakje ( dat sleet weg omdat het een schuifsysteem was ) waren de standaard. de voorgangers waren bauknecht, daar kwam ik met regelmaat de bestekmanden, wielen, pomp en deurscharnieren vervangen.

de filterzeef kost iets van 15 euro, let op of bij de oude het gaas los van de houder komt dan is een nieuwe wel verstandig.

afvoerpompen gaan amper stuk, computer ook niet. de reparatie zou dus best kunnen. tegenwoordig zijn ze niet zo goed meer gebouwd, als hij nog 5 jaar meekan is het niet slecht..

idd meteen het laby reinigen en de slang naar de filterbak..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Diamon

Golden Member

Alleen dit bovenste gedeelte van het labyrint is smerig, schijnt bij elke vaatwasser een veel voorkomende plek te zijn.

http://i68.tinypic.com/r9fvro.jpg

Het vlottersysteem vindt ik er zelf niet schrikbarend smerig uitzien.

http://i66.tinypic.com/vpdxt3.jpg

Nu hopen dat het water uit dit labyrint is, anders wordt dat nog een waterballet.

Zit nog wel een beetje met het vervangen van de RVS slangklem.
Denk namelijk dat ik niet genoeg ruimte heb, om deze klem dicht te knijpen. Welk alternatief kan hiervoor gebruikt worden, zonder dat de rubberenslang beschadigd?

Testman, zou je mij kunnen vertellen welke slang je precies bedoelt?

Vlottersysteem zou ik even de vlotter uithalen, doekje er door en klaar, niet veel werk aan.Maar de labyrinth een paar keer met chloor/ bleek reinigen en moet deze het wel weer doen.

de geribbelde slang rechts op de foto langs de rode pin af naar onder toe, deze kan er zo uit, zit vaak vet ophoping in die ellende kan gaan geven..

laby reinigen hoeft niet eens, als de riool boven de filterbak uitkomt werkt een stukje buis om de afvoerslang door te koppelen ook. anders krijg je die vage errors omdat de machine vacuum trekt vanwege de ontluchter in die bocht van het laby..

de slangklem die er origineel opzat kun je vaak hergebruiken als deze netjes zijn losgehaald. 2 goede tayraps langs elkaar werken ook, die met rvs lipje van bijv T&B kun je traploos aantrekken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Diamon

Golden Member

Op 14 november 2016 18:58:10 schreef smd:
Vlottersysteem zou ik even de vlotter uithalen, doekje er door en klaar, niet veel werk aan.Maar de labyrinth een paar keer met chloor/ bleek reinigen en moet deze het wel weer doen.

Zoals ik het kan zien, kan het vlottersysteem er pas uit, wanneer het hele labyrint er ook uit is.
Beide labyrinten zitten nog vol met water, is hier een foefje voor om dit water te verwijderen ?

Op 14 november 2016 19:22:06 schreef testman:
de geribbelde slang rechts op de foto langs de rode pin af naar onder toe, deze kan er zo uit, zit vaak vet ophoping in die ellende kan gaan geven..

Slang gevonden en doorgespoeld met heet water, kon er goed door heen kijken en zat erg weinig vuil/vet in.

Op 14 november 2016 19:22:06 schreef testman:
laby reinigen hoeft niet eens, als de riool boven de filterbak uitkomt werkt een stukje buis om de afvoerslang door te koppelen ook. anders krijg je die vage errors omdat de machine vacuum trekt vanwege de ontluchter in die bocht van het laby..

Wat bedoel je precies met bovenstaand stukje :?

de slangklem die er origineel opzat kun je vaak hergebruiken als deze netjes zijn losgehaald. 2 goede tayraps langs elkaar werken ook, die met rvs lipje van bijv T&B kun je traploos aantrekken.

De originele slangenklem zit nog op de buis vast, dat stuk wit plastic van de circulatiemotor zit nog op zijn plek namelijk.
Zal eens kijken of ik dit klem daarna weer goed vast krijg, anders dus met 2 goede tyraps doen.

dat vieze stukje van het labyrinth komt door de ontluchting van de afvoer in die u bocht. deze is niet nodig als de riolering boven de lekbak van de machine zit. mocht je dus rare errors gaan krijgen dan kun je dus de 2 linkse slangen op het labyrinth gewoon aanelkaar maken met een stukje buis.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Diamon

Golden Member

Alle onderdelen zijn binnen en geplaatst.

Alleen helaas een probleem, zodra de circulatiepomp begint, dan komt er meer water onderin de bak, dan dat er rond gepompt wordt. De machine staat nu in storing, omdat de vlotter ingeschakeld is.

Ik denk zelf (alles nog niet weer uitgebouwd, lukt niet alleen) dat het de grote afdichtingsring is die bij het schoepenwiel geleverd wordt. Ik heb niet de ring zelf, maar de rand met dreft ingesmeerd.
Of kan ik beter de ring zelf met dreft insmeren ?

ik gok idd op een slecht gemonteerde dichting bij de pomp, evt een vergeten slangklem of slang waar een gat in is gekomen door het gewroet met de pomp. soms zijn slangen al helemaal rot dicht tegen de pomp aan en is de wand nog maar dun ( alleen bij whirlpool/bauknecht gehad )

je hebt de geribbelde slang wel goed erin gedrukt? in die haak in de bocht duwen, dan kan deze niet losschieten bij 70 graden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Diamon

Golden Member

Op 18 november 2016 20:33:36 schreef testman:
ik gok idd op een slecht gemonteerde dichting bij de pomp, evt een vergeten slangklem of slang waar een gat in is gekomen door het gewroet met de pomp. soms zijn slangen al helemaal rot dicht tegen de pomp aan en is de wand nog maar dun ( alleen bij whirlpool/bauknecht gehad )

je hebt de geribbelde slang wel goed erin gedrukt? in die haak in de bocht duwen, dan kan deze niet losschieten bij 70 graden..

Alles weer uitgebouwd en wat testjes gedaan.
Compleet opgebouwde pomp: ene gat dichthouden met de hand, ander gat blazen en er ontsnapt lucht.
Witte behuizing er afgehaald en weer dicht gemaakt. Pink in het gat van de as gedrukt, andere gat met de hand dichthouden en blazen maar. Er ontsnapt dan geen lucht.
Ik heb niet de witte behuizing gebruikt van de tweedehandspomp, heb de originele daar op gebouwd.

Bij opschroeven van de impeller, moet deze er voor zorgen dat de as waterdicht wordt ?. Ook wanneer ik impeller er inbouw en doe de test, dan ontsnapt er namelijk ook lucht.

achter de impeller zit een asdichting, de impeller moet je wel aandraaien door het anker aan de andere kant tegen te houden. hoeft niet met een tang, goed aandraaien met de hand is genoeg dat de dichting goed zit. de dichting heb je toch wel vervangen? als die nog oud is heb je er niks aan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Diamon

Golden Member

Ja, de nieuwe dichting had ik geplaatst. Ik kan de impeller nu niet vaster krijgen en nog steeds ontsnapt er lucht.

Omdat ik alle oude onderdelen nog niet weggegooid had, ben ik aan het switchen geweest. Of het is door mij of bij de leverancier beschadigd geraakt is, maar bovenop de asdichting (waar de impeller tegenaan drukt) zit een ring, deze ring heb ik er uit gehaald en blijkt dat er een beschadiging aan zit (niet aan de bovenkant van de ring, maar in de verlengde van de as).
Heb een ring van een oude asdichting er in gezet en nu is alles luchtdicht.

Ben er nu even klaar mee, morgen de circulatiepomp weer terugplaatsen en de ultieme test draaien.

Diamon

Golden Member

Zal even dit topic netjes afsluiten.

Vandaag alles weer terug gebouwd en de ultieme test gestart met als resultaat:

http://i64.tinypic.com/skx4js.jpg

Heb niet de originele slangenklem gebruikt, maar heb (zoals je al voorstelde) twee tyraps (T and B) gebruikt.

http://i63.tinypic.com/2rz5dtk.jpg

Ik heb de vaatwasser tijdens zijn werk in de gaten gehouden en onder de motor is het de gehele tijd droog gebleven. De lekkage is dus volledig opgelost :D

Aan allen die hier gereageerd hebben:

http://3.bp.blogspot.com/_iokxVPbLDY8/TMcf1djnL1I/AAAAAAAAGXo/W_VKNShcziE/s1600/smiley_with_thumbs_up.gif

Diamon

Golden Member

Even een kleine update.

Kom je thuis van werk en wil je de vaatwasser uitpakken, niet alles schoon en alles nog drijfnat.
Nogmaals de vaatwasser aangezet en gecontroleerd of het water wel warm wordt, dit was niet het geval.

Verwachte element of iets mis met de aansturing van het element.
Even rondje Google gedaan en de computer uit de deur gehaald.

Deze vaatwasser had dus ook hetzelfde probleem, een rotte soldering bij het relais.

https://iili.io/HNQ8lcb.md.jpg

Opnieuw gesoldeerd en alle andere solderingen gecontroleerd, alles weer teruggebouwd en het water wordt weer warm. Probleem opgelost.

Voor een vaatwasser van 18 jaar oud, nog weinig probleem gehad.

Opgelet met rotte solderingen aan het relais. Het kan veroorzaakt worden door een slecht platina vh contact. Door de overgangsweerstand wordt de relaispin heet en lost de soldering. Als je dit netjes bijsoldeerd kunnen we morgen het verdere relaas in de krant lezen in de rubriek woningbrand. STEEDS het relais vervangen door een correct model!!

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Diamon

Golden Member

Op 29 maart 2023 22:49:35 schreef EricN:
Opgelet met rotte solderingen aan het relais. Het kan veroorzaakt worden door een slecht platina vh contact. Door de overgangsweerstand wordt de relaispin heet en lost de soldering. Als je dit netjes bijsoldeerd kunnen we morgen het verdere relaas in de krant lezen in de rubriek woningbrand. STEEDS het relais vervangen door een correct model!!

Strak plan om d'r een nieuwe in te zetten.
Weet je (of iemand anders) toevallig ook welk relais dit is?.

gezien de leeftijd zal er wrs een zwart nais relais inzitten. de huidige zijn van die witte chinese relais welke meer uitval hebben. naar de footprint kijken en spoelspanning, veel merken en types van te vinden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De Nais relais waren wel goed ook van deze vaatwasser. Zijn ook niet brandgevaarlijk dat had met het kunststof bakje te maken en gebruikte print lak, waren de modellen hiervoor, moest een modificatie relais geplaatst worden. Dit euvel is door metaalmoeheid soldeer ontstaan het soldeer is weggebrand.. Goed gedaan en hoop dat je alle contacten van relais heb vast gevloeid opnieuw. Wil je toch een nieuw relais? Neem dezelfde die geplaatst is..

Diamon

Golden Member

Volgens de Google plaatjes, zijn de relais wit en van het merk SHC foto1, foto2, deze foto's komen van hier.

Zal morgen de deur weer even uit elkaar halen en kijken welk merk / model relais d'r inzitten.
Kans groot dat wanneer dit de witte zijn, dat dit dan de Chinese relais zijn?.
Een nieuw relais zijn de kosten niet.

Diamon

Golden Member

Merk relais SHC
https://iili.io/HO2zC7t.md.jpg

Plek behuizing boven de pin die los zat (is niet ingebrand, kon het zo weg vegen).
https://iili.io/HO2zlpe.md.jpg

Eilandje is aangetast en soldeer wilde niet goed hechten / vloeien (ook niet met flux), even draadbrugje gelegd.
https://iili.io/HO2zVCx.md.jpg

Alle overige eilandjes voorzien van versie tin (relais en aansluiting hitte element) bij de eerste keer uit elkaar halen.

@smd, is het toch verstandig om er een nieuwe in te zetten?. Zoals je eerder aangaf, dat dit de eerdere modellen waren.
Dit i.v.m. datgene wat EricN melde.

Op 29 maart 2023 22:49:35 schreef EricN:
Opgelet met rotte solderingen aan het relais. Het kan veroorzaakt worden door een slecht platina vh contact. Door de overgangsweerstand wordt de relaispin heet en lost de soldering. Als je dit netjes bijsoldeerd kunnen we morgen het verdere relaas in de krant lezen in de rubriek woningbrand. STEEDS het relais vervangen door een correct model!!

Deze relais vallen mee, maar de laatste China Made relais waren rampzalig.. Goed hersteld hoor!! ( al zou ik het draadje om pootje van relais gesoldeerd / gevouwen hebben voor beter contact..)

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 1 april 2023 18:40:10 (33%)